Gå til innhold

Du som sleit psykisk og begynte med å trene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har unnvikende personlighetsforstyrrelse og det å trene hjelper ikke på det.

Anonymkode: 26866...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok helt an på i hvilken grad man sliter psykisk, men i de aller fleste behandlingsformer innenfor psykisk helse så oppfordres det til fysisk aktivitet av en eller annen grad. Jeg selv kan ikke påberope meg å ha slitt over lang tid noen gang, men fikk for noen år tilbake akutt panikkangst, det som hjalp meg var å gå, startet i det små, gikk inne, så ute rundt huset, deretter lengre turer i nærområdet. Etter en stund gikk jeg rundt en mil hver dag, for meg var det bedre medisin enn noe som helst av piller. 
Kjenner fortsatt på angsten innimellom, men gir den ikke mulighet til å ta overhånd, det er en vesentlig forskjell. 
Men, som sagt, det kommer selvfølgelig an på graden av hva man sliter med.

 

Anonymkode: a550a...1b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, merker stor forskjell og det å trene gjør meg godt. Ser mange er opptatt av å påpeke at det ikke gjør en frisk, det er ingen vidunderkur, det er ikke et mirakel....... Typiske holdninger å ha til noe som kan hjelpe og avlaste hjernen i stor grad, for noe så enkelt som å trene kan da virkelig ikke lette litt på symptomene når man f.eks lider av depresjon? Jo, faktisk. Men de fleste orker ikke styre med regelmessig trening eller prøve det ut for fullt alvor. Etter jeg skjerpet holdnignene mine ovenfor ting som faktisk kan hjelpe, så har jeg funnet ut at trening er fantastisk. Er jeg frisk? Nei, men livet med trening er bedre enn livet uten trening, syk fortsatt. 

Anonymkode: 7eb8e...006

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at dess hardere man trener, dess større effekt. Å gå små turer er også veldig bra. 

Anonymkode: b25e4...c28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/30/2020 at 12:04 PM, Hentacruel said:

 

Jeg mener det jeg sa. 

Hvorfor så rigid? Sitter du på den ultimate sannheten? Finnes ingen mulighet for at du bommer her?..

Om du hadde åpnet øynene litt og gjort en anelse research, hadde du lært at trening sjelden en kur for psykiske plager, men det kan ofte hjelpe. Det er gjort mye forskning på dette! Det sagt, så er det ofte lurt å jobbe på flere fronter, ikke utelukkende gjøre én ting. Det tror jeg de fleste forstår. F.eks. kun spise tabletter eller gå i terapi er greit, men legger man til trening, litt bedre kosthold, og litt mer sosialisering blir det enda bedre. Flere positive tiltak kan ofte forsterke hverandre! 😉

Anonymkode: 33dce...d80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken psykisk sykdom man har. Det går ikke å "trene bort" en alvorlig psykisk diagnose som schizofreni eller bipolaritet, men alle vil få det bedre av fysisk aktivitet uansett.

For min del så har jeg slitt mye med angst, panikkangst og helseangst. Det trening har gjort for meg er å roe ned det overaktive nervesystemet som har bidratt til og forsterket angsten. Spesielt helseangsten har blitt mye bedre. Når jeg opplever hva kroppen er i stand til når jeg pusher på styrketrening eller løper meg svett så skjønner jeg at den somatiseringen jeg har i inaktiv tilstand bare sitter i hodet mitt og ikke i kroppen. 

Anonymkode: c1236...2f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har trent i alle år. Likevel ble jeg for noen år siden alvorlig psykisk syk. Mer enn de tilbakevendende depresjonene jeg hadde hatt i flere år allerede. 

Jeg blir overhodet ikke frisk av det, men jeg ser jo for meg at jeg hadde vært _verre_ uten treningen. Tror også det kan ha reddet livet mitt da den sterke fysiske kroppen min har vært gjennom og overlevd mye. Kanskje hadde det gått verre hvis jeg var svak i utgangspunktet. Hvem vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2020 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Ja, det løste utrolig mye. Kostholdet var også viktig.

Spiser aldri junk, kaker, kjeks, godteri, brus, etc lenger.

De fleste presser seg ikke nok på trening, du MÅ presse deg HARDT! Da skjer det utrolige ting i toppen, jeg gjør dette 3 ganger i uka.

Anonymkode: 27dd7...ec0

Aldri opplevd. Trener 4-5 ganger i uka og spiser sunt. Fortsett er jeg helt ødelagt av kjærlighetssorg. I 7 år har jeg hatt det sånn. 

Anonymkode: dda0d...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...