Gå til innhold

For mye å be om vegetarisk alternativ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Dævendøtte
40 minutter siden, Blondie65 skrev:

Vel, jeg er uenig med ditt syn og ville valgt å ta med meg mat fordi jeg liker kjøtt. Så får du kalle meg teit, men det er du som innskrenker mitt valg.

Godt jeg aldri ville ansatt deg da ;) Så slipper vi det problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Haha, hva er dette for et fjolleri? Alle mine ansatte elsker maten, ingen har klagd, tvert i mot. Flere av dem spiser også mest vegetarisk hjemme. Jeg spør hva de vil ha og de sier alltid at jeg kan bestemme og de spiser mer enn gjerne det samme som meg. 

Så hvis jeg serverer frukt, grønnsaker og dip en dag, så må jeg ha kokt skinke ved siden av? 

Blir helt matt over hva som er så galt med måltid uten kjøtt, ingen har daua av det, ikke engang grisen. 

 

«Ingen har daua av det». Jøss. Det var ikke akkurat en profesjonell sjefsforståelse...

Jeg har absolutt ikke noe imot mat uten kjøtt, så du svarer på noe helt annet enn det jeg poengtere. Du trenger ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. 

Anonymkode: 6b7c3...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vegetarvarianten er billigere også, så at sjefen ikke går med på å kjøpe en baguette med ost i stedet for en med ost og skinke, viser ikke noe annet enn vrangvilje. For en gjøk. 

Anonymkode: 9fdb8...7af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at det anses som helt innafor å utelukkende servere mat som har kjøtt i seg, da er det rart å reagere, men med en gang det dukker opp en sjef som bare serverer vegetarmat så er det plutselig skikkelig slemt og unødvendig 😂

Anonymkode: ab065...9bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant at det anses som helt innafor å utelukkende servere mat som har kjøtt i seg, da er det rart å reagere, men med en gang det dukker opp en sjef som bare serverer vegetarmat så er det plutselig skikkelig slemt og unødvendig 😂

Anonymkode: ab065...9bf

Tror du det er de samme personene som har de meningene? Surprise: det er det ikke! 
 

No shit, Sherlock...

Anonymkode: 6b7c3...625

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså - en ting er å være uenig i at man burde gi tilpasset mat der det er mulig, men å lyve blir litt bak mål.. Åkerdriften er jo såpass stor som den er i dag for å fôre dyra som du spiser.. Det trengs utrolig mye mindre totalareal for matproduksjon dersom vi spiser det som dyrkes direkte i stedet for å høste det til dyrefôr og i tillegg ha plass til alle dyra. Flaut.

Anonymkode: c4901...5af

Dette er en myte som blir gjentatt gang på gang, så de fleste tror på det og gjentar uten å bevisst lyve. De som er interessert i å vite mer kan se FNs IPCC-rapport fra 2019. Som sammendrag "We don’t want to tell people what to eat, but it would indeed be beneficial, for both climate and human health, if people in many rich countries consumed less meat, and if politics would create appropriate incentives to that effect."

77% av verdens landbruksareal blir brukt til å fore dyr. Hvis man ønsker å redusere mengden åkerdrift så bør man spise så lite animalsk som mulig. Det er mye mer praktisk å produsere planter direkte til mennesker enn planter>dyr>mennesker. Det er mye kalorimessig energi som blir tapt fra dyret vokser seg stort nok til det blir spist av mennesker. Å spise dyr som utelukkende beiter koster også mye med tanke på areal og tap av villmark, det er ikke det mest miljøvennlige alternativet. I tillegg er mesteparten av kjøttet folk spiser er "factory farmed" (spesielt griser/skinke), også i Norge, for å dekke forbrukeretterspørselen.

Så å oppmuntre til å produsere og selge skinke bare for at det skal plukkes bort og kastes er tap-tap for alle. Både fra et etisk, miljømessig og økonomisk perspektiv.

Anonymkode: 89928...429

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Ingen har daua av det». Jøss. Det var ikke akkurat en profesjonell sjefsforståelse...

Jeg har absolutt ikke noe imot mat uten kjøtt, så du svarer på noe helt annet enn det jeg poengtere. Du trenger ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. 

Anonymkode: 

 Så lenge de ansatte er fornøyde,  er jeg fornøyd. Det må vel være det viktigste. At de ansatte trives? Og siden ingen har slutta, formoder jeg at jeg gjør en god jobb som sjef. Uansett hva de spiser. Kjenner du noen som har dødd av et vegetarisk måltid av og til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

 

Smålig og snurt? Det er ikke slik at "fordi x ikke blir tatt hensyn til skal ikke y bli tatt hensyn til". Det er heller "siden X ikke forventer å bli tatt hensyn til og X blir faktisk syk av maten, så skjønner jeg ikke hvorfor det finnes folk som forventer at de skal bli tatt hensyn til bare fordi de bare et selvvalgt kosthold."

Sjefen min har aldri spurt om å bli tatt hensyn til med tanke på møtemat, og det har ikke jeg heller. Vi har for eksempel alltid pizza når det er møte i farorganisasjonen, som heller verken jeg eller sjefen min kan spise. Men spør vi om å bli tatt hensyn til? Nei, fordi det er et tilbud til alle og alle allergier og selvvalgte kosthold kan ikke bli tatt hensyn til. 

Jeg har ikke spurt om å ha noe i "kantina" vår som jeg kan spise en gang, fordi de har det de har og så tar jeg heller med meg mat jeg kan spise. Og jeg er heller ikke snurt for det. Det er jo et ikke-problem. Kollegaene mine blir jo misunnelige fordi jeg har så god mat med på jobb.

Og ja, det er på tide å tenke nytt. Veganisme med sin åkerdrift ødelegger jorda vår på så mange måter og det er så utrolig mange av dem som ødelegger helsa si ved å kutte ut dyreprodukter. Kortreist, beitefôret kjøtt er faktisk det mest miljøvennlige, sunne og dyrevennlige man kan spise. Men forretningsmøter på jobb er ikke arenaen for å ta opp sånt med mindre man jobber med sånt. Noen av oss er mer profesjonelle og mindre egoistiske enn som så. Den gratis lunsjen er et tilbud. Kan man ikke spise det, så kan man la være, og spise noe annet slik for eksempel jeg og sjefen min gjør. 

 

Det våte fra skinka er saltlake. Det er vegansk. 😂

 

 

Anonymkode: 5c2eb...87d

Dette er nesten absurd for meg. 

Dere klarer ikke å tilpasse pizza en gang? Pizza?? Når det er SÅ lett å si "vi skal ha en nr 3, en nr 5 - den vegetariske ja - og en glutenfri"?!? 

Jeg kan forstå at det er vanskelig å ta hensyn til veganere, men å bestille pizza eller brød uten kjøtt er LETT og BILLIG. Å ta hensyn til allergikere er en selvfølge (når praktisk mulig). Å ikke gjøre dette er smålig, og det er å gjøre ting langt vanskeligere enn det trenger å være. Hadde jammen ikke vært mye trivelig å spise pizza når vegetarianeren og glutenallergikeren satt der uten mat fordi en eller annen gretten "leder" har bestemt at det er et prinsipp. 

Veganisme med sin åkerdrift ødelegger jorda ja... 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke bedt om noe, men om jeg ikke får tar jeg det som et tegn på at jeg ikke blir satt nok pris på og søker ny jobb.

Anonymkode: 18347...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har møter bestiller jeg noe glutenfritt til de to som har det hvis de skal være med, halal til muslimen og noe som ikke inkluderer brød til hun som er på stoffskiftediett. koster meg ingen kalorier siden man bestiller det allikevel så ser ikke helt problemet.

Det har blitt ganske vanlig å spørre nå også når man får besøk og skal servere lunch om noen i følget har diett restriksjoner. Praktisk så slipper man den kleine stemningen hvis noen har allergi eller religion.

Må ærlig innrømme at jeg har større toleranse for at man ikke kan pelle av hvis det er snakk om allergier enn overbevisninger, men i jobbsammenheng er et best å holde sine private fordommer litt for seg selv... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 0.11, AnonymBruker skrev:

Vi får i ny og ne spandert lunsj på jobb. Som regel baguetter med diverse kjøttpålegg og ost. Da kjøtt på alle baguettene. Spurte sjefen om det var mulig å bestille noen med bare ost da eg ikke spise kjøtt. Fikk til svar at eg kunne jo bare plukke av det eg ikke liker. Det klarer eg rett og slett ikke, å spise noe som det har ligget kjøtt på en god stund. Spiser dermed medbrakt lunsj og har ikke brydd meg noe mer med det. Andre med allergier får tilpasset spandert lunsj. 

Er det urimelig å spørre igjen om vegetarisk alternativ? 

Anonymkode: 8c17d...394

Har du allergi er det jo én sak.. selvvalgte dietter er noe annet. Og osten er jo faktisk laget "inni" et stort stykke kjøtt.. så den har også ligget "inntil":)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min løser de dette ved å alltid bestille vegetar :) Det er enklest, for da kan alle spise (gitt at du ikke har noen allergier). Allergier tas det selvfølgelig også hensyn til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

On 2/1/2020 at 4:10 PM, Blondie65 said:

Vel, jeg er uenig med ditt syn og ville valgt å ta med meg mat fordi jeg liker kjøtt. Så får du kalle meg teit, men det er du som innskrenker mitt valg.

Det blir som en kineser som mener at matvalget hans blir innskrenket fordi der ikke er kinesisk mat servert og han tar med sin egen. En kinser kan normalt sett spise et norskt måltid og kan til og med like det. På samme måte kan en som spiser kjøtt spise et vegansk måltid og til og med like det. Om kinseren blit kvass og sier han tar med egen mat, så er han urimelig, mener jeg. Er noe annet om den norske maten var lagd av barnearbeidere og han derfor ikke ville spise den, da ville det vært et tungt, etisk grunnlag bak hans valg om å nekte spise norsk mat. Og et gyldig argument. 

Alle kantiner og matserveringer har innskrenket valg sådan, det er alltid et begrenset utvalg. Det er ikke et argument i seg selv. 

Anonymkode: c3d26...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det blir som en kineser som mener at matvalget hans blir innskrenket fordi der ikke er kinesisk mat servert og han tar med sin egen. En kinser kan normalt sett spise et norskt måltid og kan til og med like det. På samme måte kan en som spiser kjøtt spise et vegansk måltid og til og med like det. Om kinseren blit kvass og sier han tar med egen mat, så er han urimelig, mener jeg. Er noe annet om den norske maten var lagd av barnearbeidere og han derfor ikke ville spise den, da ville det vært et tungt, etisk grunnlag bak hans valg om å nekte spise norsk mat. Og et gyldig argument. 

Alle kantiner og matserveringer har innskrenket valg sådan, det er alltid et begrenset utvalg. Det er ikke et argument i seg selv. 

Anonymkode: c3d26...03a

Nå er det heldigvis ikke lov å påby folk å kjøpe mat i en kantine. Derfor kan både jeg og kineseren ta med oss den maten vi ønsker å spise i kantinen. Jeg har også lyst å understreke at det er forskjell på å være gjest hjemme hos noen en lørdag og det en spiser hver dag. Det er forskjell på å like et vegansk måltid og få servert kun veganske måltider 5 dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb har vi alltid vegetaralternativ. Både vegetarianere og muslimer kan spise dette. Vi har også alltid noe gluten- og melkefritt. Jobber i Staten. 

Anonymkode: 39733...145

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.2.2020 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Dette er en myte som blir gjentatt gang på gang, så de fleste tror på det og gjentar uten å bevisst lyve. De som er interessert i å vite mer kan se FNs IPCC-rapport fra 2019. Som sammendrag "We don’t want to tell people what to eat, but it would indeed be beneficial, for both climate and human health, if people in many rich countries consumed less meat, and if politics would create appropriate incentives to that effect."

77% av verdens landbruksareal blir brukt til å fore dyr. Hvis man ønsker å redusere mengden åkerdrift så bør man spise så lite animalsk som mulig. Det er mye mer praktisk å produsere planter direkte til mennesker enn planter>dyr>mennesker. Det er mye kalorimessig energi som blir tapt fra dyret vokser seg stort nok til det blir spist av mennesker. Å spise dyr som utelukkende beiter koster også mye med tanke på areal og tap av villmark, det er ikke det mest miljøvennlige alternativet. I tillegg er mesteparten av kjøttet folk spiser er "factory farmed" (spesielt griser/skinke), også i Norge, for å dekke forbrukeretterspørselen.

Så å oppmuntre til å produsere og selge skinke bare for at det skal plukkes bort og kastes er tap-tap for alle. Både fra et etisk, miljømessig og økonomisk perspektiv.

Anonymkode: 89928...429

Vi er vel litt OT. 

Selv om det i store deler av verden er riktig å redusere beitearealet sier ikke rapporten at det er riktig for hele verden. I Norge har vi bare tre prosent dyrket jord, men hele 45 prosent av landarealet kan brukes til beitemark. Dessuten har vi god tilgang på ferskvann. Det gjør at vi ikke helt er sammenlignbare med for eksempel Frankrike eller Polen. Rapporten sier at vi må finne løsninger som passer det enkelte land. Verdt å huske på også er at i Norge importerer vi 60% av maten vår. 

Beiting i norsk utmark styrker det biologiske mangfoldet og fører ikke til avskoging. Beiting i Norge er positivt for karbonbinding i jord, og mange innsekter, planter og dyr er avhengige av arealer som det beites på, sier han.

https://www.landbruk.no/biookonomi/okt-beite-er-smart-arealbruk/

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 16.51, Dævendøtte skrev:

Godt jeg aldri ville ansatt deg da ;) Så slipper vi det problemet. 

Spør du folk på intervju hvorvidt de er veganere eller ikke?

Anonymkode: 5a272...17a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør du folk på intervju hvorvidt de er veganere eller ikke?

Anonymkode: 5a272...17a

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 16.51, Dævendøtte skrev:

Godt jeg aldri ville ansatt deg da ;) Så slipper vi det problemet. 

Veldig profesjonelt å vrake noen på jobbintervju fordi de ikke har samme religion som deg... Ikke rart at du kan servere vegetar til alle da uten at de klager. Hos oss er derimot folkene valgt etter antatt evne til å gjøre en god jobb og hos oss hadde det ikke blitt godtatt med vegetar. Spis det "alle" spiser eller ta med din egen mat, er mentaliteten på min arbeidsplass. Ca 100 ansatte og ingen vegetarianere. Jeg vet det fordi vi hadde et kurs hvor vi fikk en oppgave å finne forskjellige typer mennesker blant kollegaene våre og da var vegetarianer en av de typene. Ingen vegetarianere på min arbeidsplass i det hele tatt. Men vi har hatt en veganer innom. Han sovnet stadig på jobb, så han jobbet ikke her så lenge...

Anonymkode: 27c73...e37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...