Elaine Marley Skrevet 6. mars 2020 #1921 Del Skrevet 6. mars 2020 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brudd på reglene om opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Switch Skrevet 6. mars 2020 #1922 Del Skrevet 6. mars 2020 6 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Ja, det kan hende. Vet du hvordan det fungerer med denne kledelige bekledningen dersom du skal ta ut penger i banken? Spør for en "venn".. 😂 Pleier du å gni penger i ansiktet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 6. mars 2020 #1923 Del Skrevet 6. mars 2020 Dette er ren spekulasjon - men det er vel ikke lenge til Høyre kommer med en corona-avgift... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 6. mars 2020 #1924 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 1 time siden, Agatha Spinatha skrev: I hjemmesykepleien jobber det en del mennesker som er ufaglært. For disse er det jo ekstra viktig å få tydelige instrukser fra ledelsen. 45 minutter siden, parmanoia skrev: Det finnes alvorlig syke med daglig behov for hjemmesykepleie. Som har fått null informasjon om hvordan forholde seg Corona-viruset og de syke pasientene. Det er helt utrolig. Enten mangler ledelsen rutiner for slike situasjoner, eller så er det noe som har sviktet. Jeg ville som sagt tatt kontakt med ledelsen og/eller eventuelt tatt det opp med noen som er enda høyere opp i systemet. Kanskje gått til avisen med det også og Helseministeren. 1 time siden, etnavn skrev: Dette er ren spekulasjon - men det er vel ikke lenge til Høyre kommer med en corona-avgift... For de som blir syke mener du? Dette er jo tiltak som alle burde følge alltid, også i perioder når det ikke er slike spesielle virusutbrudd. Sitat Island innfører unntakstilstand etter at det for første gang er meldt om personer som er smittet av coronaviruset i landet. Island har ennå ikke innført forbud mot arrangementer med mange mennesker, men ifølge myndighetene nærmer et slikt forbud seg. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e62e31ed2df520011e27433?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet Nå ble dette "samle"-innlegget et VELDIG rotete og usammenhengende og forvirrende innlegg, etter at noen har vært her og klistret sammen flere av mine innlegg Endret 7. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 7. mars 2020 #1925 Del Skrevet 7. mars 2020 21 minutter siden, hhhh9 skrev: For disse er det jo ekstra viktig å få tydelige instrukser fra ledelsen. 45 minutter siden, parmanoia skrev: Det finnes alvorlig syke med daglig behov for hjemmesykepleie. Som har fått null informasjon om hvordan forholde seg Corona-viruset og de syke pasientene. Det er helt utrolig. Enten mangler ledelsen rutiner for slike situasjoner, eller så er det noe som har sviktet. Jeg ville som sagt tatt kontakt med ledelsen og/eller eventuelt tatt det opp med noen som er enda høyere opp i systemet. Kanskje gått til avisen med det også og Helseministeren. Ja, men de burde aldri ansette ufaglærte i utgangspunktet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 7. mars 2020 #1926 Del Skrevet 7. mars 2020 Ansatt på skole smittet. "Basert på smitteoppsporingen, har kommuneoverlegen sent fredag kveld besluttet at elevene ved 6. trinn på skolen skal holde seg hjemme og unngå kontakt med andre i 14 dager." https://www.asker.kommune.no/aktuelt/ny-koronasmittet-ved-barneskole-i-asker/ Det står også en kort notis om saken her https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e62dc77022cba001298fb0c Jeg ser at på de som det står sykdomsgrad på, så står det "Sykdomsgrad: mild". https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-6 Men vet man at de kommer til å fortsette å ha kun mild sykdomsgrad? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucrezia Skrevet 7. mars 2020 #1927 Del Skrevet 7. mars 2020 56 minutter siden, Rullerusk said: På dagens pressekonferanse med WHO fortsetter de å poengtere sin bekymring med såkalte «high Income countries in the NORTH». Herunder forteller de, fritt gjengitt, at de er bekymret for de rike landene som nå har brukt så mange år på å slanke ned helsevesenet sitt slik at de nesten ille har kapasitet til et basalt minimum. og derfor naturlig nok ikke har kapasitet til å ta imot disse pasientene når de blir syke. Disse landene med det de kaller «Lean and mean» sykehusdrift er de også redd for vil sende pasienter hjem altfor tidlig hvis de blir syke, noe som kan gi dårligere kontroll på smitten. Slik jeg oppfatter de er de bekymret for hvordan Norge takler dette her med sine veldige sparetiltak i helsevesenet siste årene. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/media-resources/press-briefings ellers har vi vel et helt anlegg i vestby med senger som skulle ta imot flyktninger. Sette burde da kunne gjøres om til «feltsykehus» ganske raskt? Nettopp dette er problemet: Norge har ikke kapasitet til å ta imot en stor mengde pasienter i kritisk tilstand, i tillegg til at det mangler tester. Dette har FHI og smitteoverleger bekreftet disse dagene. Samtidig ser man propaganda på'an igjen, som prøver å velte tabber til "vi er best" - motto. Ref: https://www.aftenposten.no/norge/i/XgAMgW/norge-er-snart-paa-verdenstoppen-i-koronasmitte-men-egentlig-er-det-en-god-nyhet Nei, et økonomisk "effektiv" helsevesen er ikke det beste for folkets helse. Håper nordmenn ikke biter på! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 7. mars 2020 #1928 Del Skrevet 7. mars 2020 "Stor endring her. Kina endret diagnose-kriterier" står det midt på det bildet som er under denne overskriften: "Utviklingen i verden" her https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-6 Kan noen fortelle om hva endringen i diagnose-kriterier gikk ut på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 7. mars 2020 #1929 Del Skrevet 7. mars 2020 51 minutter siden, Switch skrev: Pleier du å gni penger i ansiktet? Ja, gjør det konstant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 7. mars 2020 #1930 Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) Les kommentar her (for elleve timer siden. 6.3.2020, 15:02:05. Singapore 116 - Norge 106). https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-6 utdrag her "Singapore i skrivende stund har 116 tilfeller, selv om nasjonen var en av de første utenfor Kina til å bli affektert. Norge har i dag 106 tilfeller på kort tid. Jeg er redd dette kommer til å stige mye i Norge, jeg er ikke imponert av hvordan norske helsemyndigheter har ledet landets beredskap for hva de allerede visste var en pandem" Endret 8. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 7. mars 2020 #1931 Del Skrevet 7. mars 2020 1 time siden, hhhh9 skrev: Kan man ha vondt i halsen grunnet denne sykdommen? Jeg finner lite detaljer om symptomer, bortsett fra dette: Sitat Symptomer og sykdom Det nye koronaviruset fører til luftveisinfeksjon og kan gi alt fra milde symptomer til mer alvorlig sykdom. Feber har vært rapportert som et vanlig symptom på infeksjon. Sår hals er rapportert hos personer med mild sykdom. En del har blitt diagnostisert med lungebetennelse med pustevansker og/eller hoste, eventuelt med lungeinfiltrater på røntgen. https://helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/coronavirus Aha! Sår hals = vondt i halsen? Kan det bety at man har mild koronavirus-sykdom når man har vondt i halsen/ sår hals? Er det kun de med mild sykdom som har erfart å ha sår hals? Risikerer man å få en mer alvorlig koronavirus-sykdom hvis man allerede har en mild koronavirus-sykdom? Noen som kan svare? Hvordan vet man om det er "bare" en halsbetennelse eller om det er corona hvis man får sår/vond hals?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 7. mars 2020 #1932 Del Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, hhhh9 said: Noen som kan svare? Hvordan vet man om det er "bare" en halsbetennelse eller om det er corona hvis man får sår/vond hals?? Sår hals er definitivt en del av sykdomsbildet ved corona. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 7. mars 2020 #1933 Del Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, Rullerusk skrev: Sår hals er definitivt en del av sykdomsbildet ved corona. Takk! Betyr det at man bør være obs og eventuelt kontakte lege ved sår hals, eller bør man kontakte lege uansett ved sår hals? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 7. mars 2020 #1934 Del Skrevet 7. mars 2020 40 minutter siden, Lucrezia said: Nettopp dette er problemet: Norge har ikke kapasitet til å ta imot en stor mengde pasienter i kritisk tilstand, i tillegg til at det mangler tester. Dette har FHI og smitteoverleger bekreftet disse dagene. Samtidig ser man propaganda på'an igjen, som prøver å velte tabber til "vi er best" - motto. Ref: https://www.aftenposten.no/norge/i/XgAMgW/norge-er-snart-paa-verdenstoppen-i-koronasmitte-men-egentlig-er-det-en-god-nyhet Nei, et økonomisk "effektiv" helsevesen er ikke det beste for folkets helse. Håper nordmenn ikke biter på! Bygge ned helsetjenesten slutte å obdusere døde mennesker slutte å obsdusere døde dyr og slanke veterinærinstituttets budsjetter til beinet ikke beredskapslagre for medisinsk utstyr ikke egenforsyning med mat all legemiddelproduksjon til Kina og vanvittig legemiddelmangel siste 2 år men jodtabletter må vi ha....... man kan bli helt matt 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 7. mars 2020 #1935 Del Skrevet 7. mars 2020 2 minutter siden, hhhh9 said: Takk! Betyr det at man bør være obs og eventuelt kontakte lege ved sår hals, eller bør man kontakte lege uansett ved sår hals? Hvis du har hatt kontakt med smittede personer el vært på steder med mistenkt syke bør du 1) holde deg hjemme 2) kontakte lege God bedring ! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 7. mars 2020 #1936 Del Skrevet 7. mars 2020 18 timer siden, Example skrev: https://www.aftenposten.no/norge/i/qLdWew/professor-og-virusekspert-utviklingen-i-norge-den-siste-uken-har-vaert-omtrent-som-vi-kunne-anta Bør leses. Han tror.. Tro kan han gjøre i kirken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 7. mars 2020 #1937 Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) 17 minutter siden, Rullerusk skrev: Hvis du har hatt kontakt med smittede personer el vært på steder med mistenkt syke bør du 1) holde deg hjemme 2) kontakte lege God bedring ! Takk! Hvor tidlig eller sent i sykdomsbildet kommer den såre halsen og er halsen sår i mange dager når man har coronaviruset? Jeg har ikke vært i kontakt med noen som jeg vet at er smittet og jeg har heller ikke vært på steder med mistenkt syke. Vanskelig å finne detaljert informasjon Sitat Sitat Symptomer Sykdommene skiller seg i starten ikke særlig fra andre infeksiøse luftveissykdommer. Milde forløp som arter seg som en lett forkjølelse forekommer. De første 3-7 dagene vil mange ha feber. Mange plages med tørrhoste, tung pust, muskelsmerter og utmattelse. Andre symptomer er slimhoste, blodig opphostet slim, frysninger, hodepine, svimmelhet, frostanfall, sår hals, rennende nese, uvelhet, ev. diaré. De fleste viser gradvis tegn til bedring etter 6-7 dager. I neste fase av sykdommen kan det oppstå tung pust ved anstrengelse, senere også i hvile, eventuelt brystsmerter. Åndenød som krever oksygentilførsel, oppstår hos noen fra omkring femte sykdomsdag. Sitat https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/import-og-tropesykdommer/sars-og-mers/?page=3 Endret 7. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buridan Skrevet 7. mars 2020 #1938 Del Skrevet 7. mars 2020 15 minutter siden, hhhh9 skrev: Takk! Hvor tidlig eller sent i sykdomsbildet kommer den såre halsen og er halsen sår i mange dager når man har coronaviruset? Jeg har ikke vært i kontakt med noen som jeg vet at er smittet og heller ikke vært på steder med mistenkt syke. På grunn av det siste du skriver antar jeg det er ganske så usannsynlig at det er det du har, da skal du ha hatt veldig uflaks. Men man kan ikke vite om det er det eller ikke utfra symptomene dine, symptombildet ved corona kan variere litt, men skiller seg uansett ikke fra andre vanlige luftveisinfeksjoner i starten. Derfor kan du godt holde deg hjemme til du er frisk, selv om du normalt sett ville gått på jobb. På et tidspunkt vil det nemlig ikke være så usannsynlig lenger, og det tidspunktet kommer antakelig før vi får det med oss, så vi kan like gjerne venne oss til å være forsiktige med det samme. Det er vel helsemyndighetenes oppfordring og anbefaling også nå, bare at de har vært så utydelige i det budskapet at ingen har fått det med seg eller tror de faktisk mener det. (Jeg er fortsatt litt usikker selv). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 7. mars 2020 #1939 Del Skrevet 7. mars 2020 2 minutter siden, Buridan skrev: På grunn av det siste du skriver antar jeg det er ganske så usannsynlig at det er det du har, da skal du ha hatt veldig uflaks. Men man kan ikke vite om det er det eller ikke utfra symptomene dine, symptombildet ved corona kan variere litt, men skiller seg uansett ikke fra andre vanlige luftveisinfeksjoner i starten. Derfor kan du godt holde deg hjemme til du er frisk, selv om du normalt sett ville gått på jobb. På et tidspunkt vil det nemlig ikke være så usannsynlig lenger, og det tidspunktet kommer antakelig før vi får det med oss, så vi kan like gjerne venne oss til å være forsiktige med det samme. Det er vel helsemyndighetenes oppfordring og anbefaling også nå, bare at de har vært så utydelige i det budskapet at ingen har fått det med seg eller tror de faktisk mener det. (Jeg er fortsatt litt usikker selv). Takk for gode råd og informasjon Da holder jeg meg hjemme, og ringer lege som får vurdere om det skal tas prøver eller ikke av meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buridan Skrevet 7. mars 2020 #1940 Del Skrevet 7. mars 2020 Akkurat nå, hhhh9 skrev: Takk for gode råd og informasjon Da holder jeg meg hjemme, og ringer lege som får vurdere om det skal tas prøver eller ikke av meg Så lenge du holder deg hjemme så tror jeg ikke du trenger ringe lege med mindre du blir veldig dårlig og får mange av symptomene som er listet opp over der, slik at du ville tatt kontakt med lege uansett. Sår hals er ekstremt vanlig ved alt mulig annet, og de tar ikke prøver ved sår hals med mindre du har vært i kontakt med noen eller på steder der du kan ha blitt smittet 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg