Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Buridan skrev:

At mennesker styrer, betyr som regel at når vurderinger baseres på en viss grad av skjønn, så kan det skje at man kommer til forhastede og/eller gale konklusjoner. Det kan skje den beste, f.eks. feilvurderingen med legen som dro på jobb, men jeg håper ikke det beskriver en tendens blant beslutningstakerne, og at det blir mye mer etterpåklokskap framover. Vi må huske at det er forskjell på leger og eksperter også, og de er oftere uenige enn man skulle tro. Noen er kanskje mer føre var, andre mer optimistiske, for å banalisere litt. Jeg antar det handler om hvordan man tolker og analyserer den informasjonen som fins, hvem man rådfører seg med, og hvilke risikovurderinger man gjør. F.eks. ble vel helsearbeidere i Vestre Viken satt i karantene før det ble et råd fra FHI, fordi ledelsen (som jeg antar har kompetanse) "ikke syntes rådene fra FHI var strenge nok".

Tidligere smittevernoverlege på Ullevål uttalte seg også svært kritisk i debatten på nrk for et par dager siden, på spørsmål om dette var godt nok håndtert fra start. Jeg tror hun sa det samme som flere her i tråden har sagt om hva som burde vært gjort, så det er kanskje enklere å lete opp det enn å bla gjennom 90 sider som noen foreslo. Men på spørsmålet "syns du smittevernmyndighetene har gjort nok?", svarte hun ihvertfall (ordrett) "Nei, det syns jeg ikke. De er for trege, og de gjør ikke godt nok smittevernarbeid". .

WHO har også gått ut nå og sagt at de mener mange land ikke gjør nok. 

Så jeg tenker at det må ikke bare være lov, men det er kanskje nødvendig, å stille spørsmål og engasjere seg når selv fagfolkene er uenige, og man ser at andre land håndterer dette annerledes, uten at det betyr at man påberoper seg mer kompetanse enn de som bestemmer. Samfunnet påvirker, og mennesker med stort ansvar og autoritet bør ikke være unndratt kritikk, tvert imot. Så kan man alltids argumentere på en skikkelig måte hvis man er uenig i det som blir sagt her. Jeg har ofte justert oppfatning etter å ha lest andres velbegrunnede synspunkt. Om overlegene på FHI sitter og trykker på kvinneguiden for å søke råd i lunsjen er jeg riktignok usikker på, men engasjement her inne kan jo føre til engasjement i det virkelige liv også, og det igjen kan jo føre til endringer, hvem vet. 🤷‍♂️ Interessant tidsfordriv er det ihvertfall.

Ja, jeg er enig. Det var litt for mye tinnfoliehattkonspirasjoner og "håper halve Kina dør" i begynnelsen, men sånn som denne tråden har utviklet seg, så har jeg lært en del, samtidig som jeg ikke tar alt for god fisk uten videre. Det er også mange troverdige kilder, leger og andre eksperter man kan lese og lære av hvis man vil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, etnavn skrev:

Ser at en lokalavis skriver om en fortvilet familie som har forsøkt å få testet seg for viruset siden de kom hjem fra Milano 10. februar, men har bare blitt avvist. Etter at lokalavisen tok kontakt har de nå endelig gått med på å teste familien, som allerede har vært syke i flere uker med corona-symptomer.

https://www.telen.no/ble-syk-etter-italia-tur-var-helt-umulig-a-fa-tatt-en-test/s/5-75-366523

Håper dette er unntaket, men er stygt redd for at dette er gjengangeren over store deler av landet. Snakker om å gjenta Ullevål-skandalen, og å være ute av stand til å lære av sine feil.

Jeg får ikke lest, men det finnes heldigvis også historier om de som har blitt tatt alvorlig når de har kontaktet lege av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, parmanoia skrev:

Jeg får ikke lest, men det finnes heldigvis også historier om de som har blitt tatt alvorlig når de har kontaktet lege av samme grunn.

Det er flott det, men det hjelper overhode ingenting på at folk som har vært i nord-italia, som har feber og alle symtomer på viruset, må kjempe for å bli testet og til slutt kontakte avisa. Det burde være obligatorisk at man kan bli testet når man kommer tilbake fra smitteutsatte land, og spesielt når man har alle symptomer på viruset.

De finnes mange som for eksempel ikke blir drept hver dag også - det hjelper likevel lite for dem som blir drept.

Endret av etnavn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, etnavn skrev:

Det er flott det, men det hjelper overhode ingenting på at folk som har vært i nord-italia, som har feber og alle symtomer på viruset, må kjempe for å bli testet og til slutt kontakte avisa. Det burde være obligatorisk at man kan bli testet når man kommer tilbake fra smitteutsatte land, og spesielt når man har alle symptomer på viruset.

Jada, jeg er enig i deg med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Nematocera skrev:

Er det noen som vet hvordan det går med de som er syke og om noen har blitt frisk igjen enda? Jeg tenker da helst på de som ble syke først? Skulle likt å vite hvordan sykdommen faktisk forløper utover sånne tegneserier med symptomer. Man har jo beskrevet "lett forløp" som alt fra snue til litt kraftig sesonginfluensa som ikke høres særlig stas ut. Jeg lurer på hva som er realiteten. Man sa at de som hadde lett forløp skulle begynne føle seg bedre etter mellom 1-2 uker. De første har vel vært syke 1 uke+ nå? 

Jeg vet ikke hvordan det går med de i Norge, og jeg tror ikke vi kan forvente å få noe særlig informasjon, før eventuelt noen dør.

Italia er veldig transparente, mens Norge skyver det meste under teppet, og det eneste vi har fått høre hittil er "mild-mild-mild" og at den legen hadde tett nese.

Ut fra hva jeg har lest av studier, så varierer sykdomsforløpet en del i når de forskjellige symptomene inntreffer (altså hvor lenge fasene varer), men generelt kan man forvente en stund med veldig milde symptomer, eller ingen symptomer, typisk en uke. I denne tiden angriper viruset immunforsvaret og bygger opp mengden virus. Symptomer i denne perioden er nesten utelukkende grunnet svak immunrespons. Etter en stund vil virus dryppe ned i halsen og pustes inn i lungene der de fester seg til reseptorer øverst. Nesten alle som ikke kan regnes som "asymptomatiske" får abnormale funn på CT av lunger, altså infiltrater. Dette er egentlig bare alt som ikke er luft, og som ikke skal være der, som blod, væske etc. Det trenger ikke å være så mye i starten.

Når man når dette stadiet begynner forløpene å skille lag. Antallet leukocytter er gjerne redusert med 50-70%, så immunforsvaret er kraftig nedsatt. Noen blir raskt bedre, mens andre får mer og mer infiltrater/betennelse. Det er veldig varierende hvor fort det går og hvor det ender opp. Denne perioden er den som blir beskrevet som "influensalignende" hos noen, gjerne friske individer, der immunforsvaret gjør en god jobb. Hos disse kan det ta en uke eller mer før man kommer til neste fase. De som ikke får sterk immunrespons her går ganske raskt over til lungebetennelse. Herfra går det generelt litt verre før det går bedre hos de fleste, men for noen blir det bare verre og verre, og lungene fylles med væske og de klarer ikke å puste selv.

Det ligger ganske mange studier ute som har forskjellige "caser" og også en del større studier som ser på større grupper.

Noen vil bare gå gjennom den aller første fasen og får ikke noe mer, og for dem vil dette oppleves veldig mildt.

Noen vil få første fase og så bare "influensa" etterpå, og ikke merke så mye utover det.

De siste vil få lungebetennelse i en eller annen grad og mange her vil nok ikke oppleve dette som mildt i det hele tatt..

Det tar en stund før man evt. blir syk-syk her, selv om det kan gå rimelig fort med de som er aller dårligst rustet før det er kritisk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, likestilling skrev:

Italia er veldig transparente, mens Norge skyver det meste under teppet, og det eneste vi har fått høre hittil er "mild-mild-mild" og at den legen hadde tett nese.

6 minutter siden, etnavn skrev:

får da beskjed om at det kun er folk som er så syke at dem skal legges inn på sykehuset som skal testes.

Jeg tenker at det er mye de ikke forteller oss.

Endret av etnavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Island må jo være det landet som har flest smittet per innbygger? 35 smittet til nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2020 den 20.59, Nematocera skrev:

Uff. Håper virkelig det der er minst "moderat" forløp. Stakkars mann og pus. 

Det der høres ut som mild snue ja.😀

Men seriøst, det ser veldig typisk ut etter hva jeg har lest...

Typisk for unge og friske med bra iimmunforsvar. Her fungerer immunforsvaret og lar ikke lungebetennelsen utvikle seg skikkelig (og raskt) slik som f.eks. hos veldig gamle som "slipper" denne og hopper rett på neste steg, men desto verre....

Veldig typisk forløp for de som klarer seg "fint" gjennom det. Det er riktig nok noen som bare før den første perioden, dvs. uten "tilbakefall", uten at jeg tror noen helt vet hvorfor.

I statistikkene til Kina er i alle fall det der en av de 80% som har et mildt forløp.

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da, da er en barneskoleelev smittet i Stavanger (Kilde VG). Dette vil nok gjøre barn og foreldre ekstra engstelige. Eleven var på skole en dag denne uken. Håper vedkommende passet på hygienen den ene dagen på skolen, mtp. at vedkommende hadde vært på ferie i Italia. Litt merkelig egentlig at vedkommende i det hele tatt har gått på skolen selv om symptomfri. Ble ikke elever på skoler bedt om å holde seg hjemme i karantene om de kom fra smitteområde?

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, missmcbeal skrev:

Oi da, da er en barneskoleelev smittet i Stavanger (Kilde VG). Dette vil nok gjøre barn og foreldre ekstra engstelige. Eleven var på skole en dag denne uken. Håper vedkommende passet på hygienen den ene dagen på skolen, mtp. at vedkommende hadde vært på ferie i Italia. Litt merkelig egentlig at vedkommende i det hele tatt har gått på skolen selv om symptomfri. Ble ikke elever på skoler bedt om å holde seg hjemme i karantene om de kom fra smitteområde?

Nei, selv om det har stått i media at «hele familien» sitter i karantene, så stemmer ikke det for flere av de som har testet positivt. 
VG eller Dagbladet har hatt noen saker der folk som har testet positivt har reagert på at andre i husholdet skal leve som før sammen med en smittet person. 

Jeg fikk vite idag at jeg har en kollega som kom fra Italia for under en uke siden. Vedkommende er ikke testet og er heller ikke blitt kontaktet for å vurdere test, dette på tross av at det er uttalt (i media) at de som kom med det flyet skulle bli kontaktet.

Håndteringen i Norge er tragisk!

Takk for tips om urix!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, acna skrev:

Nei, selv om det har stått i media at «hele familien» sitter i karantene, så stemmer ikke det for flere av de som har testet positivt. 
VG eller Dagbladet har hatt noen saker der folk som har testet positivt har reagert på at andre i husholdet skal leve som før sammen med en smittet person. 

Jeg fikk vite idag at jeg har en kollega som kom fra Italia for under en uke siden. Vedkommende er ikke testet og er heller ikke blitt kontaktet for å vurdere test, dette på tross av at det er uttalt (i media) at de som kom med det flyet skulle bli kontaktet.

Håndteringen i Norge er tragisk!

Takk for tips om urix!

Håndteringen til de som liksom har kontrollen her er så krise som det kan få blitt. Det er ikke lenge siden FHI var helt bestemte på at barn verken kunne smitte eller bli smittet / syke. Før det var det at man ikke kunne smitte asymptomatisk. De har gang på gang gått mot all forskning og reagerer med et skuldertrekk når det uungåelige skjer.

Hvorfor i alle dager var denne ungen på skolen? Det er jo helt galskap. Hvis det stemmer at folk som bor med noen som er i isolasjon fordi de er positive lever som vanlig er jo dette enda mer vanvidd! Man kan virkelig begynne å lure på om de gjør dette med vilje. Hvor inkompetente kan de egentlig være? De kunne neppe gjort mer galt om de hadde forsøkt

Endret av likestilling
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rullerusk skrev:

Norge er vel styrt av en blå gjeng hvis bidrag fra næringslivet Styrer hvordan de regjerer;Penger først! 

Vi har en nasjonal krise. Hvor mange intervju har du sett med statsministeren ila disse dagene? Vanligvis flykter hun jo bare inn i en aller annen barnehage og gir et kattepusintervju der når ting stormer som verst, slik at hun kan si «ikke tilgjengelig» for alle andre henvendelser.

Men nå er hun vel redd for smitte og sitter og tygger ingefær i en eller annen lukket hule? Eller? 

Dette var rett på kornet! Erna svarer ALDRI på spørsmål fra folket. Hun er ikke en verdig statsminister for et demokrati. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9

Hun forklarer at de skiller mellom isolasjon og karantene, etter Folkehelseinstituttets retningslinjer.

Personer med bekreftet smitte, eller som det er mistanke om smitte hos, blir satt i isolasjon. De skal ikke ut av huset eller ta imot besøk.

De som har hatt nærkontakt med en bekreftet smittet settes i hjemmekarantene. Dette inkluderer alle som bor med en som er smittet.

Sitter man i karantene, kan man derimot bevege seg utenfor hjemmet, men oppfordres til å ikke oppsøke steder hvor de kan komme i tett kontakt med andre.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPQA15/advarer-om-konsekvensene-av-karantenebryting-respektloest

Så de som bor sammen med en som er bekreftet smittet opplyses om at de kan gå ut (og å dermed risikere å smitte andre)?

Gjøres det også slik i andre land?

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har snakket med 2 fra legevakten (kjentfolk) og når til og med de ikke ser alvoret, DA er det ille. Vi følger instruksene fra fhi, og det er ikke så farlig som media skal ha det. At de faktisk var drittlei hele greia allerede. Neiiivel, vi får se da vet du... Veldig betryggende at helsevesen tar så lett på det! 

Fikk også vite at en lærer på en skole her kom fra England, og er nå syk. Vært på skolen i flere dager etter turen. Blir han sjekket? "nei, var lite sannsynlig å bli smittet i England" 

Jeg gir opp! 

I morgen er antall smittede 3sifret. Ja, iallefall de myndighetene har kontroll på, vil tro tallet kanskje kan dobles når man ser hvordan ting blir håndtert her i landet. Smitten vil eksplodere den neste uken/ukene. Bare vent å se! 

Det er jo tross alt bare en influensa, så vi trenger ikke uroe oss... 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jajajane skrev:

Har snakket med 2 fra legevakten (kjentfolk) og når til og med de ikke ser alvoret, DA er det ille. Vi følger instruksene fra fhi, og det er ikke så farlig som media skal ha det. At de faktisk var drittlei hele greia allerede. Neiiivel, vi får se da vet du... Veldig betryggende at helsevesen tar så lett på det! 

Fikk også vite at en lærer på en skole her kom fra England, og er nå syk. Vært på skolen i flere dager etter turen. Blir han sjekket? "nei, var lite sannsynlig å bli smittet i England" 

Jeg gir opp! 

I morgen er antall smittede 3sifret. Ja, iallefall de myndighetene har kontroll på, vil tro tallet kanskje kan dobles når man ser hvordan ting blir håndtert her i landet. Smitten vil eksplodere den neste uken/ukene. Bare vent å se! 

Det er jo tross alt bare en influensa, så vi trenger ikke uroe oss... 

De bør levere inn autorisasjonen og finne seg noe annet å gjøre. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
Sitat

I går kl. 23:16. Lege frykter store mørketall. Smittevernoverlege i Oslo, Tore W. Steen, mener at tallet på smittede av koronavirus kan være 10 til 100 ganger høyere enn de 86 som har fått påvist viruset i Norge. Mørketallet er deler av grunnen til at skifesten i Holmenkollen ble avlyst.

https://www.nrk.no/nyheter/det-nye-koronaviruset-1.14855584

Det tror jeg dessverre at han kan ha rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hhhh9 skrev:

Det tror jeg dessverre at han kan ha rett i.

Jeg tror ikke lenger, jeg vet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...