Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Sirisiri10
18 minutter siden, Limah skrev:

Alle underliggende sykdommer er ikke risikofaktorer, det er helt sprøtt å insinuere at 1,4 millioner mennesker vil dø hvis de får det. Og det du ikke tar med i betraktning her er at at de aller aller aller fleste får en mild versjon av sykdommen, mange vet ikke engang at de har det, ergo er det svært lite som kommer til å stoppe opp eller kollapse. Hvor mange drar ikke på jobb som det er med en liten forkjølelse? Et stort antall smittede er langt fra ensbetydende med overfylte sykehus og mangel på personell. 

Og hvor og når har jeg sagt at 1,4 mill vil dø? 

Da tror jeg du skal gi informasjonem videre til resten av verden, at karantene er unødvendig. For der er ekspertene uenig med deg. Også ang kapasitet på sykehuset i Norge.....generelt verden. DET er en grunn til at personer og byer blir satt i karantene, er ikke for morroskyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hhhh9

Avstemningen i Nettavisen:

Sitat

Bør norsk politi gripe inn mot de som bryter karantene-bestemmelsene?

Dette er en uhøytidelig måling for hva leserne i denne saken mener. Resultatet trenger ikke være representativt for gjennomsnittet av befolkningen.

Ja
84%
Nei
11%
Ikke på nåværende tidspunkt
5%

Det er spesielle paragrafer i den såkalte epidemiloven som gir danske myndigheter mulighet til å ta i bruk omfattende maktmidler for å hindre at viruset sprer seg, melder NTB.

Hvorfor har vi ikke tilsvarende paragrafer i tilsvarende lov her i Norge?!

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Limah skrev:

Jeg er ikke noe mer redd dette viruset nå selv om det har kommet til Norge. Eneste forskjellen på dette viruset og andre sammenlignbare sykdommer som influensa etc. er at dette smitter lettere. De eldre og syke som har fått dette og dødd ville sannsynligvis gjort det av vanlig influensa også. Forstå meg rett, det er forferdelig trist å miste mennesker uansett, det er ikke det jeg mener. Men vi har ingen ny svartedauden her heller. Ingen av dere sitter med den fulle oversikten, og selv om tilsynelatende unge og friske mennesker har dødd av dette så er det ingen av dere som vet om det fantes bakenforliggende årsaker også der. En 34-åring kan fint ha en uoppdaget sykdom. Så kan man spørre seg om Norge og verden tåler at alt stopper opp i den grad dere ønsker for å forhindre (bremse?) spredningen av dette. Det er langt fler som fler som kommer til å dø hvis hele velferden kollapser. 

🙄

Hva er dødeligheten på denne, hvis vi f.eks. ser på Italia? I Kina er det offisielt 3.7% nå.

Hvor mange er % i Italia må legges inn på sykehus?

Hvor mange % i Italia trenger intensivbehandling? 

Det er ikke veldig vanskelig å finne ut av disse tingene, og da ser du at det er noe helt annet enn influensa....

Viruset heter SARS-CoV-2, og det er ikke et helt tilfeldig navn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette såkalte mediehysteriet som enkelte skriver flittig om mens de latterliggjør de som har innsett at dette er alvorlig, kommer til å få seg et mega sjokk når realiteten havner i fanget. Da kan vi snakke hysteri med store bokstaver. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, etnavn skrev:

6 nye tilfeller i drammen, en i trondheim, en i haugesund og nå 7 i oslo. Det blir 15 hittil i dag.

Da er tallet nå 48 bekreftet smittet i Norge: https://www.tv2.no/nyheter/11265837/

Det går fort.. Det begynner alltid med noen. Leste også at enkelte som sitter i karantene har vært ute og sosialisert seg. Er nordmenn som folkeslag dumme?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev:

Det går fort.. Det begynner alltid med noen. Leste også at enkelte som sitter i karantene har vært ute og sosialisert seg. Er nordmenn som folkeslag dumme?

Ja, man kan begynne å lure... Har ikke vært noe naturlig utvalg her på en stund så... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hhhh9
1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev:

Jeg antar at de fleste av disse gir faen i sine medmennesker. Og derfor trenger vi tilsvarende paragrafer som de har i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hhhh9 skrev:

Jeg antar at de fleste av disse gir faen i sine medmennesker. Og derfor trenger vi tilsvarende paragrafer som de har i Danmark.

Det har vært alt for mye fokus på individet og dets behov. Resultatet er blitt en gjeng med egoister.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev:

Det har vært alt for mye fokus på individet og dets behov. Resultatet er blitt en gjeng med egoister.

Den store ego-bølgen som kom innover oss på syttitallet, og som babyboomer-generasjonen har hatt som fanesak de siste tiårene, viser seg virkelig når vi nå står ovenfor denne potensielle katastrofen. Denne situasjonen trenger omsorg og medmennesklighet for å løses på best mulig måte - og alt annet enn den selvrealiserings-mentaliteten som har vært så gjeldende og ødeleggende her så altfor lenge. Muligens blir det vår bane.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, etnavn skrev:

Den store ego-bølgen som kom innover oss på syttitallet, og som babyboomer-generasjonen har hatt som fanesak de siste tiårene, viser seg virkelig når vi nå står ovenfor denne potensielle katastrofen. Denne situasjonen trenger omsorg og medmennesklighet for å løses på best mulig måte - og alt annet enn den selvrealiserings-mentaliteten som har vært så gjeldende og ødeleggende her så altfor lenge. Muligens blir det vår bane.

Selvrealisering er bra, men vi må lære å tenke, oss - ikke bare meg, meg, meg og jeg vil.. Det nye generasjonen må lære å ivareta fellesskapet da vi ikke klarer oss uten hverandre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balettsko

xoY0uJp.jpg

Dette ser ikke bra ut. Vi aner ikke hvilke langtidsvirkninger denne sykdommen kan ha, så at folk tar så lett på det er utrolig trist. Sykdommen kan overhodet ikke sammenlignes med influensa. De som går rundt ute til tross for at de er i "karantene" burde få konsekvenser for at de setter så mange liv eller folks helse i fare. Helt utrolig at det er lov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
14 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Det er nå så  men det hjelper nok ikke med likegyldigheten og bagatelliseringen som enkelte fagpersoner gikk ut med i starten heller. 

Hvis de som bryter karantenen tror at det er bare en liten forkjølelse de har med å gjøre,  og at all annen informasjon er skremselspropaganda er det ikke rart at de ikke tar det på alvor hvis de bare ser seg og sine 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hhhh9 skrev:

Folk som bryter med karantenereglene blir ikke straffet:

– Vi har ingen sanksjonsmuligheter, men kan bare mane folk til at de tar samfunnsansvar slik at vi begrenser smitte. Det handler om god borgerånd, sier legevaktsjefen til BT.

Strengere i Danmark

I Danmark er reglene litt annerledes.

Regjeringen i landet har gitt politiet myndighet til å anholde antatt virussmittede som nekter å teste seg for coronaviruset eller å isolere seg.

https://www.nettavisen.no/nyheter/legevakten--folk-i-coronakarantene-gar-pa-butikken-og-pa-treningssenter/3423931964.html

Jeg vet at det ikke er ditt sitat, det ble litt rart, men vi har jo Smittevernsloven!

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55

Sitat

§ 5-1. Plikter for en person som er smittet med en allmennfarlig smittsom sykdom

Den som har grunn til å anta at han selv eller noen han har omsorgen for, er smittet med en allmennfarlig smittsom sykdom, skal snarest gi beskjed til lege og oppsøke legen for nødvendig undersøkelse.

En smittet person med en allmennfarlig smittsom sykdom har plikt til å gi nødvendige opplysninger om hvem smitten kan være overført fra. Dersom overføringen kan ha skjedd ved miljøsmitte, f.eks. drikkevann, matvarer eller dyr, har vedkommende også plikt til å opplyse om dette. Dessuten har vedkommende plikt til å opplyse hvem han eller hun selv kan ha overført smitten til. Opplysningene skal gis til den undersøkende legen eller til kommunelegen.

En smittet person med en allmennfarlig smittsom sykdom har plikt til å ta imot og følge den personlige smittevernveiledningen som legen gir, jf. § 2-1 for å motvirke at sykdommen blir overført til andre og plikt til å la seg isolere dersom det er nødvendig.

De som bryter loven må da kunne straffes?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, balettsko skrev:

xoY0uJp.jpg

Dette ser ikke bra ut. Vi aner ikke hvilke langtidsvirkninger denne sykdommen kan ha, så at folk tar så lett på det er utrolig trist. Sykdommen kan overhodet ikke sammenlignes med influensa. De som går rundt ute til tross for at de er i "karantene" burde få konsekvenser for at de setter så mange liv eller folks helse i fare. Helt utrolig at det er lov...

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jmv.25728

Her er en lang forskningsartikkel om dette...

Sitat

It is now known that CoVs are not always confined to the respiratory tract and that they may also invade the CNS inducing neurological diseases. Such neuroinvasive propensity of CoVs has been documented almost for all the betacoronaviruses, including SARS-CoV 1, MERS-CoV 11, HCoV-229E16, HCoV-OC4312, mouse hepatitis virus (MHV)17, and porcine hemagglutinating encephalomyelitis coronavirus (HEV)9-10, 18-19.

In light of the high similarity between SARS-CoV and SARS-CoV2, it is quite likely that the potential neuroinvason of SARS-CoV-2 plays an important role in the acute respiratory failure of COVID-19 patients. According to the complaints of a survivor, the medical graduate student (24 years old) from Wuhan University, she must stay awake and breathe consciously and actively during the intensive care. She said that if she fell asleep, she might die because she had lost her natural breath.

"mild forkjølelse, slapp helt av, ingen straff for folk som bruker karantene som ekstra ferie etter å ha vært idioter i Italia"

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, likestilling skrev:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jmv.25728

Her er en lang forskningsartikkel om dette...

"mild forkjølelse, slapp helt av, ingen straff for folk som bruker karantene som ekstra ferie etter å ha vært idioter i Italia"

Ja, jammen litt av en "influensa" det her... Jeg skal hvertfall ikke dra på meg det greiene der, risikogruppe eller ei, det er helt sikkert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan alle her gjøre dugnad og hjelpe til med å spre riktig informasjon i diverse kommentarfelt? Kan vi kommentere saklig til folk som skriker ut om hysteri og influensa, med rene fakta uten en nedlatende tone - men også få fram alvoret? Det er så viktig at folk forstår dette! Jeg forklarer til så mange jeg kan, men det drukner i klaging på hysteri og faktafeil. 

Går det an her inne å forfatte en relativt kort og konkret infomelding som alle kan bruke til å svare de som er misinformerte? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
13 minutter siden, likestilling skrev:

Jeg vet at det ikke er ditt sitat, det ble litt rart, men vi har jo Smittevernsloven!

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55

De som bryter loven må da kunne straffes?

De som sitter i hjemmeisolat (påvist syke) kan straffes hvis de bryter retningslinjene. 

De som sitter i hjemmekarantene (ikke påvist sykdom eller smittefare) går ikke under den loven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media lager nok skremselspropaganda fra før. Hvorfor lage mer her inne? Skal vedde på at mange av dere som skriver her ikke er helsepersonell. Slutt å skremme folk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, etnavn skrev:

Ja, jammen litt av en "influensa" det her... Jeg skal hvertfall ikke dra på meg det greiene der, risikogruppe eller ei, det er helt sikkert.

Det ser ut til at Erna mer eller mindre har gjort det påbudt nå...

Det skal godt gjøres å slippe unna når hun og FHI gjør det de kan for at alle skal bli infisert så fort som mulig. Hvis det ikke er planen deres gjør de en sinnsykt god jobb med å få det til å virke slik i alle fall....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...