Gå til innhold

Er det rasistisk å si at mørkhudede trenger mer d-vitamin i nordlige klima?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 31.1.2020 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Sant, men hvite trenger ikke være ute i solen mer enn et par minutter for å få dekket det.

Anonymkode: af5f2...92e

Et par minutter med sol ? hvor har du lest dette?

Til deg trådstarer, det er ikke rasistisk å si at mørkhudede har behov for tilskudd av D vitamin, det har vi alle som bor her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som det allerede er påpekt i tråden her er det forskjell på mørkhudet og afrikansk. Du legger opp til å bli misforstått ved å bruke sånne begreper.

Anonymkode: a88f1...2ba

Hvor i verden finner du veldig mørkhudede mennesker? Ja, i Australia...og Afrika. Hvilke andre steder?  Hva er forskjellen på mørkhudet og afrikansk og hva er støtende med å kalle noen for mørkhudet? Blir Nordmenn eller skandinavere støtet av å bli kalt hvite?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Apocalypte said:

Hvor i verden finner du veldig mørkhudede mennesker? Ja, i Australia...og Afrika. Hvilke andre steder?  Hva er forskjellen på mørkhudet og afrikansk og hva er støtende med å kalle noen for mørkhudet? Blir Nordmenn eller skandinavere støtet av å bli kalt hvite?  

India, Bangladesh, Sri Lanka

Anonymkode: d17a0...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, krokko skrev:

Et par minutter med sol ? hvor har du lest dette?

Til deg trådstarer, det er ikke rasistisk å si at mørkhudede har behov for tilskudd av D vitamin, det har vi alle som bor her.  

Sitat

Ti minutter er nok

Ti minutter daglig med sol på ansikt og armer er nok for å få en god produksjon av D-vitaminer, hvis man får det hver dag om sommeren, mener Moan.

https://forskning.no/vitaminer-kreft-forebyggende-helse/sol-motvirker-kreft/981760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

India, Bangladesh, Sri Lanka

Anonymkode: d17a0...7d1

Du finner ikke mennesker i noen av de landene som er like mørke som afrikanere eller aboriginals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Apocalypte skrev:

Du finner ikke mennesker i noen av de landene som er like mørke som afrikanere eller aboriginals.

Vil si at det her er ganske mørkhudet:

Bilderesultater for sri lanka people"

Endret av abc123detvardet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Apocalypte said:

Du finner ikke mennesker i noen av de landene som er like mørke som afrikanere eller aboriginals.

Jo, noen indere og shrilankere er veldig mørke, de bare har annerledes trekk, så du kan som regel se at de ikke er afrikanere. Og her er et bilde av en cricket spiller fra Sri Lanka. Synes du ikke at han er mørk nok?

images.jpg

Anonymkode: d17a0...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fiskegrateng skrev:

Jeg er bare skuffet og oppgitt over de "bevisene" du har presentert her. Hvorfor har du gjort det, tror du at jeg ikke kan lese?Eller er det deg som ikke kan lese?

Jeg tror det er du som ikke kan lese.

Sitat

Vad sägs om att sluta vara rasist för att få likes från andra rasister?

Sitat

Ni nazister kommer aldrig att vinna.

Sitat

Är man intresserad av vitaminbrist och inte är en galopperande rasist så finns det att läsa:

Sitat

Til Dagbladet mandag sier Thorbjørnsenn at han mener at Eia går langt i å antyde at menneskers skjebne er forutbestemt og at han mener Eia sprer rasisme.

Alle disse sitatene er hentet fra de tre linkene jeg la ut. Det beviser at folk som snakker om d-vitaminmangel hos svarte i nordlige klima blir kalt rasister og til og med nazister.
Det er til og med noen som mener at tema som dette ikke har noen ting å gjøre på norsk fjernsyn i et kunnskapsprogram og at ved å snakke om dette sprer man rasisme. 

Anonymkode: a88f1...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Apocalypte skrev:

Hvor i verden finner du veldig mørkhudede mennesker? Ja, i Australia...og Afrika. Hvilke andre steder?  Hva er forskjellen på mørkhudet og afrikansk og hva er støtende med å kalle noen for mørkhudet? Blir Nordmenn eller skandinavere støtet av å bli kalt hvite?  

Hva forskjellen på mørkhudet og afrikansk er? Afrikanere kan være hvite, mørkhudede, arabisk-utseende og negere (og sikkert flere varianter). Egyptere og marokkanere er afrikanere, men ikke negere. De går heller, stort sett, ikke under kategorien mørkhudet heller. 

Som andre nevnte her finnes det flust av andre land med mørkhudede mennesker, som ikke er hverken neger eller afrikaner. 

Det er ikke noe støtende ved å si mørkhudet, det er vel heller neger folk reagerer på. Alle negere er mørkhudede, men ikke alle mørkhudede er negere. 

Anonymkode: a88f1...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det er du som ikke kan lese.

Alle disse sitatene er hentet fra de tre linkene jeg la ut. Det beviser at folk som snakker om d-vitaminmangel hos svarte i nordlige klima blir kalt rasister og til og med nazister.
Det er til og med noen som mener at tema som dette ikke har noen ting å gjøre på norsk fjernsyn i et kunnskapsprogram og at ved å snakke om dette sprer man rasisme. 

Anonymkode: a88f1...2ba

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det med andre ord, så jeg gir opp. Forstår du ikke, så forstår du ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2020 den 3.16, Apocalypte skrev:

Du finner ikke mennesker i noen av de landene som er like mørke som afrikanere eller aboriginals.

Andamanøyene ligger under India. Befolkningen der er like mørke som afrikanere flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en etnisk hvit nordmann, og fikk påvist veldig lavt D-vitamin nivå for et år siden når jeg tok noe blodprøver hos en spesialist for å utrede en kronisk tilstand. Tror det lå på 20 ett eller annet. Og legen sa da at han ikke hadde sett så lave nivå på en "ikke-utlending" før. Jeg fikk beskjed om å sole meg i baris i 20-30 minutter før jeg tok på solkrem fra da siden oralt D-vitamin tilskudd bare kunne tas opp i en hvis grad (resten går bare ut igjen akkurat som med proteiner for de som tar mye av det). Dette stikk i strid med rådet jeg hadde fått av hudleger om å være forsiktig med sola siden jeg har veldig mye føflekker (har derfor brukt 50 faktor solkrem hver gang jeg var i sola).

Anonymkode: 3d537...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...