Agatha Spinatha Skrevet 5. mars 2020 #1641 Del Skrevet 5. mars 2020 4 minutter siden, Rullerusk skrev: Norge er vel styrt av en blå gjeng hvis bidrag fra næringslivet Styrer hvordan de regjerer;Penger først! Vi har en nasjonal krise. Hvor mange intervju har du sett med statsministeren ila disse dagene? Vanligvis flykter hun jo bare inn i en aller annen barnehage og gir et kattepusintervju der når ting stormer som verst, slik at hun kan si «ikke tilgjengelig» for alle andre henvendelser. Men nå er hun vel redd for smitte og sitter og tygger ingefær i en eller annen lukket hule? Eller? Snakket nylig om det samme angående Ernas manglende åsyn i denne krisen med en kollega. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 5. mars 2020 #1642 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 6 minutter siden, janeikanskje skrev: Det er mer enn tydelig at du er bedre, smartere, mer kompetent og mer opplyst enn oss alle, inkludert klovnene som styrer et av verdens aller beste land å leve i. Derfor lurer jeg på om du, helt konkret, kan beskrive detaljert hvilke tiltak o store Agatha Spinatha ville ha innført? Og da tenker jeg ikke på åpenbare ting som alle i ettertid vet var en tragedie, som den stakkars øyelegen på Ullevål, men hvilke tiltak du ville ha innført helt fra starten av og som staten altså ikke har gjort. Jeg er spent, kjenner jeg, for gjennom denne tråden har du jammen bygget opp forventningene mine! Hva er poenget med å være spydig, hva vil du oppnå med det? Vi er kommet i denne situasjonen da Norge ikke er forberedt og rutiner for smittevern ikke er blitt fulgt. Norge har en beredskapsplan som skal følges når vi står ovenfor en pandemi. Du kan google og se selv hvilke tiltak som burde blitt iverksatt. Du kan også se hvilke tiltak andre land har innført og spørre deg selv om hvorfor smitten spres fortere i Norge enn andre land, samt hvorfor så mange her på berget er så lite opplyst når det gjelder cornaviruset? Endret 5. mars 2020 av Agatha Spinatha 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 5. mars 2020 #1643 Del Skrevet 5. mars 2020 14 minutter siden, himmeloghav skrev: Jeg mener det ble opplyst feil om forskjellen på hjemmeisolering og hjemmekatarantene på pressekonferansen fra ullevål eller den fra trondheim. Det ble sagt av de som holdt pressekonferansen at de i hjemmekarantene kunne gå på butikken, men ikke på jobb. Noen som husker dette? Kanskje derfor folk har gått på butikken i hjemmekarantene? Det har vært litt motstridende informasjon om hjemmekarantene ut i fra hva jeg har lest. Også når det gjelder såkalte "nærkontakter", og hva de bør/ikke bør gjøre. Jeg tror (understreker tror) det frem til nå har vært opp til hver enkelt kommune, og deres beredskapsplaner, hvordan dette har blitt løst. Men nå er det i allefall klargjort hva som ligger i karantenebegrepet fra sentrale myndigheter, noe som er veldig positivt. Da vil det fra nå av praktiseres likt i alle kommuner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 5. mars 2020 #1644 Del Skrevet 5. mars 2020 23 minutter siden, janeikanskje said: Det er mer enn tydelig at du er bedre, smartere, mer kompetent og mer opplyst enn oss alle, inkludert klovnene som styrer et av verdens aller beste land å leve i. Derfor lurer jeg på om du, helt konkret, kan beskrive detaljert hvilke tiltak o store Agatha Spinatha ville ha innført? Og da tenker jeg ikke på åpenbare ting som alle i ettertid vet var en tragedie, som den stakkars øyelegen på Ullevål, men hvilke tiltak du ville ha innført helt fra starten av og som staten altså ikke har gjort. Jeg er spent, kjenner jeg, for gjennom denne tråden har du jammen bygget opp forventningene mine! Slutt å vær så frekk! Hvis du blar deg tilbake i tråden får du svar på alle disse spørsmålene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 5. mars 2020 #1645 Del Skrevet 5. mars 2020 Nå på tv2nyheten: en person i Ålesund er bekreftet smittet! Vel, denne personen kom i følge med flere fra norditalia. Flere av reisefølge ble teste og fikk bekreftet smitte. Alle satt i karantene, og denne fra Ålesund. Personen ble testet negativt, og friskmeldt etter karantene. Tok flyet hjem. Hjemme i 2 dager, ble så syk, og ble testet/karantene. FRISKMELDT FØRST, SÅ SYK?? Da er jo dette helt sykt, folk som er friskmeldt blir likevel syke! NULL Kontroll med andre ord! 😫😫 Hvor mange fra Østlandet til Ålesund er nå smittet av denne personen vil tiden vise.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 5. mars 2020 #1646 Del Skrevet 5. mars 2020 15 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Hva er poenget med å være spydig, hva vil du oppnå med det? Vi er kommet i denne situasjonen da Norge ikke er forberedt og rutiner for smittevern ikke er blitt fulgt. Norge har en beredskapsplan som skal følges når vi står ovenfor en pandemi. Du kan google og se selv hvilke tiltak som burde blitt iverksatt. Du kan også se hvilke tiltak andre land har innført og spørre deg selv om hvorfor smitten spres fortere i Norge enn andre land, samt hvorfor så mange her på berget er så lite opplyst når det gjelder cornaviruset? Jeg beklager, men siden du og visse andre svarer spydig til alle som mener noe annet enn dere, og du til stadighet sier at alle andre ikke er like opplyste som deg, tenkte jeg du taklet det. Beredskapsplanen lister mange fine mulige tiltak, men sier først dette: Tiltakene må tilpasses det aktuelle smittestoffet og sykdommens smittsomhet, smittemåte, inkubasjonstid, alvorlighetsgrad samt utbruddets utbredelse. Så med dette i mente er jeg fortsatt spent på hvilke tiltak du selv ville ha innført, i motsetning til det de (dine ord) inkompetente myndighetene har gjort så langt? (Og å sammenligne med f.eks. Kina, Iran eller Italia gir jo ingen mening, ettersom dette overhodet ikke er utbruddsgradene som ligner mest på Norge.) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 5. mars 2020 #1647 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 12 minutter siden, janeikanskje skrev: Jeg beklager, men siden du og visse andre svarer spydig til alle som mener noe annet enn dere, og du til stadighet sier at alle andre ikke er like opplyste som deg, tenkte jeg du taklet det. Beredskapsplanen lister mange fine mulige tiltak, men sier først dette: Tiltakene må tilpasses det aktuelle smittestoffet og sykdommens smittsomhet, smittemåte, inkubasjonstid, alvorlighetsgrad samt utbruddets utbredelse. Så med dette i mente er jeg fortsatt spent på hvilke tiltak du selv ville ha innført, i motsetning til det de (dine ord) inkompetente myndighetene har gjort så langt? (Og å sammenligne med f.eks. Kina, Iran eller Italia gir jo ingen mening, ettersom dette overhodet ikke er utbruddsgradene som ligner mest på Norge.) Du beklager for et spydig innlegg men fortsetter å være spydig. Verdens beste land å bo i har et helsevesen som allerede er belastet, myndighetene har ikke kjøpt inn nok verneutstyr men hevdet at de hadde kontroll.. Første prioritet er å ha utsyr klart slik at de faktisk er forberedt, så følge vanlige rutiner for smittevern. Det innebærer å forhindre smitte som allerede er kommet inn i landet til å spre seg videre. Å vaske hender å hoste i albuen er ikke et proaktivt tiltak fra helsemyndighetene. WHO har kommet bedt om proaktive tiltak for å stoppe viruset mens egoistiske nordmenn som sitter i karantene går på trening og sosialiserer seg. Norge er det landet hvor smitten øker mest nå, hva tenker du om det? Norge er på vei til å få Italienske tilstander... Hva tenker du om et helsevesen som har klart å sette seg selv ut av spill da de ikke har fulgt vanlige prosedyrer ved denne type sykdom? Her har det sviktet i mange ledd og turister fra Nord- Italia befinner seg på nordlyssafari... Istedenfor å være nedlatende kan du vel heller skaffe deg informasjon selv, så ser du hvorfor bla jeg tar dette på ramme alvor. Endret 5. mars 2020 av Agatha Spinatha 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 5. mars 2020 #1648 Del Skrevet 5. mars 2020 48 minutter siden, himmeloghav skrev: Jeg mener det ble opplyst feil om forskjellen på hjemmeisolering og hjemmekatarantene på pressekonferansen fra ullevål eller den fra trondheim. Det ble sagt av de som holdt pressekonferansen at de i hjemmekarantene kunne gå på butikken, men ikke på jobb. Noen som husker dette? Kanskje derfor folk har gått på butikken i hjemmekarantene? Hvis man går på butikken kan man like gjerne gå på kino, konserter, på byen osv. Og hvorfor kan man da ikke dra på jobb?? For noe tull! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 5. mars 2020 #1649 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 14 minutter siden, janeikanskje said: Jeg beklager, men siden du og visse andre svarer spydig til alle som mener noe annet enn dere, og du til stadighet sier at alle andre ikke er like opplyste som deg, tenkte jeg du taklet det. Beredskapsplanen lister mange fine mulige tiltak, men sier først dette: Tiltakene må tilpasses det aktuelle smittestoffet og sykdommens smittsomhet, smittemåte, inkubasjonstid, alvorlighetsgrad samt utbruddets utbredelse. Så med dette i mente er jeg fortsatt spent på hvilke tiltak du selv ville ha innført, i motsetning til det de (dine ord) inkompetente myndighetene har gjort så langt? (Og å sammenligne med f.eks. Kina, Iran eller Italia gir jo ingen mening, ettersom dette overhodet ikke er utbruddsgradene som ligner mest på Norge.) Vel, jeg skal ikke svare for noen andre. Men som sagt kan du bla det tilbake i tråden og lese hva folk skrev her inne for >2 u siden. En rekke innlegg sammenstilte WHO sine anbefalinger med de som så ut til å følges her i Norge ( det tok lang tid før noe skjedde) Det forelå betydelige avvik i Norske planer sammenliknet med det som var anbefalt. Eller ble det tidlig diskutert naiviteten rundt testing for å påvise smitte hos de første smittede. Kriteriene var så rigide at helsepersonell dro på jobb, ba om å bli testet og fikk nei. Gjengen i denne tråden hadde ment at det burde være rom for medisinsk skjønn når viruset var så smittsomt. lenge før FHI skjønte dette, forsto alle her inne at asymptomatiske bærere representerte en stor risiko for videre smittespredning. tidlig igangsatt smitteverntiltak i form av skjerpet hygiene og redusert kontakt utover det høyst nødvendige på flyplasser en bruker stilte allerede samme dag som kvinnen fra Tromsø havnet i karantene, spørsmål ved disse ordningene. Definisjon av karantene. Den enkeltes ansvar og om folk ville overhode det. det er alle disse tingene og mye mer som hadde blitt gjort annerledes. Og selvsagt hadde man ikke anbefalt at Erna skulle stå på flyplassen i Tromsø og ønske 1000 turister i uka velkommen direkte fra Milano. Og selvsagt skulle ikke disse turistene bo på pasienthotellet til UNN. Jeg tror faktisk FHI hadde lært endel av folka her inne. Vi er nok en mix med veldig ulik bakgrunn, og det tror keg er kjempepositivt når man skal vurdere hvordan man håndterer en krise. Endret 5. mars 2020 av Rullerusk 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 5. mars 2020 #1650 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 1 time siden, Agatha Spinatha skrev: Du beklager for et spydig innlegg men fortsetter å være spydig. Verdens beste land å bo i har et helsevesen som allerede er belastet, myndighetene har ikke kjøpt inn nok verneutstyr men hevdet at de hadde kontroll.. Første prioritet er å ha utsyr klart slik at de faktisk er forberedt, så følge vanlige rutiner for smittevern. Det innebærer å forhindre smitte som allerede er kommet inn i landet til å spre seg. Å vaske hender å hoste i albuen er ikke et proaktivt tiltak fra helsemyndighetene. Norge er det landet hvor smitten øker mest nå, hva tenker du om det? Norge er på vei til å få Italienske tilstander... Hva tenker du om et helsevesen som ikke har klart å sette seg selv ut av spill da de ikke har fulgt vanlige prosedyrer ved denne type sykdom? Her har det sviktet i mange ledd og turister fra Nord- Italia befinner seg på nordlyssafari... Istedenfor å være nedlatende kan du vel heller skaffe deg informasjon selv, så ser du hvorfor bla jeg tar dette på ramme alvor. Hva konkret var spydig i det forrige innlegget? Hva legger du i at myndighetene ikke har forsøkt å forhindre at smitte sprer seg? De har jo det, selv om de ikke har gått til de mest drastiske tiltakene enda, da vi tross alt bare har et tosifret antall påviste smittede, som alle har milde symptomer og som man kjenner smitteveien til? Jeg tror at tiltakene vil øke i takt med spredningen, og dette er helt i tråd med beredskapsplanen. Jeg tenker som så om økning av smittede: Jeg tror mange, mange flere er og vil bli smittet enn vi kommer til å få vite om. Også i Norge. Men nettopp fordi symptomene som regel er milde, er ikke dette noe man registrerer utover ordinære forkjølelsessymptomer, med mindre man er blant de uheldige som blir alvorlig syke. Jeg tipper de fleste av oss vil bli smittet med det én eller annen gang, men er absolutt med på FHIs tankegang om at det er viktig å fordele det utover en lengre periode. Derfor forstår jeg godt hvorfor helsemyndighetene er så opptatte av hygiene. Min personlige hygiene er jeg imidlertid i stand til å passe på selv, og jeg føler meg godt informert forøvrig. Dernest har jeg tro på at øvrige tiltak vil bli iverksatt etter behov, og vil naturligvis følge disse når det blir aktuelt. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "Hva tenker du om et helsevesen som ikke har klart å sette seg selv ut av spill da de ikke har fulgt vanlige prosedyrer ved denne type sykdom?", så det kan jeg dessverre ikke svare på. (Og så avslutter du innlegget med å IGJEN insinuere at ikke mene det samme som deg = ikke opplyst.) Endret 5. mars 2020 av janeikanskje 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ntrane Skrevet 5. mars 2020 #1651 Del Skrevet 5. mars 2020 Mine tanker går til hun stakkars småbarns mora som er under kreftbehandling. Og så går disse som er i karantene ut på butikk og treningssenter, med null nestekjærlighet og omtanke for andre enn seg selv. Fy skam. Håper samvittigheten tar de av dage når de ser hvilken skade de har gjort. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 5. mars 2020 #1652 Del Skrevet 5. mars 2020 14 timer siden, Limah skrev: Fra siden dere liker å linke til: 80% of cases are mild Based on all 72,314 cases of COVID-19 confirmed, suspected, and asymptomatic cases in China as of February 11, a paper by the Chinese CCDC released on February 17 and published in the Chinese Journal of Epidemiology has found that: 80.9% of infections are mild (with flu-like symptoms) and can recover at home. 13.8% are severe, developing severe diseases including pneumonia and shortness of breath. 4.7% as critical and can include: respiratory failure, septic shock, and multi-organ failure. in about 2% of reported cases the virus is fatal. Risk of death increases the older you are. Relatively few cases are seen among children. https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-symptoms/ Ikke helt nye tall, men sikkert representativt likevel. 4,7 % av tilfellene regnes som kritiske, på en måte som KAN gi behov for respiratorbehandling. Merk KAN. Behov for intensivbehandling, absolutt. Væske, oksygen, medisiner, overvåkning. Og noen trenger respirator. 13,8 % alvorlige tilfeller, er tilfeller hvor respiratorbehandling IKKE er nødvendig. Fra studien dette er tatt fra: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762130 Sitat Most cases were classified as mild (81%; ie, nonpneumonia and mild pneumonia). However, 14% were severe (ie, dyspnea, respiratory frequency ≥30/min, blood oxygen saturation ≤93%, partial pressure of arterial oxygen to fraction of inspired oxygen ratio <300, and/or lung infiltrates >50% within 24 to 48 hours), and 5% were critical (ie, respiratory failure, septic shock, and/or multiple organ dysfunction or failure) Som du ser er det tre grupper. Det er "mild", "severe" og "critical". For å ikke være "mild" er dette altså kriteriene: Sitat dyspnea, respiratory frequency ≥30/min, blood oxygen saturation ≤93%, partial pressure of arterial oxygen to fraction of inspired oxygen ratio <300, and/or lung infiltrates >50% within 24 to 48 hours Dette er ganske alvorlige symptomer, og man må også huske at helsevesenet var fullstendig overbelastet, så mange av de aller sykeste kom seg ikke til sykehus i det hele tatt, men døde hjemme. De som fikk "mild" diagnose ble sendt hjem for å ri det ut, men de hadde ikke kapasitet til å følge opp disse, og derfor var det veldig mange "milde" som døde også, dersom de f.eks. ble diagnostisert relativt tidlig i forløpet og ikke enda hadde fått alvorlige symptomer. Jeg er også ikke sikker på om alle som ble klassifisert som "milde" ble sendt rett hjem, men det er naturlig å tro fordi bare de aller sykeste kunne prioriteres, og det var til enhver tid 100% fulle sykehus og folk ble behandlet på ganger og venterom. I en annen studie hvor 1099 pasienter ble fulgt fra de ble lagt inn på sykehus trengte 6.1% mekanisk ventilator. 0.5% måtte ha ECMO som er særdeles alvorlig. Ved studiens slutt var bare 5% utskrevet fra sykehuset, så dette er absolutt minimumsverdier for de som ble innlagt på sykehus i Kina, der kriteriene for innleggelse var strenge. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2002032 Ellers: https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200226151951.htm Sitat In a study of more than 1,000 patients published in the journal Radiology, chest CT outperformed lab testing in the diagnosis of 2019 novel coronavirus disease (COVID-19). The researchers concluded that CT should be used as the primary screening tool for COVID-19. Chest CT, a routine imaging tool for pneumonia diagnosis, is fast and relatively easy to perform. Recent research found that the sensitivity of CT for COVID-19 infection was 98% compared to RT-PCR sensitivity of 71%. For the current study, researchers at Tongji Hospital in Wuhan, China, set out to investigate the diagnostic value and consistency of chest CT imaging in comparison to RT-PCR assay in COVID-19. Included in the study were 1,014 patients who underwent both chest CT and RT-PCR tests between January 6 and February 6, 2020. With RT-PCR as reference standard, the performance of chest CT in diagnosing COVID-19 was assessed. For patients with multiple RT-PCR assays, the dynamic conversion of RT-PCR test results (negative to positive, and positive to negative, respectively) was also analyzed as compared with serial chest CT scans. Her er over 1000 pasienter som har vært mistenkte for COVID-19 på grunn av symptomer og 98% (!) hadde infeksjoner i lungene. Testene de bruker nå for å fange opp smittede har bare 71% nøyaktighet, så 29% som har det vil teste negativt på denne, som gjør at det blir enda mer umulig å holde dette under kontroll. Folk kan gå rundt og smitte med SARS-CoV-2-viruset uten at de tester positivt på prøven, så med tanke på antallet negative prøver her, er det helt sikkert noen som egentlig er positive, og vi har allerede spredning. Det er klart at "mild" er et relativt begrep. Det er stor forskjell på "mild forkjølelse" og "mild kreft" f.eks. I denne sammenhengen er det "mild" som i "mild alvorlig sykdom", ikke "mild snue". Typiske funn ved smitte av SARS-CoV-2 på lungene: Her ser man de karakteristiske funnene av bilaterale hvite flekker ("ground glass opacities") på CT av en pasient. Hvor mange så utvikler fibrose på sikt gjenstår å se. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 5. mars 2020 #1653 Del Skrevet 5. mars 2020 30 minutter siden, Rullerusk skrev: Jeg tror faktisk FHI hadde lært endel av folka her inne. Vi er nok en mix med veldig ulik bakgrunn, og det tror keg er kjempepositivt når man skal vurdere hvordan man håndterer en krise. Takk for svar på spørsmålet mitt! Noen har sagt det tidligere i denne tråden (eller var det en annen, husker ikke), men jeg føler for å nevne det igjen: Både myndighetene og FHI består av vanlige personer som deg og meg. Det er fort gjort å glemme det i en presset situasjon som denne, og det er fort gjort å se på dem som en fjern enhet som man ikke kan relatere seg til. Men jeg vil sterkt anbefale de av dere som i denne tråden føler at dere har mer å bidra med enn myndighetene selv, til å stille til valg. I FHI må man naturligvis ha litt kompetanse for å få noen innflytelse, men det er jo flere her inne som har erklært at de har det, og da anbefaler jeg sterkt å gjøre noe med dette. Det er oss vanlige folk som får det hele til å gå rundt, og hvis vi mener at vi kan gjøre det bedre enn dem som til enhver tid sitter i innflytelsesrike posisjoner, er det ingenting som er bedre enn at vi selv forsøker å komme oss inn i disse posisjonene. Slik kan vi revolusjonere verden. (Kjefting på Kvinneguiden only gets you so far.) Jeg heier på dere 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 5. mars 2020 #1654 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 1 time siden, Jajajane skrev: Nå på tv2nyheten: en person i Ålesund er bekreftet smittet! Vel, denne personen kom i følge med flere fra norditalia. Flere av reisefølge ble teste og fikk bekreftet smitte. Alle satt i karantene, og denne fra Ålesund. Personen ble testet negativt, og friskmeldt etter karantene. Tok flyet hjem. Hjemme i 2 dager, ble så syk, og ble testet/karantene. FRISKMELDT FØRST, SÅ SYK?? Da er jo dette helt sykt, folk som er friskmeldt blir likevel syke! NULL Kontroll med andre ord! 😫😫 Hvor mange fra Østlandet til Ålesund er nå smittet av denne personen vil tiden vise.. Slik var det også med tromsøkvinnen. Første test var negativ, neste positiv. Man kan være smittet uten å ha symptomer i starten. Der er nok derfor så mange blir smittet. Det er store mørketall. Endret 5. mars 2020 av himmeloghav 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 5. mars 2020 #1655 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) Så er det mer eller mindre bekreftet! Viruset har funnet seg enda en vert. En vert der ACE reseptorene i lungene er relativt homologe med den humane..... nå må nok veterinærmyndighetene på banen også. https://www.sciencealert.com/it-s-confirmed-a-pet-dog-has-tested-positive-to-the-new-coronavirus/amp?fbclid=IwAR2dIGiUfnEleKJ5SkGu29ElU6wjbhkIH2b2676Tv5mZ99e_8C_7nVRfQwI Endret 5. mars 2020 av Rullerusk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 5. mars 2020 #1656 Del Skrevet 5. mars 2020 33 minutter siden, janeikanskje skrev: Takk for svar på spørsmålet mitt! Noen har sagt det tidligere i denne tråden (eller var det en annen, husker ikke), men jeg føler for å nevne det igjen: Både myndighetene og FHI består av vanlige personer som deg og meg. Det er fort gjort å glemme det i en presset situasjon som denne, og det er fort gjort å se på dem som en fjern enhet som man ikke kan relatere seg til. Men jeg vil sterkt anbefale de av dere som i denne tråden føler at dere har mer å bidra med enn myndighetene selv, til å stille til valg. I FHI må man naturligvis ha litt kompetanse for å få noen innflytelse, men det er jo flere her inne som har erklært at de har det, og da anbefaler jeg sterkt å gjøre noe med dette. Det er oss vanlige folk som får det hele til å gå rundt, og hvis vi mener at vi kan gjøre det bedre enn dem som til enhver tid sitter i innflytelsesrike posisjoner, er det ingenting som er bedre enn at vi selv forsøker å komme oss inn i disse posisjonene. Slik kan vi revolusjonere verden. (Kjefting på Kvinneguiden only gets you so far.) Jeg heier på dere Jeg aner en viss sarkasme her, og vil påpeke at vi som diskuterer her IKKE får betalt millionlønner for å sørge for å holde Norge i beredskap mot slike situasjoner, og ikke har vi noe å si heller naturligvis. Det at de som faktisk jobber med dette og får klekkelig betalt for å skulle sørge for å holde oss trygge, og så feiler verre enn samtlige land i Afrika, og ikke engang får med seg grunnleggende opplysninger om hvor smittsomt dette er, at det smitter asymptomatisk, at barn smitter osv. og gir råd til alle nordmenn (der mange åpenbart ikke tenker selv) utfra dette er mildt sagt kritikkverdig. Ellers er jeg egentlig enig med personen du svarer; jeg tror et utvalg herfra på toppen hadde håndtert denne krisen bedre og sørget for at det ikke hele tiden ble reagert med "oida, det var visst smittsomt likevel" og "oida, det hadde kanskje vært lurt å fraråde reise til Italia (om ikke forby det)", og "oida, nå har vi visst ikke noe verneutstyr til tross for at vi har hatt en måned til å forberede oss, der vi har visst dette" Det neste blir "oida, antagelsen vår om at barn verken kan bli smittet eller smitte var visst feil, og nå har en hel skole det, lett å være etterpåklok!" eller noe lignende.. Det er rett og slett vanskelig å tenke seg en gruppe mennesker med noenlunde omløp som kan sitte med hele toppansvaret og gjøre en dårligere jobb enn det vi har sett fra FHI og myndighetene her. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 5. mars 2020 #1657 Del Skrevet 5. mars 2020 Akkurat nå, janeikanskje skrev: Hva konkret var spydig i det forrige innlegget? Hva legger du i at myndighetene ikke har forsøkt å forhindre at smitte sprer seg? De har jo det, selv om de ikke har gått til de mest drastiske tiltakene enda, da vi tross alt bare har et tosifret antall påviste smittede, som alle har milde symptomer og som man kjenner smitteveien til? Jeg tror at tiltakene vil øke i takt med spredningen, og dette er helt i tråd med beredskapsplanen. Jeg tenker som så om økning av smittede: Jeg tror mange, mange flere er og vil bli smittet enn vi kommer til å få vite om. Også i Norge. Men nettopp fordi symptomene som regel er milde, er ikke dette noe man registrerer utover ordinære forkjølelsessymptomer, med mindre man er blant de uheldige som blir alvorlig syke. Jeg tipper de fleste av oss vil bli smittet med det én eller annen gang, men er absolutt med på FHIs tankegang om at det er viktig å fordele det utover en lengre periode. Derfor forstår jeg godt hvorfor helsemyndighetene er så opptatt av hygienetiltak. Hygienen min er jeg imidlertid i stand til å passe på selv, og jeg føler meg godt informert forøvrig. Dernest har jeg tro på at øvrige tiltak vil bli iverksatt etter behov, og vil naturligvis følge disse når det blir aktuelt. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "Hva tenker du om et helsevesen som ikke har klart å sette seg selv ut av spill da de ikke har fulgt vanlige prosedyrer ved denne type sykdom?", så det kan jeg dessverre ikke svare på. (Og så avslutter du innlegget med å IGJEN insinuere at ikke mene det samme som deg = ikke opplyst.) Hva legger du i at de har satt inn tiltak? Fly med mennesker fra Nord - Italia er på nordlyssafari i Nord-Norge samt det ser ut som Kollen arrangementet ikke blir avlyst med det første da det i følge Helsedirektoratet var bare å hoste i armhulen. For å kunne forutse utviklingen er det bare å se til eksempelvis, Italia. Denne type sykdom er en trussel for folkehelsen og toppen av epidemien vil vi se rundt mars/april. At ikke du skjønner hva jeg mener når jeg sier at helsevesenet har satt seg selv ut av spill, er det Ullevål sykehus jeg viser til som ikke fulgte prosedyrer for korrekt håndtering av smittsom sykdom, regner med at de også viste om coronaviruset og at vi står ovenfor en mulig pandemi. Du etterspør om hva jeg ville gjort, jeg referer til beredskapsplaner og tiltak for å unngå å spre smitte videre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 5. mars 2020 #1658 Del Skrevet 5. mars 2020 Riktig håndvask kan forhindre mye smitte. Her er WHO sine håndvaskregler (de burde vært spredd mye mer i media, jeg har ikke sett de korrekt gjengitt i norske medier enda) https://www.who.int/gpsc/clean_hands_protection/en/ Clean hands protect against infection Protect yourself Clean your hands regularly. Wash your hands with soap and water, and dry them thoroughly. Use alcohol-based handrub if you don’t have immediate access to soap and water. How do I wash my hands properly? Washing your hands properly takes about as long as singing "Happy Birthday" twice, using the images below. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 5. mars 2020 #1659 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) For de som er interessert: https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/hod/fellesdok/rapporterplaner/nasjonal_beredskapsplan_smittevern.pdf Legger også ved denne: https://www.legeforeningen.no/contentassets/97e086eca79f4cf68116ac573f6f4205/hoeringsnotat_nasjonal_beredskapsplan_utbrudd_alvorlige_smittsomme_sykdommer.pdf Endret 5. mars 2020 av Agatha Spinatha 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 5. mars 2020 #1660 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 1 time siden, janeikanskje skrev: Takk for svar på spørsmålet mitt! Noen har sagt det tidligere i denne tråden (eller var det en annen, husker ikke), men jeg føler for å nevne det igjen: Både myndighetene og FHI består av vanlige personer som deg og meg. Det er fort gjort å glemme det i en presset situasjon som denne, og det er fort gjort å se på dem som en fjern enhet som man ikke kan relatere seg til. Men jeg vil sterkt anbefale de av dere som i denne tråden føler at dere har mer å bidra med enn myndighetene selv, til å stille til valg. I FHI må man naturligvis ha litt kompetanse for å få noen innflytelse, men det er jo flere her inne som har erklært at de har det, og da anbefaler jeg sterkt å gjøre noe med dette. Det er oss vanlige folk som får det hele til å gå rundt, og hvis vi mener at vi kan gjøre det bedre enn dem som til enhver tid sitter i innflytelsesrike posisjoner, er det ingenting som er bedre enn at vi selv forsøker å komme oss inn i disse posisjonene. Slik kan vi revolusjonere verden. (Kjefting på Kvinneguiden only gets you so far.) Jeg heier på dere Kan fortelle deg at en stor del av jobben min går ut på å utdanne fremtidig helsepersonell i å forhindre spredning av smittsomme sykdommer særlig på sykehjem og sykehus for å forhindre at det sprer seg og kan bli en trussel mot samfunnet. Jeg tror ikke du er klar over hvilket ansvar FHI eller helsemyndigheten har ovenfor befolkningen. Endret 5. mars 2020 av Agatha Spinatha 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg