Gå til innhold

Du som sleit psykisk og begynte med å trene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nedlatende.

Trener tung styrke 2 ggr og cardio høy intensitet 3 ggr. 

Hjelper allikevel ikke på psyken. 

Anonymkode: 1118c...fc8

Hva er det som er nedlatende?

Anonymkode: 1a139...c25

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hjalp men jeg ble og desverre syk av det, har en tung barndom jeg bærer med meg og mange av dødsfallene blant annet bror og far er rundt jul så vinteren er ekstra tøff. Et dårlig samboerskap bikket meg over kanten jeg brukte trening som "dop" for å få en god følelse det eskalerte rimelig kjapt. Endte med samboerskapet ble avsluttet for ble sterk nok til det, men begynte og å jobbe på treningsenter for å få trent nok og plutselig var jeg oppe i 5-7 x uka og ofte 2x dagen. Jeg fikk anoreksi, bulemi og ortorexi en kombinasjon av alle de. Nå mange år etterpå er jeg mer stabil, trening og riktig mat hjelper meg men det er en hårfin grense mellom dette for meg og å tippe helt over. Nå har jeg ingen plagsom samboer men har jo mine barndomsdemoner med meg. Begynner i ny jobb nå i mars og da blir det å sykle til og fra jobb som blir min trening, det er ca 3mil om dagen og det er passelig, men både personvekt og matvekt holder jeg meg unna, og nå er jeg blitt så tøff at jeg tør si fra om folk rundt meg snakker om ulike dietter osv (trigger) sier det rett ut hva jeg har slitt med og ber om at de ikke snakker om sånne ting rundt meg. Folk blir ofte så satt ut av at noen faktisk er ærlig på sånt at de skjerper seg. Ikke bruk trening som terapi! I hvertfall ikke eneste terapien, spørs jo hva du sliter med men å bli avhengig går ganske fort. Moderat trening uten overfokus på mat en fin mellom ting om man klarer det men søk gjerne hjelp på andre måter også hvis det er noe du sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iallefall følt det mye mer håpløst hvis jeg i tillegg var 35 kg overvektig og elendig form, som jeg var for et halvt år siden. Om jeg ikke hadde begynt å trene og fått et annet forhold til kosthold, hadde jeg sikkert bare gitt opp å ha et "lykkelig" liv. Er veldig glad for, at jeg begynte å trene, sliter fortsatt, men mye bedre. 

Anonymkode: 09927...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei? Trening i seg selv er en stor mental belastning for meg. Men det gjør at jeg får litt mindre smerter, som gjør at kroppen slapper mer av. I lengden håper jeg på bedre søvn. 

Tror ikke depresjon og angst kan kureres med trening, men alt henger sammen. For noen er det hjelp i å ha en rutine, bare det å møte opp på trening jevnlig. For noen gir det økt apetitt. For noen endrer det tankemønster. 

Trening er ihvertfall ekstremt sjeldent direkte skadelig for psyken 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg ha hjulpet. Det er bra og holde kroppen i gang, er jeg frisk, nei. Men mener ganske sikkert at ting hadde vært mye verre om jeg ikke hadde trent 2 ganger i uka. Musklene hadde nok vært enda stivere. Føler mer velvære etter en trening og føler jeg har gjort noe bra for kroppen og meg selv. Men nå har jeg trent i mange år, merker når jeg ikke har fått trent på et par uker så blir jeg daff og deppa. 

Anonymkode: e2148...8ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste presser seg ikke nok på trening, du MÅ presse deg HARDT! Da skjer det utrolige ting i toppen, jeg gjør dette 3 ganger i uka.

 

Anonymkode: 27dd7...ec0

Nei. Bare fordi du må presse deg hardt for å få det til å funke, gjelder ikke dette alle andre.
Noen blir bedre bare av å gå seg en liten tur ut i frisk luft, uansett om det bare er en kort og ganske rolig tur, mens andre trenger som deg å gi jernet for å kjenne noe.

Anonymkode: 150ce...d86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Har slitt med sosial angst, dårlig selvbilde og depresjon før. Etter at jeg begynte å trene så merket jeg drastisk forbedring. Mye mer energi, matlyst og generelt bedre humør.

Har tatt 2 måneders pause ifjor høst pga. eksamener og merket at depresjonen begynte å komme sakte. Startet igjen etter nyttår og humøret var på topp igjen.

Anonymkode: 91515...b89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener bare i gode perioder. I tunge perioder sliter jeg bare med å komme meg ut av senga, så den reelle forskjellen er naturligvis begrenset. Tror det gjelder for veldig mange som sliter. Sliter man med å komme seg ut døra så er ikke trening det man trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Hentacruel said:

At folk begynner å trene for å slippe å jobbe med psyken er bekymrede. 

Men er det egentlig det de gjør?

Hvordan kan du vite at trening er det eneste disse gjør for å bedre sin egen psyke?

Anonymkode: 33dce...d80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Hentacruel said:

At folk begynner å trene for å slippe å jobbe med psyken er bekymrede. 

Hva mener du? Hvis trening funker som terapi for noen, så er jo det supert. Eller mener du at folk skal proppe i seg allslags mulige tabletter?

Anonymkode: 91515...b89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Men det var ikke bare trening. Jeg sov mer, jeg spiste sunnere også. Jeg ble 50% bedre av dette. 

Anonymkode: 1ad49...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Men er det egentlig det de gjør?

Hvordan kan du vite at trening er det eneste disse gjør for å bedre sin egen psyke?

Anonymkode: 33dce...d80

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva mener du? Hvis trening funker som terapi for noen, så er jo det supert. Eller mener du at folk skal proppe i seg allslags mulige tabletter?

Anonymkode: 91515...b89

Jeg mener det jeg sa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hentacruel said:

 

Jeg mener det jeg sa. 

Skam deg.

Anonymkode: 91515...b89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Forumhei
På 30.1.2020 den 0.33, Hentacruel skrev:

At folk begynner å trene for å slippe å jobbe med psyken er bekymrede. 

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Marye skrev:

Jeg klarer ikke trene vekk min schizoaffektiv lidelse 

Det er går selvfølgelig ikke an heller..? Når man snakker om å trene i kombinasjon med dårlig psyke er det gjerne snakk om angst og depresjon. Skjønner at du skal sette det på spissen og at du aldri blir kvitt schizofreni, men det er snakk om å trene for å føle seg bedre psykisk. 

Anonymkode: 8880a...c2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er går selvfølgelig ikke an heller..? Når man snakker om å trene i kombinasjon med dårlig psyke er det gjerne snakk om angst og depresjon. Skjønner at du skal sette det på spissen og at du aldri blir kvitt schizofreni, men det er snakk om å trene for å føle seg bedre psykisk. 

Anonymkode: 8880a...c2d

Jeg trente og følte meg fin og ble tvangsinnlagt med mani tross trening og sunn mat 15 kg minus klarte jeg

har ikke sagt noe der jeg setter det på spissen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...