Gå til innhold

En rosin like mange kalorier som en drue!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I norsk dagligtale bruker man ordet kalorier om kilokalorier/kcal.

Alle er klar over at kilo betyr tusen, og at kcal er "tusenkalorier". Men i dagligtale så brukes kalorier om kcal.

 

Anonymkode: bf2a2...20b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I norsk dagligtale bruker man ordet kalorier om kilokalorier/kcal.

Alle er klar over at kilo betyr tusen, og at kcal er "tusenkalorier". Men i dagligtale så brukes kalorier om kcal.

 

Anonymkode: bf2a2...20b

Vel, det må folk gjøre som de vil, poenget er at da jeg skrev at en rosin inneholder rundt 1500 kalorier, så er det helt riktig. Blir patetisk å anklage meg for ikke å kunne regne bare fordi folk flest sier feil.

Anonymkode: d86e4...beb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å spore litt bort fra folks forvirring om kalorier og kgkalorier så vil jeg nevne at tørka rosiner har mye mer konsentrert næringsmengde i og med at vann er fjerna. Således kan det fort bli mer sukker når man spiser rosiner enn druer

Anonymkode: 9d14a...efe

Spennende teori. 

Så du mener altså at om man tar en drue som inneholder en energimengde så øker denne [energimengden] når vannet fordamper og forsvinner? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Whistler skrev:

Spennende teori. 

Så du mener altså at om man tar en drue som inneholder en energimengde så øker denne [energimengden] når vannet fordamper og forsvinner? 

 

Det er lettere å spise 100 rosiner enn 100 druer. Er det så vanskelig å forstå? Siden det er like mye sukker i en rosin som i en drue, så blir det lettere mer sukker når man hiver nedpå rosiner enn hvis man spiser druer.

Anonymkode: e6a19...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lettere å spise 100 rosiner enn 100 druer. Er det så vanskelig å forstå? Siden det er like mye sukker i en rosin som i en drue, så blir det lettere mer sukker når man hiver nedpå rosiner enn hvis man spiser druer.

Anonymkode: e6a19...ded

Hvordan kan det bli mer sukker av å spise hundre rosiner enn hundre druer?  (Antallet er helt uvesentlig så lenge det er likt.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Whistler skrev:

 

 

Spennende teori. 

Så du mener altså at om man tar en drue som inneholder en energimengde så øker denne [energimengden] når vannet fordamper og forsvinner? 

 

Jeg tror det snakkes om volum.

En neve rosiner er mer energirik enn en neve druer, siden det i en neve kan være plass til 100 rosiner, men bare 20 druer.   

Anonymkode: 204df...19a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

1500 kalorier pr rosin?😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: 2c873...58f

1500 kalorier er jo strengt tatt det samme som 1,5 kcal, så det kan jo godt stemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det snakkes om volum.

En neve rosiner er mer energirik enn en neve druer, siden det i en neve kan være plass til 100 rosiner, men bare 20 druer.   

Anonymkode: 204df...19a

19 druer tilsvarer ca. 100 gram

209 rosiner tilsvarer ca. 100 gram.

Etter min mening er det lettere å spise 19 druer enn det er å spise 209 rosiner. 

Endret av abc123detvardet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det snakkes om volum.

En neve rosiner er mer energirik enn en neve druer, siden det i en neve kan være plass til 100 rosiner, men bare 20 druer.   

Anonymkode: 204df...19a

 

25 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Etter min mening er det lettere å spise 19 druer enn det er å spise 209 rosiner. 

TS lurer på om det er like mange kalorier i EN rosin som det er i EN drue. 

Hvor vanskelig kan man gjøre det?  Svaret er JA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Whistler skrev:

 

TS lurer på om det er like mange kalorier i EN rosin som det er i EN drue. 

Hvor vanskelig kan man gjøre det?  Svaret er JA.

Det tar 2 sekunder å sjekke på Google. Og TS har fått svar. Vi diskuterer videre.

En drue tilsvarer ca. 5.4 gram og en rosin tilsvarer ca. 0.48 gram.

I 100 gram drue er det 66 kalorier, det vil si at en drue har 3.6 kcal.

I 100 gram rosin er det 300 kalorier, det vil si at en rosin inneholder 1.44 kcal.

Svar er NEI.

Endret av abc123detvardet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Whistler skrev:

Hvordan kan det bli mer sukker av å spise hundre rosiner enn hundre druer?  (Antallet er helt uvesentlig så lenge det er likt.)

Jøje meg... Du må virkelig ha det inn med teskje. Det er ikke snakk om at antallet er likt. Det er snakk om at man da spiser flere rosiner enn man hadde spist druer.

Anonymkode: e6a19...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Whistler skrev:

Uavhengig av hvor mange Kcal det måtte være i druer og rosiner (ift tallet du oppgir) så er altså en rosin en drue uten vann.  Altså samme mengde energi.

Du har teknisk sett korrekt.

Det er en faktor ingen har tenkt på: Druene du finner på butikken er ikke de samme som man lager druer av, de er ca. halvparten i størrelsen.

Så hvis vi sammenligner butikkdrue vs. rosin finner man ut at en drue har dobbelt så mange kilokalorier. 

Sammenligner man med druer de lager rosiner av vs. rosin inneholder de like mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, abc123detvardet skrev:

................

Got issues?

Et argument helt på høyde med "kjære venn".  En sikker vinner der altså.  Jeg overgir meg.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøje meg... Du må virkelig ha det inn med teskje. Det er ikke snakk om at antallet er likt. Det er snakk om at man da spiser flere rosiner enn man hadde spist druer.

Anonymkode: e6a19...ded

Jeg gidder ikke mer.  Jeg skjønner at om man spiser firetusen Kcal så har man fått i seg flere kalorier enn om man spiser totusen Kcal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

1500 kalorier pr. rosin, stemmer det!?

Eter jo lett 20 rosiner på 1-2-3 men å ete 20 druer tar lang tid!

Anonymkode: d86e4...beb

1500 kalorier er det samme som 1,5 kilokalorier så det er i så fall veldig lite.

Det er ca 300 kilokalorier i 100 gram rosiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å spore litt bort fra folks forvirring om kalorier og kgkalorier så vil jeg nevne at [...]

Anonymkode: 9d14a...efe

Forvirringen gjelder kalorier, kilokalorier og kilojoule. Tror ikke det hjelper på forvirringen å også introdusere kilogramkalorier🤯😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Hentacruel skrev:

Nei vann har jo litt kalorier det også så noe forsvinner med tørkingen av drua. 

Hvor mange kalorier er det i en liter vann?

Anonymkode: d86e4...beb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig at ikke jeg ruller rundt. Jeg kan glatt spise en liten eske med rosiner. Det er gjort på 5 minutter. 
Jeg vet ikke hvor mange rosiner det er i en sånn eske, men minst 100 vil jeg tippe. Da får jeg i meg ca 150 000 kalorier av en sånn eske.

:daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, EvaLena skrev:

Det er helt utrolig at ikke jeg ruller rundt. Jeg kan glatt spise en liten eske med rosiner. Det er gjort på 5 minutter. 
Jeg vet ikke hvor mange rosiner det er i en sånn eske, men minst 100 vil jeg tippe. Da får jeg i meg ca 150 000 kalorier av en sånn eske.

:daane:

Ja du gjør jo d

Anonymkode: d86e4...beb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, EvaLena skrev:

Det er helt utrolig at ikke jeg ruller rundt. Jeg kan glatt spise en liten eske med rosiner. Det er gjort på 5 minutter. 
Jeg vet ikke hvor mange rosiner det er i en sånn eske, men minst 100 vil jeg tippe. Da får jeg i meg ca 150 000 kalorier av en sånn eske.

:daane:

Ja, det er riktig. Jeg har en slik liten eske her, og den inneholder 42 gram rosiner. Det er 336 kcal pr 100 gram. Så dersom jeg spiser hele esken, gir det meg 141 120 kalorier. Vanligvis skriver man det som 141,12 kcal, men det er jo akkurat det samme.

Endret av Hedda-78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...