Gjest Nematocera Skrevet 6. mars 2020 #1801 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Hva var dette her? "Kina har gjort tiltak som har fungert" Det har ikke vi tenkt å gjøre. "Les litt på rådene på folkehelseinstituttet" blablabla "vask hendene" så går dette så bra. (Mens man hører en journalist som hoster i bakgrunnen). Jeg tror faktisk folk bare må prøve å redde seg selv etter beste evne og bare gå ut så lite som mulig og ta alle tenkelige forholdsregler som myndighetene ikke ber oss ta. Jeg tror man lage sitt eget frivillig- Kina. Endret 6. mars 2020 av Nematocera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 6. mars 2020 Forfatter #1802 Del Skrevet 6. mars 2020 De er kanskje ikke så naive i Danmark som det virker som folk er i Norge. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 6. mars 2020 Forfatter #1803 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, Nematocera skrev: Hva var dette her? De nevnte jo ikke den som er død? "Kina har gjort tiltak som har fungert" Det har ikke vi tenkt å gjøre. "Les litt på rådene på folkehelseinstituttet" blablabla "vask hendene" så går dette så bra. (Mens man hører en journalist som hoster i bakgrunnen). Har jeg forstått det rett når jeg oppfatter dette som at man har tenkt å drive med menneskeofring i stedet for å bare få fingern ut og gjøre det som skal til for å reddes flest mulig personer? Jeg tror faktisk folk bare må prøve å redde seg selv etter beste evne og bare gå ut så lite som mulig og ta alle tenkelige forholdsregler som myndighetene ikke ber oss ta. Jeg tror faktisk vi må lage vårt eget Kina for at flest skal overleve..dette er faen meg helt sjukt. Det er ingen som har død av korna viruset i Norge, det var en falsk konto laget for tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 6. mars 2020 #1804 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev: Det er ingen som har død av korna viruset i Norge, det var en falsk konto laget for tull. Hæ? Det står jo i den oversikten over? Er det ikke sant? Please forklar meg, for jeg holder på å eksplodere av denne tafattheten, der man bare skal sitte å se på tall som stiger i full fart der man bare praaaaater. Endret 6. mars 2020 av Nematocera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker3 Skrevet 6. mars 2020 #1805 Del Skrevet 6. mars 2020 11 minutter siden, missmcbeal said: Hvilket tiltak har Danmark satt? Det burde virkelig si mye om hvor effektiv man kan være med å hindre smittespredning, bare man gjør de riktige tiltakene. De har antakelig mye færre idioter som reiser til Nord-Italia for å stå på ski. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nobile Skrevet 6. mars 2020 #1806 Del Skrevet 6. mars 2020 14 minutter siden, missmcbeal skrev: Hvilket tiltak har Danmark satt? Det burde virkelig si mye om hvor effektiv man kan være med å hindre smittespredning, bare man gjør de riktige tiltakene. Folk blir relativt raskt satt i karantene ved mistanke/ risiko. Kan egentlig ikke se store forskjell i rådene fra myndighetene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 6. mars 2020 #1807 Del Skrevet 6. mars 2020 Du godeste Erna, Du har glimret med ditt fravær helt siden starten av en nasjonal epidemi. Ingen har sett deg. Ingen vet hva du tenker. Ingen vet hvordan regjeringen mener Norge som nasjon skal forholde seg til dette. Istede har du bare sendt ut direktoratet og FHI; byråkratene fikk ta støyten. Så idag får vi budskapet om at nei, dette hadde vi ingen planer om å stoppe, fordi økonomi var viktigere. Norge, et av verdens rikeste land hadde ikke tenkt å iverksette beredskapslaner for alvorlige smittsomme virus. Vi innbyggerne må nesten ta lærdom av dette. Skulle biologiske våpen slippes løs i landet vet vi nå akkurat hvordan dere har tenkt å handtere det. I fase en vil dere avdramatisere det hele og lure en hel befolkning til å tro at dette ikke er farlig. I fase to vil dere iverksette noen små tiltak, men desverre hadde vi ikke sånn og slik på lager, så vi må nesten bare improvisere og se litt. I fase 3 vil dere informeres om at vi ikke har beredskapslager, ikke medisinlager, ikke smittevernsplaner som fungerer og at det er viktig å ikke lamme økonomien. Så i fase 4 vil vi kapitulere og informere om at x % av befolkningen vil smittes. det var nemmelig helg og vi var på hytta, så det passet litt dårlig at dette smittestoffet kom hit akkurat på en fredag. Joda, vi føler oss verdifulle vi nordmenn. Ha en fin dag Erna. Skal tro hva det er du driver med og hvor du er? Stillheten er til å ta og føle på. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet 6. mars 2020 #1808 Del Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, Rullerusk skrev: Du godeste Erna, Du har glimret med ditt fravær helt siden starten av en nasjonal epidemi. Ingen har sett deg. Ingen vet hva du tenker. Ingen vet hvordan regjeringen mener Norge som nasjon skal forholde seg til dette. Istede har du bare sendt ut direktoratet og FHI; byråkratene fikk ta støyten. Så idag får vi budskapet om at nei, dette hadde vi ingen planer om å stoppe, fordi økonomi var viktigere. Norge, et av verdens rikeste land hadde ikke tenkt å iverksette beredskapslaner for alvorlige smittsomme virus. Vi innbyggerne må nesten ta lærdom av dette. Skulle biologiske våpen slippes løs i landet vet vi nå akkurat hvordan dere har tenkt å handtere det. I fase en vil dere avdramatisere det hele og lure en hel befolkning til å tro at dette ikke er farlig. I fase to vil dere iverksette noen små tiltak, men desverre hadde vi ikke sånn og slik på lager, så vi må nesten bare improvisere og se litt. I fase 3 vil dere informeres om at vi ikke har beredskapslager, ikke medisinlager, ikke smittevernsplaner som fungerer og at det er viktig å ikke lamme økonomien. Så i fase 4 vil vi kapitulere og informere om at x % av befolkningen vil smittes. det var nemmelig helg og vi var på hytta, så det passet litt dårlig at dette smittestoffet kom hit akkurat på en fredag. Joda, vi føler oss verdifulle vi nordmenn. Ha en fin dag Erna. Skal tro hva det er du driver med og hvor du er? Stillheten er til å ta og føle på. Dette! Jeg er sjokkert rett og slett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 6. mars 2020 #1809 Del Skrevet 6. mars 2020 10 minutter siden, Nematocera skrev: Hæ? Det står jo i den oversikten over? Er det ikke sant? Please forklar meg, for jeg holder på å eksplodere av denne tafattheten, der man bare skal sitte å se på tall som stiger i full fart der man bare praaaaater. Beklager, jeg kan fjerne bildet. Det var en feil på siden, de hadde registrert dødsfallet på Norge i stedet for Nederland. Feilen har siden blitt oppdatert på siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 6. mars 2020 #1810 Del Skrevet 6. mars 2020 4 minutter siden, Rullerusk skrev: Du godeste Erna, Du har glimret med ditt fravær helt siden starten av en nasjonal epidemi. Ingen har sett deg. Ingen vet hva du tenker. Ingen vet hvordan regjeringen mener Norge som nasjon skal forholde seg til dette. Hun kom da med en uttalelse for en uke siden om at vi skulle vaske hendene, og ellers leve som vanlig. Det viktigste var at ikke "Norge stopper opp". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 6. mars 2020 #1811 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736(20)30522-5 “This is not a benign virus. It kills.” ”High income countries ... must abandon their fears of the negative short-term public and economic consequences...” Endret 6. mars 2020 av parmanoia 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 6. mars 2020 #1812 Del Skrevet 6. mars 2020 16 minutter siden, Rullerusk skrev: Du godeste Erna, Du har glimret med ditt fravær helt siden starten av en nasjonal epidemi. Ingen har sett deg. Ingen vet hva du tenker. Ingen vet hvordan regjeringen mener Norge som nasjon skal forholde seg til dette. Istede har du bare sendt ut direktoratet og FHI; byråkratene fikk ta støyten. Så idag får vi budskapet om at nei, dette hadde vi ingen planer om å stoppe, fordi økonomi var viktigere. Norge, et av verdens rikeste land hadde ikke tenkt å iverksette beredskapslaner for alvorlige smittsomme virus. Vi innbyggerne må nesten ta lærdom av dette. Skulle biologiske våpen slippes løs i landet vet vi nå akkurat hvordan dere har tenkt å handtere det. I fase en vil dere avdramatisere det hele og lure en hel befolkning til å tro at dette ikke er farlig. I fase to vil dere iverksette noen små tiltak, men desverre hadde vi ikke sånn og slik på lager, så vi må nesten bare improvisere og se litt. I fase 3 vil dere informeres om at vi ikke har beredskapslager, ikke medisinlager, ikke smittevernsplaner som fungerer og at det er viktig å ikke lamme økonomien. Så i fase 4 vil vi kapitulere og informere om at x % av befolkningen vil smittes. det var nemmelig helg og vi var på hytta, så det passet litt dårlig at dette smittestoffet kom hit akkurat på en fredag. Joda, vi føler oss verdifulle vi nordmenn. Ha en fin dag Erna. Skal tro hva det er du driver med og hvor du er? Stillheten er til å ta og føle på. FHI holder daglige pressenkonferanser. Jeg venter på at Erna skal dukke opp hver dag, og holde pressekonferanse - men hun uteblir. WHO har innstendig bedt om at landenes ledere og politikere kommer på banen, tar over styringen - men Erna uteblir. Jeg forventer at landets statsminister holder pressekonferanse og taler til folket sitt i denne krisetilstanden som landet befinner seg i - men Erna uteblir. Neste år er det valg, og vi som fredeles er i live når den tid kommer, får ha dette i bakhodet når vi skal stemme. Jeg vil ha en statsleder som står fram og betrygger meg, ved å vise at hun er på ballen og tar situasjonen på alvor. Ikke en feiging som løper med halen mellom beina og skyver byråkratene foran seg. Hvor er lederen vår? Hun svikter folket totalt. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 6. mars 2020 #1813 Del Skrevet 6. mars 2020 Erna gjemmer seg hver gang det er alvor. Hun kommer frem for å gi intervju når favorittartisten har dødd. Jeg har null tiltro til den dama. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
youcancallmejune Skrevet 6. mars 2020 #1814 Del Skrevet 6. mars 2020 Lurer på om det ikke er på tide å heller isolere de som tilhører risikogruppene. Dette spres jo raskere enn et dårlig rykte. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 6. mars 2020 #1815 Del Skrevet 6. mars 2020 4 minutter siden, youcancallmejune skrev: Lurer på om det ikke er på tide å heller isolere de som tilhører risikogruppene. Dette spres jo raskere enn et dårlig rykte. Det vil være ganske mange som må isoleres. Siden de med diabetes, hjerte- og karsykdommer og høyt blodtrykk blir regnet for å være i risikogrupper. Tror forøvrig en del av dem som kan, gjør det allerede i frykt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buridan Skrevet 6. mars 2020 #1816 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 6 timer siden, Example skrev: Jeg har vel sannsynligvis like mye (lite) kompetanse som deg på dette området. Jeg har heller ingen problemer med å se alvoret med denne sykdommen, og at det kan være tøft for dem det rammer. Forskjellen er vel at jeg er mer realistisk med tanke på tiltak og konsekvensene av disse. Det er viktig å ha flere tanker i hodet samtidig. Koronaviruset er ikke alt her i verden, og selv om folk garantert vil dø av det, så er det tross alt ikke nødvendigvis så veldig unaturlig. Folk dør av sykdommer i Norge hver eneste dag. 11 000 dør av kreft hvert eneste år, det samme av hjerte- og karsykdommer. Mange overlever heldigvis også, men det kan godt hende færre gjør det om man skal vie hele oppmerksomheten til dette viruset. Setter man inn så dyre tiltak at det lammer økonomien i Norge i betydelig grad, vil inndirekte føre til mange dødsfall. Så kan man diskutere hvor farlig er koronaviruset i en slik sammenheng. Hvor mange jobber skal gå tapt? Hvis du "stenger grensene", som enkelte her inne antyder kan du regne med at det ryker mange arbeidsplasser på kort tid. Ganske mange nordmenn som jobber innenfor reiseliv vil miste jobben fort. Hoteller, restauranter, flyselskaper og andre instanser vil gå konkurs. Dette skjer relativt fort. Setter du for mange i karantene eller stenger skoler og barnehager vil det lamme store deler av Norge. Det vil effektivt sørge for at mange andre arbeidsplasser ryker, mennesker som dør av at ambulansetjenesten er lammet fordi sjaførene enten er i karantene eller sitter hjemme og passer barnet sitt som ikke er i barnehagen. Pasientene som får hjerneslag, hjerteinnfarkt eller andre umiddelbare dødstruende sykdommer dør fordi man ikke får den hjelpen man pleier. Gravide kvinner som ender opp med å føde hjemme fordi fødeavdelingen på sykehuset blir stengt ned, fordi man ikke har ansatte nok. Kreftpasienter som ikke får den oppfølgingen eller behandlingen de skal ha fordi de som jobber der sitter i karantene. Hus som brenner har ikke noe brannvesen til å rykke ut fordi de som jobber der er i karantene eller er hjemme og passer barn. Når bilukken skjer fordi ingen har brøytet veien, er det ingen som kan rykke ut. Jeg kunne forsatt i evigheter. Poenget er at det er mye annet som også er viktig. I et slikt bilde er det absolutt forståelig at norske helsemyndigheters strategi er å sinke et utbrudd og jobbe for at det blir spredt ut i tid. Vi er en del av verden, og en alvorlig pandemi uansett vil ramme Norge. Stenger du Norge i en måned nå vil man først ødelegge økonomien i landet, før du uansett vil få den senere, siden andre land ikke vil gjøre det, og den sprer seg hit senere. Spørsmålet er hvor godt rustet man vil være til å ta den i mot da. Jeg tror de fleste er enige i at målet er å begrense utbruddet, og å spre tilfellene ut i tid. Men vi er ikke enige om hva som er mest effektivt for å nå det målet. Jeg skal forsøke å forklare hvordan jeg tenker. Si at i en liten by er 1000 mennesker forkjølet, eller har tørrhoste. Av disse har 2 stk korona, men vi vet ikke hvem de er. La oss si at vi antar en person i snitt smitter fire andre (vilkårlig tall). Vi velger å be samtlige syke holde seg hjemme til de er symptomfrie, noe som i utgangspunktet virker noe drastisk. Dette reduserer antallet hver koronasyke smitter til 2 (pga dårlig etterlevelse og asymptomatisk smitte når vi ikke 0), altså en halvering. Men på sikt blir effekten enda større: de to nye smittede smitter selv to hver før de går i hjemmekarantene. Og så videre. 2-4-8-16-32-64 i femte ledd. Samtidig går antallet forkjølede og influensasyke ned, slik at mange færre ukene etter trenger å holde seg hjemme, og tiltaket blir billigere. I tillegg blir det igjen optimisme på børsen fordi investorene ser tegn til at dette er under kontroll. Hvis ingen holder seg hjemme, ville de koronasmittede smitte 4 hver: 2-8-32-128-512-2048. På dette tidspunktet er det mer sannsynlig at folk vi trenger for å få samfunnet til å gå rundt, må holde seg hjemme. Vi må raskere sette igang tiltak som er mye dyrere, kanskje stenge grenser, offentlig transport og produksjonsanlegg, og fordi så mange raskt har blitt syke, begynner presset på helsevesenet å bli enormt. Sjansen for at du ikke blir operert i tide for en annen sykdom eller må føde hjemme er nå mye større enn den første uken, når noen leger måtte holde seg hjemme med forkjølelse. Dette er selvfølgelig en ekstrem forenkling som ikke tar hensyn til mange faktorer, og er kun ment som en illustrasjon av poenget. Men jeg kan ikke skjønne at det ikke er noe sannhet i det? Endret 6. mars 2020 av Buridan 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 6. mars 2020 #1817 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 6 minutter siden, missmcbeal skrev: Det vil være ganske mange som må isoleres. Siden de med diabetes, hjerte- og karsykdommer og høyt blodtrykk blir regnet for å være i risikogrupper. Tror forøvrig en del av dem som kan, gjør det allerede i frykt. Det er tidligere publisert tall som viser at 1,5 millioner nordmenn er i risikogruppen med henhold til underliggende sykdom. I tillegg har vi cirka 500.000 eldre. Det blir 2 millioner nordmenn som må isoleres. Men jeg er ikke negativ til dette, tvert imot. Jeg mener absolutt at isolasjon er det eneste som vil kunne hamle opp med dette viruset - men da må vi nok isolere hele befolkningen en viss tid, slik at viruset dør ut. Så lenge smittede folk omgåes andre folk, vil viruset hoppe fra person til person og dermed vedvare blant befolkningen i lange tider. Og dermed vil eventuelt risikogruppene måtte sitte i isolasjon i svært lang tid, om vi utelukkende isolerer dem. Endret 6. mars 2020 av etnavn 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 6. mars 2020 #1818 Del Skrevet 6. mars 2020 Dette har hun tid til : https://www.aftenposten.no/sport/i/P9Ada7/statsministeren-om-aa-staa-i-stormen-det-vil-gaa-over-det-laerte-jeg-av-to-stortingspolitikere ingressen: "Statsministeren om å stå i stormen: – Det vil gå over. Det lærte jeg av to stortingspolitikere." fantastisk! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 6. mars 2020 #1819 Del Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, missmcbeal skrev: Vi var nok flere som trodde på det. Ble ganske sjokkert selv, og det at jeg trodde vel faktisk det var mulig. Det sier vel litt om hvor lite betrygget vi føler oss på at vi får korrekt informasjon og lite trygge på at myndigheter ikke holder oss oppdatert om tilstandene til de smittede. Her er noe informasjon som er matnyttig fra FHI. Risikovurderingen. De operer med en noe lavere dødelighet enn resten av verden på ca 1 (s.17) som man bare må vente å se om er realistisk eller ikke. Når de antar spredning til 25% av befolkningen så skulle det gi at 13 000 dødsfall ikke vil komme så altfor overraskende på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 6. mars 2020 #1820 Del Skrevet 6. mars 2020 31 minutter siden, etnavn skrev: Det er tidligere publisert tall som viser at 1,5 millioner nordmenn er i risikogruppen med henhold til underliggende sykdom. I tillegg har vi cirka 500.000 eldre. Det blir 2 millioner nordmenn som må isoleres. Men jeg er ikke negativ til dette, tvert imot. Jeg mener absolutt at isolasjon er det eneste som vil kunne hamle opp med dette viruset - men da må vi nok isolere hele befolkningen en viss tid, slik at viruset dør ut. Så lenge smittede folk omgåes andre folk, vil viruset hoppe fra person til person og dermed vedvare blant befolkningen i lange tider. Og dermed vil eventuelt risikogruppene måtte sitte i isolasjon i svært lang tid, om vi utelukkende isolerer dem. Det blir ikke helt riktig da mange av de eldre også har underliggende sykdommer blandet de 1,5 mil (de sa dog 1,4 på debatten). 😊 Vi har ca. 500.000 personer mellom 70 og 80 år, og ca. 200.000 personer over 80 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg