Gå til innhold

Hvorfor er kikerter fra Asia bedre for miljøet enn norsk kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal hode deg kortreist så får du et ganske stort problem ganske fort. Det er snaut nok at ulla du kjøper for å strikke dine egne truser er norsk. Den er nok heller fraktet fra Australia eller New Sealand. 

Hva tenker du spise for å holde hele samvittigheten din blendende hvit? 

Poenget mitt er at før elelr siden blir du nødt til å inngå ett eller flere kompromiss, og da er det greit å se flere varianter enn bare svart/hvitt.

Anonymkode: e4d82...d23

Grunnen til at jeg lager denne tråden, er fordi jeg ønsker å basere mine valg på det hele bildet. Ikke bare ren co2 utslipp feks. Nedhugging av regnskog trekker ned, at en plante trenger enorme vannmengder trekker ned osv. 

Utifra alt jeg finner er ikke en vegetarianer bedre enn en kjøtteter, fordi begge deler holder liv i den samme fjøsen (melkekyr).

En veganer er kanskje snillere mot miljøet, dersom norsk gårdsdrift er den store, stygge ulven når det kommer til miljø og klima. 

Problemet i min søken etter informasjon er alt "ALLE" har så vanvittig mye kunnskap, uten at de kan vise en objektiv kilde (en dokumentar som ønsker å få frem en side er ikke en god kilde). Jeg finner hvor ille gårdsdrift er på verdensbasis (dyrevelferd, antibiotika, co2 osv osv), men det er ikke reelt for meg som drikker norsk melk, og norsk kjøtt. 

Anonymkode: 05dfe...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Importert soya utgjør mellom 5 og 10 prosent av det norske kraftforet. 

Anonymkode: 05dfe...199

Forstår du prosentregning? Det er ca 10% i snitt, litt avhengig av hva slags dyr det er for. Problemet er at de resterende 90 prosentene nesten ikke inneholder protein i det hele tatt. Derfor tilsettes det soyamel som inneholder ca 50% protein. Uten dette soyamelet ville det nesten ikke vært protein i kraftforet, bare karbohydrater.

Anonymkode: 7a52f...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg lager denne tråden, er fordi jeg ønsker å basere mine valg på det hele bildet. Ikke bare ren co2 utslipp feks. Nedhugging av regnskog trekker ned, at en plante trenger enorme vannmengder trekker ned osv. 

 

Anonymkode: 05dfe...199

Belgfrukter trenger generelt mye vann. Mye sammenliknet med mange andre grønnsaker og frukt. På langt nær så mye som rødt kjøtt selvfølgelig. Les feks rapport fra fremtiden i våre hender.

Anonymkode: d1d04...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Men de er jo veldig tydelige på at de har innsnevret innlegget hans, for å lage en ren, enkel problemstilling. De tar ikke med vannforbruk, og tar heller ikke med gevinst av både melk og kjøtt. 

Har skjønt at mange velger å kjøpe bomull. For klimaet. Jeg boikotter bomull, pga alt vannet som må til for å dyrke bomull. Og mennesker som tørster, for at per skal få gå i bomull. 

Og igjen tenker jeg da at for å være miljøvennlig, må man droppe melkeprodukter også? For melken kommer fra kjøttindustrien.

Men kom gjerne med flere artikler. Jeg er ikke overbevist. 

Anonymkode: 05dfe...199

Om du virkelig ville finne ut av dette hadde du googlet selv. Du vil at andre skal komme med påstander du kan tilbakevise fordi du er 100% sikker på at import av kikerter aldri kan være bedre enn norsk kjøtt. 

Jeg lurte på hvor mange som var smittet av coronaviruset og jeg googlet det. Jeg lagde ikke en tråd der jeg krevde at andre brukte mye tid på å finne tall og kilder til meg. Når man krever at andre skal lese gjennom tunge studier (som er flere sider) og dobbeltsjekke at det er pålitelige kilder, så vil man egentlig ikke endre mening. Det er bare en sleip måte å hamre gjennom sin egen

Anonymkode: 8de3a...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg lager denne tråden, er fordi jeg ønsker å basere mine valg på det hele bildet. Ikke bare ren co2 utslipp feks. Nedhugging av regnskog trekker ned

Anonymkode: 05dfe...199

What is the #1 driver of global deforestation?
Globally, beef and soy are the leading drivers of tropical deforestation and conversion of other habitats.

Anonymkode: d1d04...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
What is the #1 driver of global deforestation?
Globally, beef and soy are the leading drivers of tropical deforestation and conversion of other habitats.

Anonymkode: d1d04...da1

Jada, globalt. Men jeg ønsker å vite miljøbiten til norske bønder. Siden jeg spiser norsk kjøtt. 

Anonymkode: 05dfe...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du virkelig ville finne ut av dette hadde du googlet selv. Du vil at andre skal komme med påstander du kan tilbakevise fordi du er 100% sikker på at import av kikerter aldri kan være bedre enn norsk kjøtt. 

Jeg lurte på hvor mange som var smittet av coronaviruset og jeg googlet det. Jeg lagde ikke en tråd der jeg krevde at andre brukte mye tid på å finne tall og kilder til meg. Når man krever at andre skal lese gjennom tunge studier (som er flere sider) og dobbeltsjekke at det er pålitelige kilder, så vil man egentlig ikke endre mening. Det er bare en sleip måte å hamre gjennom sin egen

Anonymkode: 8de3a...400

Nei, jeg har prøvd å google. Jeg synes ikke dagbladet eller kk er en god kilde. Begge sidene anbefaler jo å spise halloumiost 🤔 

Anonymkode: 05dfe...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har prøvd å google. Jeg synes ikke dagbladet eller kk er en god kilde. Begge sidene anbefaler jo å spise halloumiost 🤔 

Anonymkode: 05dfe...199

I tillegg til at dersom noen er skråsikre på noe, så har de det enten frå en sikker eller usikker kilde. Jeg vil ikke ha "fakta", jeg vil ha fakta. 

Anonymkode: 05dfe...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...