Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen
3 minutter siden, Namine skrev:

Jeg forstår ikke helt hvorfor det feks hemmeligholdes hvilken skole den vgs-eleven som er smittet, går på? Er det ikke greit for foreldre og de elevene som går på skole i dette fylke å få bekreftet, eller avkreftet at det er deres skole det er snakk om? 

Jeg tenker på det samme.  Det skyldes på personvern, og det er viktig.  Men er det rett å frata andre muligheten til å ta informerte valg?  Bør ikke det også en rettighet i en slik situasjon? 

Det er mulig å opplyse om hvilken skole det er snakk om uten å bryte personvernet fordi det er fritt skolevalg i fylket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, janeikanskje said:

Men nå snakker du om noe helt annet enn det jeg gjorde. Jeg refererte til den konkrete dokumentaren som viste nøyaktig hvor drastiske tiltak Kina har gjennomført, og lurte altså på om dere som viser til Kina som et godt eksempel mente at Norge skulle gjøre det samme.

avstanden mellom tiltakene i Kina og den norske " dette er bare en liten snue, lev som normalt" er ganske stor. 

Av og til behøver vi at folk blir redde. av og til er det ikke panikk, men reell fare og krise. 
Hvordan hadde du reagert om ditt barn var på utøya og politiet hadde ringt deg og sagt " slapp av, dette går helt fint". Hadde du blitt beroliget av det eller provosert og forbanna i ettertid. 
bare for å ta et ekstremt eksempel. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Rullerusk skrev:

avstanden mellom tiltakene i Kina og den norske " dette er bare en liten snue, lev som normalt" er ganske stor. 

Av og til behøver vi at folk blir redde. av og til er det ikke panikk, men reell fare og krise. 
Hvordan hadde du reagert om ditt barn var på utøya og politiet hadde ringt deg og sagt " slapp av, dette går helt fint". Hadde du blitt beroliget av det eller provosert og forbanna i ettertid. 

Dette er igjen noe helt annet enn det jeg problematiserte, og den sammenligningen var ikke bare ekstremt drøy, men også totalt fjern. La oss stoppe her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rullerusk skrev:

(Ja det var jo begrenset med mennesker i risikogruppen der... Maks antall døde ville i den situasjonen være de på øyen. Slapp helt av, det går over....) Synes eksempelet var godt jeg.

Klart vi trenger ikke å få panikk... Men det får man gjerne om man mister kontrollen og ikke er forberedt. Spørs om alle som er helt bekymringsløse går rett over til panikk om ikke situasjonen endrer seg.

Jeg holder på å forbedre oss (uten at noen vil merke det for å ikke skremme barna). Nå tar jeg "vår rengjøring" ikke fordi det er en overhengende trussel om vårt liv og helse i nåværende situasjon. Heller at skal vi bli syke så er alt klart. Tomme skittentøy kurver, lettere å holde rent etc. Jeg velger å være føre var, håper på det beste men er forberedt på det verste. Tro det eller ei, jeg tar dette med knusende med ro. Verre med mine foreldre, frykter jeg får arven mye tidligere enn jeg ønsker for å si det slik. 

Vi har stor enebolig på stor tomt, kjører personbil og har hytte .... Så vi er blant de heldige. Berdeskapslager ble ordnet når vi fikk skriv om det og siden har det blitt fylt på med antibac mm. Når ting har vært på tilbud. Så her er det ikke så mye vi kan gjøre, som ikke er gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Example said:

Jeg har vel sannsynligvis like mye (lite) kompetanse som deg på dette området. Jeg har heller ingen problemer med å se alvoret med denne sykdommen, og at det kan være tøft for dem det rammer. Forskjellen er vel at jeg er mer realistisk med tanke på tiltak og konsekvensene av disse. Det er viktig å ha flere tanker i hodet samtidig. Koronaviruset er ikke alt her i verden, og selv om folk garantert vil dø av det, så er det tross alt ikke nødvendigvis så veldig unaturlig. Folk dør av sykdommer i Norge hver eneste dag. 11 000 dør av kreft hvert eneste år, det samme av hjerte- og karsykdommer. Mange overlever heldigvis også, men det kan godt hende færre gjør det om man skal vie hele oppmerksomheten til dette viruset.

Setter man inn så dyre tiltak at det lammer økonomien i Norge i betydelig grad, vil inndirekte føre til mange dødsfall. Så kan man diskutere hvor farlig er koronaviruset i en slik sammenheng.

Hvor mange jobber skal gå tapt? Hvis du "stenger grensene", som enkelte her inne antyder kan du regne med at det ryker mange arbeidsplasser på kort tid. Ganske mange nordmenn som jobber innenfor reiseliv vil miste jobben fort. Hoteller, restauranter, flyselskaper og andre instanser vil gå konkurs. Dette skjer relativt fort.

Setter du for mange i karantene eller stenger skoler og barnehager vil det lamme store deler av Norge. Det vil effektivt sørge for at mange andre arbeidsplasser ryker, mennesker som dør av at ambulansetjenesten er lammet fordi sjaførene enten er i karantene eller sitter hjemme og passer barnet sitt som ikke er i barnehagen. Pasientene som får hjerneslag, hjerteinnfarkt eller andre umiddelbare dødstruende sykdommer dør fordi man ikke får den hjelpen man pleier. Gravide kvinner som ender opp med å føde hjemme fordi fødeavdelingen på sykehuset blir stengt ned, fordi man ikke har ansatte nok. Kreftpasienter som ikke får den oppfølgingen eller behandlingen de skal ha fordi de som jobber der sitter i karantene. Hus som brenner har ikke noe brannvesen til å rykke ut fordi de som jobber der er i karantene eller er hjemme og passer barn. Når bilukken skjer fordi ingen har brøytet veien, er det ingen som kan rykke ut.

Jeg kunne forsatt i evigheter. Poenget er at det er mye annet som også er viktig. I et slikt bilde er det absolutt forståelig at norske helsemyndigheters strategi er å sinke et utbrudd og jobbe for at det blir spredt ut i tid. Vi er en del av verden, og en alvorlig pandemi uansett vil ramme Norge. Stenger du Norge i en måned nå vil man først ødelegge økonomien i landet, før du uansett vil få den senere, siden andre land ikke vil gjøre det, og den sprer seg hit senere. Spørsmålet er hvor godt rustet man vil være til å ta den i mot da.

Jeg er forsåvidt enig med deg her. Dette er dilemmaet norske myndigheter står ovenfor.

Men! Det egentlige spørsmålet er vel hvorfor vi har så liten kapasitet og beredskapslagre at vi er tomme for utstyr allerede og ingen ledige sykehussenger? Risikoen for at denne type situasjon skulle oppstå er jo ikke tatt på alvor i det hele tatt. Bare det vi ikke har nok munnbind, hansker og så videre fordi vi har basert oss på raske leveranser fra Kina... stedet hvor alle pandemier starter...

Jeg mangler egentlig ord..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Example skrev:

Kan du linke inn de viktigste punktene ? Det er en betalingartikkel, og påstanden er stort sett så riktig og idiotisk på samme tid, som man kunne forvente i denne situasjonen.

Ja, utviklingen er som vi kunne forvente, vi har i all praksis mistet enhver kontroll over smittevernet og vi har kontinuerlig eskalering, hvilket er det publikum TROR myndighetene ønsker å unngå.

Eneste fortolkning av dagens handlingsrom, er man ønsker en relativt høy smittespredning, men ønsker skjerme risikogrupper.  

Det er umulig å se rasjonaliteten i rådene som har vært gitt til nå, og det er utrolig vanskelig å se FHI sine innspill i sammenheng med å skape frykt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg tenker på det samme.  Det skyldes på personvern, og det er viktig.  Men er det rett å frata andre muligheten til å ta informerte valg?  Bør ikke det også en rettighet i en slik situasjon? 

Det er mulig å opplyse om hvilken skole det er snakk om uten å bryte personvernet fordi det er fritt skolevalg i fylket.

Dette jeg mener og. 

Jeg forstår at vi skal beskytte mennesker og personvern, men et menneske sitt personvern, kan da ikke gå over tusener av elevers (og deres familie) rett til å ta egne valg ift dette.. om en medelev på denne skolen blir smittet da, uten å være klar over det selv (fordi ingen får vite hvilken skole det er snakk om), drar med seg smitte hjem, smitter mor i familien, som igjen smitter bestemor på 85 år... det valget for å unngå en sånn situasjon, blir jo fratatt hele familien, når ingen får vite noe.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
2 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg gjentar det jeg har sagt den siste måneden:

Det virker som om myndighetene  er redde for panikk, men det de ikke tar innover seg at den beste måten å unngå panikk på, er riktig og god informasjon.  

Det er når kart og terreng ikke stemmer, slik situasjonen er pr i dag, at panikken kommer snikende.

All informasjonen er der den. Den er bare gitt litt finurlig. I biter, der folk må sette den sammen selv hvilket mange ikke gjør.

Endret av Nematocera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Nederland har fått sitt første dødsfall. Kan det være at de har blandet Norge og Nederland? De har ingen registrerte dødsfall i tabellen enda. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ det kan jo ikke stemme. At en er død, det måtte bi jo ha hørt om. Det er mange som testes det vet jeg da kolleger av meg er blitt testet hjemme. Det er ikke kun de som havner på sykehus nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirisiri10 skrev:

Nederland har fått sitt første dødsfall. Kan det være at de har blandet Norge og Nederland? De har ingen registrerte dødsfall i tabellen enda. 🤔

Begynner jo å lure, men synest det var litt spesielt at det skal ha pressekonferanse nå. Kan jo selvfølgelig være bare fordi vi har passert 100 smittede. Håper nesten det er en feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
Akkurat nå, Ludo12 skrev:

Det er registrert på Nederland nå også

Ja, ser det nå. Må jo være noe feil et sted? Merkelig at vi får info om Nederland før vårt eget land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirisiri10 skrev:

Ja, ser det nå. Må jo være noe feil et sted? Merkelig at vi får info om Nederland før vårt eget land. 

Vil tro mediene samkjører det med pressekonferansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirisiri10 said:

de har flyttet dette døsfallet til nederland nå. så da var det en feil 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest HarryDotter
47 minutter siden, Uredd skrev:

Jeg er forsåvidt enig med deg her. Dette er dilemmaet norske myndigheter står ovenfor.

Men! Det egentlige spørsmålet er vel hvorfor vi har så liten kapasitet og beredskapslagre at vi er tomme for utstyr allerede og ingen ledige sykehussenger? Risikoen for at denne type situasjon skulle oppstå er jo ikke tatt på alvor i det hele tatt. Bare det vi ikke har nok munnbind, hansker og så videre fordi vi har basert oss på raske leveranser fra Kina... stedet hvor alle pandemier starter...

Jeg mangler egentlig ord..

Støtter dette fullt ut.

Jeg har zero nada null tillitt til norske helsemyndigheter etter dette! En alvorlig pandemi eller ekstremt farlig virusutbrudd er noe av det mest realistiske scenarioet for masseutryddelse vi har på jorden. Hvorfor i helvete har ikke helsemyndighetene vært forberedt på et farlig utbrudd?? Her brukes det tid på å sette ned komitéer for å finne ut av ditt og datt. Ta heller bare å GJØR noe istede!

Det er masse tiltak myndighetene burde ha gjort tidlig. Umiddelbart når viruset ble annonsert spredd fra Kina, burde all innreise og utreise fra landet blitt forbudt! Og har man utenlandsjobb burde arbeidsplassen kunne søkt om utreise/innreise + sjekk for smitte på flyplassen. Da hadde vi hatt full kontroll på alle som ankommer landet FØR viruset rakk å komme hit. Og også uten å lamme økonomien. Nå har de derimot mistet absolutt all kontroll fordi de har sittet med fingrene opp i ræva og håpet at epidemien bare skulle gå over av seg selv.

Om ikke mange ukene vil hele norge være smittet og mange døde. Jeg har personer i min omgangskrets som er i risikosonen. Nåde staten og helsemyndighetene om jeg mister noen av mine kjære.

Jeg er mildt sagt frustrert og forbannet over hvor apatiske helsemyndighetene våre er. Hoder bør rulle etter dette.

Endret av HarryDotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
1 minutt siden, Nobile skrev:

I Danmark er det ca 20 smittet, mens i Norge er det ca 100. 

Det sier sitt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nobile skrev:

I Danmark er det ca 20 smittet, mens i Norge er det ca 100. 

Hvilket tiltak har Danmark satt? Det burde virkelig si mye om hvor effektiv man kan være med å hindre smittespredning, bare man gjør de riktige tiltakene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...