Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

1 time siden, Rullerusk skrev:

Så er det mer eller mindre bekreftet! Viruset har funnet seg enda en vert. En vert der ACE reseptorene i lungene er relativt homologe med den humane.....

nå må nok veterinærmyndighetene på banen også. 

https://www.sciencealert.com/it-s-confirmed-a-pet-dog-has-tested-positive-to-the-new-coronavirus/amp?fbclid=IwAR2dIGiUfnEleKJ5SkGu29ElU6wjbhkIH2b2676Tv5mZ99e_8C_7nVRfQwI

Det lønner seg i lese litt mer enn bare overskriftene: https://edition.cnn.com/2020/03/02/asia/pets-coronavirus-spread-intl-hnk/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Frøkensina skrev:

Riktig håndvask kan forhindre mye smitte. Her er WHO sine håndvaskregler (de burde vært spredd mye mer i media, jeg har ikke sett de korrekt gjengitt i norske medier enda)

Jeg tror dessverre du overvurderer effekten av dette, ut fra hva vi har hørt hittil om hvor smittsomt dette er....

Det er selvfølgelig ett av tiltakene man bør gjøre, men langt fra nok her... se bare på legen på Ullevål, der er de nok ganske nøye med håndvask.

Det har vært mange tilfeller av folk som har blitt smittet etter å ha sittet foran eller bak noen smittede på et fly f.eks. Dette er mye som tyder på at veldig drastiske tiltak må til for å stoppe smitmte. En start hadde jo vært om butikker og lignende hadde begynt å sprite handlevogner f.eks., men om vi får massiv spredning vil det ikke holde heller.

Håndvask er flott, men ingen løsning her. Dette går ut av kontroll VELDIG fort; bare vent til de finner første person som er smittet uten kjent smittevei, da blir det fort Italia neste...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAx5n1/nastaran-46-i-karantene-barna-faar-gaa-paa-skolen

Sitat

Nastaran (46) i karantene – barna får gå på skolen

Helsearbeideren Nastaran Kohani sitter fortsatt i karantene, selv om hun har testet negativt for coronaviruset. – Skjønte ikke helt vitsen.

Mandagen etter hjemkomsten, dro Kohani på jobb som normalt – som psykiatrisk sykepleier ved en kommunal bolig. På dette tidspunktet viste hun ingen tegn til symptomer.

Men da hun på torsdag begynte å hoste, kontaktet hun legevakten for å be om råd.

De kom hjem til henne fullt utstyrt med briller og frakk, tok en test og ga henne beskjed om å holde seg i karantene.

– Jeg var veldig redd, fordi jeg var tung i pusten og hadde vondt i lungene. Men det var kanskje mer angst, for det tok lang tid å få svar, sier Kohani.

Helsedirektøren: Må fortsatt være i karantene

Noen dager senere ble hun oppringt av legevaktlegen i kommunen, med beskjed om at testen var negativ, men at hun likevel burde fortsette å holde seg hjemme.

Det reagerer helsearbeideren på.

– Mandag etter prøvesvarene kunne ungene mine gå på skolen, mens jeg måtte være videre i karantene. Jeg skjønte ikke helt vitsen.

Hva er den hun reagerer på her, at hun må være i karantene selv om hun har negativ test, eller at barna får gå på skolen som vanlig selv om de muligens er smittebærere? Det virker som om hun ikke skjønner hvorfor hun må sitte i karantene. Testene er notorisk upålitelige, med omtrent 70% nøyaktighet.

Jeg skjønner ikke hvorfor barna får gå på skolen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Frøkensina said:

Riktig håndvask kan forhindre mye smitte. Her er WHO sine håndvaskregler (de burde vært spredd mye mer i media, jeg har ikke sett de korrekt gjengitt i norske medier enda)

Får litt duck-and-cover-assosiasjoner av alt maset om håndvask. Ja, det hjelper, men nei, det kommer ikke til å stoppe spredningen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold Kvinneguiden ikke ønsker å bli assosiert med, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Rullerusk skrev:

SKrev jeg at det var bekreftet ? 

Jeg siktet ikke til deg! Skjønner ikke hvorfor du tar deg så nær av det. Finnes plenty med lugubre nettsteder rundt om kring i verden som melker dette viruset for alt det er verdt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ntrane said:

Mine tanker går til hun stakkars småbarns mora som er under kreftbehandling. Og så går disse som er i karantene ut på butikk og treningssenter, med null nestekjærlighet og omtanke for andre enn seg selv. Fy skam. Håper samvittigheten tar de av dage når de ser hvilken skade de har gjort.

Det er visst svært mange av dem :angry: Det jeg synes om de som gir totalt faen og er så &@$%#!!! ego, det bryter alle lover og regler... Skal holde meg til en smiley: E9DE861A-48B7-4F46-A47E-CC2AC82BF389.gif.fc2126cabaf442f551e829b381681f5a.gif

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, lillemy02 said:

Jeg siktet ikke til deg! Skjønner ikke hvorfor du tar deg så nær av det. Finnes plenty med lugubre nettsteder rundt om kring i verden som melker dette viruset for alt det er verdt.

Du siterte meg.

melker viruset? Du mener dermed at det er uten klinisk epidemiologisk betydning å finne ut om hunder kan smittes? 

Kjære vene for en jobb media har gjort her i la det for å få folk som deg til å tro at dette er ubetydelig.....

Endret av Rullerusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Det lønner seg i lese litt mer enn bare overskriftene: https://edition.cnn.com/2020/03/02/asia/pets-coronavirus-spread-intl-hnk/index.html

Desverre er den der oppdatert flere ganger den siste tiden, jeg leste den for snart 1 uke siden.. Den er oppdatert idag, slik at den virker som om den er skrevet idag.... 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Rullerusk skrev:

Du siterte meg.

melker viruset? Du mener dermed at det er uten klinisk epidemiologisk betydning å finne ut om hunder kan smittes? 

Kjære vene for en jobb media har gjort her i la det for å få folk som deg til å tro at dette er ubetydelig.....

Hva snakker du om?? Jeg siterte deg ikke med tanke på hunden (som forresten er samme som for en uke siden) men om artikkelen med reset. Slutt å krangle!! Nei jeg er ikke en som tror at dette er ubetydelig. Jeg har selv familie som ikke kommer til å overleve dette og det gjør meg livredd. I tillegg jobber jeg en jobb hvor jeg møter mange mennesker hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, likestilling skrev:

Jeg tror dessverre du overvurderer effekten av dette, ut fra hva vi har hørt hittil om hvor smittsomt dette er....

Det er selvfølgelig ett av tiltakene man bør gjøre, men langt fra nok her... se bare på legen på Ullevål, der er de nok ganske nøye med håndvask.

Det har vært mange tilfeller av folk som har blitt smittet etter å ha sittet foran eller bak noen smittede på et fly f.eks. Dette er mye som tyder på at veldig drastiske tiltak må til for å stoppe smitmte. En start hadde jo vært om butikker og lignende hadde begynt å sprite handlevogner f.eks., men om vi får massiv spredning vil det ikke holde heller.

Håndvask er flott, men ingen løsning her. Dette går ut av kontroll VELDIG fort; bare vent til de finner første person som er smittet uten kjent smittevei, da blir det fort Italia neste...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAx5n1/nastaran-46-i-karantene-barna-faar-gaa-paa-skolen

Hva er den hun reagerer på her, at hun må være i karantene selv om hun har negativ test, eller at barna får gå på skolen som vanlig selv om de muligens er smittebærere? Det virker som om hun ikke skjønner hvorfor hun må sitte i karantene. Testene er notorisk upålitelige, med omtrent 70% nøyaktighet.

Jeg skjønner ikke hvorfor barna får gå på skolen?

52 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Får litt duck-and-cover-assosiasjoner av alt maset om håndvask. Ja, det hjelper, men nei, det kommer ikke til å stoppe spredningen.

Jeg har ikke overvurdert effekten av dette og jeg tror selvsagt ikke at håndhygiene alene kan stanse smittespredningen i Norge. Jeg synes likevel det er en viktig opplysning siden de færreste faktisk vasker hendene sine på denne måten.

Det kan imidlertid  være med på å begrense spredningen særlig når det ser ut som at viruset lever lenger i kaldt klima.

Jeg synes det er helt håpløst at man ikke er strengere med karantene, hele husholdningen burde jo selvsagt ha karantene for at den skal være effektiv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
16 minutter siden, Rullerusk skrev:

Så nettopp WHO sin pressekonferanse. «Noen myndigheter tar ikke situasjonen på alvor « og også WHO etterlyser Erna Solberg ......

https://www.vg.no/#/video/193505/direkte-who-med-siste-nytt-om-coronaviruset?utm_campaign=overlay-main-ios

Denne talen står i sterk kontrast til enkelte stortingsrepresentanters reaksjoner på at de ikke fikk reise til Hellas.

https://www.dagbladet.no/nyheter/oker-renhold-avlyser-reiser-og-omvisninger/72213334

Sitat

Jeg er veldig kritisk til at vi ikke får reise. Det er ingen komiteer som får reise, så det gjelder ikke bare oss. Vi sitter på trikken, sitter på fly og gjør mange ting der smittepotensialet er stort. Jeg synes dette er overdrevet, og mange i komiteen var kritiske og fortvila. Vi har planlagt denne turen lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker endelig som det begynner å synke litt inn nå. Folkefesten i Holmenkollen er avlyst og Charterflyet til Tromsø på lørdag er nå kansellert. 

Men nå eskalerer det. Snart har vi passert 100, og jeg vil tro at det ikke er usannsynlig at vi meget snart, kanskje før helgen er over, har vårt første alvorlige tilfelle.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, missmcbeal said:

Virker endelig som det begynner å synke litt inn nå. Folkefesten i Holmenkollen er avlyst og Charterflyet til Tromsø på lørdag er nå kansellert. 

Men nå eskalerer det. Snart har vi passert 100, og jeg vil tro at det ikke er usannsynlig at vi meget snart, kanskje før helgen er over, har vårt første alvorlige tilfelle.

De fikk iallefall grisebank av WHO-sjefen i dag. Det var nok ikke uten grunn at han trakk frem Sverige som en stat som tok dette ril høyeste hold.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke pressekonferansen fra WHO. kan noen hjelpe meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...