Gå til innhold

Hvorfor er kikerter fra Asia bedre for miljøet enn norsk kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å vite, og gjerne lære. 

Kan noen gi meg gode kilder på at det er bedre for miljøet at vi importerer linser og kikerter (osv), enn å spise norsk kjøtt? 

Da må det selvfølgelig være norske bønder sine utslipp og antibiotilabruk. Kypros sine utslipp skal ikke være med i utregningen. 

Jeg spiser gjerne mindre kjøtt, men trenger å bli overbevist om at det er bedre. 

Anonymkode: 05dfe...199

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du sikkert vet blir bare en brøkdel av planteenergien det spiser igjen i dyret, men i tillegg må norske dyr fores med soya som fraktes fra Sør-Amerika for at de skal vokse fort nok. https://www.dagbladet.no/mat/kylling-du-spiser-far-mat-fra-dette-skipet-omstridt-selskap-star-bak/69740928

Uten denne importen ville antall dyr som kan avles opp måtte reduseres kraftig fordi det norskdyrkede foret ikke inneholder nok protein.

Anonymkode: 7a52f...b49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sålenge man drikker melk og spiser melkeprodukt så støtter man kjøttproduksjonen. Ingen kjøttkalv, ingen melk. 

Men hvorfor er erstatningsprodukter som har like lang reiseveg, som er anbefalt for å få i seg det kroppen trenger, bedre? Norske kyr er jo for det meste foret opp på norsk mat, soyaen er bare en liten del av maten til kyr og kalver. 

 

Anonymkode: 05dfe...199

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utslipp fra ertene dine ligger altså på rundt 10% av det norske kjøttet. Er du overbevist?

Anonymkode: d1d04...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men sålenge man drikker melk og spiser melkeprodukt så støtter man kjøttproduksjonen. Ingen kjøttkalv, ingen melk. 

Men hvorfor er erstatningsprodukter som har like lang reiseveg, som er anbefalt for å få i seg det kroppen trenger, bedre? Norske kyr er jo for det meste foret opp på norsk mat, soyaen er bare en liten del av maten til kyr og kalver. 

 

Anonymkode: 05dfe...199

Kyr til melkeproduksjon og kyr til kjøttproduksjon er to ulike typer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skille på norsk kjøtt og norsk kjøtt også. Kjøper du kjøtt fra gressforede dyr på reko-ringen? 

Eller kjøper du kjøtt fra konvensjonell drift, foret på soya, og fraktet langt avgårede både før slakt, for foredling og så ut i butikkene? 

Det negative regnskapet de over skisserer tar utgangspunkt i at alt kjøtt er fra siste kategori, men det er jo helt feil.

Et annet spørsmål er jo om miljø og klima er synonymer. Det er mye som er klimavennlig som er dårlig for miljøet. Jeg velger natur foran klima de gangene man må velge.

 

Anonymkode: 2b5f0...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vesuvio
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men sålenge man drikker melk og spiser melkeprodukt så støtter man kjøttproduksjonen. Ingen kjøttkalv, ingen melk. 

Som noen har nevnt over; melkekyr og kjøttfe er to forskjellige ting. Kjøttfe får blamt annet gå mye mer ute og kalvene får gå med moren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vesuvio skrev:

Som noen har nevnt over; melkekyr og kjøttfe er to forskjellige ting. Kjøttfe får blamt annet gå mye mer ute og kalvene får gå med moren sin.

Ja, det finnes dem som er avlet opp til best på en av delene, men det finnes også raser som er ganske gode på begge deler. I Norge er 70 % av storfekjøttet vi spiser fra norsk rødt fe, som også er den rasen vi bruker til melkeproduksjon. Kuene er stort sett friskere enn kyr i andre land og spiser bedre mat, så klimaavtrykket er 1/4 av det som regnes internasjonalt. 

Anonymkode: a0645...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vesuvio
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det finnes dem som er avlet opp til best på en av delene, men det finnes også raser som er ganske gode på begge deler. I Norge er 70 % av storfekjøttet vi spiser fra norsk rødt fe, som også er den rasen vi bruker til melkeproduksjon. Kuene er stort sett friskere enn kyr i andre land og spiser bedre mat, så klimaavtrykket er 1/4 av det som regnes internasjonalt. 

Anonymkode: a0645...76a

NRF-kjøtt er jo langt ifra like godt som limousin- eller anguskjøtt. Uten at jeg vet helt sikkert, så regner jeg med at grunnen til at vi spiser så mye NRF er fordi det stort sett er NRF vi har. Dersom melkeproduksjonen hadde blitt lagt ned hadde ikke NRFen hatt så mye å stille opp med når det gjelder kjøtt vel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de er jo veldig tydelige på at de har innsnevret innlegget hans, for å lage en ren, enkel problemstilling. De tar ikke med vannforbruk, og tar heller ikke med gevinst av både melk og kjøtt. 

Har skjønt at mange velger å kjøpe bomull. For klimaet. Jeg boikotter bomull, pga alt vannet som må til for å dyrke bomull. Og mennesker som tørster, for at per skal få gå i bomull. 

Og igjen tenker jeg da at for å være miljøvennlig, må man droppe melkeprodukter også? For melken kommer fra kjøttindustrien.

Men kom gjerne med flere artikler. Jeg er ikke overbevist. 

Anonymkode: 05dfe...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men sålenge man drikker melk og spiser melkeprodukt så støtter man kjøttproduksjonen. Ingen kjøttkalv, ingen melk. 

Men hvorfor er erstatningsprodukter som har like lang reiseveg, som er anbefalt for å få i seg det kroppen trenger, bedre? Norske kyr er jo for det meste foret opp på norsk mat, soyaen er bare en liten del av maten til kyr og kalver. 

 

Anonymkode: 05dfe...199

Ammekyr blir ikke melket, de gir melk til kalven og etter det blir de alet opp som kjøttfe. 

Anonymkode: ec800...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Vesuvio skrev:

Som noen har nevnt over; melkekyr og kjøttfe er to forskjellige ting. Kjøttfe får blamt annet gå mye mer ute og kalvene får gå med moren sin.

I artikkelen er melkekyr (gir melk og slaktes) mer miljøvennlig enn ammekyr, de som er til kun for kjøttproduksjon. 

Anonymkode: 05dfe...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ammekyr blir ikke melket, de gir melk til kalven og etter det blir de alet opp som kjøttfe. 

Anonymkode: ec800...70f

Men ammekyr avgir et større klimautslipp. 

Anonymkode: 05dfe...199

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Vesuvio skrev:

NRF-kjøtt er jo langt ifra like godt som limousin- eller anguskjøtt. Uten at jeg vet helt sikkert, så regner jeg med at grunnen til at vi spiser så mye NRF er fordi det stort sett er NRF vi har. Dersom melkeproduksjonen hadde blitt lagt ned hadde ikke NRFen hatt så mye å stille opp med når det gjelder kjøtt vel. 

Men da ville vi ifølge faktisk.no gått over til mindre miljøvennlig gårdsdrift. 

Anonymkode: 05dfe...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Kyr til melkeproduksjon og kyr til kjøttproduksjon er to ulike typer.

Jeg gjentar, i linken kommer det tydelig frem at kyr som gir kjøtt og melk er mer klimavennlig enn de som kun gir kjøtt.

Anonymkode: 05dfe...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Norske kyr er jo for det meste foret opp på norsk mat, soyaen er bare en liten del av maten til kyr og kalver.

Soyaen er en liten del målt i vekt og volum, men det er den viktigste proteinkilden. Så vidt jeg husker kommer langt over 50% av proteinene dyrene spiser fra soya.

Anonymkode: 7a52f...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Soyaen er en liten del målt i vekt og volum, men det er den viktigste proteinkilden. Så vidt jeg husker kommer langt over 50% av proteinene dyrene spiser fra soya.

Anonymkode: 7a52f...b49

Importert soya utgjør mellom 5 og 10 prosent av det norske kraftforet. 

Anonymkode: 05dfe...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de er jo veldig tydelige på at de har innsnevret innlegget hans, for å lage en ren, enkel problemstilling. De tar ikke med vannforbruk, og tar heller ikke med gevinst av både melk og kjøtt. 

Har skjønt at mange velger å kjøpe bomull. For klimaet. Jeg boikotter bomull, pga alt vannet som må til for å dyrke bomull. Og mennesker som tørster, for at per skal få gå i bomull. 

Og igjen tenker jeg da at for å være miljøvennlig, må man droppe melkeprodukter også? For melken kommer fra kjøttindustrien.

Men kom gjerne med flere artikler. Jeg er ikke overbevist. 

Anonymkode: 05dfe...199

Hvis du skal hode deg kortreist så får du et ganske stort problem ganske fort. Det er snaut nok at ulla du kjøper for å strikke dine egne truser er norsk. Den er nok heller fraktet fra Australia eller New Sealand. 

Hva tenker du spise for å holde hele samvittigheten din blendende hvit? 

Poenget mitt er at før elelr siden blir du nødt til å inngå ett eller flere kompromiss, og da er det greit å se flere varianter enn bare svart/hvitt.

Anonymkode: e4d82...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...