Gå til innhold

Noen som har fått barn etter 40?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 1/26/2020 at 7:50 AM, AnonymBruker said:

Jeg fikk rett før jeg fylte 43, gikk fint, og går veldig fint.

Man blir ikke steril ti år før overgangsalderen, men det er sant at den starter ti år før den inntreffer, det betyr at du har mye mindre egg, men ikke umulig å bli gravid, men nå var det jo ikke det du spurte om :)

Jeg vet ikke helt hva du mener med at du føler det er for sent? Mener du at du blir en gammel mamma? At samfunnet mener det? Eller at dere kanskje ikke klarer å bli gravide nå?

Jeg ble gravid med en gang vi startet å prøve. Dette var min beste graviditet (fikk to i tyveårene også), fødselen gikk fint, nattevåk gikk fint, jeg har nesten mer både energi og tålmodighet nå, enn da jeg var 25. 

Jeg vet ikke hvorfor så mange har noe i mot dette? Mange bruker alder... At vi blir for gamle, at barna ikke fortjener dette... Når barnet mitt er 20, er jeg fortsatt "bare" 63... Jeg synes ikke dette er gammelt i dag. Og når han er 30 er jeg 73... Innen den tid klarer han nok å smøre brødskiva si selv ;) 

Anonymkode: cf205...6d8

Så kjekt å lese.  Takk for positiv erfaring du deler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg selv blir 40 år i år og tenker barn nummer tre bør komme innen jeg blir 43. Skal gå fint. Startet da jeg var 34 år, null stress. 
 

Har flere venninner som var over 40 da de fikk barn. Men ikke over 45 år. Man får kjenne etter selv. Jeg synes alle under 25 år gamle er for unge, så ja, dette er jo veldig forskjellig. 
 

Etter å hørt på fødselslegen på Ullevål, på podcasten til foreldrerådet, er den beste fødekroppen ca når vi er 17 år 🤣

Anonymkode: 165ab...09d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg har lært så er det at det ikke er en selvfølge å få ett friskt barn. Det finnes så mange sykdommer og funksjonsnedsettelser at jeg hadde vurdert nøye ett siste barn. Mtp man er høyere opp i alder og har flere barn før.

Er man klar for at livet kan snus opp ned? Hvis man er det så kjør på. 

Jeg har ett barn som snudde livet mitt opp ned, og det går greit, men jeg kan ikke risikere enn hverdag med 2 som trenger meg såpass, men veldig glad for jeg ble mor som 20 åring enn å starte på alt dette i slutten av 30 årene. 

Anonymkode: b7eb1...987

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, annelis skrev:

Nei for det kan alle få. "Vi over 40" får tilbud om fostervannsprøve. Det får ikke "dere under 38". Så dere har større sjanse. 

Vel, nei der tar du feil 🤔

Du har markant mer sjanse enn ei på 37. 

Anonymkode: fcbbc...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vel, nei der tar du feil 🤔

Du har markant mer sjanse enn ei på 37. 

Anonymkode: fcbbc...c6a

Bullshit til de grader 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noe jeg har lært så er det at det ikke er en selvfølge å få ett friskt barn. Det finnes så mange sykdommer og funksjonsnedsettelser at jeg hadde vurdert nøye ett siste barn. Mtp man er høyere opp i alder og har flere barn før.

Er man klar for at livet kan snus opp ned? Hvis man er det så kjør på. 

Jeg har ett barn som snudde livet mitt opp ned, og det går greit, men jeg kan ikke risikere enn hverdag med 2 som trenger meg såpass, men veldig glad for jeg ble mor som 20 åring enn å starte på alt dette i slutten av 30 årene. 

Anonymkode: b7eb1...987

Det kan skje i alle aldre. Dersom man er redd å få sykt barn Bør man velge å la være.  Det kan skje noe galt med friske barn som man allerede her. Livet er ikke et eventyr vet du

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg handler ikke dette bare om alder, men også om år mellom eldste og yngste. Vi har 15 år mellom eldst og yngst. Nå som alle er skolebarn, og jeg tenker tilbake, så angrer jeg på det. Ikke bare fordi jeg føler meg gammel ift yngste, men fordi siste svangerskap, spedbarnstid og småbarnstid, tok hele gnisten ut av meg. Det var mye mer slitsomt enn jeg så for meg! Å sjonglere store barn, med små barn, kan være utfordrende - særlig om du vil være like aktiv i alle barnas liv. De første årene ble preget av konstant dårlig samvittighet :( 

Men du kjenner ditt liv best, og vet garantert best hvordan det vil bli for dere. Jeg hadde IKKE gjort det igjen i dag.....

Anonymkode: a3d42...816

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, annelis skrev:

Det kan skje i alle aldre. Dersom man er redd å få sykt barn Bør man velge å la være.  Det kan skje noe galt med friske barn som man allerede her. Livet er ikke et eventyr vet du

Ja, er det jeg mener. Og om man allerede har barn fra før og man drar på åra så mener jeg at man i det minste bør ta stilling til det... hva, hvis... 

Er man klar for alt som kan være i vente, når man velger flere barn så sent, hvor man har flere barn, så kjør på. 

Det er ingen garantier, men tenk nøye gjennom hvordan en allerede har det. Slik kom jeg frem til at jeg ikke ønsket en forandring. 

Anonymkode: b7eb1...987

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, annelis skrev:

Det kan skje i alle aldre. Dersom man er redd å få sykt barn Bør man velge å la være.  Det kan skje noe galt med friske barn som man allerede her. Livet er ikke et eventyr vet du

For en nedlatende siste setning til noen som har et barn med spesielle behov! 😳

Det er helt innafor å ta med i vurdering hvordan et eventuelt sykt eller annerledes barn kan påvirke barna man har fra før. 
Risikoen for spesielle behov øker med åra.

Anonymkode: fcbbc...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en nedlatende siste setning til noen som har et barn med spesielle behov! 😳

Det er helt innafor å ta med i vurdering hvordan et eventuelt sykt eller annerledes barn kan påvirke barna man har fra før. 
Risikoen for spesielle behov øker med åra.

Anonymkode: fcbbc...c6a

Støtter denne. Når man allerede har en fullkommen familie og man er såpass i åra så synes jeg det er veldig viktig og tenke over hvor viktig der siste barn er for seg selv. 

Anonymkode: b7eb1...987

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2020 den 7.48, AnonymBruker skrev:

Dere som er over 40, er dere ikke redde for å få barn med spesielle behov? Barn med Downs syndrom, autisme eller forsinket språkutvikling/ generelt forsinket i utviklingen? 

Anonymkode: 7ce0a...279

Nei kan ikke si jeg var så veldig redd for det. Fikk 2 da jeg var over 40 år. Gikk fint det. Har ett barn fra før som er autist og han ble født da jeg var 20. De fleste med Downs blir født av yngre mødre som ikke har krav på fosterdiagnostikk. 

Anonymkode: bc117...d11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kniv & gaffel skrev:

Jeg har ikke barn selv, men min mamma var 41 da hun fikk meg. Hun var en god mor for meg, men vi levde, og lever fortsatt, på mange måter hver vår verden. Mens jeg var barn på 70- og 80-tallet, vokste hun opp under andre verdenskrig. Det var vanskelig for henne å henge med og forstå den verdenen jeg vokste opp i. 

Jeg tror dagens 40+ foreldre er flinkere til å holde seg oppdatert og følge med i barnas verden enn det mine foreldre var. 

Jeg hadde foreldre som var 20 år når de fikk meg. Vi levde i hver vår verden vi i også. Det var nok ikke teknologien som gjorde det, men foreldre i den tiden(80 tallet) var ikke så engasjert i barna sine som vi er nå, og fulgte heller ikke så tett opp. Så det kan ha noe med tidsalderen og ikke nødvendigvis alder på foreldrene å gjøre. 

Anonymkode: bc117...d11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har aldri blitt helt enige om vi skulle få et barn til, vi har rett og slett somlet, nå er barnet vår 16 år så nå blir det garantert ikke flere. Barnet vårt har et halvsøsken så h*n er uansett ikke enebarn.

Jeg tenker mye på at med alderen så øker sjansen for sykdom, så nå som jeg er 42 år synes jeg det blir litt egoistisk å skulle få et barn som kanskje fortsatt er liten eller veldig ung om vi plutselig skulle syke. Ansvaret ville dermed blitt ført over til de eldre søskene noe som jeg synes er urettferdig. Man har ingen garanti for sykdom uansett alder, men sjansen er uansett større jo eldre man blir.

Dessuten er det jo veldig hyggelig med store barn😊

Anonymkode: f6e35...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 1/27/2020 at 1:45 PM, AnonymBruker said:

Det er da ikke bullshit at eldre mødre har høyere risiko for komplikasjoner 🤔

https://jordmornytt.no/gravid-i-voksen-alder/
 

 

1D8F4D66-2796-47E5-A0E8-7D3D759D1412.png

F3EF9FD0-67EE-4A6B-9FCC-1702A7B8D943.png

Anonymkode: fcbbc...c6a

Alt dette kan man få som 20-åring også. Lurt å tenke positivt og gjøre det legene sier. Ikke lese tullete høner med skremselspropaganda på KG 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2020 at 1:54 PM, AnonymBruker said:

Nei kan ikke si jeg var så veldig redd for det. Fikk 2 da jeg var over 40 år. Gikk fint det. Har ett barn fra før som er autist og han ble født da jeg var 20. De fleste med Downs blir født av yngre mødre som ikke har krav på fosterdiagnostikk. 

Anonymkode: bc117...d11

Nettopp. De over 38 får skikkelig utredning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/27/2020 at 1:14 PM, AnonymBruker said:

Ja, er det jeg mener. Og om man allerede har barn fra før og man drar på åra så mener jeg at man i det minste bør ta stilling til det... hva, hvis... 

Er man klar for alt som kan være i vente, når man velger flere barn så sent, hvor man har flere barn, så kjør på. 

Det er ingen garantier, men tenk nøye gjennom hvordan en allerede har det. Slik kom jeg frem til at jeg ikke ønsket en forandring. 

Anonymkode: b7eb1...987

Det er svært individuelt. Noen har barn fra før av så treffer kjærlighet av hele livet sitt i voksen alder og vil oppleve familie. Ingen kan nekte dem dette.  Noen har samme mann og barn fra før da kan de sitte og kverulere hvorfor andre er så tullete og vil ha barn så seint. Det finnes diagnostikk så man kan sjekke om barnet er friskt og så ta valget. Det kan skje ulykke med barn en har fra før av og då blir livet og snudd opp ned. Sånn er det å ha barn. Ingen garanti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2020 at 12:52 PM, AnonymBruker said:

Vel, nei der tar du feil 🤔

Du har markant mer sjanse enn ei på 37. 

Anonymkode: fcbbc...c6a

Om du ikke skulket mattetimer på skole så vil du lett regne ut at det er ikke noe "markant ". Spesielt når man får skikkelig utredning og kan velge om man vil beholde 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 13.38, AnonymBruker skrev:

For en nedlatende siste setning til noen som har et barn med spesielle behov! 😳

Det er helt innafor å ta med i vurdering hvordan et eventuelt sykt eller annerledes barn kan påvirke barna man har fra før. 
Risikoen for spesielle behov øker med åra.

Anonymkode: fcbbc...c6a

Hva er nedlatende med det? Jeg oppfattet iallefall setningen som at det virkelige liv kan by på diverse utfordringer, der man nødvendigvis ikke lever lykkelig alle sine dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nerine_ said:

Hva er nedlatende med det? Jeg oppfattet iallefall setningen som at det virkelige liv kan by på diverse utfordringer, der man nødvendigvis ikke lever lykkelig alle sine dager. 

Takk. Det var også det jeg mente. I min jobb ser jeg hver dag helt tidligere funksjonsfriske barn som har fått kreft i hodet. Eller ble skadet under fødsel. Eller pådro seg hjernehinnebetennelse. Så ble skadet og har spesielle behov. De har unge foreldre og. Så det er latterlig hvor mye enkelte her blåser opp den lille risiko ei på 40 har. Kjør på jenter om dere er fertile og fortsatt unge. Syns det er ren kvinnelig misunnelse som rår her. Ikke alle er fertile og unge når de er 40. Så skjønner godt 😏

Endret av annelis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...