Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

15 minutter siden, hhhh9 skrev:

Du har rett. Hvilke tiltak er de viktigste man kan gjøre for å beskytte seg mot smitte og for å unngå å potensielt smitte andre (selv om man ikke vet om man er smittet)?

Ha alltid med seg en antibac i vesken/lommen når man ikke har tilgang til vann og såpe. Bruk antibac etter besøk i butikk, kollektivtransport og når man har vært i fysisk kontakt med folk eller tatt på felles gjenstander. Kjøp innpakket mat fremfor løsvekt. Vask frukt i vann og såpe før man spiser det. Ikke bruk brødmaskinen. Pakk bananer og brød i plast før du legger de på rullebåndet. Vask alltid hender med en gang du kommer hjem. Bruk albue til å trykke på knapper som ringeklokke, døråpnere etc. Man kan også bruke engangshansker ute, men da må man regne med å bli sett på som hysterisk. 

Endret av himmeloghav
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
6 minutter siden, himmeloghav skrev:

Ha alltid med seg en antibac i vesken/lommen når man ikke har tilgang til vann og såpe. Bruk antibac etter besøk i butikk, kollektivtransport og når man har vært i fysisk kontakt med folk eller tatt på felles gjenstander. Kjøp innpakket mat fremfor løsvekt. Vask frukt i vann og såpe før man spiser det. Ikke bruk brødmaskinen. Pakk bananer og brød i plast før du legger de på rullebåndet.  Vask alltid hender med en gang du kommer hjem. Bruk albue til å trykke på knapper som ringeklokke, døråpnere etc.  Man kan også bruke engangshansker ute, men da må man regne med å bli sett på som hysterisk.

Takk! ❤️

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, hhhh9 skrev:

Du har rett. Hvilke tiltak er de viktigste man kan gjøre for å beskytte seg mot smitte og for å unngå å potensielt smitte andre (selv om man ikke vet om man er smittet)?

Det er antibac og slikt, vaske hendene hver gang du er ute, vaske håndtak på bildører, kanskje til og med bruke hansker i visse tilfeller... hvis det er mange smittede i området tror jeg f.eks. håndtak på handlevogner og slikt kan bli smittekilder.

Dessverre er det veldig lite vi kan gjøre på individnivå, og med denne "etterpåklokskaps-strategien" som vi kjører nå blir det fort katastrofe før fornuftige tiltak settes inn og folk tar grunnleggende forholdregler. De fleste har åpenbart ikke evne til å tenke selv, og lever i fornektelse.

Han her sier at 50% av syke trenger oksygen 😕 

Hvem det er:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(06)69025-9/fulltext

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
37 minutter siden, likestilling skrev:

Det er antibac og slikt, vaske hendene hver gang du er ute, vaske håndtak på bildører, kanskje til og med bruke hansker i visse tilfeller... hvis det er mange smittede i området tror jeg f.eks. håndtak på handlevogner og slikt kan bli smittekilder.

Dessverre er det veldig lite vi kan gjøre på individnivå, og med denne "etterpåklokskaps-strategien" som vi kjører nå blir det fort katastrofe før fornuftige tiltak settes inn og folk tar grunnleggende forholdregler. De fleste har åpenbart ikke evne til å tenke selv, og lever i fornektelse.

Hvem det er:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(06)69025-9/fulltext

Takk for gode råd ❤️

Kanskje man burde rense håndtaket på handlevognen med antibac før man bruker den?

De stengene man holder seg fast i som stående passasjer i buss, er ofte klissete av skitt. Jeg lurer på om de faktisk aldri blir vasket i det hele tatt?

Har også sett at butikkpersonale bruker de samme handlevognene som kunder skal legge sine matvarer i, til å oppbevare søppel fra avfallsbeholdere i (under tømming av butikkens søppelbøtter). Dette kan da umulig være hygieniskt eller tillatt (med tanke på at det ikke er tillatt å kjøre matvarer i samme varebil som det har blitt kjørt søppel i)?                                                                                         

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, XaoS skrev:

De du oppfordrer til å ta hensyn er nok ikke inne på denne tråden. De syns folk er "hysteriske".

Eksempel fra min arbeidsplass. En kollega kom på jobb i forrige uke med kraftig hoste og nedsatt allmenntilstand. Han og familien var i Italia fram til mandagen forrige uke. Han spøkte mye med at han hadde Corona, men så ingen grunn til å teste seg siden det var Sør-Italia. Han så ingen grunn til å være hjemme for han hadde ikke særlig feber. 

Denne uken har tre kollegaer i avdelingen blitt syke, og to av de hadde vett til å holde seg hjemme. Men likevel. Smitten (corona eller ei) har for lengst spredd seg, for folk som han tar så lett på det og rett og slett ikke bryr seg om smittefare. 

Tror ikke vi kan stoppe spredning med så mange "whatever" mennesker rundt oss. 

Ja det var jo helt krise at vinterferien kom oppi dette, både fordi helsemyndighetene virket å ha glemt at den skulle avvikles og ikke hadde noen strategi for håndteringen av den plutselig økte smittefaren som fulgte, og fordi det tar tid å snu tankegangen til folk, og da hjelper det ikke med vag og ullen informasjon med mye hvis og om og men som går inn det ene øret og ut det andre, og stadig underkommunisering av alvorlighetsgraden. Det er jo nærmest en ryggmargrefleks for mange å tenke at dette sikkert ikke gjelder meg, så din kollega er nok ikke alene om å tenke sånn (selv om han burde holdt seg hjemme uansett hva som feiler han). Jeg er sikker på at mange av de som kom hjem fra utlandet bare har klandret airconditionen på flyet hvis de har vært litt småforkjøla etter de kom hjem, og ikke tenkt noe mer på det, særlig hvis de ikke skjønner alvoret og kanskje ikke var nøyaktig i de nevnte områdene. (Her burde forøvrig FHI vært et skritt foran og umiddelbart utvidet området til å for eksempel inkludere alle større flyplasser i nærheten av utbrudd, samt hele landet der det er utbrudd. Igjen gjorde de vel det etter skaden var skjedd). 

I tillegg har sikkert mange vært like redde for å framstå hysteriske som for å være smittet, særlig siden symptomene ofte er milde.  Så blir de kanskje friske igjen før de rekker å tenke seg skikkelig om, og glemmer at de var forkjøla eller satser på at det sikkert ikke var noe og dropper å si fra. I mellomtiden har de også tatt buss, vært på kino, jobb, butikk, etc, og smittet andre som ikke har vært noe sted, og derfor ikke reagerer når de blir litt snufsete.  Jeg blir vel mer overrasket hvis det ikke er noe smitte under radaren i Oslo nå enn hvis det er det. 

Folk er i det hele tatt så opptatte av hysteri, som om det skulle være flaut å "overreagere" i en sånn situasjon som nå. Det er ihvertfall mye bedre enn å ikke reagere. Så får tiden vise om vi hadde grunn til å bekymre oss over håndteringen fra myndighetenes side eller ikke, og jeg håper selvfølgelig svaret er "ikke". Smitte til landet kunne vi nok ikke unngått uansett, men vi bør forsøke å sinke spredningen så godt det lar seg gjøre, og da må vi antakelig innstille oss på å ta noen grep litt utover det vanlige, slik andre land har gjort, og det så tidlig som mulig. Foreløpig går det dessverre alt for tregt. Og når man alltid ligger et skritt etter, så vil jo nødvendigvis tiltakene måtte bli mye mer omfattende. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, likestilling skrev:

Hvem det er:

Han sier ikke at 50% av pasientene trenger oksygen. Han sier at de må øke sengekapasiteten med 50% er litt forskjell der!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, hhhh9 said:

Takk for gode råd ❤️

Kanskje man burde rense håndtaket på handlevognen med antibac før man bruker den?

De stengene man holder seg fast i som stående passasjer i buss, er ofte klissete av skitt. Jeg lurer på om de faktisk aldri blir vasket i det hele tatt?

Har også sett at butikkpersonale bruker de samme handlevognene som kunder skal legge sine matvarer i, til å oppbevare søppel fra avfallsbeholdere i (under tømming av butikkens søppelbøtter). Dette kan da umulig være hygieniskt eller tillatt (med tanke på at det ikke er tillatt å kjøre matvarer i samme varebil som det har blitt kjørt søppel i)?                                                                                         

Her er en lengre liste med råd og tips som kanskje kan være til nytte, også uten antibac.

Endret av Bix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, likestilling skrev:

Hvem det er:

Greit å lese det man poster før man trekker firhastede konklusjoner.. Hvis det er sånn man leser alle nyheter rundt dette, ja da er det ikke rart man blir gal av det. Pust med magen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Example skrev:

Greit å lese det man poster før man trekker firhastede konklusjoner.. Hvis det er sånn man leser alle nyheter rundt dette, ja da er det ikke rart man blir gal av det. Pust med magen. 

Vil du forklare hva du prøver å få frem her, eller skal det være opp til andre å gjette seg frem til? Tenk med hodet.

Edit:

Jeg tror jeg ser hva du mener; du visste ikke hvor mange som er på sykehus. Det hadde nok vært bedre å si at 49% av syke er innlagt på sykehus, og av dem er 100% avhengige av oksygentilførsel, så totalt 49% av syke trenger oksygentilførsel.

Er vi enige nå? Jeg tror jeg har postet tidligere hvor mange som er innlagt på sykehus der, men jeg burde kanskje gjentatt det.

Bare 49% av de som er bekreftet smitter trenger oksygentilførsel på sykehus altså, beklager den unøyaktigheten.

Endret av likestilling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2020 den 7.00, lillemy02 skrev:

Han sier ikke at 50% av pasientene trenger oksygen. Han sier at de må øke sengekapasiteten med 50% er litt forskjell der!

Han sier at 100% av de som er innlagt på sykehus trenger oksygen.

Sitat

in an hospital of Lombardy they had initially 7 ICU beds and they increased to 13, 100% are occupied by covid19. They have to redirect 1-2 ICU patients a day. They don’t have enough oxygen ports for all the patients that need them.All hospitalized even outside ICU need oxygen

49% (I alle fall da jeg skrev dette) av de som var registrert syke i Italia var innlagt på sykehus.

Greit, vi kan godt si 49% hvis du skal pirke.

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Buridan skrev:

Ja det var jo helt krise at vinterferien kom oppi dette, både fordi helsemyndighetene virket å ha glemt at den skulle avvikles og ikke hadde noen strategi for håndteringen av den plutselig økte smittefaren som fulgte, og fordi det tar tid å snu tankegangen til folk, og da hjelper det ikke med vag og ullen informasjon med mye hvis og om og men som går inn det ene øret og ut det andre, og stadig underkommunisering av alvorlighetsgraden. Det er jo nærmest en ryggmargrefleks for mange å tenke at dette sikkert ikke gjelder meg, så din kollega er nok ikke alene om å tenke sånn (selv om han burde holdt seg hjemme uansett hva som feiler han). Jeg er sikker på at mange av de som kom hjem fra utlandet bare har klandret airconditionen på flyet hvis de har vært litt småforkjøla etter de kom hjem, og ikke tenkt noe mer på det, særlig hvis de ikke skjønner alvoret og kanskje ikke var nøyaktig i de nevnte områdene. (Her burde forøvrig FHI vært et skritt foran og umiddelbart utvidet området til å for eksempel inkludere alle større flyplasser i nærheten av utbrudd, samt hele landet der det er utbrudd. Igjen gjorde de vel det etter skaden var skjedd). 

I tillegg har sikkert mange vært like redde for å framstå hysteriske som for å være smittet, særlig siden symptomene ofte er milde.  Så blir de kanskje friske igjen før de rekker å tenke seg skikkelig om, og glemmer at de var forkjøla eller satser på at det sikkert ikke var noe og dropper å si fra. I mellomtiden har de også tatt buss, vært på kino, jobb, butikk, etc, og smittet andre som ikke har vært noe sted, og derfor ikke reagerer når de blir litt snufsete.  Jeg blir vel mer overrasket hvis det ikke er noe smitte under radaren i Oslo nå enn hvis det er det. 

Folk er i det hele tatt så opptatte av hysteri, som om det skulle være flaut å "overreagere" i en sånn situasjon som nå. Det er ihvertfall mye bedre enn å ikke reagere. Så får tiden vise om vi hadde grunn til å bekymre oss over håndteringen fra myndighetenes side eller ikke, og jeg håper selvfølgelig svaret er "ikke". Smitte til landet kunne vi nok ikke unngått uansett, men vi bør forsøke å sinke spredningen så godt det lar seg gjøre, og da må vi antakelig innstille oss på å ta noen grep litt utover det vanlige, slik andre land har gjort, og det så tidlig som mulig. Foreløpig går det dessverre alt for tregt. Og når man alltid ligger et skritt etter, så vil jo nødvendigvis tiltakene måtte bli mye mer omfattende. 

Er så enig i denne teksten 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten enda en smittet ved Ullevål nå. Og to i Drammen, men det er mer bekymringsverdig at (minst) FEM er smittet på Ullevål i løpet av to arbeidsdager.

Dette var på et sykehus, hvor hygienen er mye strammere enn ellers, og h*n hadde nesten ikke symptomer og hostet ikke på noen så vidt jeg vet.

Dette er smittsomme greier!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, hhhh9 skrev:

Takk for gode råd ❤️

Jeg synes myndighetene gjør for lite for å trygge innbyggerne. Det burde innføres obligatoriske tiltak for kollektivtrafikk, butikker, kjøpesenter, parkeringsautomater, betalingsapparater, håndtak og cafeer/restauranter som hyppigere rengjøring og desifisering. Slik det er i dag er det økonomien som rår og alle må passe seg selv. 

Endret av himmeloghav
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, himmeloghav skrev:

Jeg synes myndighetene gjør for lite for å trygge innbyggerne. Det burde innføres obligatoriske tiltak for kollektivtrafikk, butikker, kjøpesenter, parkeringsautomater, betalingsapparater, håndtak og cafeer/restauranter som hyppigere rengjøring og desifisering. Slik det er i dag er det økonomien som rår og alle må passe seg selv. 

Hadde de bare satt inn noen synlige tiltak så hadde det iallefall økt tillitten til at de har et snev av kontroll.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, likestilling skrev:

Det er forresten enda en smittet ved Ullevål nå. Og to i Drammen, men det er mer bekymringsverdig at (minst) FEM er smittet på Ullevål i løpet av to arbeidsdager.

Dette var på et sykehus, hvor hygienen er mye strammere enn ellers, og h*n hadde nesten ikke symptomer og hostet ikke på noen så vidt jeg vet.

Dette er smittsomme greier!

Legen fulgte også en strengere smitteverninstruks når hen var på jobb. Likevel ble andre smittet. Sier mye om hvor smittsomt det er. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Sermina skrev:

Hadde de bare satt inn noen synlige tiltak så hadde det iallefall økt tillitten til at de har et snev av kontroll.

Her er en oversikt over det de kaller mottiltak:

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset-sporsmal-og-svar/?utm_term=df-86-g66acbee%3Adf-86-o24b2676&utm_source=vgfront&utm_content=row-1#mottiltak-i-norge

Ser ut som vi må passe godt på oss selv, ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sermina skrev:

Virker som at det står på pengene enda vi aldri har tjent så mye på oljen som nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, vintage skrev:

Skremmende lesning. Hva er det som får disse klovnene til å tro at det kommer til å gå bedre her enn i kompetente land som faktisk prøver å stoppe dette?

Erna er nok ikke så bekymret for dette, hun har en bunkers til seg og sine nærmeste når ting går ad undas, men hvorfor er det ingen andre som reagerer?

Vi blir neste Iran slik dette håndteres. Jeg hadde ikke trodd at vi skulle bli verst på verdensbasis. Ille, ja definitvit, men selv Nord-Korea hadde vett til å stenge grensene tidlig og innføre karantene tidlig.

For å oppsummere "tiltakene":

Ingen verdens ting, og ingen ting vil skje. Lykke til!

Det er stygt å si det, men vi trenger noen dødsfall så fort som mulig slik at folk kan våkne opp og ta dette på nok alvor til å avverge den krisen som Erna og de andre har laget.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...