Gå til innhold

For mye å be om vegetarisk alternativ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes at det er interessant hvordan de fleste snurte svarene kom i natt, mens nå når det er mer på dag så dukker det opp mer rause og inkluderende svar. Kanskje de som ikke sover om natten har egne problemer og er generelt mer kjipe mot andre mennesker?

Anonymkode: c3d26...03a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt burde de tilrettelegge for vegetar. Mange som har stått opp med feil bein her. Det koster mindre enn to kalorier å be om en baguette vegetar, så såpass bør de klare. 
 

Hilsen kjøttspiser

Anonymkode: 6b7c3...625

Jeg er enig. Jeg bestiller i blant møtemat til jobben, og tar det som en selvfølge å ta hensyn til det jeg vet om av intoleranser og livssynsvalg, f.eks. glutenfritt, vegetar og halal. For cateringfirmaer som vet hva de driver med er det null problem å fikse dette. (Problemet oppstår jo når det viser seg at cateringfirmaet ikke vet hva de driver med, og tror reker er akseptabel vegetar- eller halalkost. Det er jo ikke kjøtt, liksom. :P

Poenget med å bestille mat til møter o.l. er jo at folk skal få i seg mat, og da er det jo fint om en eller to slipper å sitte og se på at de andre spiser. Men jeg forventer at folk tar litt ansvar selv og sier ifra på forhånd. Det er ikke jobben min å holde oversikt over alles spesialbehov. 

Anonymkode: c0421...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på tenker jeg. Er på man f.eks på et kurs der det besilles mat på forhånd og gis anledning til å komme med spesialkost og allergier så syns jeg det er naturlig å tilrettelegge. Er det av typen firma XYZ har produktpresentasjon og spanderer lunsj så syns jeg ikke du kan kreve noe. Det er faktisk bare å spise medbragt mat uten å lage noe mer bråk tenker jeg, det er ofte folk har en allergi eller preferanse som ikke nødvendigvis tas hensyn til, sånn er livet. Du har tatt et valg, dette er en av konsekvensene. 

Anonymkode: 2635b...7e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg også bestiller møtemat og arrangerer diverse andre tilstelninger i forbindelse med jobben. Selvfølgelig tar jeg hensyn til alle - innenfor rimelighetens grenser. Med "innenfor rimelighetens grenser" er det dessverre vanskelig når det gjelder de med ekstreme matallergier fordi jeg ikke kan garantere "renheten" til mat jeg ikke produserer selv.

Men jeg klarer faktisk både å ta hensyn til vegetarianere, veganere, laktoseintolerante og andre allergikere, samt halalkrav og til og med "jeg liker ikke" typene. Det løser jeg ved å notere meg bak øret hvem som ber om hva samt at før bestilling så skriver jeg at spesielle behov må varsles ved påmelding. Skal det ikke være hyggelig for alle da - selv om en selv ikke har "problemer" med å spise ost besudlet med skinkefukt? Altså: helt ærlig - skal det virkelig være sånn at enkelte blir nødt å medbringe mat fordi dere mener de er sær?

Hadde nylig julebord med en vegetarianer. Null problem å bestille vegetarisk til vedkommende og å forhøre meg om maten var god. Det er en større skam hva de enkelte ganger har blitt avspist med - men i dette tilfellet var det god fest mat som ble servert.

Har en kollega som ikke liker majones - så da er noen alternativer av baguettene uten. Altså: Seriøst folkens, dette er virkelig ikke vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi får i ny og ne spandert lunsj på jobb. Som regel baguetter med diverse kjøttpålegg og ost. Da kjøtt på alle baguettene. Spurte sjefen om det var mulig å bestille noen med bare ost da eg ikke spise kjøtt. Fikk til svar at eg kunne jo bare plukke av det eg ikke liker. Det klarer eg rett og slett ikke, å spise noe som det har ligget kjøtt på en god stund. Spiser dermed medbrakt lunsj og har ikke brydd meg noe mer med det. Andre med allergier får tilpasset spandert lunsj. 

Er det urimelig å spørre igjen om vegetarisk alternativ? 

Anonymkode: 8c17d...394

Jeg synes du er vrang og barnslig som ikke bare plukker av kjøttet. 

Anonymkode: 0832c...6d0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Forskjell på allergier og selvvalgte dietter. 

Anonymkode: 19131...da3

Diett? Det er et valg man tar som skjermer miljøet, helsa vår og dyrene som nå slipper å bli spist. Ser at resten av verden begynner å våkne, men nordmenn er like trangsynte som vi alltid har vært.

Ta med egen matpakke, Ts. Gjerne deilige middagsrester fra i går slik at alle blir misunnelige og spør om oppskrift.

Anonymkode: 35b8d...856

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden det p ikke spise kjøtt regnes som et livssyn, skal det tilpasses vegan/vegetar på lik linje som halal. Hvis de serverer halal skal de dermed også servere vegetar dersom du ber om det. Hvis ikke er det lite inkluderende. Jeg vet dette fordi jobben min ble dømt for nettopp dette.

Anonymkode: ca240...aac

Feil. Veganisme regnes som en livsyn,men det å ikke spise kjøtt er ikke et livssyn.

Hilsen en veganer

Anonymkode: 0d79f...fe4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da selvfølgelig ikke urimelig å be om at noen baguetter kommer uten kjøtt, kun ost. Det er snakk om å la være å legge på en skinkebit eller to. Herregud, hvor vanskelig går det an å være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og - hvorfor er det slik at "x blir jo ikke tatt hensyn til, så da skal vi ikke ta hensyn til y heller"? Holdningen burde jo være å ta de hensyn som man kan. Det burde så klart være glutenfritt alternativ eller vegansk alternativ.. Det er ingen som av helsemessige, etiske eller religiøse årsaker MÅ ha kjøtt. Skjønner derfor ikke hvorfor det må være normen i utgangspunktet. Det er på tide å tenke litt nytt.

Anonymkode: c4901...5af

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er veldig smålig, kanskje typisk norsk tankegang? "Viss ikke jeg får, så får ikke du heller!" Mens de har et snurt ansiktsuttrykk. Kan se det for meg. 

Anonymkode: c3d26...03a

Smålig og snurt? Det er ikke slik at "fordi x ikke blir tatt hensyn til skal ikke y bli tatt hensyn til". Det er heller "siden X ikke forventer å bli tatt hensyn til og X blir faktisk syk av maten, så skjønner jeg ikke hvorfor det finnes folk som forventer at de skal bli tatt hensyn til bare fordi de bare et selvvalgt kosthold."

Sjefen min har aldri spurt om å bli tatt hensyn til med tanke på møtemat, og det har ikke jeg heller. Vi har for eksempel alltid pizza når det er møte i farorganisasjonen, som heller verken jeg eller sjefen min kan spise. Men spør vi om å bli tatt hensyn til? Nei, fordi det er et tilbud til alle og alle allergier og selvvalgte kosthold kan ikke bli tatt hensyn til. 

Jeg har ikke spurt om å ha noe i "kantina" vår som jeg kan spise en gang, fordi de har det de har og så tar jeg heller med meg mat jeg kan spise. Og jeg er heller ikke snurt for det. Det er jo et ikke-problem. Kollegaene mine blir jo misunnelige fordi jeg har så god mat med på jobb.

Og ja, det er på tide å tenke nytt. Veganisme med sin åkerdrift ødelegger jorda vår på så mange måter og det er så utrolig mange av dem som ødelegger helsa si ved å kutte ut dyreprodukter. Kortreist, beitefôret kjøtt er faktisk det mest miljøvennlige, sunne og dyrevennlige man kan spise. Men forretningsmøter på jobb er ikke arenaen for å ta opp sånt med mindre man jobber med sånt. Noen av oss er mer profesjonelle og mindre egoistiske enn som så. Den gratis lunsjen er et tilbud. Kan man ikke spise det, så kan man la være, og spise noe annet slik for eksempel jeg og sjefen min gjør. 

 

1 time siden, minister-mio skrev:

Det er ikke mye vegetarisk når det våte fra skinka ligger igjen på ost og baguett.

Det våte fra skinka er saltlake. Det er vegansk. 😂

 

1 time siden, Dævendøtte skrev:

Selv er jeg sjef for mange ansatte, og kjøper jeg mat til oss, så blir all mat jeg kjøper vegetar og vegansk, alle spiser dette, enten de spiser kjøtt eller ikke hjemme. Og alle synes det smaker godt. 

Hvordan er dette mer inkluderende enn scenarioet i hovedinnlegget? Du ser jo ikke ut til å ta hensyn til allergier, intoleranser, andre selvvalgte kosthold enn vegetarianisme og veganisme. Jeg kunne ikke spist maten for eksempel. Kunne du ikke lagt til rent kjøtt på siden for eksempel? Så hadde du truffet flere folk. Ingen er allergiske eller intolerante mot rent kjøtt med mindre de har blitt bitt av en flått og fått en sykdom som gjør oss allergiske mot kjøtt.

Anonymkode: 5c2eb...87d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er dette mer inkluderende enn scenarioet i hovedinnlegget? Du ser jo ikke ut til å ta hensyn til allergier, intoleranser, andre selvvalgte kosthold enn vegetarianisme og veganisme. Jeg kunne ikke spist maten for eksempel. Kunne du ikke lagt til rent kjøtt på siden for eksempel? Så hadde du truffet flere folk. Ingen er allergiske eller intolerante mot rent kjøtt med mindre de har blitt bitt av en flått og fått en sykdom som gjør oss allergiske mot kjøtt.

Herregud, hvordan kan du skrive at jeg ikke tar hensyn til allergier. Hadde noen hatt det, hadde jeg selvsagt gjort det! 

Nei, jeg kunne ikke lagt til kjøtt. Fordi jeg tar sterk avstand fra å bruke dyr som mat. Og det er da ikke noe problem for noen av mine ansatte, de fleste spiser sunt og har ingen problemer med god mat uten kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Jeg syns ikke valg pga personlige overbevisninger kan sammenlignes med allergier, men det er jo hyggeligere for arbeidsmiljøet, om det tas hensyn til alle. Klart du kan komme med et ønske, men syns ikke du kan kreve det. 

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, det er på tide å tenke nytt. Veganisme med sin åkerdrift ødelegger jorda vår på så mange måter og det er så utrolig mange av dem som ødelegger helsa si ved å kutte ut dyreprodukter. Kortreist, beitefôret kjøtt er faktisk det mest miljøvennlige, sunne og dyrevennlige man kan spise. Men forretningsmøter på jobb er ikke arenaen for å ta opp sånt med mindre man jobber med sånt. Noen av oss er mer profesjonelle og mindre egoistiske enn som så. Den gratis lunsjen er et tilbud. Kan man ikke spise det, så kan man la være, og spise noe annet slik for eksempel jeg og sjefen min gjør. 

Anonymkode: 5c2eb...87d

Altså - en ting er å være uenig i at man burde gi tilpasset mat der det er mulig, men å lyve blir litt bak mål.. Åkerdriften er jo såpass stor som den er i dag for å fôre dyra som du spiser.. Det trengs utrolig mye mindre totalareal for matproduksjon dersom vi spiser det som dyrkes direkte i stedet for å høste det til dyrefôr og i tillegg ha plass til alle dyra. Flaut.

Anonymkode: c4901...5af

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Smålig og snurt? Det er ikke slik at "fordi x ikke blir tatt hensyn til skal ikke y bli tatt hensyn til". Det er heller "siden X ikke forventer å bli tatt hensyn til og X blir faktisk syk av maten, så skjønner jeg ikke hvorfor det finnes folk som forventer at de skal bli tatt hensyn til bare fordi de bare et selvvalgt kosthold."

Sjefen min har aldri spurt om å bli tatt hensyn til med tanke på møtemat, og det har ikke jeg heller. Vi har for eksempel alltid pizza når det er møte i farorganisasjonen, som heller verken jeg eller sjefen min kan spise. Men spør vi om å bli tatt hensyn til? Nei, fordi det er et tilbud til alle og alle allergier og selvvalgte kosthold kan ikke bli tatt hensyn til. 

Jeg har ikke spurt om å ha noe i "kantina" vår som jeg kan spise en gang, fordi de har det de har og så tar jeg heller med meg mat jeg kan spise. Og jeg er heller ikke snurt for det. Det er jo et ikke-problem. Kollegaene mine blir jo misunnelige fordi jeg har så god mat med på jobb.

Og ja, det er på tide å tenke nytt. Veganisme med sin åkerdrift ødelegger jorda vår på så mange måter og det er så utrolig mange av dem som ødelegger helsa si ved å kutte ut dyreprodukter. Kortreist, beitefôret kjøtt er faktisk det mest miljøvennlige, sunne og dyrevennlige man kan spise. Men forretningsmøter på jobb er ikke arenaen for å ta opp sånt med mindre man jobber med sånt. Noen av oss er mer profesjonelle og mindre egoistiske enn som så. Den gratis lunsjen er et tilbud. Kan man ikke spise det, så kan man la være, og spise noe annet slik for eksempel jeg og sjefen min gjør. 

 

Det våte fra skinka er saltlake. Det er vegansk. 😂

 

Hvordan er dette mer inkluderende enn scenarioet i hovedinnlegget? Du ser jo ikke ut til å ta hensyn til allergier, intoleranser, andre selvvalgte kosthold enn vegetarianisme og veganisme. Jeg kunne ikke spist maten for eksempel. Kunne du ikke lagt til rent kjøtt på siden for eksempel? Så hadde du truffet flere folk. Ingen er allergiske eller intolerante mot rent kjøtt med mindre de har blitt bitt av en flått og fått en sykdom som gjør oss allergiske mot kjøtt.

Anonymkode: 5c2eb...87d

I vår kantine er ikke maten gratis. Jeg forventer da at det er mulig for alle som må betale for maten at det er et tilbud alle kan benytte seg av. Det er det hos oss - heldigvis. Det har vært en lang prosess å komme dit, men det er altså fullt mulig å spise vegetarisk og laktosefritt, dog ikke hyperallergisk glutenfritt, selv om det er mulig å spise glutenfritt. Vegansk har vi foreløpig ikke lagt opp til - men det er godt mulig at det også er mulig å spise vegansk.

Jeg ser virkelig ikke problemet og jeg hadde aldri funnet meg i å betale i en kantine der jeg ikke kan spise noe av maten. Jeg er selv laktoseintolerant og tåler heller ikke fint brød, det er VIRKELIG ikke vanskellig å ta hensyn til dette overhodet.

At du ikke er enig med vegetarisk eller vegansk kosthold og derfor setter himmel og jord i bevegelse for at det ikke skal gjøres enkle tilpasninger sier mer om deg enn om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
1 time siden, Dævendøtte skrev:

Herregud, hvordan kan du skrive at jeg ikke tar hensyn til allergier. Hadde noen hatt det, hadde jeg selvsagt gjort det! 

Nei, jeg kunne ikke lagt til kjøtt. Fordi jeg tar sterk avstand fra å bruke dyr som mat. Og det er da ikke noe problem for noen av mine ansatte, de fleste spiser sunt og har ingen problemer med god mat uten kjøtt. 

Vel, jeg er uenig med ditt syn og ville valgt å ta med meg mat fordi jeg liker kjøtt. Så får du kalle meg teit, men det er du som innskrenker mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dævendøtte skrev:

Herregud, hvordan kan du skrive at jeg ikke tar hensyn til allergier. Hadde noen hatt det, hadde jeg selvsagt gjort det! 

Nei, jeg kunne ikke lagt til kjøtt. Fordi jeg tar sterk avstand fra å bruke dyr som mat. Og det er da ikke noe problem for noen av mine ansatte, de fleste spiser sunt og har ingen problemer med god mat uten kjøtt. 

Jeg synes det er feil å bruke din sjefsstilling til å målbære dine personlige overbevisninger. Det er misbruk av makt. 

Jeg er selv leder og bestiller ofte mat. Jeg er også opptatt av kosthold og har mye meninger om mat. Men når jeg bestiller til flere enn meg selv forsøker jeg først og fremst å ta utgangspunkt i hva de andre liker og ønsker å spise. Ikke mine egne preferanser. 

Anonymkode: 6b7c3...625

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Smålig og snurt? Det er ikke slik at "fordi x ikke blir tatt hensyn til skal ikke y bli tatt hensyn til". Det er heller "siden X ikke forventer å bli tatt hensyn til og X blir faktisk syk av maten, så skjønner jeg ikke hvorfor det finnes folk som forventer at de skal bli tatt hensyn til bare fordi de bare et selvvalgt kosthold."

Sjefen min har aldri spurt om å bli tatt hensyn til med tanke på møtemat, og det har ikke jeg heller. Vi har for eksempel alltid pizza når det er møte i farorganisasjonen, som heller verken jeg eller sjefen min kan spise. Men spør vi om å bli tatt hensyn til? Nei, fordi det er et tilbud til alle og alle allergier og selvvalgte kosthold kan ikke bli tatt hensyn til. 

Jeg har ikke spurt om å ha noe i "kantina" vår som jeg kan spise en gang, fordi de har det de har og så tar jeg heller med meg mat jeg kan spise. Og jeg er heller ikke snurt for det. Det er jo et ikke-problem. Kollegaene mine blir jo misunnelige fordi jeg har så god mat med på jobb.

Og ja, det er på tide å tenke nytt. Veganisme med sin åkerdrift ødelegger jorda vår på så mange måter og det er så utrolig mange av dem som ødelegger helsa si ved å kutte ut dyreprodukter. Kortreist, beitefôret kjøtt er faktisk det mest miljøvennlige, sunne og dyrevennlige man kan spise. Men forretningsmøter på jobb er ikke arenaen for å ta opp sånt med mindre man jobber med sånt. Noen av oss er mer profesjonelle og mindre egoistiske enn som så. Den gratis lunsjen er et tilbud. Kan man ikke spise det, så kan man la være, og spise noe annet slik for eksempel jeg og sjefen min gjør. 

 

Det våte fra skinka er saltlake. Det er vegansk. 😂

 

Anonymkode: 5c2eb...87d

Den er ikke vegansk når skinka har ligget i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke overanalysering, det er fakta. Selvfølgelig er det ikke lenger vegetarisk om noe som helst fra et kjøttprodukt er inkludert i retten. Skam deg selv for manglende kunnskap.

Ts, det eneste du kan gjøre er å spørre. Selg det inn som et miljøtiltak, kan være enklere å få gehør for det. 

Anonymkode: d694e...13c

Sykt, bare sykt... 

Anonymkode: 0a730...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Diett? Det er et valg man tar som skjermer miljøet, helsa vår og dyrene som nå slipper å bli spist. Ser at resten av verden begynner å våkne, men nordmenn er like trangsynte som vi alltid har vært.

Ta med egen matpakke, Ts. Gjerne deilige middagsrester fra i går slik at alle blir misunnelige og spør om oppskrift.

Anonymkode: 35b8d...856

You wish, ingen misunner deg den grapsmaten, de liker bare å erte deg. 

Anonymkode: 0a730...149

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vegetarisk alternativ synes jeg absolutt innafor å spørre etter. Et vegansk alternativ derimot blir mye vasnkeligere. Det er faktisk ikke sikkert at leverandøren har et vegansk alternativ selv om de leverer vegetarisk mat.

Uansett er det greieste å spise egen matpakke dersom lunchen som tilbys på jobb ikke er noe som er innafor for deg.

Anonymkode: 2dcb7...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er feil å bruke din sjefsstilling til å målbære dine personlige overbevisninger. Det er misbruk av makt. 

Jeg er selv leder og bestiller ofte mat. Jeg er også opptatt av kosthold og har mye meninger om mat. Men når jeg bestiller til flere enn meg selv forsøker jeg først og fremst å ta utgangspunkt i hva de andre liker og ønsker å spise. Ikke mine egne preferanser. 

Anonymkode: 6b7c3...625

Haha, hva er dette for et fjolleri? Alle mine ansatte elsker maten, ingen har klagd, tvert i mot. Flere av dem spiser også mest vegetarisk hjemme. Jeg spør hva de vil ha og de sier alltid at jeg kan bestemme og de spiser mer enn gjerne det samme som meg. 

Så hvis jeg serverer frukt, grønnsaker og dip en dag, så må jeg ha kokt skinke ved siden av? 

Blir helt matt over hva som er så galt med måltid uten kjøtt, ingen har daua av det, ikke engang grisen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...