Gå til innhold

Er det lurt å innrømme at jeg har kommet meg over det emosjonelle overgrepet til potensielle arbeidsgivere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 hours ago, slutt said:

Referanser trenger ikke stå på CV. De kan "oppgis ved forespørsel".

Dette, jeg skrev dette på alle mine søknader og ble kalt inn til intervju likevel.

Ikke dra frem alt det du skriver om i HI, det er alt for privat å fortelle om på et jobbintervju.. Synes det var lurt det noen sa om å bare si at du hadde en litt vanskelig livssituasjon privat som gjorde at du ikke kunne jobbe fulltid men at det er i orden nå - dersom de spør hvorfor du jobbet deltid istedet for fulltid innenfor eget fagfelt. Som sikkert er sant så kan du jo også si at du savnet fagfeltet mye og er veldig motivert for å bruke kompetansen din igjen, være positiv :)

Tenker ikke at det er umulig. Husker jeg brukte ganske lang tid på studiet pga. psykisk sykdom. Brukt 2+ år mer enn normert tid. Var kjemperedd for å få masse spørsmål om dette på intervjuer og syntes det var flaut å skrive hvor lenge jeg studerte på CVen.. Men jeg fikk intervju på nesten alle jobbene jeg søkte og INGEN spurte om lengden på studietiden! Så frykten min var helt ubegrunnet :) De fleste er bare opptatt av hva du kan bidra med på deres arbeidsplass, hvem du er og hva du kan :) 

Anonymkode: 143cb...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 17.45, AnonymBruker skrev:
Jeg har endelig klart å kutte kontakten med eksen min som er narsissist, men jeg sliter med å bryte ut av "trauma bonding" (ekvivalenten til Stockholm syndrom i emosjonelle overgrep).
 
Takket være en CBT-lignende prosess har jeg nå jobbet gjennom mange problemer relatert til "trauma bonding". Imidlertid er jeg ikke i stand til å løse selve kjernen / kroken til "trauma bonding" -> bekymringen over at jeg kanskje mangler (arbeids)kompetanse/ferdigheter.
 
Jeg var tenåring da jeg møtte ham og et lett bytte ettersom jeg fremdeles slet psykisk etter behandlingen fra en annen narsissist i barndommen. Han overbeviste meg om at jeg ikke trengte å studere og heller begynne å jobbe for ham. Så jeg startet foretaket mitt og jobbet med noen prosjekter for ham. Selv om jeg visste jeg hadde kompetanse for noe av arbeidet jeg gjorde og jobbet hardt for å lære og levere resten, sluttet jeg aldri å tvile på meg selv. Han ga meg mye ros for ferdighetene mine og deretter ødela han det hele ved å få meg til å tvile på dem i etterkant. Han fikk meg til å føle meg avhengig av rådene hans innen fagkunnskap, tekniske råd og mental hjelp for å styrke meg. Etter et 5 årig forhold klarte jeg å bryte ut, men "trauma bonding" gjorde at jeg fortsatte å tvile på meg selv likevel. Jeg hadde mine egne kunder, men trengte hans råd og godkjenninger i arbeidet mitt. Dette er selvfølgelig bare en liten brøkdel av det emosjonelle overgrepet hans.
 
For noen år siden begynte jeg å studere, men "trauma bonding" hadde veldig dype virkninger på meg, noe som gjorde det for vanskelig å fortsette med studiene på det tidspunktet i livet. Så jeg har funnet ut at jeg først må bryte "trauma bonding" før jeg begynner å studere igjen. I stedet begynner jeg nå å ta opp og løse alle mine tvil på meg selv i arbeidslivet.
 
Problemet er at jeg har tatt 5 år av fra karrieren der jeg har hatt en deltidsjobb som jeg er overkvalifisert for. Jeg gjorde dette fordi jeg trengte tid til å jobbe med CBT i tillegg til å forberede meg til studiene mine, og jeg trodde ikke at jeg hadde de kvalifikasjonene som trengs for en relevant jobb samt at jeg ikke kunne oppgi eksen som referanse. Senere har jeg imidlertid oppdaget at jeg har de nødvendige kvalifikasjonene, eller at det i det minste er lett å fikse.
 
Siden jeg ikke tok noen eksamen mens jeg studerte eller gjorde noe annet håndgripelig de siste årene for karrieren jeg vil ta opp igjen, frykter jeg å bli avvist ved jobbsøknader. Jeg har ingen nylige relevante referanser. Jeg kan ikke stole på min narsissistiske eks for å gi meg et godt ord heller. Han har fortalt meg hvordan han fortalte forretningsforbindelser at de måtte snakke direkte med ham fordi hans andre venner som var samarbeidspartnere var ustabile og ødela forretningsprosjektene hans. Jeg frykter til og med at han kommer til å finne ut hvor jeg jobber og deretter kontakte dem for å advare dem om meg på falske grunnlag. Det er han absolutt i stand til. Han har kontaktet min tidligere kjæreste og fortalt meg at han har kontaktet de nye kjærestene til de andre eksene. Hvordan kan jeg forklare hva jeg har gjort de siste årene til en potensiell arbeidsgiver? Hvordan forklarer jeg hullet, eller rettere sagt hvorfor jeg har en jobb jeg er overkvalifisert for? Er det lurt å innrømme det emosjonelle overgrepet, forklare det som en suksesshistorie at jeg nå har kommet gjennom det (jeg vil først begynne å søke på jobber når jeg har opparbeidet meg kunnskapen der jeg tviler på meg selv, så det betyr at jeg kommer til å føle meg kompetent snart)? Kommer jeg i det hele tatt til å bli innkalt til intervju uten nylige, relevante referanser? Hvis folk jeg jobbet med tidligere visste om min nåværende jobb, ville de virkelig begynt å lure på hvorfor i alle dager jeg gjorde noe slikt. Selv om jeg følte meg avhengig av eksens råd, var jeg likevel veldig lidenskapelig opptatt av jobben og folk så på meg som en ildsjel som ville oppnå store ting. I stedet sitter jeg nå uten noen klar utvei.
 
Jeg føler meg veldig stresset over dette. Jeg har tidligere hatt panikkanfall om natten på grunn av dette, og jeg bekymrer meg for at jeg får dem tilbake hvis jeg ikke finner løsninger. Håper noen kan gi meg råd.

Anonymkode: 3de80...a33

dette bør du ikke dra opp, ikke nevn de. vær kreativ og finn noe "fyll". har du barn? barn er løsningen på alt. kanskje du reiste litt en periode?

Anonymkode: 221c2...7eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...