etnavn Skrevet 6. mars 2020 #1821 Del Skrevet 6. mars 2020 3 minutter siden, Sirisiri10 skrev: Det blir ikke helt riktig da mange av de eldre også har underliggende sykdommer blandet de 1,5 mil (de sa dog 1,4 på debatten). 😊 Vi har ca. 500.000 personer mellom 70 og 80 år, og ca. 200.000 personer over 80 år. Antallet alderspensjonister stemmer heller ikke, ser jeg: "Vi forventer at antall alderspensjonister øker fra 949 250 i 2019 til 969 500 i 2020." Lenke: https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2020/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Alderspensjon/ Vi har altså ikke en halv million alderspensjonister, men nærmere 1 million. Dette tallet er forventet med å stige med 500.000 nye alderspensjonister innen de neste ti årene, dette er den såkalte "eldrebølgen" som har vært snakket så mye om. Som du ser over, cirka 20.000 nye i år, og med en kraftig økning neste år og de påfølgende årene fremover nå. Vi har mange eldre i samfunnet vårt, det er poenget. Og mange med underliggende sykdom. Om det er nøyaktig 1 million, 1,5 millioner, 2 millioner eller 2,5 milloner mennesker, er det uansett veldig mange og det er en stor andel av befolkningen vår. Og jeg vil tørre å påstå at ingen av disse kan "ofres". Vi er alle mennesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blasfeminist Skrevet 6. mars 2020 #1822 Del Skrevet 6. mars 2020 Kanskje det er klimaet vi skulle hatt i fokus fortsatt? Siden folk er så åpne for spekulasjoner om dagen, mener jeg. Isbreene smelter og eldgamle virus kommer frem. https://phys.org/news/2020-01-year-old-viruses-tibetan-glacier.html 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 6. mars 2020 #1823 Del Skrevet 6. mars 2020 "Nye funn om dødelighet" "En forskergruppe har studert spredningen av coronaviruset og dødelighet. De nye funnene er positive, men ikke godt nytt for alle. Verdens helseorganisasjon (WHO) og Kina har satt sammen en forskergruppe for å studere spredningen av coronaviruset." https://www.vg.no/nyheter/i/P9Apnp/saa-liten-er-risikoen-for-aa-doe-av-coronaviruset Noen som kan poste detaljer om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 6. mars 2020 #1824 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 7 timer siden, Example skrev: Jeg har vel sannsynligvis like mye (lite) kompetanse som deg på dette området. Jeg har heller ingen problemer med å se alvoret med denne sykdommen, og at det kan være tøft for dem det rammer. Forskjellen er vel at jeg er mer realistisk med tanke på tiltak og konsekvensene av disse. Det er viktig å ha flere tanker i hodet samtidig. Koronaviruset er ikke alt her i verden, og selv om folk garantert vil dø av det, så er det tross alt ikke nødvendigvis så veldig unaturlig. Folk dør av sykdommer i Norge hver eneste dag. 11 000 dør av kreft hvert eneste år, det samme av hjerte- og karsykdommer. Mange overlever heldigvis også, men det kan godt hende færre gjør det om man skal vie hele oppmerksomheten til dette viruset. Setter man inn så dyre tiltak at det lammer økonomien i Norge i betydelig grad, vil inndirekte føre til mange dødsfall. Så kan man diskutere hvor farlig er koronaviruset i en slik sammenheng. Hvor mange jobber skal gå tapt? Hvis du "stenger grensene", som enkelte her inne antyder kan du regne med at det ryker mange arbeidsplasser på kort tid. Ganske mange nordmenn som jobber innenfor reiseliv vil miste jobben fort. Hoteller, restauranter, flyselskaper og andre instanser vil gå konkurs. Dette skjer relativt fort. Setter du for mange i karantene eller stenger skoler og barnehager vil det lamme store deler av Norge. Det vil effektivt sørge for at mange andre arbeidsplasser ryker, mennesker som dør av at ambulansetjenesten er lammet fordi sjaførene enten er i karantene eller sitter hjemme og passer barnet sitt som ikke er i barnehagen. Pasientene som får hjerneslag, hjerteinnfarkt eller andre umiddelbare dødstruende sykdommer dør fordi man ikke får den hjelpen man pleier. Gravide kvinner som ender opp med å føde hjemme fordi fødeavdelingen på sykehuset blir stengt ned, fordi man ikke har ansatte nok. Kreftpasienter som ikke får den oppfølgingen eller behandlingen de skal ha fordi de som jobber der sitter i karantene. Hus som brenner har ikke noe brannvesen til å rykke ut fordi de som jobber der er i karantene eller er hjemme og passer barn. Når bilukken skjer fordi ingen har brøytet veien, er det ingen som kan rykke ut. Jeg kunne forsatt i evigheter. Poenget er at det er mye annet som også er viktig. I et slikt bilde er det absolutt forståelig at norske helsemyndigheters strategi er å sinke et utbrudd og jobbe for at det blir spredt ut i tid. Vi er en del av verden, og en alvorlig pandemi uansett vil ramme Norge. Stenger du Norge i en måned nå vil man først ødelegge økonomien i landet, før du uansett vil få den senere, siden andre land ikke vil gjøre det, og den sprer seg hit senere. Spørsmålet er hvor godt rustet man vil være til å ta den i mot da. En stor del av jobben min er å gi fremtidig helsepersonell opplæring i smitte, smittekjeden og hvordan forebygge smitte samt forhindre en smitte som allerede er oppstått slik at det ikke sprer seg videre. Jeg henviser til rutiner for håndtering av smitte og nødvendig utsyr som må tas i bruk nå de skal stelle smittede pasienter på sykehus og sykehjem. De lærer om faren ved å bryte rutiner som innebærer at smitte kan spre seg til alle pasienter og ansatte. Faren med å ta med seg smitte ut i samfunnet og konsekvensene av dette får de også opplæring i. Viser da ofte til MRSA og SARS som eksempler. Cornaviruset er et SARS lignede virus og det finnes ingen medikamentell behandling eller vaksiner mot denne sykdommen. Jeg henviser til bla smittevernloven, beredskapsplaner på nasjonalt nivå samt kommunenes ansvar dersom uhellet er ute. Jobben min er å gi dem opplæring i å forebygge smitte slik at folkehelsen ikke blir truet nasjonalt og globalt. Hvor mange liv tror du kan bli tapt dersom vi ikke tar smittsomme sykdommer hvor menneskeliv går tapt på alvor? Beredskapsplaner er der for en grunn og myndighetene SKAL være forberedt til å handle. Norske myndigheter har så langt ikke innført tiltak som forhindrer videre smittespredning og liv vil gå tapt grunnet dette. Dersom du ikke er min "Kollega" vil jeg si at du ikke har like mye kompetanse på dette området som jeg har. Endret 6. mars 2020 av Agatha Spinatha 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 6. mars 2020 #1825 Del Skrevet 6. mars 2020 Jeg undres nå om ikke tiltakene mot smittespredning (som i større eller mindre grad er vellykkede) gjør mer skade enn nytte samfunnsmessig. Nå snakkes det om en mulig Norwegian konkurs i løpet av kun få dager eller om kort tid (jeg mener ikke noe om det!) men vi vil uansett se et ras av konkurser i tiden som kommer med alle de problemene det fører med seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 6. mars 2020 #1826 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 52 minutter siden, Agatha Spinatha said: En stor del av jobben min er å gi fremtidig helsepersonell opplæring i smitte, smittekjeden og hvordan forebygge smitte samt forhindre en smitte som allerede er oppstått slik at det ikke sprer seg videre. Jeg henviser til rutiner for håndtering av smitte og nødvendig utsyr som må tas i bruk nå de skal stelle smittede pasienter på sykehus og sykehjem. De lærer om faren ved å bryte rutiner som innebærer at smitte kan spre seg til alle pasienter og ansatte. Faren med å ta med seg smitte ut i samfunnet og konsekvensene av dette får de også opplæring i. Viser da ofte til MRSA og SARS som eksempler. Cornaviruset er et SARS lignede virus og det finnes ingen medikamentell behandling eller vaksiner mot denne sykdommen. Jeg henviser til bla smittevernloven, beredskapsplaner på nasjonalt nivå samt kommunenes ansvar dersom uhellet er ute. Jobben min er å gi dem opplæring i å forebygge smitte slik at folkehelsen ikke blir truet nasjonalt og globalt. Hvor mange liv tror du kan bli tapt dersom vi ikke tar smittsomme sykdommer hvor menneskeliv går tapt på alvor? Beredskapsplaner er der for en grunn og myndighetene SKAL være forberedt til å handle. Norske myndigheter har så langt ikke innført tiltak som forhindrer videre smittespredning og liv vil gå tapt grunnet dette. Dersom du ikke er min "Kollega" vil jeg si at du ikke har like mye kompetanse på dette området som jeg har. Som tidligere forsker, med doktorgrad innen immunologi er jeg helt enig med deg. Mange besserwissere i denne tråden som ikke har peiling på hvordan virus sprer seg og hvilken effekter de har i menneskroppen. Alt er blitt bagatellisert av FHI, de vil ikke teste folk som har vært i andre land enn de som er på listen og konsekvensene kommer til å bli store. De har for få PCR kit til å teste for viruset og derfor får man nei om å bli testet. Jeg har selv fått nei etter en tur i utlandet og akutt influensa (med hosten fra helvete). Beredskapen har hittil vært elendig. Null ansvar og null forståelse for mannen i gata. De bare kjører sitt løp og ikke noe mer. De har visst sin sanne side! 🤬 Endret 6. mars 2020 av AnonGangerTo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 6. mars 2020 #1827 Del Skrevet 6. mars 2020 28 minutter siden, LeneXCII said: Jeg undres nå om ikke tiltakene mot smittespredning (som i større eller mindre grad er vellykkede) gjør mer skade enn nytte samfunnsmessig. Nå snakkes det om en mulig Norwegian konkurs i løpet av kun få dager eller om kort tid (jeg mener ikke noe om det!) men vi vil uansett se et ras av konkurser i tiden som kommer med alle de problemene det fører med seg. Så hva foreslår du? La oss smitte hverandre og livet blir som normalt? Merkelig at du er mer opptatt av hva som kommer til å skje med Norwegian enn hva som kommer til å skje med deg og din kjære om dere blir smittet. 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 6. mars 2020 #1828 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Sitat 344 ANSATTE VED OUS ER I KARANTENE Det opplyser medievakt ved Oslo universitetssykehus (OUS) Hedda Holth til VG. – Det dreier seg hovedsaklig om reiseaktivitet. Folk som har kommet tilbake fra ferie, sier hun. https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e62524a022cba001298fa57 Måtte de absolutt på de feriereisene til akkurat de landene (med tanke på at flere av de landene som disse reiste til sikkert hadde kjente virusutbrudd (regner jeg med) før de reiste fra Norge)? Endret 6. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy02 Skrevet 6. mars 2020 #1829 Del Skrevet 6. mars 2020 37 minutter siden, LeneXCII skrev: Jeg undres nå om ikke tiltakene mot smittespredning (som i større eller mindre grad er vellykkede) gjør mer skade enn nytte samfunnsmessig. Nå snakkes det om en mulig Norwegian konkurs i løpet av kun få dager eller om kort tid (jeg mener ikke noe om det!) men vi vil uansett se et ras av konkurser i tiden som kommer med alle de problemene det fører med seg. Men altså greit at man kan styre hva som skjer innad i ett land men du eller jeg kan ikke styre smitten i andre land. Så om flyselskaper går konkurs pga at det herjer sykdom i mange land kan ikke Norge «lastes» for. Det hadde vert mye mer preventivt å faktisk stenge av deler av landet helt i lockdown modus. For så å begynne på nytt igjen. Slik som China! Her hadde det faktisk verdt muligheten å ta fra oljepengene da dette er en internasjonal krise. Det er jo det Norge tydeligvis ikke helt forstår! Jeg må si jeg har aldri blitt så skuffet over Norge som nå. Alle de idiotene som skal raide kollen🤯 og for ikke snakk om fhi eller Erna!! 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 6. mars 2020 #1830 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, hhhh9 said: Måtte de absolutt på den ferien? Hvis man har bestilt ferien for 6 måneder siden, så må man det ellers mister man pengene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 6. mars 2020 #1831 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonGangerTo skrev: Hvis man har bestilt ferien for 6 måneder siden, så må man det ellers mister man pengene sine. Man MÅ ikke reise på grunnlag av det du skrev. Endret 6. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 6. mars 2020 #1832 Del Skrevet 6. mars 2020 17 minutter siden, hhhh9 said: Man MÅ ikke reise på grunnlag av det du skrev. Så du gjerne dekker deres tapte penger? Hvis ikke, er det du skrev irrelevant for diskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handful Skrevet 6. mars 2020 #1833 Del Skrevet 6. mars 2020 La oss si at familier isolerer seg mest mulig, er det noe vits i, eller vil vi da bare bli smittet når vi før eller senere må ha kontakt med folk igjen? Viruset blir vel aldri borte igjen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 6. mars 2020 #1834 Del Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, AnonGangerTo skrev: Så du gjerne dekker deres tapte penger? Hvis ikke, er det du skrev irrelevant for diskusjonen. Tapte penger? Hva betyr noen mindre summer med penger for enkelt-personer, når man tenker på følgene av deres utenlandsreiser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 6. mars 2020 #1835 Del Skrevet 6. mars 2020 23 minutter siden, lillemy02 skrev: Men altså greit at man kan styre hva som skjer innad i ett land men du eller jeg kan ikke styre smitten i andre land. Så om flyselskaper går konkurs pga at det herjer sykdom i mange land kan ikke Norge «lastes» for. Det hadde vert mye mer preventivt å faktisk stenge av deler av landet helt i lockdown modus. For så å begynne på nytt igjen. Slik som China! Her hadde det faktisk verdt muligheten å ta fra oljepengene da dette er en internasjonal krise. Det er jo det Norge tydeligvis ikke helt forstår! Jeg må si jeg har aldri blitt så skuffet over Norge som nå. Alle de idiotene som skal raide kollen🤯 og for ikke snakk om fhi eller Erna!! Det er snakk om at Norge skal bistå de bedriftene som blir hardt rammet av dette, men er kun en vurdering ikke et tiltak enda. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGmyGq/finansminister-sanner-vil-vurdere-aa-gi-bedrifter-corona-hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ert Skrevet 6. mars 2020 #1836 Del Skrevet 6. mars 2020 Ett annet aspekt av dette må jo være de sekundære konsekvensene av dette. At andre sykdommer, skader og tilstander, som i utgangspunktet er ufarlige, blir farlig! Ser at mange trøster seg med at dette er ufarlig og symptomene er milde. Men hva skjer når nok helsepersonell er smittet og ikke kan gå på jobb!? Ift pasientbelegg på sykehus kan man jo utsette planlagte operasjoner for å frigi plasser, men det må jo være nok personell til stede. De vanlige akuttinnnleggelsene vil ikke stoppe opp. Slag, hjerteinfarkt, brudd, fødsler, andre infeksjoner osv osv.. Kjipt å dø av blindtarmbetennelse fordi det ikke finnes en kirurg å oppdrive, eller få varige skader ved for eksempel et beinbrudd som må fikses, på grunn av at alle ortopedene er syke. Og om helsepersonell har aldri så milde symptomer, må de holde seg hjemme! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 6. mars 2020 #1837 Del Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, Handful skrev: La oss si at familier isolerer seg mest mulig, er det noe vits i, eller vil vi da bare bli smittet når vi før eller senere må ha kontakt med folk igjen? Viruset blir vel aldri borte igjen? Var det ikke noen som skrev at viruset vil dø ut med tiden? Hvor lang tid eventuelt, vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy02 Skrevet 6. mars 2020 #1838 Del Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, Sirisiri10 skrev: Det er snakk om at Norge skal bistå de bedriftene som blir hardt rammet av dette, men er kun en vurdering ikke et tiltak enda. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGmyGq/finansminister-sanner-vil-vurdere-aa-gi-bedrifter-corona-hjelp Det er jo veldig fornuftig om de gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 6. mars 2020 #1839 Del Skrevet 6. mars 2020 31 minutter siden, hhhh9 skrev: Måtte de absolutt på de feriereisene til akkurat de landene (med tanke på at flere av de landene som disse reiste til sikkert hadde kjente virusutbrudd (regner jeg med) før de reiste fra Norge)? Det er klart! Norske helter som er villig til å ofre livet for å stå på ski i Italienske fjell, selv om de de bokstavelig talt bor på et berg. Det kommer til å gå inn i historiebøkene at Norge ble felt av vinterferie i Italia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker3 Skrevet 6. mars 2020 #1840 Del Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, AnonGangerTo said: Så du gjerne dekker deres tapte penger? Hvis ikke, er det du skrev irrelevant for diskusjonen. For min del dekker jeg gjerne det gjennom skatteseddelen ved at sykehusene tar regningen for det som ikke kan avbestlles. Det ville vært ufattelig mye mer samfunnsøkonomisk enn å sette hundrevis av personer de har hatt kontakt med i hjemmekarantene i 14 dager mens sykehus, bedrifter eller staten betaler dem full lønn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg