Gå til innhold

Hva er din verste arbeidsplass noen sinne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Iss. 

Anonymkode: eb854...72e

Så forskjellig det kan være, for meg har det vært den beste...

Anonymkode: 318f4...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 10.34):

Ah, ja, det har jeg også gjort! På en stor kjedebutikk. Vi var to stykker som hadde praksis og jeg fikk tydelig beskjed fra NAV om at vi skulle "gå oppå" alle andre, altså at det ikke skulle være behov for oss, vi skulle bare få erfaring, ikke sant? Vel, denne butikken utnyttet det til det groveste. Det var en ansatt på jobb, og selv med oss to fra NAV i tillegg var det såvidt vi rakk alt som måtte gjøres... Den ansatte stod i kassen, mens vi løp rundt og ryddet, hang på plass klær, ryddet prøverom og hjalp kunder. De hadde ikke klart seg overhodet uten å ha inne folk fra NAV, som jo er stikk motsatt av hensikten med opplegget. 

Jeg ble "ansatt" for tre måneder og da de tre månedene var over, fikk jeg beskjed om at de ville gjerne "prøve meg litt til" og forlenge i tre måneder til. Selv om arbeidsoppgavene mine utelukkende bestod av rydding... Absolutt ikke ting man må "prøve" i mange måneder før de kan se hvordan man fungerer. Jeg hadde ingenting annet å gå til, så jeg måtte jo bare godta det. Etter noen måneder fikk jeg imidlertid tilbud om en liten stilling i matbutikk. Jeg hadde egentlig mer lyst på en faktisk stilling i denne kjedebutikken, siden matbutikk ikke var så fristende, så jeg gikk til sjefen og fortalte om jobbtilbudet og sa at jeg måtte takke ja til det dersom de ikke kunne ansette meg. Svaret jeg fikk var at de ville "prøve meg ut" i tre måneder til (på det tidspunktet hadde jeg jobbet der i fem måneder allerede, igjen kun rydding...) og så kunne de vurdere å ansette meg som tilkallingsvikar. Jeg sa selvsagt nei til dette og begynte i matbutikken i stedet. Jobbet først to dager i uken, men tjente jo like mye som jeg gjorde i praksis hos kjedebutikken. Fikk fort flere vakter og trivdes mye bedre enn jeg hadde trodd, så var glad jeg ikke "tok sjansen" på at kjedebutikken ville ansette meg til slutt slik sjefen der ville. 

Jeg gav faktisk beskjed til NAV også om hvordan ordningen deres ble brukt av denne butikken, ettersom jeg fikk vite at det bare var slik de opererte, alltid to fra NAV som de brukte som ryddeansatte i stedet for å ansette folk. Men jeg møtte på hun andre som var i praksis en stund etterpå, og hun kunne fortelle at hun fremdeles var der og de holdt fremdeles på slik, så tror ikke noe ble gjort. Er jo ren svindel. Man hører om privatpersoner som utnytter NAV, men hva med bedrifter? Denne butikken skulle hatt to ansatte til på jobb, men i stedet brukte de praksisordningen fra NAV for å få gratis arbeidskraft... 

Anonymkode: c0fd3...8bf

Virker som nav lukker ørene ganske greit hvis man prøver å fortelle om arbeidsgivere som misbruker denne ordninen. Så lenge en får plassert folk på praksis og at noen velger å ta dem inn, så er det ikke så nøye for nav. Og det at man «bare skal gå oppå» - hvilke arbeidplasser har reelt mulighet til å ha folk gående rundt uten noe reelt å gjøre+ha en ansatt til å følge dem opp? Sjefene gjør det jo ikke🤣

Anonymkode: b18dd...094

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilbutikken der eier stod over meg hele tiden og ble forbanna på meg når jeg lot kunden benytte seg av forbrukerkjøpsloven.

Jeg fikk nok tilslutt og byttet beite. Som et svar begynte jeg å inkassokrav fra et inkassoselskap (som nå ikke eksisterer lenger). Eier hadde krevd meg for ting som manglet etter vareopptelling.

Kravet ble bestridt, men det kom nye krav hele tiden der summen var forskjellig hver gang og ikke minst rettet på med korrekturlakk.

Jeg ga flere ganger tilbakemelding om at han måtte anmelde meg om han mente jeg hadde stjålet fra lageret. Noe han ikke gjorde.

Saken havnet i forliksrådet der jeg raskt fikk medhold.

Saken ble så anket til tingretten der jeg etter et kort skriftlig tilsvar fra meg fikk medhold og ble tilkjent saksomkostninger. Disse lyktes jeg ikke å få.

På pur f. ba jeg om arbeidsattest. Denne var på 2 sider og inneholdt for det meste direkte påstander om at jeg var kriminell og en løgner samt at han ikke anbefalte å ansette meg noen steder.

Dette har blant annet ført til at jeg har fått avslag på to nestleder stillinger begrunnet med uttalelser fra denne arbeidsgiveren. Til tross for at de ikke var ført opp som referanse.

Jeg drøftet dette med advokat som mente jeg helt klart kunne erstatning, men jeg måtte finne ut om tidsbruken var verdt det. Det var uansett langt i fra sikkert at det var midler å hente i denne bedriften.

I senere tid traff jeg på broren til denne eieren (som har vært medeier i bedriften). Jeg fortalte hva som hadde skjedd. Han var rystet, men ikke overrasket. Han kunne fortelle meg at broren gikk til sak mot hver eneste ansatt som sluttet. Noe jeg tror på da jeg har vært vitne i en av sakene i ettertid.

Etter 10 år ble det endelig lettere å søke jobber. Da ble jeg nemlig anbefalt fra NAV å kunne føre opp erfaring fra 10 år bakover og på den måten unngå å ha denne arbeidsgiveren der. Første jobbintervju gikk da på skinner og jeg har denne jobben fortsatt

Jeg har i senere tid fortalt min arbeidsgiver om hele denne hendelsen, som er kjempetakknemlig for at dette ikke dukket opp på jobbintervjuet.

Anonymkode: 42a4a...f2f

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på H&M i mange år ved siden av studier, og det var tidvis ganske forferdelig. Kjedelige arbeidsoppgaver, masete og slitsomme kunder, og kanskje verst av alt, utrolig mye bitching, drittslenging og intriger blant de ansatte. Trakk et stort lettelsens sukk den dagen jeg gikk ut derfra for siste gang, for å si det sånn 😅

Anonymkode: e4bd4...f6d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 13.28):

Hadde jo ikke mye muligheter da, når jeg ikke fikk annen jobb. Er jo derfor disse butikkene kan utnytte systemet slik. NAV var selvsagt klar over hvordan det foregikk og at de forlenget praksisen i stedet for å gi meg jobb, det var jo de som godkjente hele greia. Hadde jeg gått uten å ha et annet jobbtilbud hadde jeg stått uten inntekt i det hele tatt. 

Der er det de lar deg tro. Du har jo mange muligheter til praksis via nav. Du kan jo bare bytte praksis plass når en tid er over

Anonymkode: 7741e...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 13.28):

Hadde jo ikke mye muligheter da, når jeg ikke fikk annen jobb. Er jo derfor disse butikkene kan utnytte systemet slik. NAV var selvsagt klar over hvordan det foregikk og at de forlenget praksisen i stedet for å gi meg jobb, det var jo de som godkjente hele greia. Hadde jeg gått uten å ha et annet jobbtilbud hadde jeg stått uten inntekt i det hele tatt. 

Der er det de lar deg tro. Du har jo mange muligheter til praksis via nav. Du kan jo bare bytte praksis plass når en tid er over

Anonymkode: 7741e...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Herlighet så mye rart folk opplever. 

Jeg vil bare være en motvekt fordi noen tror at det ikke finnes gode arbeidsplasser og ledere. DE FINNES! Jeg har arbeidet i 10 år i et privat selskap, ca 35 ansatte, selvfølgelig er ikke alle bestevenner, men alle gjør så godt de kan og bedriften går bra. Ledelsen lytter til alle og alt går ganske smooth.

Anonymkode: 5dde6...cfe

Det kan nok være lett å se seg litt blind på det, men nå omhandler jo tråden de verste arbeidsgiverne, så det er jo ikke så rart at så mange trekker frem verstinghistoriene...

Anonymkode: dc363...1a8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi, bruk og kast-mentalitet på ansatte!

Anonymkode: e8663...0d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Body Shop, elendig leder som elsket å se sine ansatte ha det jævlig på jobb.

Felleskjøpet lager, voksne menn som elsket å slenge dritt om hverandre, og en åpen nazist leder, trenger ikke si mer....

Anonymkode: 84586...7a0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 7.58):

Jobbet på H&M i mange år ved siden av studier, og det var tidvis ganske forferdelig. Kjedelige arbeidsoppgaver, masete og slitsomme kunder, og kanskje verst av alt, utrolig mye bitching, drittslenging og intriger blant de ansatte. Trakk et stort lettelsens sukk den dagen jeg gikk ut derfra for siste gang, for å si det sånn 😅

Anonymkode: e4bd4...f6d

Alltid tenkt det må være mye dårlig miljø på de butikkene, de ansatte virker alltid så sure. :(

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Alltid tenkt det må være mye dårlig miljø på de butikkene, de ansatte virker alltid så sure. :(

Så enig! Tror aldri jeg har møtt en blid H&M-ansatt.

Anonymkode: b70c9...2ee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2020 at 8:49 PM, AnonymBruker said:

NAV.

Jeg hadde sjefen fra helvete OG ble utskjelt og truet av ustabile personer titt og ofte på telefon. Pluss folk som kom innom og brøt sammen på kontoret mitt uten at jeg kunne gjøre noe. I tillegg var lønna av det laveste man kunne få med høyere utdanning.

Barna mine skulle ha vært rimelig sultne før jeg hadde gått tilbake til den jobben, for å si det sånn.

Anonymkode: cc904...ab9

Det var vel kanskje derfor en del brøt sammen, at de hadde barn som var rimelig sultne . Å komme med trusler er uakseptabelt, men akkurat det at folk kan bryte sammen det er vel en del av jobben når man møter folk i økonomiske problemer. 

Selv jobbet jeg med inkasso og opplevde det samme. 

Anonymkode: 15a4a...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet på en arbeidsplass hvor sjefen var svært lite sympatisk. Vi hadde informasjonsmøte hvor sjefen sa i plenum at vi ikke var gode nok og at vi burde slutte hvis ikke tok oss sammen. Skal innrømme at det var en del late ansatte i bedriften, men det hang jo delvis sammen med at dette var en jobb med dårlig lønn og derfor tiltrakk seg de som ikke kunne få noe bedre. I tillegg var det en del som var svært dyktige og de endte med å bli overarbeidet. Da en av disse som jobbet hardest sa til sjefen:"Hadde vært fint om du også kunne gi komplimenter når vi gorde noe bra." Svarte sjefen: "Når jeg aldri har sagt bra jobbet så er det fordi dere aldri har gjort en god jobb!"

Verneombudet fikk heller ikke mulighet til å stille kritiske spørsmål uten å bli truet med sparken av sjefen. 

Anonymkode: 15a4a...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 12.52):

Elendig lønn for mye ansvar.  Stort sett halvstuderte eller utstederte "røvere" i ledelsen. TOTAL mangel på både kunnskap, kompetanse og menneskelig kompetanse ift. medarbeidere.

Thon har en kultur der man kan jobbe seg opp i systemet uten utdanning. Fint for den det gjelder, katastrofe for de vedkommende skal lede. Frekke ledere, ledere som sier at "her er det ikke normalt eller ok å sykemelde seg". Voksne mennesker behandles som 14-åringer på sin første sommerjobb. Gjør du det skikkelig bra, får du en twist-sjokolade. 

Jeg kunne fortsatt i evigheter. Stay away er mitt beste råd.

Anonymkode: b70c9...2ee

Strawberry er mye bedre 😎har hatt kollegaer som har byttet til Thon, og kommet tilbake fordi de ikke orket Thon.  Men generelt er nok presset høyt og lønna ikke den beste. Hotellbransjen er en livsstil, man trives eller trives ikke. Og det er da mange som trives i Thon også, ellers hadde de ikke klart å drifte. Det er nok mange som hater strawberry også, noe annet ville vært rart når det så så mange ansatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa på meny. Så glad da jeg fikk en annen jobb.

Anonymkode: 947a5...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kassa på meny. Så glad da jeg fikk en annen jobb.

Anonymkode: 947a5...ae7

Hva skjedde der? 

Anonymkode: e5d0a...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-banen var det som satt mest spor. Jeg var en ung aspirant og rett før eksamen var det en som hoppa foran toget mitt. Fikk god oppfølging først, men var ingen som nevnte at PTSD var en fare, og året etter gikk jeg på en kjempesmell etter å ha pressa meg for hardt. Oslo Sporveier er ok, men ho som var min leder hadde null empati og jobba hardt for å gi meg sparken. 

Har også jobbet på et par hoteller og resorter med dårlige arbeidsforhold. Nå driver jeg et hotell for Classic Norway og er helt slått i bakken av hvor gode arbeidsforhold det er her. Masse oppfølging, kjempegod lønn og ikke noe press på å spare på bemanningen. Forrige hotellet jeg drev hadde flere eiere, og der fikk jeg ikke bemanne når det var under så så mange gjester så jeg og mannen min som er kokk jobba døgnet rundt. Endte med konkurs fordi eierne brukte penger som fulle sjømenn på dritt som ikke ga inntekt. 

Anonymkode: 71d32...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

T-banen var det som satt mest spor. Jeg var en ung aspirant og rett før eksamen var det en som hoppa foran toget mitt. Fikk god oppfølging først, men var ingen som nevnte at PTSD var en fare, og året etter gikk jeg på en kjempesmell etter å ha pressa meg for hardt. Oslo Sporveier er ok, men ho som var min leder hadde null empati og jobba hardt for å gi meg sparken. 

Har også jobbet på et par hoteller og resorter med dårlige arbeidsforhold. Nå driver jeg et hotell for Classic Norway og er helt slått i bakken av hvor gode arbeidsforhold det er her. Masse oppfølging, kjempegod lønn og ikke noe press på å spare på bemanningen. Forrige hotellet jeg drev hadde flere eiere, og der fikk jeg ikke bemanne når det var under så så mange gjester så jeg og mannen min som er kokk jobba døgnet rundt. Endte med konkurs fordi eierne brukte penger som fulle sjømenn på dritt som ikke ga inntekt. 

Anonymkode: 71d32...511

Du er lederen hos Classic Norway, we get it 

Anonymkode: e5d0a...95d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være tida jeg jobbet i matbutikk. Stor, kjent kjede som man skulle tro hadde ordene forhold. Men dengang ei.... Ble drevet av et ektepar som bevisst ansatte unge/uerfarne folk som de kunne herse med. Lange dager uten pause, dårlig lønn, kjefting og smelling og fikk aldri tillegg eller overtid fordi de klarte å finne smutthull. 

Anonymkode: bc0ca...845

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...