likestilling Skrevet 2. mars 2020 #1201 Del Skrevet 2. mars 2020 4 minutter siden, Example skrev: Sier det seg ikke selv at det er vanskeligere å fange opp smitte, dersom man ikke viser noen symptomer? Jo, selvfølgelig sier det seg selv, og det er nettopp en av tingene jeg har kritisert FHI for, for de har gjentatte ganger sagt at det ikke smitter dersom man ikke viser symptomer, og dermed valgt å gå mot all forskning og kunnskap. Selv om det ikke hadde vært 100% sikkert, så er det en så stor mulighet at det å ikke ta høyde for det når det gjelder beredskap er idioti, noe som gjenspeiles i statistikken over smittede, der Norge suser opp på listene. Danmark har 4 tilfeller, vi har 29 (nå). De har 0 nye i dag, vi har 6. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 2. mars 2020 #1202 Del Skrevet 2. mars 2020 3 minutter siden, hhhh9 skrev: Det er riktig. Kanskje alle som kommer til Norge etter å ha vært på reise, burde testes straks de kommer inn til Norge? Gardermoen alene har vel et gjennomsnitt på 74 000 passasjerer om dagen. Ikke alle kommer utenlands fra, men det sier seg selv at det vil være umulig å gjennomføre. Testene må jo også analyseres, noe som ikke er gjort i en håndvending. Jeg sier ikke nødvendigvis at økt testing er negativt, men det handler om å være litt realistisk på hva som er mulig å gjennomføre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 2. mars 2020 #1203 Del Skrevet 2. mars 2020 1 minutt siden, Example skrev: Gardermoen alene har vel et gjennomsnitt på 74 000 passasjerer om dagen. Ikke alle kommer utenlands fra, men det sier seg selv at det vil være umulig å gjennomføre. Testene må jo også analyseres, noe som ikke er gjort i en håndvending. Jeg sier ikke nødvendigvis at økt testing er negativt, men det handler om å være litt realistisk på hva som er mulig å gjennomføre. Det er utført cirka 800 tester siden torsdag, så rundt 200 tester om dagen er vel da det som er realistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 2. mars 2020 #1204 Del Skrevet 2. mars 2020 (endret) 8 minutter siden, Example skrev: Gardermoen alene har vel et gjennomsnitt på 74 000 passasjerer om dagen. Ikke alle kommer utenlands fra, men det sier seg selv at det vil være umulig å gjennomføre. Testene må jo også analyseres, noe som ikke er gjort i en håndvending. Jeg sier ikke nødvendigvis at økt testing er negativt, men det handler om å være litt realistisk på hva som er mulig å gjennomføre. Jo, du har rett. Hva om de hadde tatt prøver av en eller to passasjerer fra hvert fly feks? Flere burde få opplæring både i prøvetakning og i analysering av prøver (selv om de til daglig arbeider innenfor helt andre ting), slik at de kunne ha stilt opp i slike situasjoner. Endret 2. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 2. mars 2020 #1205 Del Skrevet 2. mars 2020 1 minutt siden, etnavn skrev: Det er utført cirka 800 tester siden torsdag, så rundt 200 tester om dagen er vel da det som er realistisk. Og om poenget var at alle som kommer utenlands fra skal testes, hva skjer med menneskene i mellomtiden? Skal de stures sammen i karanteneleire, eller sendes ut inntil testene er analysert, og eventuelt smitte nye på veien inntil testene er analysert? Eller skal alle sendes hjem i hjemmekarantene, og det samme med tihørende familie? Da har man i praksis den situasjonen som er worst case scenario allerede hvor Norge stopper opp. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 2. mars 2020 #1206 Del Skrevet 2. mars 2020 1 minutt siden, Example skrev: Og om poenget var at alle som kommer utenlands fra skal testes, hva skjer med menneskene i mellomtiden? Skal de stures sammen i karanteneleire, eller sendes ut inntil testene er analysert, og eventuelt smitte nye på veien inntil testene er analysert? Eller skal alle sendes hjem i hjemmekarantene, og det samme med tihørende familie? Da har man i praksis den situasjonen som er worst case scenario allerede hvor Norge stopper opp. Jeg går for hjemmekarantene da jeg mener at norge har råd til det. En måneds tid, til alle er testet, samt stenge grensene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 2. mars 2020 #1207 Del Skrevet 2. mars 2020 (endret) Kan det ikke lages en test som gir prøvesvar ganske raskt? Et slags instrument der man påfører spyttprøve (hvis det er spytt man finner viruset i), og deretter kommer testresultatet frem på samme instrument? Sånn som på graviditetstest? Endret 2. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 2. mars 2020 #1208 Del Skrevet 2. mars 2020 1 minutt siden, hhhh9 skrev: Jo, du har rett. Hva om de hadde tatt prøver av en eller to passasjerer fra hvert fly feks? Flere burde få opplæring i analysering av prøver (selv om de til daglig arbeider innenfor helt andre ting), slik at de kunne ha stilt opp i slike situasjoner. Nå skal jeg ikke påberope meg noen store kunnskaper om hvordan disse prøvene analyseres, men jeg vil anta at dette ikke kan gjøres av hvem som helst, dersom man ønsker et riktig resultat. Har ikke det også vært noe av problemet med testene, at de faktisk kan fremstå negative, selv om personen er smittet? Hovedfokuset burde nok være på reisende fra Kina, Sør-Korea og Italia i førsteomgang. Om det er for sent eller ei, er ikke godt å si. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 2. mars 2020 #1209 Del Skrevet 2. mars 2020 2 minutter siden, etnavn skrev: Jeg går for hjemmekarantene da jeg mener at norge har råd til det. En måneds tid, til alle er testet, samt stenge grensene. Det vil jo blant annet lamme helsevesenet. Hvor mange som jobber i innenfor helse har ikke familiemedlemmer som har vært ute og flydd den siste uken, eller gjort det selv? Skal vi snakke om et dødsregnskap, så kan man regne med ganske mange andre dødsfall som ikke relatert direkte til viruset i denne måneden du snakker om. Det er et tall som selvsagt ikke vil vært lett å regne ut, men et pent syn ville det neppe vært. Brannvesen, politii, ambulanse, akuttmottak, kreftavdelinger og andre viktige poster innenfor den offentlige beredskapen vil bli sterkt svekket eller rammet. Barnehager og skoler vil bli stengt, noe som tvinger foreldre til små barn å være hjemme fra jobb. Folk vil gå fullstendig amok i butikkhyllene og hamstre varer, slik at det går tomt i en håndvending, og gjøre at mennesker blir sittende igjen uten. Dette er bare de praktiske tingene. I tillegg vil man snakke om en langvarig lammelse av norsk økonomi. Da snakker vi sterkt reduserte budsjetter til helse, utdanning osv. i lang tid fremover. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 2. mars 2020 #1210 Del Skrevet 2. mars 2020 2 minutter siden, Example skrev: Det vil jo blant annet lamme helsevesenet. Hvor mange som jobber i innenfor helse har ikke familiemedlemmer som har vært ute og flydd den siste uken, eller gjort det selv? Skal vi snakke om et dødsregnskap, så kan man regne med ganske mange andre dødsfall som ikke relatert direkte til viruset i denne måneden du snakker om. Det er et tall som selvsagt ikke vil vært lett å regne ut, men et pent syn ville det neppe vært. Brannvesen, politii, ambulanse, akuttmottak, kreftavdelinger og andre viktige poster innenfor den offentlige beredskapen vil bli sterkt svekket eller rammet. Barnehager og skoler vil bli stengt, noe som tvinger foreldre til små barn å være hjemme fra jobb. Folk vil gå fullstendig amok i butikkhyllene og hamstre varer, slik at det går tomt i en håndvending, og gjøre at mennesker blir sittende igjen uten. Dette er bare de praktiske tingene. I tillegg vil man snakke om en langvarig lammelse av norsk økonomi. Da snakker vi sterkt reduserte budsjetter til helse, utdanning osv. i lang tid fremover. Ja det er vel ikke gjennomførbart på den måten. Men stenge grensene burde vi ihvertfall gjøre. Jeg tenker da på alt av "hyggereiser" etc. Og alle store arrangementer som strengt tatt ikke er nødvendig burde ventes med nå i første omgang. Videre burde alle som ikke absolutt er nødt til å reise ut av hjemmet på jobb hver dag, som uføre og pensjonister som da gjerne har svekket helse fra før, holde seg hjemme - også for sin egen del. Begrense handleturen på butikkken til en gang annenhver uke f eks, og avlyse møte i syklubben de neste ukene. Slike tiltak burde vi kunne ta, uten at det norske samfunnet kollapser av den grunn. En familie ville handle det samme om de handlet sjeldnere, og mindre smitte ville bli spredd i butikkene. Men alt dette betinger jo selvsagt at folk forstår alvoret i situasjonen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 2. mars 2020 #1211 Del Skrevet 2. mars 2020 3 minutter siden, etnavn skrev: Ja det er vel ikke gjennomførbart på den måten. Men stenge grensene burde vi ihvertfall gjøre. Jeg tenker da på alt av "hyggereiser" etc. Og alle store arrangementer som strengt tatt ikke er nødvendig burde ventes med nå i første omgang. Videre burde alle som ikke absolutt er nødt til å reise ut av hjemmet på jobb hver dag, som uføre og pensjonister som da gjerne har svekket helse fra før, holde seg hjemme - også for sin egen del. Begrense handleturen på butikkken til en gang annenhver uke f eks, og avlyse møte i syklubben de neste ukene. Slike tiltak burde vi kunne ta, uten at det norske samfunnet kollapser av den grunn. En familie ville handle det samme om de handlet sjeldnere, og mindre smitte ville bli spredd i butikkene. Men alt dette betinger jo selvsagt at folk forstår alvoret i situasjonen. En ting er å fraråde utenlandsreiser, en annen ting er å "stenge grensene", noe som i grunn innebærer at nordmenn i utlandet ikke kommer hjem til landet, samt nekte nordmenn å reise utenlands. Regningen er heller ikke gratis. Den må nok Norge ta i så fall, for alle de innstilte avgangene fra flyplasser osv. I tillegg vil jo stengte grenser innebærer at varer ikke kommer inn i Norge. Noe uheldig om man skulle være i en krisesituasjon, og man bor i et land som baserer seg mye på import, både når det kommer til mat, utstyr til helsevesenet og andre nødvendige varer. For å si det sånn, det er slike hensyn norske myndigheter må ha i bakhodet. Det finnes ingen quick fix eller enkle løsninger. Alle tiltak har en pris, og man må hele tiden vurdere risiko opp mot konsekvenser. Det er en høy pris å betale å "stenge Norge" i en måned, og det samme med grensene. På godt og vondt lever vi en globalisert verden, og Norge er såpass avhengig av verden at vi ikke kan isolere oss uten at det vil få enorme kortvarige og langvarige konsekvenser. Disse konsekvensene vil også indirekte medføre tap av menneskeliv på en eller annen måte. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 2. mars 2020 #1212 Del Skrevet 2. mars 2020 (endret) Kan flere bruke verneutstyr for å unngå bli smittet og for å unngå å potensielt smitte andre (selv om man ikke vet om man er smittet)? Kan dørhåndtak, håndtak på handlevogner og andre ting som mange berører, rengjøres og eventuelt desinfiseres oftere? Finnes det andre mulige tiltak som kan være effektive, i tillegg til dette: "Forebygge smitte Råd for å forebygge smitte med det nye koronaviruset, er de samme som for andre infeksjonssykdommer, som god håndhygiene og unngå unødvendig samvær med personer med symptomer på luftveissykdom. God hoste- og håndhygiene reduserer smitte ved alle luftveisinfeksjoner, også smitte med nytt koronavirus. Det anbefales å ha tørkepapir og håndhygienemulighet tilgjengelig til bruk når du hoster og nyser. Har du ikke det er albuekroken et godt alternativ. Hyppig håndvask med såpe og vann eller hånddesinfeksjon er viktig." https://www.lhl.no/om-lhl/aktuelt/om-corona-virus-fakta-rad-og-tiltak/ En ting jeg faktisk har savnet i butikker og kjøpesentere er en lett tilgjengelig vaskeservant (gjerne rett innenfor inngangsdørene) der man kan vaske hendene før man handler. Egentlig burde det være obligatorisk å vaske hendene før man går inn på en dagligvarebutikk og tar i matvarer og handlevogner etc. Endret 2. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 2. mars 2020 #1213 Del Skrevet 2. mars 2020 1 minutt siden, Example skrev: En ting er å fraråde utenlandsreiser, en annen ting er å "stenge grensene", noe som i grunn innebærer at nordmenn i utlandet ikke kommer hjem til landet, samt nekte nordmenn å reise utenlands. Regningen er heller ikke gratis. Den må nok Norge ta i så fall, for alle de innstilte avgangene fra flyplasser osv. I tillegg vil jo stengte grenser innebærer at varer ikke kommer inn i Norge. Noe uheldig om man skulle være i en krisesituasjon, og man bor i et land som baserer seg mye på import, både når det kommer til mat, utstyr til helsevesenet og andre nødvendige varer. For å si det sånn, det er slike hensyn norske myndigheter må ha i bakhodet. Det finnes ingen quick fix eller enkle løsninger. Alle tiltak har en pris, og man må hele tiden vurdere risiko opp mot konsekvenser. Det er en høy pris å betale å "stenge Norge" i en måned, og det samme med grensene. På godt og vondt lever vi en globalisert verden, og Norge er såpass avhengig av verden at vi ikke kan isolere oss uten at det vil få enorme kortvarige og langvarige konsekvenser. Disse konsekvensene vil også indirekte medføre tap av menneskeliv på en eller annen måte. Skulle kanskje tenkt på dette når vi bestemte oss for å kvitte oss med kornlagerne våre her i landet. Og det burde være en tankevekker i forhold til fremtidig produksjon og selvstendig bærekraft. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 2. mars 2020 #1214 Del Skrevet 2. mars 2020 1 minutt siden, etnavn skrev: Skulle kanskje tenkt på dette når vi bestemte oss for å kvitte oss med kornlagerne våre her i landet. Og det burde være en tankevekker i forhold til fremtidig produksjon og selvstendig bærekraft. Det er en tankevekker, uten tvil. Senterpartiet vil være enig i det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 2. mars 2020 #1215 Del Skrevet 2. mars 2020 1 minutt siden, Example skrev: Det er en tankevekker, uten tvil. Senterpartiet vil være enig i det. Ikke bare senterpartiet, selv om de er rimelig ivrige på å fronte nettopp dette. Ja, vi kan jo prøve å ta lærdom av denne situasjonen, alt ettersom hvordan den utarter seg og etterhvert ender. Ikke bare når det gjelder import og selvstendighet, jeg tipper det blir skrevet granskingsrapporter rundt bla.a. ullevål-skandalen allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louis Tomlinson Skrevet 2. mars 2020 #1216 Del Skrevet 2. mars 2020 🤦🏽♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 3. mars 2020 #1217 Del Skrevet 3. mars 2020 Dette høres lovende ut! "– En vaksine er trolig ikke tilgjengelig før mot slutten av året eller starten av neste år, men midler som kan lindre koronasmittede, vil bli gjort tilgjengelig innen sommeren eller tidlig på høsten, sa visepresident Mike Pence på en pressekonferanse mandag ifølge NTB." https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/193328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 3. mars 2020 #1218 Del Skrevet 3. mars 2020 (endret) VG-s svar på spørsmål vedrørende om man bør unngå smågodt fra butikken pga koronavirus og smittefare: "Man burde sikkert holde deg unna smågodt av andre helsemessige årsaker. Men har ikke hørt noe om at dette, eller andre matvarer som ligger i løsvekt, kan være en smittekilde." https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/193328 Hva?! Selvsagt, tenker jeg, er uinnpakkede matvarer som andre kanskje har hostet og nyst på og tatt på noe man burde unngå i disse tider! Smitten kan jo overføres bare ved å ta seg i ansiktet dersom man har fått smitten på hendene, leste jeg i forbindelse med bruk av beskyttelsesmasker der man ofte tar seg til ansiktet og dermed vil bruk av slike masker virke mot sin hensikt hvis man bruker maske for å beskytte seg mot smitte. Å bruke maske for å beskytte andre mot smitte er en annen sak, og det bør man gjøre. Sitat Bruk av munnbind er ikke anbefalt for friske personer. Feilbruk av munnbind forekommer ofte, og personer som bruker munnbind tar seg oftere til ansiktet. Dette kan øke smittefaren. https://www.dagbladet.no/nyheter/disse-symptomene-gir-coronaviruset/72187266 Om man spiser smågodt/brød/annet uinnpakket som smittede har hostet på, så er det vel sjanse for å få smitten i seg? Har også hørt om flere eksempler på at folk har smakt på/slikket på løs-små-godteri og puttet det tilbake i beholderen! Sitat Hvordan smitter viruset? Viruset smitter på samme måte som influensa og forkjølelse, ved at virus overføres fra luftveiene hos en syk person på tre måter: ⚙ Gjennom lufta ved at den syke nyser eller hoster slik at viruset pustes inn eller kommer i kontakt med slimhinna i øyne, nese eller munn hos personer som står i nærheten. Ved direkte kontakt når den syke har fått viruset på hendene og overfører det ved kontakt med andre. Ved indirekte kontakt når viruset har blitt overført til inventar eller gjenstander gjennom nys/host, eller ved at den syke eller andre har hatt viruset på hendene, og andre kommer i kontakt med gjenstanden. Endret 3. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 3. mars 2020 #1219 Del Skrevet 3. mars 2020 (endret) 8 timer siden, hhhh9 skrev: Dette høres lovende ut! "– En vaksine er trolig ikke tilgjengelig før mot slutten av året eller starten av neste år, men midler som kan lindre koronasmittede, vil bli gjort tilgjengelig innen sommeren eller tidlig på høsten, sa visepresident Mike Pence på en pressekonferanse mandag ifølge NTB." https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/193328 Det verste vi kan gjøre nå er å senke skuldrene og håpe på at en mirakelkur skal dukke opp. Det er selvfølgelig kjempebra om dette skjer, men jeg tror det ikke før jeg ser det... Når det eventuelt kommer noe som kan "lindre" (jeg vet ikke hva som ligger i det) smittede, vil dette sannsynligvis være helt ute av kontroll i nesten hele verden, slik det ser ut nå. Jeg håper på det beste, men det er veldig viktig at man ikke bruker disse nyhetene om mulige redninger som sovepute i stedet for å handle proaktivt mens man ennå har sjansen. Bare å få i gang en produksjonslinje for å produsere nødvendige volumer vil fort bli veldig vanskelig nå... Endret 3. mars 2020 av likestilling 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 3. mars 2020 #1220 Del Skrevet 3. mars 2020 (endret) 15 minutter siden, likestilling skrev: Det verste vi kan gjøre nå er å senke skuldrene og håpe på at en mirakelkur skal dukke opp. Det selvfølgelig kjempebra om dette skjer, men jeg tror det ikke før jeg ser det... Når det eventuelt kommer noe som kan "lindre" (jeg vet ikke hva som ligger i det) smittede, vil dette sannsynligvis være helt ute av kontroll i nesten hele verden, slik det ser ut nå. Jeg håper på det beste, men det er veldig viktig at man ikke bruker disse nyhetene om mulige redninger som sovepute i stedet for å handle proaktivt mens man ennå har sjansen. Bare å få i gang en produksjonslinje for å produsere nødvendige volumer vil fort bli veldig vanskelig nå... Du har rett. Hvilke tiltak er de viktigste man kan gjøre for å beskytte seg mot smitte og for å unngå å potensielt smitte andre (selv om man ikke vet om man er smittet)? Endret 3. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg