Gå til innhold

Er det rasistisk å si at mørkhudede trenger mer d-vitamin i nordlige klima?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over en artikkel hvor en lege ble beskyldt for å være rasist, pga de påpekte at mørkhudede fikk fort d-vitamin mange i kalde nordlige klima.

Hvorfor det? Er det ikke bare fakta? Hvordan kan fakta være ''rasistisk'' egentlig?

Er det bedre at folk går med alvorlig d-vitamin mangel uten å vite det?

Anonymkode: af5f2...92e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke rasistisk. Jeg har også lest flere steder at mørkhudede trenger høyere doser D-vitamin. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 00er skrev:

Nei, alle trenger vel mer D-vitamin her oppe.

Sant, men hvite trenger ikke være ute i solen mer enn et par minutter for å få dekket det.

Anonymkode: af5f2...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Mørkhudede har en hud som beskytter bedre mot sol enn hvit hud, og den tar derfor ikke opp D-vitamin like fort. Vi som kommer fra kaldere klima har større behov for å ta opp D-vitamin når vi først har sol. 

Anonymkode: fb3be...ac9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir vel akkurat det samme som hvite i syden. Vi må smøre oss med ekstra solkrem. Mørk hud er laget mere for sol og tåler mere sol. Også er det motsatt når det er mørkhudede i kalt klima. Så føler ikke det er noe rasistisk nei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo også i elevenes lærebøker i naturfag...

Anonymkode: 36c0c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er et medisinsk faktum. Ingen kaller det "rasistisk", så vet ikke hvorfor du gidder å poste noe sånn.

Anonymkode: ddd01...90c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, En grønn sak skrev:

Det blir vel akkurat det samme som hvite i syden. Vi må smøre oss med ekstra solkrem. Mørk hud er laget mere for sol og tåler mere sol. Også er det motsatt når det er mørkhudede i kalt klima. Så føler ikke det er noe rasistisk nei.

Var på ferie med en inder i tropisk land. Han måtte smøre seg like mye som meg for å unngå å bli solbrent. 

Anonymkode: 81819...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til denne "artikkelen" gjerne. Ellers er det du sier bare bullshit.

Anonymkode: ddd01...90c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er et medisinsk faktum. Ingen kaller det "rasistisk", så vet ikke hvorfor du gidder å poste noe sånn.

Anonymkode: ddd01...90c

Jeg har blitt kalt rasist og Hitler og det som verre er ved flere anledninger hvis jeg har nevnt dette. Ikke jeg som startet tråden, men tydelig at folk er lei av å bli kalt rasister for den minste lille ting.

Anonymkode: a88f1...2ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber med flyktninger, og dette er stadig et tema i samtaler med dem. De blir glade for informasjon, og snakker gjerne om ting som dette uoppfordret også. Har aldri hørt dette bli satt i sammenheng med rasisme. 

Anonymkode: 5e376...723

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på denne artikkelen her (se link), så var det ikke at hun trengte D-vitamin, men måten legen formulerte seg på

Sitat

I de fleste utviklingsland ses vitamin D-mangel sjelden, sannsynligvis som følge av mye sollys. Muslimske kvinner utgjør et unntak. Det gjelder de som sjelden er tillatt å forlate huset, og som må tildekke seg når de er ute»

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/QLl2P/abida-38-fikk-brev-fra-legen-om-d-vitaminmangel-gjelder-de-som-sjelden-er-tillatt-aa-forlate-huset

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på ferie med en inder i tropisk land. Han måtte smøre seg like mye som meg for å unngå å bli solbrent. 

Anonymkode: 81819...759

Tror heller at han ikke ville få mørkere hud. Indere er generelt svært rasistiske og mørk hud blir sett på som stygt. 

Anonymkode: 0c9c1...0c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, abc123detvardet said:

Hvis du tenker på denne artikkelen her (se link), så var det ikke at hun trengte D-vitamin, men måten legen formulerte seg på

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/QLl2P/abida-38-fikk-brev-fra-legen-om-d-vitaminmangel-gjelder-de-som-sjelden-er-tillatt-aa-forlate-huset

Det var da en uvanlig klossete formulering. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror heller at han ikke ville få mørkere hud. Indere er generelt svært rasistiske og mørk hud blir sett på som stygt. 

Anonymkode: 0c9c1...0c8

De er rasistiske mot alle, hvite også. Kanskje spesielt hvite. 
Par i mixede forhold i India får virkelig gjennomgå, helt åpenlyst, over alt.

Anonymkode: a88f1...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror heller at han ikke ville få mørkere hud. Indere er generelt svært rasistiske og mørk hud blir sett på som stygt. 

Anonymkode: 0c9c1...0c8

Ja, det vet jeg. Søsteren min var sammen med en inder som fortalte om dette. Men man kan bli solbrent selv om man har mørk hud også. Kanskje det var begge deler. 

Anonymkode: 81819...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De er rasistiske mot alle, hvite også. Kanskje spesielt hvite. 
Par i mixede forhold i India får virkelig gjennomgå, helt åpenlyst, over alt.

Anonymkode: a88f1...2ba

De er rasistiske mot de som er mørkere i huden enn dem selv. Får beskjed om å finne seg en lysere å gifte deg med. 

Anonymkode: 81819...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...