Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Som dere kanskje ser kan dette gå utover planlagte operasjoner og behandlinger, det er ikke bare coronasmittede som er problemet her. Helsevesenet som allerede er belastet, vil bli enda mer belastet. Hvem vil dette gå utover? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ansiktsutrykket til overlegen i intensivmedisin burde si dere alt dere behøver å vite om situasjonen! 

Debatten

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
1 minutt siden, Rullerusk skrev:

Ansiktsutrykket til overlegen i intensivmedisin burde si dere alt dere behøver å vite om situasjonen! 

Debatten

Har ikke TV tilgjengelig her jeg er nå. Ser han veldig bekymret og alvorlig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hhhh9 skrev:

Ja, dessverre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hhhh9 said:

Han utrykker alt jeg har har forstått for mange uker siden, og alt jeg har ment om denne saken siden dag 1.

Han ser ikke bekymret ut. Han ser ut som en soldat som skal ut i krig ville sett ut. Du forstår at han IKKE har tillit til de han mener uttaler seg fra er fugleperspektiv; FHI. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde nesten ikke det kunne bli mer pinlig, men at Guldvag sier at dersom publikum i Kollen samarbeider om håndvask, så kan folkefesten i Kollen gå fint. 

Går nesten ikke an å bli mer tafatt. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Rullerusk skrev:

Han utrykker alt jeg har har forstått for mange uker siden, og alt jeg har ment om denne saken siden dag 1.

Han ser ikke bekymret ut. Han ser ut som en soldat som skal ut i krig ville sett ut. Du forstår at han IKKE har tillit til de han mener uttaler seg fra er fugleperspektiv; FHI. 

Jeg oppfattet ham som bekymret men på samme tid uenig i FHI sin hånderting av dette. Mye kunne vært unngått dersom de hadde vært forberedt. Gudene skal vite at de har hatt god nok tid på seg. Oppfattet også at han ikke hadde tillit til FHI eller Høye. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
12 minutter siden, hhhh9 skrev:

Han ser ut som seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, missmcbeal skrev:

Trodde nesten ikke det kunne bli mer pinlig, men at Guldvag sier at dersom publikum i Kollen samarbeider om håndvask, så kan folkefesten i Kollen gå fint. 

Går nesten ikke an å bli mer tafatt. 

Det er ikke uten grunn de blir kritisert. Vask, vaske henda fungerer som lek i barnehagen, ikke i Kollen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer så mange andre land å gjøre mye mer på kor tid enn det Norge ikke er i nærheten av, se på det her, og de har så langt 27 tilfeller, mye mindre enn Norge og nesten dobbel så stor befolkning:

"6 new cases in the United Arab Emirates. [source] Schools closed for 4 weeks [source] Concerts, sports events cancelled to reduce the spread of coronavirus [source]"

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, missmcbeal skrev:

Hvordan klarer så mange andre land å gjøre mye mer på kor tid enn det Norge ikke er i nærheten av, se på det her, og de har så langt 27 tilfeller, mye mindre enn Norge og nesten dobbel så stor befolkning:

"6 new cases in the United Arab Emirates. [source] Schools closed for 4 weeks [source] Concerts, sports events cancelled to reduce the spread of coronavirus [source]"

UAE er virkelig et land å trakte etter. Spesielt når det kommer til politiske rettigheter. Det er en grunn til at mer åpne land og demokratier er tyngre å endre på denne måten, og det er rettigheter vi nyter godt av hver eneste dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Example skrev:

UAE er virkelig et land å trakte etter. Spesielt når det kommer til politiske rettigheter. Det er en grunn til at mer åpne land og demokratier er tyngre å endre på denne måten, og det er rettigheter vi nyter godt av hver eneste dag.

Skjønner at du er ironisk og egentlig var det mest et retorisk spørsmål. Jeg er klar over at det er uavhengigheten og frihetstenkingen som gjør til at det sitter så langt inne hos enkelte. Men om vi nyter så godt av det i dag er jeg ikke så sikker på med måten alt dette blir håndtert på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Example skrev:

Allikevel klarte de å sette inn tiltak, Norge derimot er en annen historie. Før utbruddet hevdet de at de hadde full kontroll men de har ikke det. De var ikke så kjepphøye i dag.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lite opptatt av de få bekreftede smittetilfellene man har oppdaget til nå. Det forteller oss jo bare at viruset er ganske smittsomt, og at det må være store mørketall i Italia.

Derimot syns jeg det virker VELDIG viktig å prøve å få et overslag over hvor mange som allerede er smittet innenlands, og hvor fort smitten sprer seg her. Derfor lurer jeg på hvorfor FHI ikke tester et representativt utvalg av befolkningen, og lager modeller som kan si noe om det faktisk antallet smittede i Norge nå?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
3 minutter siden, Xfreya skrev:

Jeg er lite opptatt av de få bekreftede smittetilfellene man har oppdaget til nå. Det forteller oss jo bare at viruset er ganske smittsomt, og at det må være store mørketall i Italia.

Derimot syns jeg det virker VELDIG viktig å prøve å få et overslag over hvor mange som allerede er smittet innenlands, og hvor fort smitten sprer seg her. Derfor lurer jeg på hvorfor FHI ikke tester et representativt utvalg av befolkningen, og lager modeller som kan si noe om det faktisk antallet smittede i Norge nå?

Det hadde vært veldig positivt om en slik test ble gjennomført! Håper det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Xfreya skrev:

Jeg er syk nå, og utifra hvordan vi får servert info om smitteområder så er det lite trolig at jeg er positiv, men med store mørketall så er det umulig å vite. Jeg melder meg gjerne til å testes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Sirisiri10

På diskusjonen på NRK sier NHI at de tar høyde for at ca. 25% av befolkningen vil få viruset. Ca. 1,3 mill. Overlegen på NHI fra Kristiansand sa opptil 70%. Ca 3,7 mill. 

1,4 mill i Norge har underliggende sykdom. 500 000 av befolkningen er mellom 70-80år. 200 000 er over 80 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sirisiri10 skrev:

Overlegen på NHI fra Kristiansand sa opptil 70%. 

Og dette har vel også WHO sagt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
5 minutter siden, Psilocybe skrev:

Og dette har vel også WHO sagt? 

Det aner jeg ikke. 

Er ihvertfall høye tall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakte, men sikkert kommer det små drypp av fakta fra myndighetene. Litt hver dag, men ikke alt på en gang. Må nemlig passe på at folket ikke får panikk. Fakta omkring situasjonen skal opplyses om veldig sakte og gradvis, litt hver dag, slik at vi bedre "tåler" det.

Jeg er rimelig lei av fordummingen. Jeg er rimelig lei av å bli behandlet som komplett idiot av myndighetene. Spør du meg så virker denne taktikken mot sin hensikt - jeg mister tiltro til myndighetene og blir mer skeptisk av dette.

Jeg hadde slappet mye mer av hvis de forsikret oss om at de forstod alvoret. Da kunne jeg hatt tiltro til at de håndterte situasjonen deretter. Når de fremdeles bare halvveis vedgår at folk kan være smittebærere i en uke før dette slår ut, og dette er informasjonen de gir til folket, da sier det seg selv at dette vil komme ut av kontroll i nær framtid.

Endret av etnavn
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...