Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Agatha Spinatha said:

Han tror.. Tro kan han gjøre i kirken. 

Han tror, ja. Selv eksperter kan ikke spå fremtiden med sikkerhet. Han sier også at han vil bli "forbauset hvis det dør like mange i Norge av det nye viruset som av influensa – i snitt rundt 600 til 900 personer årlig."

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hhhh9
Akkurat nå, Buridan skrev:

Så lenge du holder deg hjemme så tror jeg ikke du trenger ringe lege med mindre du blir veldig dårlig og får mange av symptomene som er listet opp over der, slik at du ville tatt kontakt med lege uansett. Sår hals er ekstremt vanlig ved alt mulig annet, og de tar ikke prøver ved sår hals med mindre du har vært i kontakt med noen eller på steder der du kan ha blitt smittet :) 

Ok :) Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, blasfeminist skrev:

Han tror, ja. Selv eksperter kan ikke spå fremtiden med sikkerhet. Han sier også at han vil bli "forbauset hvis det dør like mange i Norge av det nye viruset som av influensa – i snitt rundt 600 til 900 personer årlig."

Han tror og vil bli forbauset... Ja, det er jo veldig betryggende. Hva er planen hans videre? Stå forbauset å se på galskapen?

Corona er ikke influensa men SARS lignede virus.

Endret av Agatha Spinatha
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, milla80 skrev:

"113 med påvist coronasmitte i Norge - ingen alvorlig syke.".. tallet stiger ,men tipper det er den siste setninga folk lever etter.Den betryggende setninga om at det er ingen som egentlig er alvorlig syke.Tror det er mye av grunnen til at veldig mange tar det helt med ro og tenker dette er egentlig bare et lite farlig virus som alt annet ... Det er medias feil ,de fremstiller det elendig ... Ihvertfall for de som leser avisene. Så lenge det blir fremstilt relativt harmløst kan man egentlig ikke klandre folk for å avfeie det så lett ..:) 

Det er ikke media som fremstiller dette som harmløst. det er norske myndigheter som ikke gjør jobben sin!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Hvis noen brenner inne med gode ideer, så lyser Forskningsrådet nå ut 30 mill til forskning på coronaviruset: 🧐

‘I en hasteutlysning lyser Forskningsrådet nå ut inntil 30 millioner kroner til forskning på spørsmål som er relevante for å håndtere koronavirusutbruddet’

https://www.forskningsradet.no/om-forskningsradet/pressekontakt/pressemeldinger/?id=17880982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Hvis noen brenner inne med gode ideer, så lyser Forskningsrådet nå ut 30 mill til forskning på coronaviruset: 🧐

‘I en hasteutlysning lyser Forskningsrådet nå ut inntil 30 millioner kroner til forskning på spørsmål som er relevante for å håndtere koronavirusutbruddet’

https://www.forskningsradet.no/om-forskningsradet/pressekontakt/pressemeldinger/?id=17880982

Det er for sent.. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hhhh9

Onsdag uttrykte helsedirektøren sterk bekymring for at Norge ikke har nok utstyr til personlig smittevern for helsepersonell. Torsdag var tonen en annen.– Norsk industri og teknologibedrifter har meldt tilbake at de kan hjelpe. Det er et gledelig budskap og en veldig stor lettelse for oss, sier Bjørn Guldvog.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPQgzA/helsetopper-slik-kan-vi-dempe-smittepresset

Tekobedriften Janus i Bergen har gitt beskjed om at de kan produsere munnbind i store kvanta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Agatha Spinatha said:

Han tror og vil bli forbauset... Ja, det er jo veldig betryggende. Hva er planen hans videre? Stå forbauset å se på galskapen?

Corona er ikke influensa men SARS lignede virus.

Du gadd ikke lese artikkelen, altså? Hvem har påstått at det er influensa? Han har fått innført strengere regler for karantene for helsepersonell, og bedt myndighetene forberede seg på et worst case scenario, selv om han altså ikke ser det som det mest sannsynlige utfallet. Han bagatelliserer ikke viruset, men mener at vi med kraftig innsats vil kunne komme ok ut av det.

Det er leit å lese om folk som er fullstendig overbeviste om at hundretusener av nordmenn kommer til å dø av dette. Ingen vet akkurat hva som vil skje, men det er ingen grunn til å ta alle sorgene på forskudd.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe som kanskje kan få sløve folk til å våkne opp litt, uttalt av Richard Hatchett i YouTube-intervjuet nedenfor, en ekspert av et litt annet kaliber enn våre hjemlige eksperter, som forsøker å bagatellisere det hele:

This is the most frightening disease I've ever encountered in my career. And that includes Ebola, it includes MERS, it includes SARS.

And it's frightening because of it's infectiousness, and a lethality that is manyfold higher than flu, as well as it's ability to cause serious disease and death.

We have not since 1918, the Spanish Flu, seen a virus that combines those two qualities in the same way. We have seen very lethal viruses, certainly Ebola, or Nipah, or any of the other diseases. Those viruses have a high mortality rate, Ebola is as high as 80%. But those viruses don't have the infectiousness that this virus has.

This virus has a potential to cause a global pandemic to the scale of the Spanish Flu.

KIlde:

Endret av Bix
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
På 3.3.2020 den 16.29, Snøfall skrev:

Er tomt for antibac på nærbutikken. Nydelig -.- Får bare følge Sjaman Dureks råd da, om å blande essensielle oljer og trollhassel i stedet. 

Havaristen har et lite parti Hånddesinfeksjon Gel 85% Yellowone Safe 75ml. (Hver kunde kan kjøpe max 12 stk). https://havaristen.no/nyheter-forsiden/handdesinfeksjon-gel-85.html

Tonerweb har store flasker antibac overflatedesinfeksjon. https://www.tonerweb.no/p/overflatedesinfeksjon-antibac-750ml-148284?c=5487&gclid=Cj0KCQiAhojzBRC3ARIsAGtNtHWTGv_6cPx5M2KapRJjNslWvPlZaq4QLr9SAMWfb4zLE3Id9Inl_kIaAsS1EALw_wcB

Noen fysiske Vitabutikker har antibac hånd gel.

https://www.rodekorsforstehjelp.no/produkter/desinfeksjon/  skrev: Vi er nå tom for alle varianter antibac. Ny forsyning kommer 12.03.20

Staples.no har noen få flasker antibac overflatedesinfeksjon, Sporicide, 750 ml

Flere på Finn.no selger diverse antibac-produkter. Se nederst på denne siden https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172146416

Men jeg fatter ikke at apotek kan gå tomme for slike midler? Når jeg tenker meg om, har nok sikkert sykehus o.l. kjøpt inn store lager med slike midler.

Apotek1:  Antibac Instrumentdesinfeksjon 95% 750ml  Finnes i 159 apotek https://www.apotek1.no/produkter/antibac-instrumentdesinfeksjon-95-750ml-906129p

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man egentlig burde ha tvungen karantene når jeg leser om slikt: 894189D2-AF82-4BC8-ADB0-41E51583B1F4.thumb.jpeg.1b9d5d38b1fcbe965e68515756bf8841.jpeg

😑

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Bix said:

Her er noe som kanskje kan få sløve folk til å våkne opp litt, uttalt av Richard Hatchett i YouTube-intervjuet nedenfor, en ekspert av et litt annet kaliber enn våre hjemlige eksperter, som forsøker å bagatellisere det hele:

KIlde:

Veldig bra intervju! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland 13 smittede. Danmark 23 smittede. Norge 129 smittede. Vi bør lære av Russland og Danmark. 

Vi burde hatt mer kontroll på utreise og innreise av landet. Myndighetene har et ansvar for å beskytte befolkningen mot smitte. Mye kunne vært gjort bedre. Det er jo gjerne de første ukene som er avgjørende for hvor stor smitte det blir. Virker som at myndighetene bare regner med et visst folkesvinn. Jeg synes det er for slapt. Også har vi en statsminister som fortsatt synes det er viktig å håndhilse når helsemyndigheter anbefaler det motsatte? Ingen som orker å bruke antibac hver gang etter håndhilsing slik som hun påstår at hun gjør.  Hun burde gå fram som et godt eksempel. 

Jeg skal bruke engangshansker som jeg tar av meg før jeg setter meg inn i bilen neste gang jeg handler på butikken. Kan ikke stole på folk i karantene. Alle burde bruke engangshansker i butikker og på kollektivtransport. Det er vel de stedene det smittes mest. 

Endret av himmeloghav
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg synes man egentlig burde ha tvungen karantene når jeg leser om slikt: 894189D2-AF82-4BC8-ADB0-41E51583B1F4.thumb.jpeg.1b9d5d38b1fcbe965e68515756bf8841.jpeg

😑

De burde hatt fotlenke slik at man vet hvor de er. Og bot når de bryter loven. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, himmeloghav skrev:

Russland 13 smittede. Danmark 23 smittede. Norge 129 smittede. Vi bør lære av Russland og Danmark. 

Vi burde hatt mer kontroll på utreise og innreise av landet. Myndighetene har et ansvar for å beskytte befolkningen mot smitte. Mye kunne vært gjort bedre. Det er jo gjerne de første ukene som er avgjørende for hvor stor smitte det blir. Virker som at myndighetene bare regner med et visst folkesvinn. Jeg synes det er for slapt.

Hva hjelper det at myndighetene er mer på ballen når en del av BEFOLKNINGEN i landet er fullstendige evneveike egoister? Det er haugevis av unge mennesker som ser det som sitt viktigste mål i livet akkurat nå er å trosse myndigheter og dugnadsånd for å drikke seg drita i Kollen. Folk som tar karantene som ferie og gjør som de vil. 

Skjønner ikke at folk ikke reagerer på disse menneskene, de burde blitt konfrontert ang egoismen og hensynsløsheten deres! Både av myndigheter, foreldre, venner og den øvrige befolkningen. Av media som intervjuer dem i avisene og ler med dem. 

Det er så slappe holdinger av vanlige folk at jeg tenker like greit at Norge skyter fart i antall smittede, fortjener ikke bedre.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å følge enkelte fra FHI på twitter er så ekstremt provoserende. F.eks Preben Avitsland sier jo rett ut at de har null tro på å kunne stanse viruset selv om WHO instendig ber alle land om å sette inn alle tiltak mot dette. Land som Singapore har klart det, da burde det jo være mulig for Norge å gjøre det. De sier at de har 20 personer til smittesporing (i skiftordning, altså ikke 20 stk samtidig). Det er et alt for lite antall med tanke på hva vi står ovenfor. Når folk spør om hvem har bestemt at vi skal gi opp (vil folket ha epidemi eller sterkere tiltak?), så snakkes det bare bort. Jeg mister all tiltro til myndighetene nå.

Endret av Sermina
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, himmeloghav skrev:

Vi burde hatt mer kontroll på utreise og innreise av landet. Myndighetene har et ansvar for å beskytte befolkningen mot smitte. Mye kunne vært gjort bedre. Det er jo gjerne de første ukene som er avgjørende for hvor stor smitte det blir. Virker som at myndighetene bare regner med et visst folkesvinn. Jeg synes det er for slapt. Også har vi en statsminister som fortsatt synes det er viktig å håndhilse når helsemyndigheter anbefaler det motsatte? Ingen som orker å bruke antibac hver gang etter håndhilsing slik som hun påstår at hun gjør.  Hun burde gå fram som et godt eksempel. 

Jeg skal bruke engangshansker som jeg tar av meg før jeg setter meg inn i bilen neste gang jeg handler på butikken. Kan ikke stole på folk i karantene. Alle burde bruke engangshansker i butikker og på kollektivtransport. Det er vel de stedene det smittes mest. 

Jeg så han kjendislegen, Wasim, hadde kommentert dette på Twitter, og han påstod at Danmark tester langt færre og er strengere på testene. Vet ikke om dette er sant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...