Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Limah said:

Hvor mange drar ikke på jobb som det er med en liten forkjølelse? Et stort antall smittede er langt fra ensbetydende med overfylte sykehus og mangel på personell. 

Bare at dette ikke er en forkjølelse, selv om det kan virke som det for flesteparten av de som får det. I alle land der det er har blitt utbredt har opptil 20% trengt sykehusinnleggelse. Flere hundre tusen kan bli smittet samtidig på det verste hvis ikke vi tar omfattende forholdsregler, og det gir titusenvis av mennesker som trenger behandling. I Norge har vi totalt mindre enn 20 000 sykehussenger, og de fleste av dem er opptatt eller kan ikke brukes til akutt syke som må isoleres.

Dette er ikke skremselspropaganda, det er en oppsummering av fakta.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, jordbær86 skrev:

Media lager nok skremselspropaganda fra før. Hvorfor lage mer her inne? Skal vedde på at mange av dere som skriver her ikke er helsepersonell. Slutt å skremme folk!

Det er ikke vår feil at folk blir skremt - av en skremmende sykdom. Dette er alvorlig, og det er på tide for folk å få hodet opp av sanden. Beklager å si det, men folk BURDE være redde - for å få folk til å begynne å reagere. Det er helt naturlig å være redd for en pandemi. Face the reality! 

Endret av Amananas
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jordbær86 skrev:

Media lager nok skremselspropaganda fra før. Hvorfor lage mer her inne? Skal vedde på at mange av dere som skriver her ikke er helsepersonell. Slutt å skremme folk!

Man trenger ikke å være helsepersonell for å forstå at dette ikke er en forkjølelse. Leste du den forskningsrapporten jeg la ut i forrige post?

Det er publisert i en journal av en forsker. Du kan jo starte der.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Butikkene tømmes for tørrvarer og hermetikk til tross for at både butikker og grossister har vært tydelige på at det ikke er nødvendig å hamstre.

https://www.nrk.no/sorlandet/setter-inn-ekstra-folk-for-a-fylle-butikkhyllene_-_-det-er-helt-vilt-her-1.14928513

(Dette er ikke skremselspropaganda, men ment for å opplyse og spre informasjon til alle som ikke ønsker å gå rundt med skylapper.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Amananas skrev:

Kan alle her gjøre dugnad og hjelpe til med å spre riktig informasjon i diverse kommentarfelt? Kan vi kommentere saklig til folk som skriker ut om hysteri og influensa, med rene fakta uten en nedlatende tone - men også få fram alvoret? Det er så viktig at folk forstår dette! Jeg forklarer til så mange jeg kan, men det drukner i klaging på hysteri og faktafeil. 

Går det an her inne å forfatte en relativt kort og konkret infomelding som alle kan bruke til å svare de som er misinformerte? 

Det er dessverre veldig vanskelig, for folk ønsker å tro at dette er en forkjølelse, eller i verste fall litt influensa. Det er veldig vanskelig for veldig mange å forholde seg til en brutal realitet. Det hjelper selvfølgelig ikke at de med rette kan si at "myndighetene og norske 'eksperter' sier at dette er en mild forkjølelse!"

For oss som skjønner hva som skjer er det jo et mareritt...

😐

Jeg har så utrolig lite lyst til å ligge på sykehus i en måned og lure på om jeg må ha respirator, eller enda verre...mens jeg sliter med å puste.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske politikere er så tafatte at det er helt utrolig, mer udugelige politikere skal du lete lenge etter. Nå er det kommet opp i nesten 50 stykker smittede, gjøres det noe for å stoppe dette? Neida, selvfølgelig ikke..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om det var like mange fjols i landet i 1939, når avisene begynte å melde om urolighetene i nazi-tyskland, som gikk rundt og kalte andre for "hysteriske" og "dommedagsprofeter".

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Amananas skrev:

Kan alle her gjøre dugnad og hjelpe til med å spre riktig informasjon i diverse kommentarfelt? Kan vi kommentere saklig til folk som skriker ut om hysteri og influensa, med rene fakta uten en nedlatende tone - men også få fram alvoret? Det er så viktig at folk forstår dette! Jeg forklarer til så mange jeg kan, men det drukner i klaging på hysteri og faktafeil. 

Går det an her inne å forfatte en relativt kort og konkret infomelding som alle kan bruke til å svare de som er misinformerte? 

Uansett hva du skriver til de som ikke tror, de vil faktisk ikke tro noe annet. Jeg hadde en "heftig" diskusjon med ett nært familiemedlem, hun mener også at dette er bare en influensa, at jeg er hysterisk og alle andre er hysterisk og paranoid.

Det hjelper ikke å linke til andre forskningartikler (engelsk) fordi hun er en av de som mener at det er konspirasjonsteorier av myndighetene ._.  Som hun sa her om dagen: Vel.....Svineinfluensa har drept mange flere enn hva det her nye viruset har gjort, om det kommer hit og vi blir tvungen karantane, det driter jeg i for myndighetene kan ikke overholde det blablabla, det er skremselspropaganda, jeg kommer til å fortsette livet mitt som normalt, da sa jeg faktisk til henne...Om hun blir smittet, så vil ikke jeg møte henne før hun er frisk igjen...Dama ble fornærmet  :fnise: 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, likestilling skrev:

Det er dessverre veldig vanskelig, for folk ønsker å tro at dette er en forkjølelse, eller i verste fall litt influensa. Det er veldig vanskelig for veldig mange å forholde seg til en brutal realitet. Det hjelper selvfølgelig ikke at de med rette kan si at "myndighetene og norske 'eksperter' sier at dette er en mild forkjølelse!"

😐

Jeg har så utrolig lite lyst til å ligge på sykehus i en måned og lure på om jeg må ha respirator, eller enda verre...mens jeg sliter med å puste.

Vi kan vel ikke la være å prøve. Og jeg har troen på at det sakte men sikkert vil gå inn hos en etter en, om vi er nok mennesker som hjelper til med å si fra! Tror de fleste trenger å høre/lese det et par ganger før de aksepterer det. Men jeg tror mange vil gjøre det til slutt! Og alt hjelper, når målet er å begrense hastigheten smitten brer seg i. 

Forresten: Idéen min er at om alle kan bruke samme meldingen, bare klipp og lim, så kan man svare det til folk og så ikke noe mer. Man skal ikke trenge å bruke energi på å diskutere med folk, men bare legge igjen faktaopplysninger som folk vil komme til å lese. 

Endret av Amananas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, likestilling skrev:

😐

Seriøst, nå må du gi deg. Det er forsvinnende liten andel som ender opp på respirator! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Amananas skrev:

Altså, alle er godt opplyste om corona nå. Det er ikke dét som er problemet. Problemet er at det er to motstridende tilnærminger til hvordan man håndterer dette som privatperson.

1) Innfinne seg med realiteten: Dette er et virus som kommer til å spre seg enten vi vil eller ei, og mange av oss kommer til å få det. Noen kommer til å dø. Man tar fornuftige forholdsregler hva gjelder hygiene og lytter ellers godt til tiltak som blir formidlet fra myndigheter og helsepersonell, forblir naturligvis i karantene hvis man blir plassert i det, investerer kanskje litt i interessante medisinselskap som jobber med å utvikle vaksine, og forholder seg ellers rimelig normalt til livet. Deretter er det opp til Gud, Allah, Moder Jord eller hvem man nå sokner til.

2) Få dommedagsangst: Skrike som gærne høns om hvor ekstra farlig dette viruset er, klage på alle og enhver som ikke er redde nok eller snakker nok om worst case-scenarioene, hamstre matvarer slik at det blir tomt for alle andre, stjele smittevernutstyr på sykehusene (HVA FAEN!), ringe ned 113 slik at de med akuttbehov ikke kommer gjennom, holde seg hjemme fra jobb ved hver minste lille kremt slik at samfunnet slutter å gå rundt, til nøds sende barna i barnehagen med gassmaske, men helst ta alle ut av jobb og skole og barnehage og bli i bunkersen til det hele er over - og man endelig går ut og får viruset som alle andre nå er ferdige med men som selvsagt ikke bare blir utryddet uten videre bare fordi dere sitter i bunkersen og spiser spaghetti på boks.

Ja, det er alvorlig med virus man ikke kjenner fra før. Nei, dette er ikke noe som det er nødvendig å hausse enda mer opp. Det ER faktisk viktigere at samfunnet overlever som samfunn.

Når det er sagt, har jeg liten tro på at disse to gruppene jeg har skissert kommer til å bli enige på noe tidspunkt. Det kan godt hende det hele bunner ut i hvorvidt man er redd for døden eller ei, som noen nevnte lenger oppe. Vet ikke. Men slik er det altså. To ulike tilnærminger, rett og slett.

Endret av janeikanskje
leif
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Amananas skrev:

Vi kan vel ikke la være å prøve. Og jeg har troen på at det sakte men sikkert vil gå inn hos en etter en, om vi er nok mennesker som hjelper til med å si fra! Tror de fleste trenger å høre/lese det et par ganger før de aksepterer det. Men jeg tror mange vil gjøre det til slutt! Og alt hjelper, når målet er å begrense hastigheten smitten brer seg i. 

Forresten: Idéen min er at om alle kan bruke samme meldingen, bare klipp og lim, så kan man svare det til folk og så ikke noe mer. Man skal ikke trenge å bruke energi på å diskutere med folk, men bare legge igjen faktaopplysninger som folk vil komme til å lese. 

Det er jo et greit forslag, om folk vil ta en "dugnad" og "spamme" det i alle kommentarfelt, men jeg aner ikke hva jeg skal skrive som er på et nivå som "fornektere". Det blir som å forklare en sta flat-earther at jorden egentlig er rund...

Forslag?

Endret av likestilling
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Limah skrev:

Seriøst, nå må du gi deg. Det er forsvinnende liten andel som ender opp på respirator! 

Ikke hvis vi ser på tallene fra italia:

335 new cases and 11 new deaths in Italy, for a total of 2,036 cases and 52 deaths to date. Among the 1,835 active cases, 908 (49%) are hospitalized, 166 of which (representing 9% of active cases) are in intensive care. Among the 201 closed cases, 149 (74%) have recovered, 52 (26%) have died. [source]

49% på sykehus... Halvparten altså. Du kan følge med her: https://www.worldometers.info/coronavirus/

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest balettsko
15 minutter siden, Limah skrev:

Hvor har du det fra? Gi meg kilder, er du grei. Her er oppdatert statistikk på viruset: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Statistikk fra Italia: 

"Among the 2,263 active cases, 1,034 (46%) are hospitalized, 229 of which (representing 10% of active cases) are in intensive care
Among the 239 closed cases, 160 (67%) have recovered, 79 (33%) have died."

Det er ikke hva jeg kaller "forsvinnende liten andel". Venter i spenning på din statistikk, siden du tydeligvis vet bedre enn helsevesenet i Italia.

Edit: Oops, etnavn var litt raskere😊

Endret av balettsko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@balettsko Hehe, det var to sjeler om samme tanke. Ser imidlertid at tallene dine er en dag nyere enn de jeg refererte til, men god side som alle skeptikerne burde ta en tur innom iblandt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nematocera said:

Enkelte egoister som har vært i karantene har heller ikke overholdt karantene: de har bare latt være å gå på jobb, men har gått på treningsenter og på butikken.

Hvilket belegg har du for denne påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest hhhh9
4 minutter siden, Bag skrev:

Hvilket belegg har du for denne påstanden?

Se hva legevakten uttalte https://www.nettavisen.no/nyheter/legevakten--folk-i-coronakarantene-gar-pa-butikken-og-pa-treningssenter/3423931964.html

Sitat

Dagrun Linchausen fra legevaktsentralen forteller at de får meldingen om folk i coronakarantene som drar på butikken og på treningssenter.

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
22 minutter siden, janeikanskje skrev:

Altså, alle er godt opplyste om corona nå. Det er ikke dét som er problemet. Problemet er at det er to motstridende tilnærminger til hvordan man håndterer dette som privatperson.

1) Innfinne seg med realiteten: Dette er et virus som kommer til å spre seg enten vi vil eller ei, og mange av oss kommer til å få det. Noen kommer til å dø. Man tar fornuftige forholdsregler hva gjelder hygiene og lytter ellers godt til tiltak som blir formidlet fra myndigheter og helsepersonell, forblir naturligvis i karantene hvis man blir plassert i det, investerer kanskje litt i interessante medisinselskap som jobber med å utvikle vaksine, og forholder seg ellers rimelig normalt til livet. Deretter er det opp til Gud, Allah, Moder Jord eller hvem man nå sokner til.

2) Få dommedagsangst: Skrike som gærne høns om hvor ekstra farlig dette viruset er, klage på alle og enhver som ikke er redde nok eller snakker nok om worst case-scenariene, hamstre matvarer slik at det blir tomt for alle andre, stjele smittevernutstyr på sykehusene (HVA FAEN!), holde seg hjemme fra jobb ved hver minste lille kremt slik at samfunnet slutter å gå rundt, til nøds sende barna i barnehagen med gassmaske, men helst ta alle ut av jobb og skole og barnehage og bli i bunkersen til det hele er over - og man endelig går ut og får viruset som alle andre nå er ferdige med men som selvsagt ikke bare blir utryddet uten videre bare fordi dere sitter i bunkersen og spiser spaghetti på boks.

Ja, det er alvorlig med virus man ikke kjenner fra før. Nei, dette er ikke noe som det er nødvendig å hausse enda mer opp. Det ER faktisk viktigere at samfunnet overlever som samfunn.

Når det er sagt, har jeg liten tro på at disse to gruppene jeg har skissert kommer til å bli enige på noe tidspunkt. Det kan godt hende det hele bunner ut i hvorvidt man er redd for døden eller ei, som noen nevnte lenger oppe. Vet ikke. Men slik er det altså. To ulike tilnærminger, rett og slett.

Takk for et saklig innlegg. Jeg tilhører gruppe 1 og tar forhåndsregler men er ikke redd uansett hva som skjer.

Blir heldigvis ikke redd av at folk i denne tråden gjentar ting jeg allerede vet, men synes det er synd man blir kalt idiot bare fordi man mener noe annet om det som skjer.

Folk setter også likhetstegn mellom redsel og forhåndsregler. Men man må jo ikke være redd for å vaske hendene ofte liksom. Man kan faktisk forholde seg til en pandemi med ro og ellers følge retningslinjer og råd. Noe mer får man ikke gjort, så da er det bare å la naturen gå sin gang mens man nyter livet mens man har det.

Jeg tror heller ikke redsel er veien å gå, det kan skape kaos. Det er mange scenarioer som kan utfolde seg dersom nok folk tror de skal dø om en måned...

Så er det de som gir faen, det er de man burde prate med.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Limah skrev:

Hvor mange da, du som vet dette?

Uansett så sa jeg ikke at det nødvendigvis er mange, men at jeg ikke har lyst til å lure på om jeg blir bedre eller verre i flere uker....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...