Gå til innhold

En rosin like mange kalorier som en drue!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja? Jeg skrev ca. 1500 kalorier. Du skriver at det er 1490 kalorier. Om ikke det er det samme som ca. 1500, så vet ikke jeg.

Anonymkode: d86e4...beb

Du har rett TS, men nå er det sånn at de fleste som betegner kalorier snakker om kilo-kalorier. Altså Kcal.

Hvis du bruker betegnelse kalorier så er det strengt tatt riktig, men det alle andre mener da er kcal ;) det er ikke vanlig å regne ut matinnhold i noe annet enn kcal

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

100 gram rosiner inneholder 299.000 kalorier, altså ca. 300.000. Om en rosin veier 0,5 gram, så er det ca. 300.000/200=1500 kalorier i en rosin.

Dette er jo barneskolematte.

Anonymkode: d86e4...beb

Hvor får du alle nullene fra? Det skal bare stå 299, ikke noe mer. Det er to-hundre og nittini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jojo jojo skrev:

Hvor får du alle nullene fra? Det skal bare stå 299, ikke noe mer. Det er to-hundre og nittini.

TS har rett. Det er egentlig 1000 kalorier i 1 kcal (kilo-kalori). Men i vanlig muntlig språk bruker vi kcal og kalorier om hverandre, selv om det ikke stemmer matematisk sett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Jeg skrev ca. 1500 kalorier. Du skriver at det er 1490 kalorier. Om ikke det er det samme som ca. 1500, så vet ikke jeg.

Anonymkode: d86e4...beb

Skal vi ha en lengre runde hårkløyving om at kilo betyr tusen, og at da 'må' en komma førtini (altså nesten en og en halv) kilokalori bety ett tusen firehundre og nitti enkeltkalorier?

- og da 'glemmer' vi at begrepet kilokalorier er det som i norsk språk omtales som 'kalorier' :rolleyes: 

Anonymkode: 40193...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jojo jojo skrev:

Er du helt på jordet. 1,49 kcal. EN KOMMA FØRTI-NI. 

Leser du ikke det du selv skriver? Vi er jo enige. Om det er 1490 kalorier eller 1500, hva har det å si? Jeg skrev ca.

Anonymkode: d86e4...beb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi ha en lengre runde hårkløyving om at kilo betyr tusen, og at da 'må' en komma førtini (altså nesten en og en halv) kilokalori bety ett tusen firehundre og nitti enkeltkalorier?

- og da 'glemmer' vi at begrepet kilokalorier er det som i norsk språk omtales som 'kalorier' :rolleyes: 

Anonymkode: 40193...eed

Én kalori er den energimengdesom skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én grad Celsius, ved et trykk på én atmosfære. Det er den definisjonen av en kalori jeg har brukt, den eneste rette. Og en rosin inneholder ca. 1500 slike kalorier, som jeg hele tiden har skrevet.

Anonymkode: d86e4...beb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Én kalori er den energimengdesom skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én grad Celsius, ved et trykk på én atmosfære. Det er den definisjonen av en kalori jeg har brukt, den eneste rette. Og en rosin inneholder ca. 1500 slike kalorier, som jeg hele tiden har skrevet.

Anonymkode: d86e4...beb

Har du tenkt å fyre med rosiner? Vi andre bruker ved :ler: 

Anonymkode: 40193...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt å fyre med rosiner? Vi andre bruker ved :ler: 

Anonymkode: 40193...eed

Nei, jeg har varmepumpe. Det er ellers viktig å kjenne definisjonen av begreper man bruker. Mange gjør ikke det, og tabber seg ut, som vi ser i denne tråden.

Anonymkode: d86e4...beb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1500 kalorier pr rosin?😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: 2c873...58f

 

57 minutter siden, Rumle skrev:

Tror du skal laste ned en app og la den ta seg av kaloriregningen, ts :ler:

 

 

1 time siden, altflyter skrev:

1500 kalorier per rosin er rett og slett bare absurd. Jeg kan garantere deg at en rosin ikke har like mange kalorier som to middagsporsjoner. 

Jeg kjenner jeg blir litt bekymret for deg. Det er ikke vanlig å bry seg om kalorier på et slikt detaljnivå. Er alt bra med deg? Får du hjelp for dette? 

Dere som ler av TS kaloritelling. TS sier jo riktig. Kalorier i en drue er det samme som kalorier i en rosin. Vi sammenlikner ikke vekta da 100 g druer blir mer konsentrert på grunn av mindre vann.

 

N[r det gjelder selve tallet, så snakker TS om kalorier. Men dele tenker TS mener kcal (kilokalorier, 1000 kalorier).

1500 kal i en rosin er jo bare 1,5 kcal. Ikke noe stort tall. Veldig realistisk.

En middagsporsjon har rundt 400 kcal. Dvs. 400 000 cal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ny Bruker skrev:

En middagsporsjon har rundt 400 kcal. Dvs. 400 000 cal.

Hva spiser du til middag? 🤔

Anonymkode: a52e6...ee2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore litt bort fra folks forvirring om kalorier og kgkalorier så vil jeg nevne at tørka rosiner har mye mer konsentrert næringsmengde i og med at vann er fjerna. Således kan det fort bli mer sukker når man spiser rosiner enn druer

Anonymkode: 9d14a...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å spore litt bort fra folks forvirring om kalorier og kgkalorier så vil jeg nevne at tørka rosiner har mye mer konsentrert næringsmengde i og med at vann er fjerna. Således kan det fort bli mer sukker når man spiser rosiner enn druer

Anonymkode: 9d14a...efe

Men en rosin inneholder vel ikke mer sukker enn en drue? Eller?

Anonymkode: d86e4...beb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å spore litt bort fra folks forvirring om kalorier og kgkalorier så vil jeg nevne at tørka rosiner har mye mer konsentrert næringsmengde i og med at vann er fjerna. Således kan det fort bli mer sukker når man spiser rosiner enn druer

Anonymkode: 9d14a...efe

Det blir da uansett ikke mer sukker per drue.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Ny Bruker skrev:

 

 

Dere som ler av TS kaloritelling. TS sier jo riktig. Kalorier i en drue er det samme som kalorier i en rosin. Vi sammenlikner ikke vekta da 100 g druer blir mer konsentrert på grunn av mindre vann.

 

N[r det gjelder selve tallet, så snakker TS om kalorier. Men dele tenker TS mener kcal (kilokalorier, 1000 kalorier).

1500 kal i en rosin er jo bare 1,5 kcal. Ikke noe stort tall. Veldig realistisk.

En middagsporsjon har rundt 400 kcal. Dvs. 400 000 cal.

Hun snakker kilojoule, da blir det riktig, men ikke i kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rumle skrev:

Det blir da uansett ikke mer sukker per drue.

Ikke per drue, men per gram.

Anonymkode: a52e6...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tessa12 skrev:

Hun snakker kilojoule, da blir det riktig, men ikke i kalorier. 

Nei, TS snakker om kalorier og ikke kilokalorier.

Anonymkode: 03ce3...245

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, TS snakker om kalorier og ikke kilokalorier.

Anonymkode: 03ce3...245

Beklager, viste faktisk ikke at det var forskjell på kalorier og kilokalorier, aldri tenkt over, siden de aller fleste regner i kilokalorier, og det stort sett de fleste steder står benevnet som kun kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tessa12 skrev:

Hun snakker kilojoule, da blir det riktig, men ikke i kalorier. 

Kilojoule? Ingen har da nevnt noe om joule her i denne tråden.

Anonymkode: d86e4...beb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tessa12 skrev:

Beklager, viste faktisk ikke at det var forskjell på kalorier og kilokalorier, aldri tenkt over, siden de aller fleste regner i kilokalorier, og det stort sett de fleste steder står benevnet som kun kalorier. 

Nei, men det står ofte kcal.

Når det gjelder kg, altså kilogram, sier mange bare kilo. Mens kcal, altså kilokalorier, så viser det seg altså nå at mange bare bruker den siste delen.

Dette er omtrent som om man skulle sagt gram i steder for kilogram. «Jeg veier 58 gram, har gått ned ett fram siden forrige måned!»

Anonymkode: d86e4...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilojoule? Ingen har da nevnt noe om joule her i denne tråden.

Anonymkode: d86e4...beb

Neida, jeg tok feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...