Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

4 timer siden, hhhh9 skrev:

Havaristen har et lite parti Hånddesinfeksjon Gel 85% Yellowone Safe 75ml. (Hver kunde kan kjøpe max 12 stk). https://havaristen.no/nyheter-forsiden/handdesinfeksjon-gel-85.html

Tonerweb har store flasker antibac overflatedesinfeksjon. https://www.tonerweb.no/p/overflatedesinfeksjon-antibac-750ml-148284?c=5487&gclid=Cj0KCQiAhojzBRC3ARIsAGtNtHWTGv_6cPx5M2KapRJjNslWvPlZaq4QLr9SAMWfb4zLE3Id9Inl_kIaAsS1EALw_wcB

Noen fysiske Vitabutikker har antibac hånd gel.

https://www.rodekorsforstehjelp.no/produkter/desinfeksjon/  skrev: Vi er nå tom for alle varianter antibac. Ny forsyning kommer 12.03.20

Staples.no har noen få flasker antibac overflatedesinfeksjon, Sporicide, 750 ml

Flere på Finn.no selger diverse antibac-produkter. Se nederst på denne siden https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172146416

Men jeg fatter ikke at apotek kan gå tomme for slike midler? Når jeg tenker meg om, har nok sikkert sykehus o.l. kjøpt inn store lager med slike midler.

Apotek1:  Antibac Instrumentdesinfeksjon 95% 750ml  Finnes i 159 apotek https://www.apotek1.no/produkter/antibac-instrumentdesinfeksjon-95-750ml-906129p

Til opplysning så ville jeg vært ytterst forsiktig med å overdrive bruken av den nederste til hendene. Den vil kunne tørre ut huden raskt, og småsår og sprekker oppstår, og vips har man enda flere punkt der virus får fritt leide inn i kroppen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, himmeloghav skrev:

Russland 13 smittede. Danmark 23 smittede. Norge 129 smittede. Vi bør lære av Russland og Danmark. 

Vi burde hatt mer kontroll på utreise og innreise av landet. Myndighetene har et ansvar for å beskytte befolkningen mot smitte. Mye kunne vært gjort bedre. Det er jo gjerne de første ukene som er avgjørende for hvor stor smitte det blir. Virker som at myndighetene bare regner med et visst folkesvinn. Jeg synes det er for slapt. Også har vi en statsminister som fortsatt synes det er viktig å håndhilse når helsemyndigheter anbefaler det motsatte? Ingen som orker å bruke antibac hver gang etter håndhilsing slik som hun påstår at hun gjør.  Hun burde gå fram som et godt eksempel. 

Jeg skal bruke engangshansker som jeg tar av meg før jeg setter meg inn i bilen neste gang jeg handler på butikken. Kan ikke stole på folk i karantene. Alle burde bruke engangshansker i butikker og på kollektivtransport. Det er vel de stedene det smittes mest. 

Hvilke tiltak som Danmark har gjort, mener du Norge skal gjøre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland 13 smittede. Danmark 23 smittede. Norge 129 smittede. Vi bør lære av Russland og Danmark. 

De kan jo like godt bare ha høye mørketall..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører fra venner i diverse utland at reisende fra Norge nå risikerer karantene. 

Er det sant? Jeg har ikke funnet noe om dette på Internett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stan skrev:

Jeg håper virkelig det!!! Før så var det Norge som skulle trosse alt og nå blir de endelig uglesett av verden!!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene er jo bare tull. Ikke bare i Norge, men sikkert alle andre steder i verden også.

I min kommune er det nå flere smittetilfeller. Disse menneskene har bevegd seg helt vanlig rundt omkring i samfunnet noen dager før de ble testet. På den tiden kan de ha smittet meg og alle andre de har kommet i kontakt med. Symptomene er for mange *veldig* milde, og det er helt usannsynlig at jeg ville gått til legen hvis jeg kun hadde lett hoste og lette forkjøelsessymptomer. Det har jeg nemlig flere ganger hvert år uansett. Så for alt jeg vet kan jeg være smittet og drar med meg dette rundt omkring jeg også. 

Med mindre man selv har vært i risikoområder eller hatt direkte kontakt (f.eks familie eller samme reisefølge), blir man ikke testet.

Enda verre er det for smittede barn som har vært på skolen, de har jo hittil ikke hatt symptomer i det hele tatt, og har sikkert smittet flere andre på skolen. Unger er forkjølet støtt, og smitte vil aldri kunne bekreftes, fordi folk ikke tenker å teste lille Ole som harker litt men ellers er frisk som en fisk.

Jeg tror egentlig at sykdommen er mye mindre farlig enn det folk tror, fordi jeg tror det er ufattelig mange som har det uten å være syk i det hele tatt, og uten å være med i statistikken.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, stan skrev:

Sånn som vi holder på her i landet, med karantenebrudd og la oss se hva som skjer-holdning, så fortjener vi det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stan said:

Ja, WHO har plasert Norge i samme kategori som Italia nå.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bryter karantene burde få kraftige bøter og lenkes fast i hjemmene sine. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde hatt mer kontroll på utreise og innreise av landet. Myndighetene har et ansvar for å beskytte befolkningen mot smitte. Mye kunne vært gjort bedre. Det er jo gjerne de første ukene som er avgjørende for hvor stor smitte det blir. Virker som at myndighetene bare regner med et visst folkesvinn. Jeg synes det er for slapt. Også har vi en statsminister som fortsatt synes det er viktig å håndhilse når helsemyndigheter anbefaler det motsatte? Ingen som orker å bruke antibac hver gang etter håndhilsing slik som hun påstår at hun gjør.  Hun burde gå fram som et godt eksempel. 

Jeg skal bruke engangshansker som jeg tar av meg før jeg setter meg inn i bilen neste gang jeg handler på butikken. Kan ikke stole på folk i karantene. Alle burde bruke engangshansker i butikker og på kollektivtransport. Det er vel de stedene det smittes mest. 

Hjelper ikke med engangshansker hvis den smittede mannen bak deg i køen hoster. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

De som bryter karantene burde få kraftige bøter og lenkes fast i hjemmene sine. 

Man kan faktisk i ytterste konsekvens få bot og fengsel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i mitt området er smittet av folk i Norge, som det så fint står. Dvs at det florerer overalt nå. Min søster har 50% lungekapasiteten, etter at hun ble hardt rammet av svineinfluensaen. Lungene hennes ble ødelagte av svineinfluensaen, selv om den ikke "var farlig" den heller.. 

Hun vil ikke overleve dette, mest sannsynlig. Hun har satt seg selv i karantene, heldigvis. 

Men etter å ha sett tv2 intervjue de på Kollen i dag, hvor både de i studio, journalister, fulle folk osv har samme hånlige innstillingen til dette, ga jeg herved opp å ha troen på at dette vil gå bra. 

Røde kors og politiet har nå en stor jobb foran seg, med å "rydde opp" i fyllekalaset. Tror dere de som er der er nøye på å holde avstand, vaske hender osv? Nei.. 

Og nå utsettes røde kors og politi, som vi er avhengige av at er friske fremover satt på prøve med tanke på smittefare. 

Takker myndighetene i Norge for at vi tar dette på alvor. Nå venter jeg på at dødsfallene vil komme... Kanskje man ser alvoret da? Sikkert ikke, nordmenn er jo født med "det skjer ikke meg" - innstillingen. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jajajane skrev:

nordmenn er jo født med "det skjer ikke meg" - innstillingen. 

Nei, mer "det som skjer, det skjer". Jeg opplever nordmenn generelt som ganske realistiske. 
Og det er jo kanskje like greit ;) 

Endret av LeneXCII
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan egentlig ikke skjønne annet enn at de som er veldig gamle eller i risikogrupper burde settes i karantene. 

Når dette sprer seg mellom folk i Norge har man jo ikke sjans å gjøre noe. På det tidspunktet man settes i karantene har man jo allerede spredd smitten i flere dager. 

Ikke minst er det samfunnsøkonomisk smartere å sette eldre og syke i karantene, enn å sette friske arbeidsføre i karantene slik at ikke Norge stopper opp.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida

Det er nok ganske mange av de som er i risikogruppene som er avhengig av regelmessig hjelp av helsevesen og kommune. Å sette dem i karantene vil antagelig være svært vanskelig å gjennomføre i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, LeneXCII skrev:

Nei, mer "det som skjer, det skjer". Jeg opplever nordmenn generelt som ganske realistiske. 
Og det er jo kanskje like greit ;) 

Jeg opplever vel heller den mer egosentriske innstillingen «jeg gidder ikke følge regler hvis det ikke passer deg for meg». 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, Galanga skrev:

Tallene er jo bare tull. Ikke bare i Norge, men sikkert alle andre steder i verden også.

I min kommune er det nå flere smittetilfeller. Disse menneskene har bevegd seg helt vanlig rundt omkring i samfunnet noen dager før de ble testet. På den tiden kan de ha smittet meg og alle andre de har kommet i kontakt med. Symptomene er for mange *veldig* milde, og det er helt usannsynlig at jeg ville gått til legen hvis jeg kun hadde lett hoste og lette forkjøelsessymptomer. Det har jeg nemlig flere ganger hvert år uansett. Så for alt jeg vet kan jeg være smittet og drar med meg dette rundt omkring jeg også. 

Med mindre man selv har vært i risikoområder eller hatt direkte kontakt (f.eks familie eller samme reisefølge), blir man ikke testet.

Enda verre er det for smittede barn som har vært på skolen, de har jo hittil ikke hatt symptomer i det hele tatt, og har sikkert smittet flere andre på skolen. Unger er forkjølet støtt, og smitte vil aldri kunne bekreftes, fordi folk ikke tenker å teste lille Ole som harker litt men ellers er frisk som en fisk.

Jeg tror egentlig at sykdommen er mye mindre farlig enn det folk tror, fordi jeg tror det er ufattelig mange som har det uten å være syk i det hele tatt, og uten å være med i statistikken.

Og derfor er det viktig at man holder seg hjemme med luftveissymptomer, selv om man ikke er så syk at man normalt sett ville gjort det. Det er en terskel som må endres hos mange, meg selv inkludert, og jeg tror fortsatt at dette kanskje er det aller viktigste enkelttiltaket framover. Man unngår ikke all smitte, men det skal ikke mye til før tilfellene reduseres kraftig (man kan jo regne selv på forskjellene etterhvert hvis hver person smitter 1, 2, 3 eller 4, jeg forsøkte det noen sider tilbake her.)

Mange mener dette tiltaket er umulig fordi vi ikke har råd til at så mange skal være hjemme, men et folk ikke tenker på, er at antall forkjølelser ville gått kraftig ned også (man må jo bli smittet for å få det også), og dermed ville det antakelig raskt bli mange færre som det går utover. 

Og det spiller egentlig ingen rolle om det er mindre farlig (jeg tror godt at du kan ha rett), så lenge mange nok får det, vil det alltid være mange som blir alvorlig syke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Buridan skrev:

Og derfor er det viktig at man holder seg hjemme med luftveissymptomer, selv om man ikke er så syk at man normalt sett ville gjort det. Det er en terskel som må endres hos mange, meg selv inkludert, og jeg tror fortsatt at dette kanskje er det aller viktigste enkelttiltaket framover. Man unngår ikke all smitte, men det skal ikke mye til før tilfellene reduseres kraftig (man kan jo regne selv på forskjellene etterhvert hvis hver person smitter 1, 2, 3 eller 4, jeg forsøkte det noen sider tilbake her.)

Mange mener dette tiltaket er umulig fordi vi ikke har råd til at så mange skal være hjemme, men et folk ikke tenker på, er at antall forkjølelser ville gått kraftig ned også (man må jo bli smittet for å få det også), og dermed ville det antakelig raskt bli mange færre som det går utover. 

Og det spiller egentlig ingen rolle om det er mindre farlig (jeg tror godt at du kan ha rett), så lenge mange nok får det, vil det alltid være mange som blir alvorlig syke. 

Problemet ligger i ordet «luftveissymptomer» og «syk». Det har vist seg at folk er smittet helt uten noen form for symptomer. Og jeg tror mange holder seg hjemme med hoste nå, selv om de ellers ville gått på jobb. Men å holde seg når man ikke har symptomer eller når det er bare nesa som renner (spesielt nå som allergisesongen nærmer seg) er helt urealistisk. Da vil landet ikke gå rundt, rett og slett.

Noen er alltid hanglete, til en hver tid. Og siden det ikke hjelper om den personen holder seg hjemme litt ekstra i disse tider uten at resten av familien også gjør det, så vil samfunnet rett og slett gå i knestående.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg las tidligere i dag at Helsedirektortatet innrømmer at nå begynner vi i en fase der smitte skjer ukontrollert og vi ikke har fullstendig oversikt over smittespredningen, og at de nå har begynt å teste alvorlige syke pasienter med influensasymptomer som er innlagt på sykehus. Lurer på hvordan sykehusene isåfall håndterer disse pasientene? Ligger disse i isolat, eller vil de ikke bli det før de evt. testet positivt? Bruker de ansatte på sykehusene munnbind og ekstra smittevernsutstyr når de er hos slike pasienter, etc.? 

Vi kommer ikke til å få kontroll på noe smittespredning før man utvider testingen til flere, men slik jeg har forstått det så er mangelen på utstyr problemet, og da vil bare forsette slik som det er nå, med kun å få testet kjente smitteveier og evt. de som ligger på sykehus og som allerede er ganske syke. 

Det stod forresten i denne VG-artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EWnlG2/fhi-forbereder-seg-paa-ny-corona-fase-kan-faa-uoppdagede-som-kan-smitte-videre

Der står det: 

"På grunn av dette følger FHI blant annet med på alvorlig syke på sykehus som ikke nødvendigvis har vært i utlandet, og tester også disse, forteller Berg" 

Endret av missmcbeal
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Galanga skrev:

Problemet ligger i ordet «luftveissymptomer» og «syk». Det har vist seg at folk er smittet helt uten noen form for symptomer. Og jeg tror mange holder seg hjemme med hoste nå, selv om de ellers ville gått på jobb. Men å holde seg når man ikke har symptomer eller når det er bare nesa som renner (spesielt nå som allergisesongen nærmer seg) er helt urealistisk. Da vil landet ikke gå rundt, rett og slett.

Noen er alltid hanglete, til en hver tid. Og siden det ikke hjelper om den personen holder seg hjemme litt ekstra i disse tider uten at resten av familien også gjør det, så vil samfunnet rett og slett gå i knestående.

Ja, som jeg sier vil man ikke unngå all smitte. Men hvis hver person smitter 4, har vi 1024 tilfeller i femte ledd. Hvis hver person smitter 2 har vi 32 tilfeller i femte ledd. Og jeg sier ikke man skal holde seg hjemme hvis man ikke har symptomer? Det kan smitte asymptomatisk, men smitten øker antakelig vesentlig når man har symptomer, så jo, det hjelper antakelig selv om familie ikke holder seg hjemme også.  Det vil alltid være unntak, som allergikere (som normalt vil merke forskjell om de tar allergimedisiner, og kan vurdere deretter), folk med kroniske luftveissykdommer etc, så man skal jo bruke hodet og, men poenget mitt er hva vi kan gjøre for å redusere tilfellene mest mulig. Og hvis det blir mindre forkjølelse i omløp, noe det raskt vil bli hvis folk senker terskelen for å holde seg hjemme, vil fortsatt landet gå helt fint rundt tror jeg. Jeg er mer tvil om hvor godt det vil gå rundt hvis vi fortsetter mot italienske tilstander i dette tempoet. Det kan godt hende mange holder seg hjemme nå, men fortsatt merker jeg egentlig ingen forskjell på min jobb, eller når jeg tar buss etc, så det er svært mange som ikke gjør det også. Vi kan ihvertfall ikke la være å gjøre noe fordi vi tenker at det er håpløst uansett.

Edit: tallene over ble litt feil først fordi jeg tok de fra det forrige innlegget mitt, der jeg regnet med to smittede fra start..nå er det riktig (tror jeg). 

Endret av Buridan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...