Gå til innhold

Noen som har fått barn etter 40?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen Erfaringer? Vi har tre barn i alderen 7- 15, og vi ønsker nr fire. Men jeg blir 40 til sommer. Føler det er forseint 😔 

Anonymkode: 0c7ed...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er veldig individuelt. Man blir i praksis steril ti år før overgangsalderen setter inn, og siden vi ikke vet akkurat når den inntreffer for akkurat oss selv, er det umulig å si når man ikke lenger kan bli gravid.
Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 46, altså litt tidlig. Men det skyldes sannsynligvis at jeg røykte i mange år (sluttet da jeg var 43) og det står litt rundt omkring at man kommer et par år tidligere i overgangsalderen om man røyker.

Overgangsalderen inntreffer i gjennomsnitt rundt 52 års alder, hvis jeg husker siste artikkel jeg leste rett, og det betyr at om du har gjennomsnittet på din side, kan du enda i et par år få barn. Lykke til 🙂 

Anonymkode: cf6d1...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassen til min er det 10 mødrer minst, som fikk barn da de var mellom 38 og 43 år. Ble veldig overrasket da min startet i første og vi kun var 3 stk som var under 30 år. 

Og de vises godt igjen fordi de er drittlei alt av arrangementer, dugnad osv som hører med da de har gjort sitt med de første barna. Så de mente vi unge skulle ta over som ikke hadde flere barn fra før.. Da sto vi der sånn 5 stk... Jada! 

Anonymkode: b7eb1...987

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk barn når jeg var 40. Går helt fint det.

Anonymkode: 52a72...aa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor få flere barn når dere allerede har 3 skolebarn ?

Anonymkode: e1a34...24a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk barn når jeg var 40. Går helt fint det.

For hvem?? Deg? 

Anonymkode: ac549...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I klassen til min er det 10 mødrer minst, som fikk barn da de var mellom 38 og 43 år. Ble veldig overrasket da min startet i første og vi kun var 3 stk som var under 30 år. 

Og de vises godt igjen fordi de er drittlei alt av arrangementer, dugnad osv som hører med da de har gjort sitt med de første barna. Så de mente vi unge skulle ta over som ikke hadde flere barn fra før.. Da sto vi der sånn 5 stk... Jada! 

Anonymkode: b7eb1...987

Det er heldigvis ikke sånn for alle. Jeg er sitter i FAU for 1.klasse sammen med en annen mamma, og vi har hatt barn i samme klasse i 14 år :ler:  Dette er hennes 4. og min 5. Jeg hadde en liten nedeperiode for noen år siden da de minste var veldig små og vi hadde tre skolebarn med travle dager. Da tok jeg ikke på meg noen verv i et par års tid. Men nå gleder jeg meg til å være Supermamma for yngstemann, og så pensjonere meg fra dugnad- og laglederrollen med god samvittighet :)

Noen blir sikkert lei og trekker seg fra aktiviteter med attpåklatter fordi de ikke gidder mer. Men det er på ingen måte noen automatikk. Snarere vil jeg tro at de fleste som får flere barn er fullt klar over hva som forventes, fordi de har vært igjennom mølla før. Men freeriders finnes jo overalt. Irriterende.

Til TS, hvis du har lyst på flere barn kan du jo bare forsøke? Enten blir du gravid, eller ikke.

Anonymkode: eeba7...8dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er over 40, er dere ikke redde for å få barn med spesielle behov? Barn med Downs syndrom, autisme eller forsinket språkutvikling/ generelt forsinket i utviklingen? 

Anonymkode: 7ce0a...279

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk rett før jeg fylte 43, gikk fint, og går veldig fint.

Man blir ikke steril ti år før overgangsalderen, men det er sant at den starter ti år før den inntreffer, det betyr at du har mye mindre egg, men ikke umulig å bli gravid, men nå var det jo ikke det du spurte om :)

Jeg vet ikke helt hva du mener med at du føler det er for sent? Mener du at du blir en gammel mamma? At samfunnet mener det? Eller at dere kanskje ikke klarer å bli gravide nå?

Jeg ble gravid med en gang vi startet å prøve. Dette var min beste graviditet (fikk to i tyveårene også), fødselen gikk fint, nattevåk gikk fint, jeg har nesten mer både energi og tålmodighet nå, enn da jeg var 25. 

Jeg vet ikke hvorfor så mange har noe i mot dette? Mange bruker alder... At vi blir for gamle, at barna ikke fortjener dette... Når barnet mitt er 20, er jeg fortsatt "bare" 63... Jeg synes ikke dette er gammelt i dag. Og når han er 30 er jeg 73... Innen den tid klarer han nok å smøre brødskiva si selv ;) 

Anonymkode: cf205...6d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sluttet på prevensjon men ikke stresset. Tenkt at hvis det kommer et barn så kommer det et barn. :) Til alle tid har det vært 40-åringer som har fått en attpåklatt. Helt naturlig. 

Anonymkode: 85309...f36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For hvem?? Deg? 

Anonymkode: ac549...1b2

Helt sikkert for både mor og barn. Hvorfor spør du?

Anonymkode: 734b0...52f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. 
jeg tenker jo selvfølgelig mye på at ungen kan ta skade av at jeg er blitt eldre, men samtidig har jeg hatt tre perfekte svangerskap og fødsler tidligere. Jeg er mammaen som både er handballtrener og sitter rundt bordet i FAU, og tror ikke det ville endret seg. 
Hvorfor flere når vi har tre i skolealder? Jo for vi elsker og være foreldre, og vi elsker og ha det som betyr mest rundt oss til en hver tid. 

Anonymkode: 0c7ed...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som er over 40, er dere ikke redde for å få barn med spesielle behov? Barn med Downs syndrom, autisme eller forsinket språkutvikling/ generelt forsinket i utviklingen? 

Anonymkode: 7ce0a...279

Nei, det er jeg ikke redd for. Hvis du leser statestikk så er det en høyere sjanse ja. Men det en fortsatt så minimale sjanser at det egentlig ikke utgjør noen forskjell. 

Forsinket utvikling som i hjerneskade? Jeg vil uansett som 40 åring ha mer kapasitet og forståelse med å følge opp og hjelpe et barn, kontra da jeg var 20 år og hadde flere, samt andre personlige interesser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

For hvem?? Deg? 

Anonymkode: ac549...1b2

For meg og for barnet. Ungen er normal, frisk og rask. Begynte å gå i 10-månedersalderen, vært lite syk, første på småbarnsavdelingen sin til å slutte med bleie, snakker som en foss med et velutviklet språk og svært god motorikk. Er sosial og populær blant de andre barna i barnehagen. Dette er ikke min mening, men hva barnehagen har informert oss om. 

Anonymkode: f30f8...83f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men min mamma var 41 da hun fikk meg. Hun var en god mor for meg, men vi levde, og lever fortsatt, på mange måter hver vår verden. Mens jeg var barn på 70- og 80-tallet, vokste hun opp under andre verdenskrig. Det var vanskelig for henne å henge med og forstå den verdenen jeg vokste opp i. 

Jeg tror dagens 40+ foreldre er flinkere til å holde seg oppdatert og følge med i barnas verden enn det mine foreldre var. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er over 40, er dere ikke redde for å få barn med spesielle behov? Barn med Downs syndrom, autisme eller forsinket språkutvikling/ generelt forsinket i utviklingen? 

Anonymkode: 7ce0a...279

Nei. Av den enkle grunn at jeg kan lese og forstå statistikk, i motsetning til hva skremselspropogandaen her kan... 

Større sjanse er ikke det samme som stor sjanse... så nei.

Anonymkode: 6f96c...2f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kniv & gaffel skrev:

Jeg har ikke barn selv, men min mamma var 41 da hun fikk meg. Hun var en god mor for meg, men vi levde, og lever fortsatt, på mange måter hver vår verden. Mens jeg var barn på 70- og 80-tallet, vokste hun opp under andre verdenskrig. Det var vanskelig for henne å henge med og forstå den verdenen jeg vokste opp i. 

Jeg tror dagens 40+ foreldre er flinkere til å holde seg oppdatert og følge med i barnas verden enn det mine foreldre var. 

Jeg fikk barn da jeg var 25 første gang, og skjønner ikke alt for mye av dagens ting jeg heller, jeg liker å tro at jeg gjør det, men klarer virkelig ikke henge med på alt. Så tror dette er vanlig mellom foreldre uansett om de er 20 eller 40 når de får barn. Og grunnen til at vi er flinkere i dag, er nok tilgangen på nett, lett informasjon som våre foreldre ikke hadde :) 

Anonymkode: cf205...6d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/26/2020 at 7:48 AM, AnonymBruker said:

Dere som er over 40, er dere ikke redde for å få barn med spesielle behov? Barn med Downs syndrom, autisme eller forsinket språkutvikling/ generelt forsinket i utviklingen? 

Anonymkode: 7ce0a...279

Nei for det kan alle få. "Vi over 40" får tilbud om fostervannsprøve. Det får ikke "dere under 38". Så dere har større sjanse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/25/2020 at 10:30 PM, AnonymBruker said:

Dette er veldig individuelt. Man blir i praksis steril ti år før overgangsalderen setter inn, og siden vi ikke vet akkurat når den inntreffer for akkurat oss selv, er det umulig å si når man ikke lenger kan bli gravid.
Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 46, altså litt tidlig. Men det skyldes sannsynligvis at jeg røykte i mange år (sluttet da jeg var 43) og det står litt rundt omkring at man kommer et par år tidligere i overgangsalderen om man røyker.

Overgangsalderen inntreffer i gjennomsnitt rundt 52 års alder, hvis jeg husker siste artikkel jeg leste rett, og det betyr at om du har gjennomsnittet på din side, kan du enda i et par år få barn. Lykke til 🙂 

Anonymkode: cf6d1...31d

Man blir det ikke. Har ei venninne som ble naturlig gravid som 45 og fikk frisk gutt så gikk i overgangsalder som 47. Aner ikke hvorfor legene maser sånn om at man er steril ti år før. Sikkert for at folk skynder seg å få barn 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...