Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Example skrev:

Jeg ser det er litt tungt for deg å forstå dette, men det er konspirasjonen om at myndighetene styrer media som gjør det til nettopp en konspirasjonsteori, ikke at man er uenig i fokuset. Samme med kritikk av FHI. Det er greit, men i det sekundet man mener de er en del av en konspirasjon, så blir det til en konspirasjonsteori. 

Når du blir motsagt blir du ufin i målet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev:

Det du skriver nå er bare et forsøk på avsporing. Meddebattanter som ikke ser forskjell på kritikk basert på kunnskap om en eventuell pandemi samt smitte  og konspirasjonsteorier er ute og kjører. 

Det skillet er nettopp det du og andre bør ta på alvor også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Example skrev:

Jepp, vi trenger en sterk leder herfra til å ta over. Ta over media, steng grensene, send alle med kroppstemperatur over 37,5 i en leir og legg ned hele FHI! :)

Hva er en pandemi og hvilke tiltak skal iverksettes for å unngå å komme så langt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du blir motsagt blir du ufin i målet. 

Hvis jeg var redd for å bli motsagt, ville jeg aldri puttet hodet inn i dette vepsebolet ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev:

Hva er en pandemi og hvilke tiltak skal iverksettes for å unngå å komme så langt? 

Jeg har ingen kompetanse på å uttale meg om hvilke tiltak som er hensynsfulle. Jeg har tiltro til at helsemyndighetene i Norge gjør det de kan for å begrense skaden, uten å sende Norge ut i en økonomisk krise som kan få langt større følger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er skremmende er at en lærer nå er smittet, og selv ikke da vurderer de å stenge skolen! Hva skal til for å stenge noe? Hvorfor er Norge det eneste landet som ikke stenger skoler hvor en mistenkt smittet har oppholdt seg? Det er ikke rart at folk synes fhi opptrer uansvarlig.

Endret av Sermina
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Example said:

Mye står uimotsagt fordi mange har lært seg at å diskutere med konspirasjonsteoretikere er føles ganske håpløst ut. Om noen først er overbevist om at jorda er flat, illuminati styrer verden eller at chemitrails er ekte, så er det lite man kan gjøre for å overbevise dem. 

Media er nødt til å skrive om andre ting også, både fordi folk blir trøtte av det samme, og fordi det skjer andre ting også. Så kan man alltids diskutere medias prioriteringer, men de lever av å vite hva folk ønsker å lese om. 

Så du sidestiller vitenskapelige tidsskrift som jeg henviste til tidligere i tråden med flat jord, chemtrails og illuminati? Akkurat ! 

Da tror jeg vi må begynne på nytt.

hvilken erfaring har du med norsk kriseberedskap. Et land som har vært forskånet for de fleste epidemier. Men hvilke andre krisehendelder har vi hatt i nyere tid? Syns du de ble håndtert optimalt? Senest Helge Ingstad. Og så kan man nevne 22.juli. Vi har flere men du skjønner hva jeg mener.

syns du myndighetene handterer disse situasjonene på en upåklagelig måte? 

Kritikken her har i stor grad vært berettiget og det ser det ut til at de fleste myndighetsorganer nå også begynner å ta innover seg. 

Retningslinjene ville kun teste folk fra områder med spredning og bekreftet smitte. Den norske legen som ble smittet hadde imidlertid vært på en flyplass og blitt smittet der og ble derfor ikke testet. Les så mine innlegg for mange dager siden ang nettopp dette med flyplasser som inkubatorer for smitte. Da skjønner du at mye av den kritikken som ble rettet her inne, og ikke minst mye av bekymringene man hadde og som ble diskutert på et fornuftig vis her, absolutt var hold i.

Denatter gjerne, men å si at folk driver med konspirasjonsteorier kommer du ingen vei med. Jeg tror alle jeg har debattert med har hatt en ønske om å holde seg til fakta. Også det faktum at det er mye man fortsatt ikke vet fordi utbruddet ikke er over noe sted i verden. 

Senvirkninger av viruset vet vi nada om f. Ex. Samtidig vet vi fra andre seter at coronavirus kan føkke ril immunforsvaret til pasienten og at det kan føre til alvorlig sykdom i seg selv. Det samme kan MERS. 

Så vær grei og slutt å kverulere er du snill. Du kommer ingen fornuftig vei med det.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Example skrev:

Det skillet er nettopp det du og andre bør ta på alvor også. 

Du har vist nå i dine innlegg opp til flere ganger at du ikke klarer å gjøre rede for disse konspirasjonsteoriene som du hevder  florerer. Ikke har du vist at du forstår alvoret rundt dette viruset og at informasjon må ut til folket for å unngå flest mulig smittede. Jeg ser ingen evne til refleksjon rundt hvorfor andre land har innført forebyggende tiltak. Om du er på jakt etter å spre anklager om konspirasjonsteorier, kan du da se til utlandet, tenker da på Nederland som har stengt ned et sykehus grunnet smitte og Italia som leter etter pasient Zero. Enkelte land har stengt ned skoler.. Min arbeidsgiver ber meg om å holde meg hjemme dersom jeg har vært i et smitteutsatt område.. Er de også en del av disse konspirasjonsteoriene som du uhemmet slenger rundt deg? 

Er WHO også konspirasjonsteoretikere som anbefaler alle land til å være proaktive for å prøve å stoppe spredningen av viruset på best mulig måte? 

Endret av Agatha Spinatha
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Example skrev:

Jeg har ingen kompetanse på å uttale meg om hvilke tiltak som er hensynsfulle. Jeg har tiltro til at helsemyndighetene i Norge gjør det de kan for å begrense skaden, uten å sende Norge ut i en økonomisk krise som kan få langt større følger. 

Nei, du har ingen kompetanse til å kunne uttale deg men gjør det allikevel,

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rullerusk skrev:

Så du sidestiller vitenskapelige tidsskrift som jeg henviste til tidligere i tråden med flat jord, chemtrails og illuminati? Akkurat ! 

Da tror jeg vi må begynne på nytt.

hvilken erfaring har du med norsk kriseberedskap. Et land som har vært forskånet for de fleste epidemier. Men hvilke andre krisehendelder har vi hatt i nyere tid? Syns du de ble håndtert optimalt? Senest Helge Ingstad. Og så kan man nevne 22.juli. Vi har flere men du skjønner hva jeg mener.

syns du myndighetene handterer disse situasjonene på en upåklagelig måte? 

Kritikken her har i stor grad vært berettiget og det ser det ut til at de fleste myndighetsorganer nå også begynner å ta innover seg. 

Retningslinjene ville kun teste folk fra områder med spredning og bekreftet smitte. Den norske legen som ble smittet hadde imidlertid vært på en flyplass og blitt smittet der og ble derfor ikke testet. Les så mine innlegg for mange dager siden ang nettopp dette med flyplasser som inkubatorer for smitte. Da skjønner du at mye av den kritikken som ble rettet her inne, og ikke minst mye av bekymringene man hadde og som ble diskutert på et fornuftig vis her, absolutt var hold i.

Denatter gjerne, men å si at folk driver med konspirasjonsteorier kommer du ingen vei med. Jeg tror alle jeg har debattert med har hatt en ønske om å holde seg til fakta. Også det faktum at det er mye man fortsatt ikke vet fordi utbruddet ikke er over noe sted i verden. 

Senvirkninger av viruset vet vi nada om f. Ex. Samtidig vet vi fra andre seter at coronavirus kan føkke ril immunforsvaret til pasienten og at det kan føre til alvorlig sykdom i seg selv. Det samme kan MERS. 

Så vær grei og slutt å kverulere er du snill. Du kommer ingen fornuftig vei med det.

Kritikken er ikke noe problem. Problemet er teoriene om at det er en konspirasjon ute og går, hvor både media, forvaltning, regjering og storting er samstemt. Det er dette jeg kaller konspirasjonsteorier. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Example skrev:

Hvis jeg var redd for å bli motsagt, ville jeg aldri puttet hodet inn i dette vepsebolet ;)

Du var ufin og klarer ikke å svare på spørsmålene som blir stilt deg.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Example skrev:

Kritikken er ikke noe problem. Problemet er teoriene om at det er en konspirasjon ute og går, hvor både media, forvaltning, regjering og storting er samstemt. Det er dette jeg kaller konspirasjonsteorier. 

Nå går du i loop og svarer ikke på hva disse konspirasjonsteoriene går ut på og hensikten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ingen kompetanse til å kunne uttale deg men gjør det allikevel,

Ja, i likhet med alle andre i denne tråden. Jeg vil anta at de fleste i Norge med viktig kompetanse på dette området, er opptatt med andre ting enn å sitte her inne å diskutere dette. 

Og med kompetanse mener jeg selvfølgelig formell kompetanse, samt at man har erfaring fra slike situasjoner, hvor man har deltatt i arbeidet rundt dette med det hele bildet rundt seg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå går du i loop og svarer ikke på hva disse konspirasjonsteoriene går ut på og hensikten. 

Når det ikke teskjea hjelper, da tror vi lar den ligge. Det er ikke noe poeng når du prøver å misforstå hva skriver. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Example skrev:

Ja, i likhet med alle andre i denne tråden. Jeg vil anta at de fleste i Norge med viktig kompetanse på dette området, er opptatt med andre ting enn å sitte her inne å diskutere dette. 

Og med kompetanse mener jeg selvfølgelig formell kompetanse, samt at man har erfaring fra slike situasjoner, hvor man har deltatt i arbeidet rundt dette med det hele bildet rundt seg. 

Men du har nå fått så mange spørsmål om uttalelsene som du har kommet med her, nå få du svare på spørsmålene som er stilt. Det er ingen som gidder å kverulere med en meddebattant som gjentar seg selv da vedkommende ikke vil forholde seg svakelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har nå fått så mange spørsmål om uttalelsene som du har kommet med her, nå få du svare på spørsmålene som er stilt. Det er ingen som gidder å kverulere med en meddebattant som gjentar seg selv da vedkommende ikke vil forholde seg svakelig. 

Du har fått svar på spørsmålene dine. At du likevel spør på nytt og hevder at du har fått svar, får stå på din kappe. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Du har vist nå i dine innlegg opp til flere ganger at du ikke klarer å gjøre rede for disse konspirasjonsteoriene som du hevder  florerer. Ikke har du vist at du forstår alvoret rundt dette viruset og at informasjon må ut til folket for å unngå flest mulig smittede. Jeg ser ingen evne til refleksjon rundt hvorfor andre land har innført forebyggende tiltak. Om du er på jakt etter å spre anklager om konspirasjonsteorier, kan du da se til utlandet, tenker da på Nederland som har stengt ned et sykehus grunnet smitte og Italia som leter etter pasient Zero. Enkelte land har stengt ned skoler.. Min arbeidsgiver ber meg om å holde meg hjemme dersom jeg har vært i et smitteutsatt område.. Er de også en del av disse konspirasjonsteoriene som du uhemmet slenger rundt deg? 

Er WHO også konspirasjonsteoretikere som anbefaler alle land til å være proaktive for å prøve å stoppe spredningen av viruset på best mulig måte? 

@Example 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.

Jeg tror nok du misbruker begrepet "konspirasjonsteorier" litt, Example.

Men fint for deg at du tar denne saken med stoisk ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Example skrev:

Du har fått svar på spørsmålene dine. At du likevel spør på nytt og hevder at du har fått svar, får stå på din kappe. 

Du anklager brukere for å være konspirasjonsteoretikere og latterliggjør vitenskapelige artikler, sammenligner dem flat earthers mens svarene dine går i loop. Det er ufint og vitner om manglende respekt for dine meddebattanter. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du anklager brukere for å være konspirasjonsteoretikere og latterliggjør vitenskapelige artikler, sammenligner dem flat earthers mens svarene dine går i loop. Det er ufint og vitner om manglende respekt for dine meddebattanter. 

Hvor har jeg latterliggjort vitenskapelige artikler? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...