Gå til innhold

For mye å be om vegetarisk alternativ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 1.2.2020 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Altså - en ting er å være uenig i at man burde gi tilpasset mat der det er mulig, men å lyve blir litt bak mål.. Åkerdriften er jo såpass stor som den er i dag for å fôre dyra som du spiser.. Det trengs utrolig mye mindre totalareal for matproduksjon dersom vi spiser det som dyrkes direkte i stedet for å høste det til dyrefôr og i tillegg ha plass til alle dyra. Flaut.

Anonymkode: c4901...5af

Kua skal spise gress. Ikke gjør den syk ved å gi den korn, soya og sånt. La dyrene gå på utmarksbeite. Vi har store områder med utmarksbeite som ikke blir brukt i Norge. Og ca 97% av Norges areal egner seg ikke til åkerdrift. Det er enten ulendt terreng eller morenejord. Jeg tilfører ikke et ekstra ledd i næringskjeden fordi jeg kan ikke fordøye cellulose. Kan du?

Åkerdrift stjeler næring fra matjorda, beitedrift gir næring til matjorda. Du kan klar å utarme område matjord på ca 10 år med intensiv åkerdrift som det tok 1000 år med beitedrift å bygge opp.

Hver gang du pløyer jorda så forsvinner store mengder drivhusgasser opp i atmosfæren.

Store, flerårige røtter trengs for å få vannet ned i jorda. Uten disse store, flerårige røttene skyller regnet næringen i matjorda ut i elvene hvor det blir oppblomstring av alger som igjen dreper så godt som alt annet som ville leve i elva.

Beitedrift er faktisk eneste måten å motvirke ørkenifisering. De klarer å få områder som tidligere var ørken til å bli fruktbare igjen ved hjelp av beitedrift. Ørkenifisering er et stort problem i verden.

Åkerdrift dreper hele økosystemer. Fugler, insekter, slanger, frosker, mus. Du dreper flere dyr ved å spise vegansk enn å spise beitefôret norsk kjøtt.

Og hvordan tror du de gir næring til åkerne? Med bæsj, blodmel og beinmel fra dyr. Planter trenger mer enn vann og luft. 

Jeg spiser bare beitefôret norsk kjøtt. Litt dyrene, men jeg investerer i min egen helse, i miljøet og i dyrevelferd.

Anonymkode: 27c73...e37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig profesjonelt å vrake noen på jobbintervju fordi de ikke har samme religion som deg... Ikke rart at du kan servere vegetar til alle da uten at de klager. Hos oss er derimot folkene valgt etter antatt evne til å gjøre en god jobb og hos oss hadde det ikke blitt godtatt med vegetar. Spis det "alle" spiser eller ta med din egen mat, er mentaliteten på min arbeidsplass. Ca 100 ansatte og ingen vegetarianere. Jeg vet det fordi vi hadde et kurs hvor vi fikk en oppgave å finne forskjellige typer mennesker blant kollegaene våre og da var vegetarianer en av de typene. Ingen vegetarianere på min arbeidsplass i det hele tatt. Men vi har hatt en veganer innom. Han sovnet stadig på jobb, så han jobbet ikke her så lenge...

Anonymkode: 27c73...e37

Halloooo??? Vi er på et forum ;) Hva jeg gjør her er selvsagt noe helt annet enn hva jeg gjør på jobb. Gidder ikke engang å svare på flere innlegg om hvordan jeg er som sjef og hva jeg spiser! Jeg serverer ikke gress eller pinner, vet dere som svarer så idiotisk at det faktisk finnes god mat uten at man må tilsette døde dyr??? 

Virker som jeg mishandler de ansatte bare fordi jeg serverer vegetarisk 🤣 Altså, ingen av mine ansatte må ha bacon for å leve, og ingen har gått livets harde skole. 

Og alle spiser kjøttfrie middager hjemme og har full fokus på et sunt kosthold, nettopp for å prestere både på jobb og hjemme. Har en lang liste med dyktige mennesker som står i kø for å få jobb hos meg, ingen har slutta hos meg de siste 15 år og alle tjener langt over snittet. 

Vegetarisk er det beste for helsa, dyrene og miljøet, såpass bør oppegående mennesker forstå! Takk for meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kua skal spise gress. Ikke gjør den syk ved å gi den korn, soya og sånt. La dyrene gå på utmarksbeite. Vi har store områder med utmarksbeite som ikke blir brukt i Norge. Og ca 97% av Norges areal egner seg ikke til åkerdrift. Det er enten ulendt terreng eller morenejord. Jeg tilfører ikke et ekstra ledd i næringskjeden fordi jeg kan ikke fordøye cellulose. Kan du?

Åkerdrift stjeler næring fra matjorda, beitedrift gir næring til matjorda. Du kan klar å utarme område matjord på ca 10 år med intensiv åkerdrift som det tok 1000 år med beitedrift å bygge opp.

Hver gang du pløyer jorda så forsvinner store mengder drivhusgasser opp i atmosfæren.

Store, flerårige røtter trengs for å få vannet ned i jorda. Uten disse store, flerårige røttene skyller regnet næringen i matjorda ut i elvene hvor det blir oppblomstring av alger som igjen dreper så godt som alt annet som ville leve i elva.

Beitedrift er faktisk eneste måten å motvirke ørkenifisering. De klarer å få områder som tidligere var ørken til å bli fruktbare igjen ved hjelp av beitedrift. Ørkenifisering er et stort problem i verden.

Åkerdrift dreper hele økosystemer. Fugler, insekter, slanger, frosker, mus. Du dreper flere dyr ved å spise vegansk enn å spise beitefôret norsk kjøtt.

Og hvordan tror du de gir næring til åkerne? Med bæsj, blodmel og beinmel fra dyr. Planter trenger mer enn vann og luft. 

Jeg spiser bare beitefôret norsk kjøtt. Litt dyrene, men jeg investerer i min egen helse, i miljøet og i dyrevelferd.

Anonymkode: 27c73...e37

https://www.animalia.no/no/samfunn/kjottproduksjon/hva-spiser-husdyra/ Kraftfôr er jo en stor del av det produksjonsdyrene spiser, inkludert soya. Hvordan får man tak i kornet som skal gis dyra? Jo, åkerdrift. (Og - svin og kylling spiser 100 % kraftfôr.) Jeg vet ikke hvor du får tak i okse som aldri har spist noe annet enn gress, men om det finnes er det en såpass forsvinnende liten andel at om man kjøper kjøttdeig, leverpostei osv. så har de absolutt spist kraftfôr. Det er ikke en gang lover og regler som tilsier at okser over et halvt år må være ute i det hele tatt, så lønnsomt er det ikke å ha dem ute. Om du kjøper ost er det garantert fra dyr som har spist kraftfôr. Om du kjøper melk eller smør gjelder det samme. Kokt skinke, salami, bacon, yoghurt... Alt dette kommer fra dyr som spiser kraftfôr.
I tillegg krever hver ku/okse utrolig mye mer mat enn det jeg spiser - om vi så kun ser på kraftfôr-andelen som krever åkerdrift. Så at man dreper flere dyr ved å KUN spise dyr som utelukkende har beitet, javel. Men er du vegansk foruten det, da?

Anonymkode: c4901...5af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.animalia.no/no/samfunn/kjottproduksjon/hva-spiser-husdyra/ Kraftfôr er jo en stor del av det produksjonsdyrene spiser, inkludert soya. Hvordan får man tak i kornet som skal gis dyra? Jo, åkerdrift. (Og - svin og kylling spiser 100 % kraftfôr.) Jeg vet ikke hvor du får tak i okse som aldri har spist noe annet enn gress, men om det finnes er det en såpass forsvinnende liten andel at om man kjøper kjøttdeig, leverpostei osv. så har de absolutt spist kraftfôr. Det er ikke en gang lover og regler som tilsier at okser over et halvt år må være ute i det hele tatt, så lønnsomt er det ikke å ha dem ute. Om du kjøper ost er det garantert fra dyr som har spist kraftfôr. Om du kjøper melk eller smør gjelder det samme. Kokt skinke, salami, bacon, yoghurt... Alt dette kommer fra dyr som spiser kraftfôr.
I tillegg krever hver ku/okse utrolig mye mer mat enn det jeg spiser - om vi så kun ser på kraftfôr-andelen som krever åkerdrift. Så at man dreper flere dyr ved å KUN spise dyr som utelukkende har beitet, javel. Men er du vegansk foruten det, da?

Anonymkode: c4901...5af

Vi er vel alle enige om at kraftfôr ikke er bra for dyrene eller miljøet. Korn og soya er ikke sunt for verken mennesker eller beitedyr. Beitefôret kjøtt er noe helt annet. De bruker ikke mer energi, de lager energi av gress som vi ikke kan fordøye på områder vi ikke kan bruke til annet. I tillegg til at gresset får næring, så blir det tykkere når det vokser opp og binder mer karbon. Jeg synes det er trist at du ikke har brydd deg med å gjøre litt bedre research. Vi bør alle jobbe for å få flere beitedyr ut på beite og mindre åkerdrift.

I Norge har ikke bønder lov til å slakte selv og selge videre, men de har lov til å sende dyr til slakteri, kjøpe kjøttet tilbake og selge videre. Du kan kontakte en hvilken som helst bonde og spørre om de vil selge til deg neste gang de sender dyr inn til kjøtt (obs! du må kanskje kjøpe i store kvanta hvis du ikke går sammen med noen - slakteriene sender minimum et halvt dyr tilbake). Jeg har mine kontakter og kjøper kjøtt av dem om høsten. Jeg fyller opp en stor fryseboks. Jeg har beitefôret angus-kjøtt, beitefôret dexterfe-kjøtt, beitefôret skotsk høylandsfe-kjøtt og beitefôret lammekjøtt. Har jegere i familen og har beitefôret elgkjøtt og beitefôret rådyrkjøtt. 

Hvis man ikke har egne kontakter finnes det en liste her med økologiske bønder man kan kontakte. (obs! langt fra alt økologisk kjøtt er beitefôret, men du kan jo kontakte dem og spørre om de har beitefôret til høsten). Hvis man bor i ett av områdene Fritt og Vilt leverer til, så får man tak i beitefôret skotsk høylandsfe hele året (de leverer én gang i måneden). 

Jeg spiser ikke planter i det hele tatt. Kun animalskt fra beitefôrede dyr, litt salt og drikker vann. That's it. Jeg drikker vanligvis ikke melk, jeg spiser vanligvis ikke ost, jeg spiser vanligvis ikke yoghurt, vanligvis ikke skinke, salami, bacon. En gang i blant gjør jeg det da. Men veldig, veldig sjeldent hjemme. I høst og vinter har jeg stekt i beitefôret ister i stedet for smør.

Jeg lagde faktisk upasteurisert yoghurt i høst av beitefôret melk. Det er veldig lett å lage yoghurt. Du trenger bare melk og yoghurtkultur. Bland det sammen og sett det i en lukket beholder i ovnen på 50 grader med en sleiv i døra i ca 12 timer, kjøl ned, sil av litt av vannet hvis du ønsker tykkere konsistens. Holder seg ca 2 uker i kjøleskapet.

Hvis jeg bare hadde brydd meg om min egen helse hadde det vært nok å spise kraftfôrfôret kjøtt. Det er sunnere å spise kun kraftfôrfôret kjøtt enn å være veganer. Beitefôret kjøtt er enda litt sunnere enn kraftfôrfôret kjøtt, og veldig mye bedre for miljø og dyrevelferd.

Anonymkode: 89d10...bb7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 0.11, AnonymBruker skrev:

Vi får i ny og ne spandert lunsj på jobb. Som regel baguetter med diverse kjøttpålegg og ost. Da kjøtt på alle baguettene. Spurte sjefen om det var mulig å bestille noen med bare ost da eg ikke spise kjøtt. Fikk til svar at eg kunne jo bare plukke av det eg ikke liker. Det klarer eg rett og slett ikke, å spise noe som det har ligget kjøtt på en god stund. Spiser dermed medbrakt lunsj og har ikke brydd meg noe mer med det. Andre med allergier får tilpasset spandert lunsj. 

Er det urimelig å spørre igjen om vegetarisk alternativ? 

Anonymkode: 8c17d...394

Svaret, Ts, er dessverre dette:

I oppegående kretser blant ok mennesker er dette hensyn man tar. Det er regnet som helt normal folkeskikk.

Men som du leser her i forumet så er dette hensyn man ikke tar i lavere samfunnslag. Der finner man stor glede i å ikke ta hensyn til sine medmennesker og man setter ikke normal folkeskikk høyt. 

Nå har du tatt deg jobb blant sistnevnte. Så da kan du be om hva du vil - sjefen din vil finne glede i å ikke ta hensyn, fordi hen føler det hever hen litt over deg. Så du må enten 1. plukke av. 2. Ta med egen mat 3. Finne deg jobb blant oppegående mennesker.

Jeg anbefaler 3, jeg, altså.

Anonymkode: 68829...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.2.2020 den 0.11, AnonymBruker skrev:

Vi får i ny og ne spandert lunsj på jobb. Som regel baguetter med diverse kjøttpålegg og ost. Da kjøtt på alle baguettene. Spurte sjefen om det var mulig å bestille noen med bare ost da eg ikke spise kjøtt. Fikk til svar at eg kunne jo bare plukke av det eg ikke liker. Det klarer eg rett og slett ikke, å spise noe som det har ligget kjøtt på en god stund. Spiser dermed medbrakt lunsj og har ikke brydd meg noe mer med det. Andre med allergier får tilpasset spandert lunsj. 

Er det urimelig å spørre igjen om vegetarisk alternativ? 

Anonymkode: 8c17d...394

Bare å spørre, men ikke forvent mye. Siden du ikke vil plukke vekk er du nok stuck med medbrakt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2020 den 20.44, AnonymBruker skrev:

ser ikke planter i det hele tatt. Kun animalskt fra beitefôrede dyr, litt salt og drikker vann. That's it. Jeg drikker vanligvis ikke melk, jeg spiser vanligvis ikke ost, jeg spiser vanligvis ikke yoghurt, vanligvis ikke skinke, salami, bacon. En gang i blant gjør jeg det da. Men veldig, veldig sjeldent hjemme. I høst og vinter har jeg stekt i beitefôret ister i stedet for smør.

 

Anonymkode: 89d10...bb7

Hvor lenge har du ikke spist planter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest imponert i denne tråden over at lederne bestiller mat til sine ansatte, jeg er mest vant til at denne litt kjedelige opgaven delegeres til en sekretær... 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
På 4.2.2020 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Spør du folk på intervju hvorvidt de er veganere eller ikke?

Anonymkode: 5a272...17a

Det er selvfølgelig ikke lov. Akkurat som man ikke har lov til å utelukke noen pga religion eller hudfarge f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...