Fysisk smart Skrevet 6. mars 2020 #1901 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Vi postet tilsynelatende samtidig Milla, og din post reflekterer mye de samme uskrevne tankene jeg har om min kollega, men de følger kanskje retningslinjene fra FHI? Klarer ikke å finne noe på dette... Er det opp til den enkelte kommune? Vedkommende burde holdt seg hjemme selv hvis ektefellen er satt i karantene, eller ledelsen ved skolen burde bedt han/hun holde seg unna jobb der det er ~500 mennesker samlet. Endret 6. mars 2020 av Fysisk smart 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 6. mars 2020 #1902 Del Skrevet 6. mars 2020 Hege Ulstein er spot on som alltid: Mangelen på trygg og ansvarlig ledelse kan også skape panikk https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/erlighet-i-koronaens-tid-1.1677086 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 6. mars 2020 #1903 Del Skrevet 6. mars 2020 Sitat Norske myndigheter har selv utarbeidet et scenario for hvordan en pandemi vil kunne ramme befolkningen («Analyser av krisescenarier 2019»). Rapporten er utarbeidet av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), og bygger bl.a. på erfaringene med svineinfluensa i 2009. Den rammet 900.000 nordmenn med 32 dødsfall, og blir ansett som mild. I rapporten vurderes sannsynligheten for at Norge kan bli rammet av alvorlige smittsomme sykdommer som høy. Myndighetene hadde altså advart seg selv før coronaviruset kom til landet. Det kan få betydning for debatten om regjeringen har gjort nok for en god beredskap. https://www.dagbladet.no/kultur/et-virus-som-kan-ryste-norge/72217453 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XaoS Skrevet 6. mars 2020 #1904 Del Skrevet 6. mars 2020 41 minutter siden, milla80 skrev: Må ærlig innrømme at noe som skurrer veldig i mitt hode disse dager er hvorfor folk som er i karantene hjemme sender resten av familien ut i offentligheten uten engang å ha blitt testa liksom ? Når man allikevel er hjemme så er det ikke noe poeng i å sende barna avgårde med tanke på omstendighetene rundt omkring akkurat nå..Leste om familier som holdt barna hjemme av egen vilje selv om de ikke hadde fått beskjed om det ( sånne folk beundrer jeg ,de tenker selv og tar hensyn til andre også). Sier det seg ikke selv at om man er smitta og blir holdt hjemme så er det mer sannsynlig at resten av husstanden også er smitta ,enn at de ikke er det ? I det minste bli testa og få avklart situasjonen før du sender de rundt deg ut istedet for å ta sjansen og potensielt gamble med livet til andre ... sånn hadde ihvertfall jeg tenkt . Skjønner liksom ikke hvordan man tenker da ? er ikke poenget nå at alle skal bidra til å redusere antall smittede ? Når folk tar sjanser og satser på at det går greit er det ikke rart at antall smitta personer øker for hver dag 😱 36 minutter siden, Fysisk smart skrev: Vi postet tilsynelatende samtidig Milla, og din post reflekterer mye de samme uskrevne tankene jeg har om min kollega, men de følger kanskje retningslinjene fra FHI? Klarer ikke å finne noe på dette... Er det opp til den enkelte kommune? Vedkommende burde holdt seg hjemme selv hvis ektefellen er satt i karantene, eller ledelsen ved skolen burde bedt han/hun holde seg unna jobb der det er ~500 mennesker samlet. Det er nettopp sånne halvkokte regler som gjør at smitten sprer seg så mye som det vi har sett her den siste uken. Norge vegrer seg så mye for å ikke skape frykt, for å "holde samfunnshjulene i gang", for å la ting skurre og gå og håpe på det beste. Det eneste som funker er sterkere kontroll for å hindre spredning. Men det virker som om det sitter så langt inne her i berget. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 6. mars 2020 #1905 Del Skrevet 6. mars 2020 Sitat Helsedirektoratet fraråder å håndhilse Ved Oslo universitetssykehus er det innført forbud mot å håndhilse. Det synes Helsedirektoratet er et godt råd. https://www.dagbladet.no/nyheter/helsedirektoratet-frarader-a-handhilse/72217508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bukkenbruse Skrevet 6. mars 2020 #1906 Del Skrevet 6. mars 2020 Kan lege middel industrien bli tvunget er å slippe vaksine raskere. Ser den skal testes ut på 45 personer først. https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/02/28/195652861/corona-vaksine-klar-for-mennesketesting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 6. mars 2020 #1907 Del Skrevet 6. mars 2020 Sitat Vi postet tilsynelatende samtidig Milla, og din post reflekterer mye de samme uskrevne tankene jeg har om min kollega, men de følger kanskje retningslinjene fra FHI? Klarer ikke å finne noe på dette... Er det opp til den enkelte kommune? Vedkommende burde holdt seg hjemme selv hvis ektefellen er satt i karantene, eller ledelsen ved skolen burde bedt han/hun holde seg unna jobb der det er ~500 mennesker samlet. Hehe ja ,så det rett etterpå posta omtrent samtidig også Stussa veldig da i lokalavisa stod at det var et flertall som var bekrefta smitta og at mesteparten hadde valgt å holde barna hjemme også..da stussa jeg litt ..for hva med de andre ? høres ikke ut som om de har fått beskjed om at hele husstanden bør holde seg innendørs til de har fått testa disse også ,men at det kun var de som var smitta.. tenker for meg selv at er det rart at folk blir smitta på rekke og rad ...noen vet sikkert ikke at de er smitta engang... Sitat Det er nettopp sånne halvkokte regler som gjør at smitten sprer seg så mye som det vi har sett her den siste uken. Norge vegrer seg så mye for å ikke skape frykt, for å "holde samfunnshjulene i gang", for å la ting skurre og gå og håpe på det beste. Det eneste som funker er sterkere kontroll for å hindre spredning. Men det virker som om det sitter så langt inne her i berget. Virker veldig sånn ja ..at plutselig bråvåkner "alle" etter en lang periode i dvale hvor de bare har sittet på gjerdet og observert resten av kloden og det som skjer der ute ,men plutselig ojsann ! nå var det visst kommet hit også ,hvem hadde trodd noe sånt ?? 😆 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 6. mars 2020 #1908 Del Skrevet 6. mars 2020 15 minutter siden, XaoS skrev: Det er nettopp sånne halvkokte regler som gjør at smitten sprer seg så mye som det vi har sett her den siste uken. Norge vegrer seg så mye for å ikke skape frykt, for å "holde samfunnshjulene i gang", for å la ting skurre og gå og håpe på det beste. Det eneste som funker er sterkere kontroll for å hindre spredning. Men det virker som om det sitter så langt inne her i berget. Ja. Jeg synes holdningene og rådene (eller mangel på sådan), bærer preg av Ernas feige og unnvikende lederstil. Hører det på flere fra FHI. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 6. mars 2020 #1909 Del Skrevet 6. mars 2020 "113 med påvist coronasmitte i Norge - ingen alvorlig syke.".. tallet stiger ,men tipper det er den siste setninga folk lever etter.Den betryggende setninga om at det er ingen som egentlig er alvorlig syke.Tror det er mye av grunnen til at veldig mange tar det helt med ro og tenker dette er egentlig bare et lite farlig virus som alt annet ... Det er medias feil ,de fremstiller det elendig ... Ihvertfall for de som leser avisene. Så lenge det blir fremstilt relativt harmløst kan man egentlig ikke klandre folk for å avfeie det så lett ..:) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 6. mars 2020 #1910 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Sånn er det å ha kapitalistene i førersetet under en landskrise. Egentlig en krise i seg selv. Kan ikke noen snart lage en "reklamefilm" som viser at disse eldre og disse med underliggende sykdommer, disse som vi hele tiden blir fortalt at det nærmest ikke er så farlig med, faktisk er ekte mennesker? En filmsnutt som minner den egoistiske massen på at dette kan være bestemoren din, eller naboen din, eller kollegaen din, eller kanskje den gamle læreren din eller noen andre du bryr deg om, med følelser og hele pakka, et ekte menneske. Og som viser at dette ikke er folk med ei fot i grava som hadde dødd snart av neste influensa uansett - men tvert imot folk som har et langt liv foran seg hvis alle tar forhåndsregler og overholder karantenen. Man må bruke sterkere virkemidler for å appelere til det lille som er igjen av empati hos den almenne berme. Jeg foreslår en reklamefilm. Endret 6. mars 2020 av etnavn 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 6. mars 2020 #1911 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Kan man ha vondt i halsen grunnet denne sykdommen? Jeg finner lite detaljer om symptomer, bortsett fra dette: Sitat Symptomer og sykdom Det nye koronaviruset fører til luftveisinfeksjon og kan gi alt fra milde symptomer til mer alvorlig sykdom. Feber har vært rapportert som et vanlig symptom på infeksjon. Sår hals er rapportert hos personer med mild sykdom. En del har blitt diagnostisert med lungebetennelse med pustevansker og/eller hoste, eventuelt med lungeinfiltrater på røntgen. https://helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/coronavirus Aha! Sår hals = vondt i halsen? Kan det bety at man har mild koronavirus-sykdom når man har vondt i halsen/ sår hals? Er det kun de med mild sykdom som har erfart å ha sår hals? Risikerer man å få en mer alvorlig koronavirus-sykdom hvis man allerede har en mild koronavirus-sykdom? Endret 6. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 6. mars 2020 #1912 Del Skrevet 6. mars 2020 Det finnes alvorlig syke med daglig behov for hjemmesykepleie. Som har fått null informasjon om hvordan forholde seg Corona-viruset og de syke pasientene. Det er helt utrolig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 6. mars 2020 #1913 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) "Folkehelseinstituttet anbefaler imidlertid en form for karantene for de med høy risiko for å ha blitt smittet. Dette gjelder personer som har hatt nærkontakt med noen som har fått påvist infeksjon med koronavirus. Friske personer som har høy risiko for å være smittet med koronavirus vil anbefales hjemmekarantene. De det gjelder vil bli fulgt opp av helsetjenesten for å se om de utvikler symptomer i 14 dager etter siste kontakt med pasienten som har fått påvist viruset. Disse blir anbefalt å redusere unødvendig reise og sosial kontakt, inkludert unngå å gå på jobb, skole og butikker." https://helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/coronavirus Gjelder dette for alle de som bor sammen med personer som er smittet og/eller som trolig er smittet? Endret 6. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 6. mars 2020 #1914 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 22 minutter siden, parmanoia skrev: Det finnes alvorlig syke med daglig behov for hjemmesykepleie. Som har fått null informasjon om hvordan forholde seg Corona-viruset og de syke pasientene. Det er helt utrolig. Er det mulig?! Er dette med manglende informasjon noe som gjelder mange hjemmesykepleiere? Jeg ville kontaktet ledelsen. Det er jo svært viktig at hjemmesykepleierne får informasjon om dette, slik at de kan gjøre det de kan for å ikke bringe med seg smitte inn til de alvorlig syke. Endret 6. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 6. mars 2020 #1915 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) På dagens pressekonferanse med WHO fortsetter de å poengtere sin bekymring med såkalte «high Income countries in the NORTH». Herunder forteller de, fritt gjengitt, at de er bekymret for de rike landene som nå har brukt så mange år på å slanke ned helsevesenet sitt slik at de nesten ille har kapasitet til et basalt minimum. og derfor naturlig nok ikke har kapasitet til å ta imot disse pasientene når de blir syke. Disse landene med det de kaller «Lean and mean» sykehusdrift er de også redd for vil sende pasienter hjem altfor tidlig hvis de blir syke, noe som kan gi dårligere kontroll på smitten. Slik jeg oppfatter de er de bekymret for hvordan Norge takler dette her med sine veldige sparetiltak i helsevesenet siste årene. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/media-resources/press-briefings ellers har vi vel et helt anlegg i vestby med senger som skulle ta imot flyktninger. Sette burde da kunne gjøres om til «feltsykehus» ganske raskt? Endret 6. mars 2020 av Rullerusk 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 6. mars 2020 #1916 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, hhhh9 skrev: Er det mulig?! Er dette med manglende informasjon noe som gjelder mange hjemmesykepleiere? Jeg ville kontaktet ledelsen. Jeg vet ikke om dette er normalen eller ikke, men det finnes. Og det gjør meg opprørt, for det er nettopp disse pasientene vi må ta vare på nå og være føre var. Ikke de aller fleste som blir litt slække med sår hals. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 6. mars 2020 #1917 Del Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, Switch skrev: Måtte bare bestille sånn, fant til ungene og. Kaan jo hende vi får bruk for det😅 Ja, det kan hende. Vet du hvordan det fungerer med denne kledelige bekledningen dersom du skal ta ut penger i banken? Spør for en "venn".. 😂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 6. mars 2020 #1918 Del Skrevet 6. mars 2020 Jeg synes det er mye bagatellisering ute i media. Denne artikkelen beskriver at de tror viruset vil bli om til et helt vanlig forkjøelsevirus og at sommeren kanskje kan stoppe spredningen. https://www.tv2.no/nyheter/11273180/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 6. mars 2020 #1919 Del Skrevet 6. mars 2020 12 minutter siden, hhhh9 skrev: Er det mulig?! Er dette med manglende informasjon noe som gjelder mange hjemmesykepleiere? Jeg ville kontaktet ledelsen. Det er jo svært viktig at hjemmesykepleierne får informasjon om dette, slik at de kan gjøre det de kan for å ikke bringe med seg smitte inn til de alvorlig syke. I hjemmesykepleien jobber det en del mennesker som er ufaglært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysisk smart Skrevet 6. mars 2020 #1920 Del Skrevet 6. mars 2020 24 minutter siden, hhhh9 skrev: "Folkehelseinstituttet anbefaler imidlertid en form for karantene for de med høy risiko for å ha blitt smittet. Dette gjelder personer som har hatt nærkontakt med noen som har fått påvist infeksjon med koronavirus. Friske personer som har høy risiko for å være smittet med koronavirus vil anbefales hjemmekarantene. De det gjelder vil bli fulgt opp av helsetjenesten for å se om de utvikler symptomer i 14 dager etter siste kontakt med pasienten som har fått påvist viruset. Disse blir anbefalt å redusere unødvendig reise og sosial kontakt, inkludert unngå å gå på jobb, skole og butikker." https://helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/coronavirus Gjelder dette for alle de som bor sammen med personer som er smittet og/eller som trolig er smittet? Tror, stikkordet er tror, dette bare gjelder for de som har høy risiko for å ha blitt smittet, og ikke nærkontakter. Ref. intervju med en i karantene som ikke skjønte hvorfor hun måtte være i karantene når hun hadde testet negativt og barna uansett gikk på skolen som normalt, eller min kollega som har en ektefelle i karantene og har vært på jobb som normalt. Mulig det er ulik praksis, vil gjerne høre om tilfeller der nærkontakter av potensielt smittede har blitt pålagt karantene. Kudos til de som velger å være proaktiv og setter seg selv i karantene hvis rådet fra FHI er å fortsette livet som normalt hvis du bor med noen som potensielt er smittet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg