Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen
1 minutt siden, Limah skrev:

Jeg mener selvsagt ikke at det er gunstig å dra på jobb og smitte folk. Men jeg tenker også at disse ikke kommer til å være syke så lenge, så konsekvensen av at hver enkelt blir smittet og blir borte en 2-ukers tid er ikke så stor. Såfremt ikke alle får det på en gang selvsagt. Det er verre om vi må stenge ned alt i flere måneder, det får virkelig konsekvenser. Men ja, jeg er også veldig glad for at jeg ikke trenger å ta disse beslutningene. Jeg tenker at alle som kritiserer regjeringen nå mangler forståelse for kompleksiteten i samfunnet. 

Da er vi enige, også om viktigheten av å begrense smitte så langt det er mulig, selv om det betyr at "a/s Norge" går i halv fart i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Petronella93 skrev:

True det er hvert 3år! Få i Norge som får denne opp som tilbud om en ikke alt er alvorlig lungesyk 

5 år tror jeg legen min sa? Kan være 3 år også, altså. 

Og alle med diabetes både type 1 og 2 får tilbud om den vaksinen sammen med influensa vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske myndigheter: «Vi er forberedt på det verste». Ingen grunn til engstelse! 

Økning fra 1 til 66 coronasmittede på kort tid på grunn av helsevesenet selv.  

Etter noen dager: «Vi har ikke nok smittevernutstyr». Det stjeles munnbind fra lageret på oslo universitetssykehus. 

Neste: «det kan bli mer omfattende og vi må de neste dagene regne med lokal smitteoverføring». Holmenkollfestivalen fra 6-8 mars med opp mot 35000 publikum avlyses ikke. Arrangøren uttaler at hun håper det blir den største folkefesten noensinne. Fastlege Jørgen Skavland mener den bør avlyses som et «føre var prinsipp». 

Nordmenn rådes til ikke å dra til nord Italia, men charterturister fra Italia fra samme smitteområde kan komme til oss. Nytt fly med charterturister kommer på lørdag.

Rene sirkuset! 

Endret av himmeloghav
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Switch said:

Samme SITUASJON som Italia ja. Så vi vil altså ha færre smittetilfeller her i Norge, men fordi vi også er færre mennesker i landet vil situasjonen bli (mener å huske at de sa KAN bli) lik den er i Italia.

Det virker som om du tror at spredningen er mer eller mindre over i Italia. I virkeligheten har den så vidt begynt der også. Det er bare litt over 3000 kjente tilfeller. FHI sier at opptil 70% kan bli smittet i Norge, som ikke er rart når man ser på holdningene til å gå på jobb med symptomer i denne tråden: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1351295-alle-som-hoster-nyser-eller-snuser-bør-holde-seg-hjemme/

Selv om vi er optimistiske og sier at det i virkeligheten er 10 000 smittede i Italia (som gir en dødelighet på 1% i stedet for over 3%), så vil 70% smittede i Norge tilsi at det blir 370 ganger flere smittede enn det er i Italia nå før det gir seg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Switch
27 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Det virker som om du tror at spredningen er mer eller mindre over i Italia. I virkeligheten har den så vidt begynt der også. Det er bare litt over 3000 kjente tilfeller. FHI sier at opptil 70% kan bli smittet i Norge, som ikke er rart når man ser på holdningene til å gå på jobb med symptomer i denne tråden: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1351295-alle-som-hoster-nyser-eller-snuser-bør-holde-seg-hjemme/

Selv om vi er optimistiske og sier at det i virkeligheten er 10 000 smittede i Italia (som gir en dødelighet på 1% i stedet for over 3%), så vil 70% smittede i Norge tilsi at det blir 370 ganger flere smittede enn det er i Italia nå før det gir seg.

Hvordan klarer du å anta at jeg tror spredningen mer eller mindre er over i Italia? Det er et seriøst spørsmål. Går jo ikke an å skrive en dritt uten at det vris på jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Switch said:

Hvordan klarer du å anta at jeg tror spredningen mer eller mindre er over i Italia? Det er et seriøst spørsmål. Går jo ikke an å skrive en dritt uten at det vris på jo.

Hvis du tror at det blir mye verre i Italia enn det er nå blir det vanskelig å skjønne hva du mener med at det ikke kommer til å bli like ille i Norge som det er i Italia.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være redd for å tenke at dette må vi prøve å bekjempe, man kan ha et helt nøkternt syn på det og fortsatt mene det. Grunnen er rett og slett statistikken, utviklingen og tilstanden i land som Italia akkurat nå. Den rammede delen av befolkningen er fortsatt prosentvis bitteliten, 3000-og-noe av over 60 mill mener jeg å ha lest, så de aller fleste italienere har det fortsatt helt fint, likevel har dette forlengst blitt en ekstremt kostbar og vanskelig situasjon, og dette er i startfasen. Det betyr altså ikke at de og vi tror dette er ebola og at vi alle skal dø, men vi må forholde oss til tall og statistikk. Smittepotensialet er det viktigste her, ikke dødsraten. Om så 80% døde hadde det ikke vært et samfunnsproblem hvis det nesten ikke var smittsomt og ingen fikk det. I dette tilfellet er det omvendt.

Hvis mange nok blir smittet, får det store samfunnsmessige konsekvenser, selv om de fleste bare får lett sykdom. (Og faktorer som at vi ikke vet så mye om viruset ennå, hvorfor noen blir mye sykere og hvordan det vil oppføre seg på sikt, gjør at mange synes det er ok at ikke flere enn nødvendig får det i alle fall, sånn for sikkerhets skyld)

FHI planlegger for at 25% av Norges befolkning kan bli smittet. 80% av de 25% vil i tillegg antakelig kun få lette symptomer. Så ja, hvis det slår til vil det jo være ufarlig for de aller, aller fleste. Problemet er at 20% (som får alvorlig til livstruende sykdom) av 1,339 millioner fortsatt er 267.000. (I Italia er forøvrig en mye større prosentandel på sykehus) Flertallet av disse ligger gjerne flere uker på sykehus. Hvis spredningen i tillegg blir rask og ukontrollert, får vi både et akutt og langvarig problem med kapasiteten, både i form av plass, mangel på helsepersonell og materiell. I tillegg kommer alle de som risikerer å ikke få forsvarlig helsehjelp med andre sykdommer, fordi helsevesenet er overbelastet. Dette vil skje lenge før vi når en brøkdel av 25% smittede hvis det skjer raskere enn vi kan håndtere det (Italia sliter litt allerede), så selv om det ikke blir i nærheten så mange, har vi fortsatt et problem. I tillegg er det jo selvsagt ille uavhengig av kapasitetsproblemer om så mange blir alvorlig syke. Kanskje det ikke slår til i det hele tatt, men fordi dette KAN skje må vi vurdere å ta grep som samfunn, selv om konsekvensene av å gjøre det muligens kan virke voldsomme, absurde og ute av proporsjoner for mange. Det er fordi det rett og slett ikke er noen annen effektiv måte å gjøre det på, og ikke fordi vi går bananas og tenker at dette er livsfarlig for alle, æææ. Det virker som om dette ikke går inn hos mange. Hvis virus hadde vært synlig utenpå deg hadde det vært noe annet. Jeg tenker raskest mulig tiltak = billigere på sikt og mer effektivt, derfor synes jeg vi gjør for lite. For meg er det logikk, ikke panikk. 

Her ser smitten foreløpig ut til å gå raskere enn i andre land som har reagert raskere og kraftigere. Det er naturlig i denne konteksten å reagere på at det f.eks lander charterfly i Tromsø med 200 norditalienere (kommer et til på lørdag og), eller at folk i karantene flyr på butikken og treningssenteret, eller går på jobb med symptomer etter å ha vært i nord-Italia, fordi det føles som vi driver og tørker opp vann etter en oversvømmelse uten å skru igjen krana først. Når folk da ber deg ta deg sammen og kaller deg hysterisk fordi du reagerer, og til det kjedsommelige gjentar at det bare er gamle og syke som dør av det, er det lett å bli irritert på det man oppfatter som ignoranse, uvitenhet og respektløshet ovenfor situasjonen. Det er ikke det samme som hysteri.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Buridan said:

Man trenger ikke være redd for å tenke at dette må vi prøve å bekjempe, man kan ha et helt nøkternt syn på det og fortsatt mene det. Grunnen er rett og slett statistikken, utviklingen og tilstanden i land som Italia akkurat nå. Den rammede delen av befolkningen er fortsatt prosentvis bitteliten, 3000-og-noe av over 60 mill mener jeg å ha lest, så de aller fleste italienere har det fortsatt helt fint, likevel har dette forlengst blitt en ekstremt kostbar og vanskelig situasjon, og dette er i startfasen. Det betyr altså ikke at de og vi tror dette er ebola og at vi alle skal dø, men vi må forholde oss til tall og statistikk. Smittepotensialet er det viktigste her, ikke dødsraten. Om så 80% døde hadde det ikke vært et samfunnsproblem hvis det nesten ikke var smittsomt og ingen fikk det. I dette tilfellet er det omvendt.

Hvis mange nok blir smittet, får det store samfunnsmessige konsekvenser, selv om de fleste bare får lett sykdom. (Og faktorer som at vi ikke vet så mye om viruset ennå, hvorfor noen blir mye sykere og hvordan det vil oppføre seg på sikt, gjør at mange synes det er ok at ikke flere enn nødvendig får det i alle fall, sånn for sikkerhets skyld)

FHI planlegger for at 25% av Norges befolkning kan bli smittet. 80% av de 25% vil i tillegg antakelig kun få lette symptomer. Så ja, hvis det slår til vil det jo være ufarlig for de aller, aller fleste. Problemet er at 20% (som får alvorlig til livstruende sykdom) av 1,339 millioner fortsatt er 267.000. (I Italia er forøvrig en mye større prosentandel på sykehus) Flertallet av disse ligger gjerne flere uker på sykehus. Hvis spredningen i tillegg blir rask og ukontrollert, får vi både et akutt og langvarig problem med kapasiteten, både i form av plass, mangel på helsepersonell og materiell. I tillegg kommer alle de som risikerer å ikke få forsvarlig helsehjelp med andre sykdommer, fordi helsevesenet er overbelastet. Dette vil skje lenge før vi når en brøkdel av 25% smittede hvis det skjer raskere enn vi kan håndtere det (Italia sliter litt allerede), så selv om det ikke blir i nærheten så mange, har vi fortsatt et problem. I tillegg er det jo selvsagt ille uavhengig av kapasitetsproblemer om så mange blir alvorlig syke. Kanskje det ikke slår til i det hele tatt, men fordi dette KAN skje må vi vurdere å ta grep som samfunn, selv om konsekvensene av å gjøre det muligens kan virke voldsomme, absurde og ute av proporsjoner for mange. Det er fordi det rett og slett ikke er noen annen effektiv måte å gjøre det på, og ikke fordi vi går bananas og tenker at dette er livsfarlig for alle, æææ. Det virker som om dette ikke går inn hos mange. Hvis virus hadde vært synlig utenpå deg hadde det vært noe annet. Jeg tenker raskest mulig tiltak = billigere på sikt og mer effektivt, derfor synes jeg vi gjør for lite. For meg er det logikk, ikke panikk. 

Her ser smitten foreløpig ut til å gå raskere enn i andre land som har reagert raskere og kraftigere. Det er naturlig i denne konteksten å reagere på at det f.eks lander charterfly i Tromsø med 200 norditalienere (kommer et til på lørdag og), eller at folk i karantene flyr på butikken og treningssenteret, eller går på jobb med symptomer etter å ha vært i nord-Italia, fordi det føles som vi driver og tørker opp vann etter en oversvømmelse uten å skru igjen krana først. Når folk da ber deg ta deg sammen og kaller deg hysterisk fordi du reagerer, og til det kjedsommelige gjentar at det bare er gamle og syke som dør av det, er det lett å bli irritert på det man oppfatter som ignoranse, uvitenhet og respektløshet ovenfor situasjonen. Det er ikke det samme som hysteri.

Amen! Veldig godt sagt 👍🏻

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Switch
5 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Hvis du tror at det blir mye verre i Italia enn det er nå blir det vanskelig å skjønne hva du mener med at det ikke kommer til å bli like ille i Norge som det er i Italia.

Jeg har heller ikke sagt at det ikke kommer til å bli like ille i Norge.

Jeg sier bare at vi er færre mennesker i Norge, og at man derfor ikke nødvendigvis er like mye oppi andre mennesker som man kanskje da er i Italia. Det er enklere å holde avstand fra (eventuelt syke) folk når man er 5 mill mennesker enn 60 mill mennesker i et land. Avhengig av størrelsen så klart.

Vil understreke at det ikke nødvendigvis betyr at det ikke vil bli like ille her. Hvis tiltakene ikke blir bedre og folk fortsetter å vandre ute blant andre enda de er i katantene (blant annet) så er det jo klart at det blir helt ekstremt ille. Ille er det uansett, men ja. 

Og for ordens skyld, jo, jeg tar viruset alvorlig. I tilfelle noen skulle få for seg noe annet. Greit å ha sagt det før folk kaster vekk tiden sin med å anta ting som overhodet ikke stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man burde stoppe innreise av turister/fly fra Italia. På et eller annet tidspunkt vil trolig dette bli aktuelt uansett - om ikke nå, så om kanskje to uker. Man utsetter noe som er uungåelig og i mellomtiden importerer vi smitte.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Example skrev:

Det handler jo blant annet om at "dere" ikke har noen kompetanse på området og er konstant på utkikk etter negative nyheter og hause opp tall. Vi andre klarer å lese de samme nyhetene som dere.

Hysteriet er vel så farlig som viruset. Andre alvorlig syke mennesker får når ikke gjennom på telefon fordi hypokondere sprenger kapasiteten på linjene. https://www.dagbladet.no/nyheter/ble-alvorlig-syk-i-telefonko/72211070

Det er vel nettopp kunnskap som gjør at enkelte mennesker klarer å se alvoret i en epidemi som har allerede har tatt flere liv. Det er også kompetanse som gjør at jeg kritiserer myndighetene i deres håndtering av denne krisen. Så hvilken kompetanse har du til å uttale deg slik som du gjør? Omfanget av dette ser du ikke. 

Enkelte innbiller seg at det er bare eldre og syke som dør og bruker dette som en hvilepute, og sprer dette videre, ikke basert på kunnskap men antakelser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Switch skrev:

Jeg har heller ikke sagt at det ikke kommer til å bli like ille i Norge.

Jeg sier bare at vi er færre mennesker i Norge, og at man derfor ikke nødvendigvis er like mye oppi andre mennesker som man kanskje da er i Italia. Det er enklere å holde avstand fra (eventuelt syke) folk når man er 5 mill mennesker enn 60 mill mennesker i et land. Avhengig av størrelsen så klart.

Vil understreke at det ikke nødvendigvis betyr at det ikke vil bli like ille her. Hvis tiltakene ikke blir bedre og folk fortsetter å vandre ute blant andre enda de er i katantene (blant annet) så er det jo klart at det blir helt ekstremt ille. Ille er det uansett, men ja. 

Og for ordens skyld, jo, jeg tar viruset alvorlig. I tilfelle noen skulle få for seg noe annet. Greit å ha sagt det før folk kaster vekk tiden sin med å anta ting som overhodet ikke stemmer. 

Omfanget vil bli like stort og antall smittede øker slik som det gjorde i Italia. Vi har ikke kapasitet til å ivareta de pasientene som har behov for "vanlig" helsehjelp da helsevesenet er overbelastet. Norge er ikke forberedt på dette i det helet tatt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er en av WHOs største bidragsytere men tar ikke folkehelsen i Norge på alvor. 

WHOs budsjett er på om lag 36 milliarder kroner. Rundt halvparten av pengene er frivillige bidrag. Norges bidrag var på cirka 32 millioner kroner i ordinært kjernebidrag og 400 millioner kroner i frivillig bidrag i 2014.  https://www.fn.no/Om-FN/FNs-organisasjoner-fond-og-programmer/Verdens-helseorganisasjon-WHO

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer oppgitt over myndighetenes manglende evne til å informere og iverksette tiltak for å redusere smitte enn jeg er av selve viruset. Konsekvensene av myndighetenes manglende evne til å ta grep gjør at enkelte personer ikke forstår at dette kan bli meget alvorlig. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, himmeloghav skrev:

Norske myndigheter: «Vi er forberedt på det verste». Ingen grunn til engstelse! 

Økning fra 1 til 66 coronasmittede på kort tid på grunn av helsevesenet selv.  

Etter noen dager: «Vi har ikke nok smittevernutstyr». Det stjeles munnbind fra lageret på oslo universitetssykehus. 

Neste: «det kan bli mer omfattende og vi må de neste dagene regne med lokal smitteoverføring». Holmenkollfestivalen fra 6-8 mars med opp mot 35000 publikum avlyses ikke. Arrangøren uttaler at hun håper det blir den største folkefesten noensinne. Fastlege Jørgen Skavland mener den bør avlyses som et «føre var prinsipp». 

Nordmenn rådes til ikke å dra til nord Italia, men charterturister fra Italia fra samme smitteområde kan komme til oss. Nytt fly med charterturister kommer på lørdag.

Rene sirkuset! 

Dette er meget bekymringsverdig da landet blir styrt av en gjeng med klovner. 

Endret av Agatha Spinatha
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, Agatha Spinatha said:

Norge er vel styrt av en blå gjeng hvis bidrag fra næringslivet Styrer hvordan de regjerer;Penger først! 

Vi har en nasjonal krise. Hvor mange intervju har du sett med statsministeren ila disse dagene? Vanligvis flykter hun jo bare inn i en aller annen barnehage og gir et kattepusintervju der når ting stormer som verst, slik at hun kan si «ikke tilgjengelig» for alle andre henvendelser.

Men nå er hun vel redd for smitte og sitter og tygger ingefær i en eller annen lukket hule? Eller? 

Endret av Rullerusk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ble opplyst feil om forskjellen på hjemmeisolering og hjemmekatarantene på pressekonferansen fra ullevål eller den fra trondheim. Det ble sagt av de som holdt pressekonferansen at de i hjemmekarantene kunne gå på butikken, men ikke på jobb. Noen som husker dette? Kanskje derfor folk har gått på butikken i hjemmekarantene?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rullerusk skrev:

Norge er vel styrt av en blå gjeng hvis bidrag fra næringslivet Styrer hvordan de regjerer. Penger først! 

Vi har en nasjonal krise. Hvor mange intervju har du sett med statsministeren ila disse dagene? Vanligvis flykter hun inn i en aller annen barnehage og fir et kattepusintervju der når ting stormer som verst, slik at hun kan si «ikke tilgjengelig» for alle andre henvendelser. Men nå er hun vel redd for smitte og sitter og tygger ingefær i en eller annen lukket hule? 

Solberg har uttalt at verden kan ikke stoppe opp. Hun vil helst at folk skal leve som vanlig (hvis ikke går det utover økonomien), men man skal vise soleraditet med de utsatte gruppene og vaske hender. Virker som at de regner med ett visst folkesvinn, men det gjør ikke noe for dem, for de som blir borte er en byrde for samfunnet likevel sett med regjeringens øyne (ref. nav skandalen). 

Endret av himmeloghav
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Det er mer enn tydelig at du er bedre, smartere, mer kompetent og mer opplyst enn oss alle, inkludert klovnene som styrer et av verdens aller beste land å leve i. Derfor lurer jeg på om du, helt konkret, kan beskrive detaljert hvilke tiltak o store Agatha Spinatha ville ha innført? Og da tenker jeg ikke på åpenbare ting som alle i ettertid vet var en tragedie, som den stakkars øyelegen på Ullevål, men hvilke tiltak du ville ha innført helt fra starten av og som staten altså ikke har gjort. Jeg er spent, kjenner jeg, for gjennom denne tråden har du jammen bygget opp forventningene mine!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...