Sermina Skrevet 5. mars 2020 #1681 Del Skrevet 5. mars 2020 3 minutter siden, parmanoia skrev: Jeg finner ikke pressekonferansen fra WHO. kan noen hjelpe meg? https://twitter.com/WHO/status/1235595121241903106?s=20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 5. mars 2020 #1682 Del Skrevet 5. mars 2020 1 minutt siden, Sermina skrev: https://twitter.com/WHO/status/1235595121241903106?s=20 Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 5. mars 2020 #1683 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 18 minutter siden, missmcbeal skrev: Jeg synest like godt de kunne nevnt de landene rett ut. Norge, les FHI, hadde fortjent den skammen og ydmykelsen så mye. Ikke sant. En annen ting som er verdt å merke seg var at på spørrerundet etter pressekonferansen til WHO sa WHO at flere land hadde satt folkehelseinstituttene og helseministeren ansvarlig for håndteringen av utbruddet og at det var helt feil fremgangsmåte. For å sette inn gode nok tiltak bør alle politikere være innvolvert i prosessen. Statsministerene burde lede arbeidet. Endret 5. mars 2020 av Sermina 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 5. mars 2020 #1684 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 14 minutter siden, Sermina said: Ikke sant. En annen ting som er verdt å merke seg var at på spørrerundet etter pressekonferansen til WHO sa WHO at flere land hadde satt folkehelseinstituttene ansvarlig for håndteringen av utbruddet og at det var helt feil fremgangsmåte. For å sette inn gode nok tiltak bør alle politikere være innvolvert i prosessen. Statsministerene burde lede arbeidet. Ja, hvor er Erna? Det kan begynne å se ut som folkehelsa skal ofres for at de rike investorene til Høyre ikke skal lide betydelige økonomiske tap. Men det blir selvsagt konspiratorisk å si høyt. og når helsevesenet knekker sammen, kommer debatten om at alt hadde fått fint om vi bare hadde hatt et privat helsevesen. eller blir det for flaut å innrømme alvorlig svikt og feil? Og hvor er de kritiske røstene fra media? Journalistene burde bombarderes med spørsmål om dette. De har ikke engang kommentert WHO sin pressekonferanse. Kun Joakim Lunde har en kritisk artikkel i Aftenposten der han forteller hva Singapore har gjort. (Ikke ref, men lett å finne) Det norske folk blir lurt opp i stry!!! Endret 5. mars 2020 av Rullerusk 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 5. mars 2020 #1685 Del Skrevet 5. mars 2020 2 minutter siden, Rullerusk skrev: Ja, hvor er Erna? Det kan begynne å se ut som folkehelsa skal ofres for at de eike investorene ikke skal lide betydelige tap. Men det blir selvsagt konspiratorisk å si høyt. eller blir det for flaut å innrømme feil? Og hvor er de kritiske røstene fra media? Journalistene burde bombarderes med spørsmål om dette. De har ikke engang kommentert WHO sin pressekonferanse. Kun Joakim Lunde har en kritisk artikkel i Aftenposten der han forteller hva Singapore har gjort. (Ikke ref, men lett å finne) Det norske folk blir lurt opp i stry!!! Det er veldig rart media ikke kommenterer WHO sin pressekonferanse og ikke stiller mer kritiske spørsmål. Jeg hadde aldri trodd dette skulle skje. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 5. mars 2020 #1686 Del Skrevet 5. mars 2020 Klar tale fra WHO der. Og Erna gir like f som hun bruker? Jeg er ikke imponert over FHI heller, men ser mange leger, blant annet en som var på Debatten er saklige og grundige i sin kritkk av håndteringen. Og media har jo stort sett bare blitt referenter uten baller til å stille kritiske spørsmål. Nei, dette er bare skuffende. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 5. mars 2020 #1687 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 22 minutter siden, Rullerusk skrev: Ja, hvor er Erna? Det kan begynne å se ut som folkehelsa skal ofres for at de rike investorene til Høyre ikke skal lide betydelige økonomiske tap. Men det blir selvsagt konspiratorisk å si høyt. og når helsevesenet knekker sammen, kommer debatten om at alt hadde fått fint om vi bare hadde hatt et privat helsevesen. Synd å si det, men den dama har ingen skrupler for å få trumfet gjennom sin privatiseringspolitkk og please investorne. Så det hadde ikke forundret meg. Men jeg velger å tro bittelitt bedre om henne for positivitetens skyld akkurat nå. Endret 5. mars 2020 av parmanoia 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 5. mars 2020 #1688 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 6 minutter siden, parmanoia said: Synd å si det, men den dama har ingen skrupler for å få trumfet gjennom sin privatiseringspolitkk og please investorne. Så det hadde ikke forundret meg. Men jeg velger å tro bittelitt bedre om henne for positivitetens skyld akkurat nå. Ja, man kan jo håpe. Jeg håper jeg tar helt feil og at hun kommer på banen. Det nærmeste man kommer en statsleder som har uttalt seg er kongen og dronningen som er på statsbesøk utenlands og som snakker mer om Ari Behn enn en nasjonal krise i landet. Det er bare ikke til å tro! Endret 5. mars 2020 av Rullerusk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 5. mars 2020 #1689 Del Skrevet 5. mars 2020 Skulle ønske WHO kritiserte Norge direkte. Da hadde det vært vanskeligere å bare la alt skure og gå og Erna måtte ha kommet på banen. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 5. mars 2020 #1690 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) Er det noen som vet hvordan det går med de som er syke og om noen har blitt frisk igjen enda? Jeg tenker da helst på de som ble syke først? Skulle likt å vite hvordan sykdommen faktisk forløper utover sånne tegneserier med symptomer. Man har jo beskrevet "lett forløp" som alt fra snue til litt kraftig sesonginfluensa som ikke høres særlig stas ut. Jeg lurer på hva som er realiteten. Man sa at de som hadde lett forløp skulle begynne føle seg bedre etter mellom 1-2 uker. De første har vel vært syke 1 uke+ nå? Endret 5. mars 2020 av Nematocera språkfeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 5. mars 2020 #1691 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 6 minutter siden, Rullerusk skrev: Ja, man kan jo håpe. Jeg håper jeg tar helt feil og at hun kommer på banen. Det nærmeste man kommer en statsleder som har uttalt seg er kongen og dronningen som er på statsbesøk utenlands og som snakker mer om Ari Behn enn en nasjonal krise i landet. Det er bare ikke til å tro! Vi skal jo slappe helt av, for det er bare allerede syke og gamle som får alvorlige komplikasjoner eller dør. Litt av en menneskesyn. Endret 5. mars 2020 av parmanoia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 5. mars 2020 #1692 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 6 minutter siden, Nematocera skrev: Er det noen som vet hvordan det går med de som er syke og om noen har blitt frisk igjen enda? Jeg tenker da helst på de som ble syke først? Skulle likt å vite hvordan sykdommen faktisk forløper utover sånne tegneserier med symptomer. Man har jo beskrevet "lett forløp" som alt fra snue til litt kraftig sesonginfluensa som ikke høres særlig stas ut. Jeg lurer på hva som er realiteten. Man sa at de som hadde lett forløp skulle begynne føle seg bedre etter mellom 1-2 uker. De første har vel vært syke 1 uke+ nå? Dette er en beskrivelse fra en 25 år gammel engelsk lærer som gikk gjennom forløpet ganske tidlig i utbruddet. Det høres ikke så "mildt" ut. https://www.tv2.no/nyheter/11267925/?fbclid=IwAR1FQt-fHKWotqItXjrncLEYqcuA_lYuhOLS4_IzU3LTFhPl9LDIm2x1AyI Endret 5. mars 2020 av Sermina 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 5. mars 2020 #1693 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) De to, tre siste dagene har i tillegg norske medier rapportert omtrent nøyaktig de samme sakene. Nesten samme overskrift, samme innhold. Ingen vinkling hit eller dit, og omtrent like mye spalteplass til coronasaken. Det er tydelig at de følger retningslinjer for hva de kan skrive, samt hvor mye de kan skrive om dette, nesten mer nå enn i starten syns jeg. Endret 5. mars 2020 av etnavn 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 5. mars 2020 #1694 Del Skrevet 5. mars 2020 13 minutter siden, Sermina said: Dette er en beskrivelse fra en 25 år gammel engelsk lærer som gikk gjennom forløpet ganske tidlig i utbruddet. Det høres ikke så "mildt" ut. https://www.tv2.no/nyheter/11267925/?fbclid=IwAR1FQt-fHKWotqItXjrncLEYqcuA_lYuhOLS4_IzU3LTFhPl9LDIm2x1AyI På dag 2 døde katten..... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 5. mars 2020 #1695 Del Skrevet 5. mars 2020 7 minutter siden, Sermina skrev: Dette er en beskrivelse fra en engelsk lærer som gikk gjennom forløpet ganske tidlig i utbruddet. https://www.tv2.no/nyheter/11267925/?fbclid=IwAR1FQt-fHKWotqItXjrncLEYqcuA_lYuhOLS4_IzU3LTFhPl9LDIm2x1AyI Uff. Håper virkelig det der er minst "moderat" forløp. Stakkars mann og pus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 5. mars 2020 #1696 Del Skrevet 5. mars 2020 9 minutter siden, Rullerusk skrev: På dag 2 døde katten..... Dag 9 var det katten ble syk, dag 11 døde den 😮 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 5. mars 2020 #1697 Del Skrevet 5. mars 2020 Sitat – Kan vi ikke lære noe av det som skjedde i Wuhan. Det virker som nordmenn ikke tar dette på alvor, sier den kinesiske kvinnen Jai Xie. Fra artikkelen her: https://www.nrk.no/norge/kinesere-i-norge-mener-nordmenn-ikke-tar-koronasmitten-pa-alvor-1.14930660 Det er vel sånn cirka det budskapet flere av oss her inne har prøvd å formidle lenge nå. Dere kan jo fortelle Jai Xie at hun er "hysterisk" og en "dommedagsprofet". 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malassezia Furfur Skrevet 5. mars 2020 #1698 Del Skrevet 5. mars 2020 28 minutter siden, Sermina skrev: Dette er en beskrivelse fra en 25 år gammel engelsk lærer som gikk gjennom forløpet ganske tidlig i utbruddet. Det høres ikke så "mildt" ut. https://www.tv2.no/nyheter/11267925/?fbclid=IwAR1FQt-fHKWotqItXjrncLEYqcuA_lYuhOLS4_IzU3LTFhPl9LDIm2x1AyI Det er noe som skurrer i den historien hans. Han beskriver at han har så store lungeplager at han er usikker på om han kan være døende. Så får han etterhvert antibiotika på sykehuset, men velger å ikke bruke det fordi han er redd for antibiotikaresistens? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 5. mars 2020 #1699 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) Ser at en lokalavis skriver om en fortvilet familie som har forsøkt å få testet seg for viruset siden de kom hjem fra Milano 10. februar, men har bare blitt avvist. Etter at lokalavisen tok kontakt har de nå endelig gått med på å teste familien, som allerede har vært syke i flere uker med corona-symptomer. https://www.telen.no/ble-syk-etter-italia-tur-var-helt-umulig-a-fa-tatt-en-test/s/5-75-366523 Håper dette er unntaket, men er stygt redd for at dette er gjengangeren over store deler av landet. Snakker om å gjenta Ullevål-skandalen, og å være ute av stand til å lære av sine feil. Endret 5. mars 2020 av etnavn 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buridan Skrevet 5. mars 2020 #1700 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 11 timer siden, janeikanskje skrev: Det er mer enn tydelig at du er bedre, smartere, mer kompetent og mer opplyst enn oss alle, inkludert klovnene som styrer et av verdens aller beste land å leve i. Derfor lurer jeg på om du, helt konkret, kan beskrive detaljert hvilke tiltak o store Agatha Spinatha ville ha innført? Og da tenker jeg ikke på åpenbare ting som alle i ettertid vet var en tragedie, som den stakkars øyelegen på Ullevål, men hvilke tiltak du ville ha innført helt fra starten av og som staten altså ikke har gjort. Jeg er spent, kjenner jeg, for gjennom denne tråden har du jammen bygget opp forventningene mine! 9 timer siden, janeikanskje skrev: Takk for svar på spørsmålet mitt! Noen har sagt det tidligere i denne tråden (eller var det en annen, husker ikke), men jeg føler for å nevne det igjen: Både myndighetene og FHI består av vanlige personer som deg og meg. Det er fort gjort å glemme det i en presset situasjon som denne, og det er fort gjort å se på dem som en fjern enhet som man ikke kan relatere seg til. Men jeg vil sterkt anbefale de av dere som i denne tråden føler at dere har mer å bidra med enn myndighetene selv, til å stille til valg. I FHI må man naturligvis ha litt kompetanse for å få noen innflytelse, men det er jo flere her inne som har erklært at de har det, og da anbefaler jeg sterkt å gjøre noe med dette. Det er oss vanlige folk som får det hele til å gå rundt, og hvis vi mener at vi kan gjøre det bedre enn dem som til enhver tid sitter i innflytelsesrike posisjoner, er det ingenting som er bedre enn at vi selv forsøker å komme oss inn i disse posisjonene. Slik kan vi revolusjonere verden. (Kjefting på Kvinneguiden only gets you so far.) Jeg heier på dere At mennesker styrer, betyr som regel at når vurderinger baseres på en viss grad av skjønn, så kan det skje at man kommer til forhastede og/eller gale konklusjoner. Det kan skje den beste, f.eks. feilvurderingen med legen som dro på jobb, men jeg håper ikke frykter det beskriver en tendens blant beslutningstakerne, og at det blir mye mer etterpåklokskap framover. Vi må huske at det er forskjell på leger og eksperter også, og de er oftere uenige enn man skulle tro. Noen er kanskje mer føre var, andre mer optimistiske, for å banalisere litt. Jeg antar det handler om hvordan man tolker og analyserer den informasjonen som fins, hvem man rådfører seg med, og hvilke risikovurderinger man gjør. F.eks. ble vel helsearbeidere i Vestre Viken satt i karantene før det ble et råd fra FHI, fordi ledelsen (som jeg antar har kompetanse) "ikke syntes retningslinjene fra FHI var strenge nok". Tidligere smittevernoverlege på Ullevål uttalte seg også svært kritisk i debatten på nrk for et par dager siden, på spørsmål om dette var godt nok håndtert fra start. Jeg tror hun sa det samme som flere her i tråden har sagt om hva som burde vært gjort, så det er kanskje enklere å lete opp det enn å bla gjennom 90 sider som noen foreslo. Men på spørsmålet "syns du smittevernmyndighetene har gjort nok?", svarte hun ihvertfall (ordrett) "Nei, det syns jeg ikke. De er for trege, og de gjør ikke godt nok smittevernarbeid". WHO har også gått ut nå og sagt at de mener mange land ikke gjør nok. Så jeg tenker at det må ikke bare være lov, men det er kanskje nødvendig, å stille spørsmål og engasjere seg når selv fagfolkene er uenige, og man ser at andre land håndterer dette annerledes, uten at det betyr at man påberoper seg mer kompetanse enn de som bestemmer. Samfunnet påvirker, og mennesker med stort ansvar og autoritet bør ikke være unndratt kritikk, tvert imot. Så kan man alltids argumentere på en skikkelig måte hvis man er uenig i det som blir sagt her. Jeg har ofte justert oppfatning etter å ha lest andres velbegrunnede synspunkt. Om overlegene på FHI sitter og trykker på kvinneguiden for å søke råd i lunsjen er jeg riktignok usikker på, men engasjement her inne kan jo føre til engasjement i det virkelige liv også, og det igjen kan jo føre til endringer, hvem vet. 🤷♂️ Interessant tidsfordriv er det ihvertfall. Endret 5. mars 2020 av Buridan Var mer diplomatisk i første avsnitt enn jeg kunne stå for 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg