Gjest Sprettballen Skrevet 4. mars 2020 #1461 Del Skrevet 4. mars 2020 18 minutter siden, janeikanskje skrev: Altså, alle er godt opplyste om corona nå. Det er ikke dét som er problemet. Problemet er at det er to motstridende tilnærminger til hvordan man håndterer dette som privatperson. 1) Innfinne seg med realiteten: Dette er et virus som kommer til å spre seg enten vi vil eller ei, og mange av oss kommer til å få det. Noen kommer til å dø. Man tar fornuftige forholdsregler hva gjelder hygiene og lytter ellers godt til tiltak som blir formidlet fra myndigheter og helsepersonell, forblir naturligvis i karantene hvis man blir plassert i det, investerer kanskje litt i interessante medisinselskap som jobber med å utvikle vaksine, og forholder seg ellers rimelig normalt til livet. Deretter er det opp til Gud, Allah, Moder Jord eller hvem man nå sokner til. 2) Få dommedagsangst: Skrike som gærne høns om hvor ekstra farlig dette viruset er, klage på alle og enhver som ikke er redde nok eller snakker nok om worst case-scenariene, hamstre matvarer slik at det blir tomt for alle andre, stjele smittevernutstyr på sykehusene (HVA FAEN!), holde seg hjemme fra jobb ved hver minste lille kremt slik at samfunnet slutter å gå rundt, til nøds sende barna i barnehagen med gassmaske, men helst ta alle ut av jobb og skole og barnehage og bli i bunkersen til det hele er over - og man endelig går ut og får viruset som alle andre nå er ferdige med men som selvsagt ikke bare blir utryddet uten videre bare fordi dere sitter i bunkersen og spiser spaghetti på boks. Du glemte gruppe 3:de som gir blaffen i alt og alle som ikke angår dem selv. Det er disse som bryter anmodningen om å oppholde seg i hjemnekarantene inn til smittestatus er avklart, ikke gidder å ta nødvendige hygienetiltak, og som bevisst gjør som det passer dem selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #1462 Del Skrevet 4. mars 2020 Akkurat nå, Sprettballen skrev: Du glemte gruppe 3:de som gir blaffen i alt og alle som ikke angår dem selv. Det er disse som bryter anmodningen om å oppholde seg i hjemnekarantene inn til smittestatus er avklart, ikke gidder å ta nødvendige hygienetiltak, og som bevisst gjør som det passer dem selv. Og gruppe 4, som gjelder de fleste her som prøver å advare; de som faktisk klarer å ta inn over seg hvor ille det er, og prøver å forhindre at denne katastrofen skal få utfolde seg på verst mulig måte i Norge, fordi man ikke ønsker en samfunnskollaps på grunn av at 20% av Norge må ligge på sykehus samtidig med pustemaske (som åpenbart ikke går, vi har ikke plasser til alle) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 4. mars 2020 #1463 Del Skrevet 4. mars 2020 4 minutter siden, Sprettballen skrev: Du glemte gruppe 3:de som gir blaffen i alt og alle som ikke angår dem selv. Det er disse som bryter anmodningen om å oppholde seg i hjemnekarantene inn til smittestatus er avklart, ikke gidder å ta nødvendige hygienetiltak, og som bevisst gjør som det passer dem selv. Ja, vi kan gjerne inkludere en gruppe 3 også. Jeg har dog ikke møtt noen av disse, og anser dem som en sannsynligvis liten andel. Men for all del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 4. mars 2020 #1464 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 29 minutter siden, Limah skrev: Seriøst, nå må du gi deg. Det er forsvinnende liten andel som ender opp på respirator! Hva vet du om det? Jeg kan tenke meg at det ikke en gang finnes så mange respiratorer som det i verste fall vil kunne bli bruk for. Nok oksygen finnes heller ikke... Endret 4. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 4. mars 2020 #1465 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, likestilling skrev: Og gruppe 4, som gjelder de fleste her som prøver å advare; de som faktisk klarer å ta inn over seg hvor ille det er, og prøver å forhindre at denne katastrofen skal få utfolde seg på verst mulig måte i Norge, fordi man ikke ønsker en samfunnskollaps på grunn av at 20% av Norge må ligge på sykehus samtidig med pustemaske (som åpenbart ikke går, vi har ikke plasser til alle) Sorry mac, dette høres veldig ut som gruppe 2. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #1466 Del Skrevet 4. mars 2020 Akkurat nå, janeikanskje skrev: Sorry mac, dette høres veldig ut som gruppe 2. For folk som tilhører gruppe 5 kan jeg skjønne at det er vanskelig å skille disse to.... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 4. mars 2020 #1467 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 14 minutter siden, likestilling skrev: Og gruppe 4, som gjelder de fleste her som prøver å advare; de som faktisk klarer å ta inn over seg hvor ille det er, og prøver å forhindre at denne katastrofen skal få utfolde seg på verst mulig måte i Norge, fordi man ikke ønsker en samfunnskollaps på grunn av at 20% av Norge må ligge på sykehus samtidig med pustemaske (som åpenbart ikke går, vi har ikke plasser til alle) Det er jo gruppe 2? Gruppe 1 har også tatt det innover seg, men de blir ikke redde. Vi har sett de samme tallene, så dette handler mest om hvordan man takler kriser. Der er mennesker forskjellige. For meg er det viktig å beholde roen! Endret 4. mars 2020 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 4. mars 2020 #1468 Del Skrevet 4. mars 2020 10 minutter siden, likestilling skrev: For folk som tilhører gruppe 5 kan jeg skjønne at det er vanskelig å skille disse to.... Fortell om gruppe 5 ☺ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 4. mars 2020 #1469 Del Skrevet 4. mars 2020 12 minutter siden, likestilling skrev: For folk som tilhører gruppe 5 kan jeg skjønne at det er vanskelig å skille disse to.... Som sagt så forventer jeg ikke at gruppe 1 og 2 blir enige. 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 4. mars 2020 #1470 Del Skrevet 4. mars 2020 36 minutter siden, etnavn skrev: Ikke hvis vi ser på tallene fra italia: 335 new cases and 11 new deaths in Italy, for a total of 2,036 cases and 52 deaths to date. Among the 1,835 active cases, 908 (49%) are hospitalized, 166 of which (representing 9% of active cases) are in intensive care. Among the 201 closed cases, 149 (74%) have recovered, 52 (26%) have died. [source] 49% på sykehus... Halvparten altså. Du kan følge med her: https://www.worldometers.info/coronavirus/ At de er under "intensive care" betyr jo bare at de ligger på intensivavdeling, det betyr IKKE at de ligger på respirator. Mange som ligger på en intensivavdeling ligger der rett og slett for observasjon! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 4. mars 2020 #1471 Del Skrevet 4. mars 2020 17 minutter siden, hhhh9 skrev: Hva vet du om det? Jeg kan tenke meg at det ikke en gang finnes så mange respiratorer som det i verste fall vil kunne bli bruk for. Nok oksygen finnes heller ikke... Nok oksygen? Hva snakker du om? Hvert eneste sengerom på sykehus har oksygenuttak. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 4. mars 2020 #1472 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, janeikanskje skrev: Som sagt så forventer jeg ikke at gruppe 1 og 2 blir enige. 😉 Kommer ALDRI til å skje nei. 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 4. mars 2020 #1473 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 18 hours ago, hhhh9 said: Se hva legevakten uttalte https://www.nettavisen.no/nyheter/legevakten--folk-i-coronakarantene-gar-pa-butikken-og-pa-treningssenter/3423931964.html Milde himmel, jeg trodde ikke at folk var så dumme/egoistiske! Endret 5. mars 2020 av Bag 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 4. mars 2020 #1474 Del Skrevet 4. mars 2020 2 minutter siden, Limah skrev: Nok oksygen? Hva snakker du om? Hvert eneste sengerom på sykehus har oksygenuttak. Jeg leste at det finnes for få oksygenflasker. Men det er mulig at jeg er feilinformert. Men hvis dette er riktig: Hva hjelper det med oksygenuttak, dersom det ikke finnes oksygenbeholdere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 4. mars 2020 #1475 Del Skrevet 4. mars 2020 Akkurat nå, hhhh9 skrev: Jeg leste at det finnes for få oksygenflasker. Men det er mulig at jeg er feilinformert. Men hvis dette er riktig: Hva hjelper det med oksygenuttak, dersom det ikke finnes oksygenbeholdere? Alle rom har uttak med medisinsk oksygen koblet til veggen, du trenger bare et plastslange å koble til. Du tenker kanskje på portable oksygenkolber, de bruker bare ved flytting av pasienter fra A til B. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 4. mars 2020 #1476 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 3 minutter siden, Limah skrev: Alle rom har uttak med medisinsk oksygen koblet til veggen, du trenger bare et plastslange å koble til. Du tenker kanskje på portable oksygenkolber, de bruker bare ved flytting av pasienter fra A til B. Disse er vel koblet til ganske store beholdere? Uansett, jeg leste at det kan bli mangel på oksygen som disse store og små beholderne skal fylles med. Endret 4. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 4. mars 2020 #1477 Del Skrevet 4. mars 2020 33 minutter siden, likestilling skrev: Hvor mange da, du som vet dette? Uansett så sa jeg ikke at det nødvendigvis er mange, men at jeg ikke har lyst til å lure på om jeg blir bedre eller verre i flere uker.... Jeg vet ikke det selvsagt, men det gjør heller ikke du. Derfor blir det for dumt å sitte der å skrike ut om at du er redd for å havne på respirator. Men jeg har god kjennskap til sykehus og intensivavdelinger, og vet at mange av de som ligger der IKKE ligger på respirator. I tillegg fins det mange andre typer av pustestøtte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 4. mars 2020 #1478 Del Skrevet 4. mars 2020 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 4. mars 2020 #1479 Del Skrevet 4. mars 2020 4 timer siden, hhhh9 skrev: Jeg leste at det finnes for få oksygenflasker. Men det er mulig at jeg er feilinformert. Men hvis dette er riktig: Hva hjelper det med oksygenuttak, dersom det ikke finnes oksygenbeholdere? Kan noen korrigere, dersom dette er feilinformasjon? Har vi u-tømmelige mengder med oksygen på beholdere/tanker her i Norge? Er det ikke noe som må produseres og som tar en viss tid å produsere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 4. mars 2020 #1480 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 11 timer siden, missmcbeal skrev: Noen som vet om passasjerene som har sittet på samme fly med en som har fått påvist Koronavirus blir varslet om dette og blir bedt om å holdes karantene/se opp for symptomer? Inngår dette i å oppdrive alle som vedkommende har vært kontakt med? Jeg tenker fly må være utrolig slitsomt sted, og med alle flyene som har landet fra Italia så må jo dette gjelde veldig mange. Synest det er rart at dette ikke har blitt nevnt. Da ble spørsmålet mitt besvart i den nylige VG-artikkelen her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRbLAK/aatte-corona-smittede-var-paa-samme-fly-fire-nye-passasjerer-sier-de-har-blitt-smittet Flere som har vært på samme fly er smittet, og det viser nemlig hvor smittsomt det er med å sitte i samme fly, dette er skremmende. Her går det også frem at FHi sier de jobber med å spore opp folk, men at de ikke har kommet i mål med å spore opp folk som har sittet på samme fly som de som ha testet positivt. F.eks. et par fra Vestlandet som ikke har blitt kontaktet, men har oppsøkt testing selv etter å ha blitt kontaktet av Coronasmittede. Men det virker som FHI har en priorteringsliste på hvem av passasjerene som kontaktes, og at de som har vært nærmest må kontaktes først og dette tar tid. Hadde det ikke vært enklere om FHi kunne be flyselskapene sende ut en sms om de har hatt en passasjer med Coronasmitte i det aktuelle flyene? Dersom det er SÅ ressurskrevende å spore opp folk. Håper forøvrig at de aktuelle flyene blir rengjort skikkeleg før de brukes igjen? Iallfall på steder der MANGE tar på, som håndtaket på toalettet. Endret 4. mars 2020 av missmcbeal 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg