Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Switch
11 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Har hørt at viruset ikke trives i varmt klima men om den "forsvinner" vet jeg ikke.

Fant dette: «Ved feks. 30 varmegrader ser vi at viruset får en geléaktig konsistens. Det gjør at den blir lettere ødelagt og vil kun overleve et par timer»

Er isåfall bare å håpe på at vi får en varm sommer😅

Link: https://www.nrk.no/norge/forsker_-_-korona-kan-smitte-lettere-ved-lavere-temperaturer-1.14928405

Endret av Switch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Har hørt at viruset ikke trives i varmt klima men om den "forsvinner" vet jeg ikke.

Det kan være noe der når man ser på oversiktskartet. Man burde vel egentlig sett en mye større spredning i Australia som har en stor kinesisk befolkning, men de har jo sommer nå...https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stan skrev:

Det var det Trump som sa. Og da kan vi være ganske sikre på at det ikke er sånn😀

Uttørking tar knekken på virus, og i varmere vær tar det kortere tid. Men innom hus har vi jo samme temperatur hele året, så det er usikkert hvor stor effekten er. 

Her jeg bor er det så og si høst hele året... 😂 Litt overdrevent da men det føles sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, XaoS skrev:

Det kan være noe der når man ser på oversiktskartet. Man burde vel egentlig sett en mye større spredning i Australia som har en stor kinesisk befolkning, men de har jo sommer nå...https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Ja, det tror jeg også men jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Ja, det tror jeg også men jeg vet ikke. 

Og jeg mener selvfølgelig at Australiere med kinesiske aner reiser mye til og fra Kina. Sånn i tilfelle det ikke var innforstått. Man vet aldri her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, XaoS skrev:

Og jeg mener selvfølgelig at Australiere med kinesiske aner reiser mye til og fra Kina. Sånn i tilfelle det ikke var innforstått. Man vet aldri her inne...

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere, har noen sett på Netflix serien «Pandemic»? Ser på nå og det skremmer meg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, XaoS skrev:

Det er ikke så enkelt. Kineserne utenfor Kina har vært oppmerksom på viruset lenge før de lokale innbyggerne. Og tar situasjonen mye mer alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Det er ikke så enkelt. Kineserne utenfor Kina har vært oppmerksom på viruset lenge før de lokale innbyggerne. Og tar situasjonen mye mer alvorlig. 

Fair enough. Mindre spredning i på den sørlige halvkule i hvert fall. Kan være flere grunner til det. Varmen kan spille inn. Greit å være litt optimistisk og håpe på varmere vær uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stan skrev:

Se innlegget etter. Hun skulle referere til reisevirksomheten mellom Kina og Australia da en del kinesere bor i Australia og reiser gjerne en del mellom de to landene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, XaoS skrev:

Fair enough. Mindre spredning i på den sørlige halvkule i hvert fall. Kan være flere grunner til det. Varmen kan spille inn. Greit å være litt optimistisk og håpe på varmere vær uansett. 

Kanskje det er global oppvarming som redder oss😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Se innlegget etter. Hun skulle referere til reisevirksomheten mellom Kina og Australia da en del kinesere bor i Australia og reiser gjerne en del mellom de to landene.

Joda. Men husk at det har vært utreise forbud fra Hubei og Wuhan siden januar. 

Det er fortsatt mange som er forhindret i å reise hjem, som var i Kina pga nyttårsfeiring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stan skrev:

Joda. Men husk at det har vært utreise forbud fra Hubei og Wuhan siden januar. 

Det er fortsatt mange som er forhindret i å reise hjem, som var i Kina pga nyttårsfeiring. 

Jeg så Urix, NRK2  i går og dro paralleller mellom innlegget og en av de som var med i dokumentaren angående utbruddet i Wuhan. Hun hadde tydelig australiensk aksent. Vi fikk se at de reiste fra kina og hjem med fly, de var ikke smittet. 

Endret av Agatha Spinatha
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
54 minutter siden, Apocalypte skrev:

Er det fremdeles et fly fullt av Nord-Italienere som skal lande i Tromsø imorgen?

Nei, det ble kansellert. Det kommer et fly som skal ta med italienske turister tilbake som kom hit på tirsdag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Switch
50 minutter siden, Switch skrev:

Hah denne virket jo litt kjekk da😅2E984247-E617-4161-B522-0F218820BA0C.thumb.jpeg.73a4d40a5c011198b7b192893bb2bb24.jpeg

Måtte bare bestille sånn, fant til ungene og. Kaan jo hende vi får bruk for det😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på en skole og fikk vite i dag at ektefellen til en kollega er satt i karantene. Har vanskeligheter med å forstå de tilsynelatende slappe tiltakene med å sette den mistenkt smittede i karantene og la alle nærkontakter bare gå inn og ut av huset som før. Irriterer meg rett og slett! Er det på grunn av at vi har så få tester?

Hvis ektefellen er smittet, er det vel rimelig å anta at kollegaen min er smittet, som igjen sannsynligvis har smittet x antall barn som han/hun har hjulpet med oppgaver eller trøstet. Er ikke like mye nærkontakt mellom lærerne, men man deler jo kaffeautomat, prater sammen over bordet på lærerværelset og deler arbeidsrom.

Potensielt mange smittet hvis ektefellen viser seg å være smittet, men derimot særdeles få smittet hvis ektefellen viser seg å være smittet og kollegaen ble satt i karantene samtidig siden han/hun er nærkontakt av mulig smittet. Skjønner det ikke, hvorfor gjør vi ikke så enkle grep som å sette mistenkt smittet og dens nærkontakter i karantene til ting er avklart? Blir jo et helvete hvis kollegaen viser seg å være smittet, med stengt skole og sannsynligvis elever som bringer smitten med seg hjem til sin familie også videre ut fra de igjen. Hvor mange er det som ikke må i karantene da, med de følger det får for samfunnet/lokalsamfunnet/Norge, sammenlignet med om vi gjorde noe så enkelt som å sette et par ekstra nærkontakter i karantene fra starten av for sikkerhets skyld...

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at noe som skurrer veldig i mitt hode disse dager er hvorfor folk som er i karantene hjemme sender resten av familien ut i offentligheten uten engang å ha blitt testa liksom ? Når man allikevel er hjemme så er det ikke noe poeng i å sende barna avgårde med tanke på omstendighetene rundt omkring akkurat nå..Leste om familier som holdt barna hjemme av egen vilje selv om de ikke hadde fått beskjed om det ( sånne folk beundrer jeg ,de tenker selv og tar hensyn til andre også).

Sier det seg ikke selv at om man er smitta og blir holdt hjemme så er det mer sannsynlig at resten av husstanden også er smitta ,enn at de ikke er det ? I det minste bli testa og få avklart situasjonen før du sender de rundt deg ut istedet for å ta sjansen og potensielt gamble med livet til andre ... sånn hadde ihvertfall jeg tenkt . Skjønner liksom ikke hvordan man tenker da ? er ikke poenget nå at alle skal bidra til å redusere antall smittede ? Når folk tar sjanser og satser på at det går greit er det ikke rart at antall smitta personer øker for hver dag 😱

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...