Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, hhhh9 skrev:

Ja, som sagt, det har vært kjent lenge at det kan hjelpe. Når noen i Sverige sier at dette er "desinformasjon" så har de bare delvis rett. Det er sant at det har hatt (tilsynelatende) effekt i mange andre tilfeller enn i Danmark også, men her, som med de andre medsinene, har de også bivirkninger. Klorokin er gammelt og har mange alvorlige bivirkninger, så det er mye bedre om vi klarer å begrense smitte/sykdom, i stedet for å behandle med eksperimentelle medisiner med bivirkninger i desperasjon.

En annen vesentlig ting som jeg nevnte i forrige innlegg er at vi vil gå tomme for alle disse medisinene dersom folk allerede nå flyr rundt og blir smittet over en lav sko fordi de ikke tror det er seriøst. Myndighetene her oppfører seg som idioter. Om de hadde klart å kommunisere disse enkle tingene på en god måte hadde kanskje folk sluttet å ta dette som en forkjølelse, og vi kunne hatt medisiner til de som blir sykest, etter hvert som vi får mer kunnskap. I stedet gjør de alt feil.

Vi kan glemme å få tak i mer av noen medisiner som hjelper mot dette før pandemien er over. Ingen land vil selge det til oss om de har en pågående epidemi i sitt eget land. Det vil være forbudt å eksportere slikt fra land som Kina (som produserer alle kjemikaliene) i lang tid fremover. Vi må klare oss med det vi har på lager...

Produksjonen av alt dette har også stoppet helt opp nå, men selv om den starter opp igjen står Norge neppe øverst på noen liste over folk som vil få dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, jeg skulle så gjerne blitt beroliget på at norske helsemyndigheter følger med på utviklingen i andre land ikke minst Italia som dekkes godt. Men det virker jo ikke sånn! For da ville de måttet ta innover seg den høye andelen smittede som er asymptomatiske, helt uten symptomer. Her blir jo ikke folk uten symptomer testet en gang? Og hvorfor stenges ikke Etterstad skole når en lærer har påvist smitte? Hvorfor er ikke kollegaer og elever i karantene?
Hvordan skal det gå når vi får spredning internt i Norge og de uten symptomer ikke testes en gang?

Fra La Repubblica i kveld (og google translate:. Civil protection: "18 new dead, victims rise to 52, infected 1835" 149 are cured, 66 today. Today there are 18 deceased, 15 in Lombardy and 3 in Emilia-Romagna, the total number of deceased reaches 52. People infected and still sick are 1,835, an increase of 258 compared to last night, for 50% they are asymptomatic people, 40% of people with symptoms and 10% of people in intensive care ". The head of the Civil Protection Angelo Borrelli said in a press conference." The number of swabs made is over 23,300 " , he added.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, likestilling skrev:

Nei, men hvis ikke myndighetene skjerper seg (og egentlig folk flest også) vil det bli alvorlig mange, dessverre. Det er en balanse mellom å ikke skremme og å ta ting seriøst, og så langt er nålen helt over på "tar det ikke seriøst" her til lands. Det vil før eller senere komme en alvorlig pandemi. Det har kommet før, og vil komme igjen. Dette kan godt være en slik.

Jeg skal svare så ærlig jeg klarer. Dette er ikke for å prøve å skremme deg, tvert imot, men det er dessverre en alvorlig situasjon.

For å ta det positive, så er det veldig liten sjanse for at barna dine vil bli syke. Det er også en relativt lav sannsynlighet for at du vil bli syk også, men ikke så lav som for barna dine. Så lenge man ikke dør eller får senskader, så er det egentlig greit nok, og sjansen for å dø er i alle fall ganske liten om du ikke tilhører en utsatt gruppe.

Behandlingen som danskene snakker om er klorokin, som brukes til behandling av malaria. Det har vært kjent en god stund at dette kan hjelpe, og vi får håpe på det beste. Det gjelder dog det samme her som ved alvorlige sykdommer som vi vaksineres mot; det beste er at færrest mulig får det, og for at det skal skje må man enten ta vaksine eller "jobbe sammen" som samfunn og ta ting seriøst slik at man unngår smitte. Det farligste her er alle som mener dette er en forkjølelse, og som dermed vil fly rundt og smitte i hytt og vær fordi de er dårlig informerte. Her har myndigheter og FHI en stor del av skylden for å minimere alvorligheten så godt de kan. Når folk ikke tar dette alvorlig vil det spre seg veldig raskt.

Sannsynligheten for å være en av de som blir alvorlig syk er ganske lav på individnivå, men en slik situasjon krever at vi tar ting seriøst og jobber "sammen" (altså at folk tar dette veldig seriøst og ikke smitter hverandre) for at dette ikke skal komme helt ut av kontroll.

Jeg håper det går bra med oss alle, men jeg kan heller ikke uten å lyve si at jeg ikke er bekymret.

Ja. Jeg syntes det er bra at du og andre sier fra, for at alle tar det alvorlig er den beste måten å få begrenset smitten. Men jeg er en bekymret person som lett tar ting veldig alvorlig,  hadde alle vært slik hadde alle som kunnet holdt seg hjemme allerede! Det kan vel deles opp til to grunnleggende behov ; behov for trygghet og nysgjerrighet / utforskertrang. Jeg har mest behov for trygghet, mens andre vil ut å leve som normalt og helst ikke bli begrenset av noe. 

Mange har som største frykt at barna skal dø, men jeg har alltid fryktet enda mer å dø fra dem, at de blir igjen alene og hjelpeløse. (De er små.) Derfor skremmer det meg utrolig når friske folk som er yngre eller på alder med meg dør av dette.

24 minutter siden, hhhh9 skrev:

"Den 71 år gamle kvinnen fikk en cocktail bestående av medisin brukt til å behandle influensa og hiv, ifølge thailandske myndigheter.

Etter 48 timer testet kvinnen negativt på coronaviruset, og hun gikk fra å være helt utslitt til å kunne sitte oppreist i sykesenga, sier myndighetene".

https://www.nrk.no/urix/thailandske-myndigheter-mener-a-ha-funnet-mulig-kur-mot-coronaviruset-1.14886662

14 minutter siden, Switch skrev:

Googlet vaksine og koronavirus for å se om det var noe nytt der, fant dette, lagt ut for to dager siden(?)

https://www.driva.no/meninger/2020/02/29/Israel-med-vaksine-mot-coronavirus-21214884.ece

3 minutter siden, hhhh9 skrev:

Tusen takk for linker, jeg trenger å fokusere på det lille  positive som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Frøkensina skrev:

Altså, jeg skulle så gjerne blitt beroliget på at norske helsemyndigheter følger med på utviklingen i andre land ikke minst Italia som dekkes godt. Men det virker jo ikke sånn! For da ville de måttet ta innover seg den høye andelen smittede som er asymptomatiske, helt uten symptomer. Her blir jo ikke folk uten symptomer testet en gang? Og hvorfor stenges ikke Etterstad skole når en lærer har påvist smitte? Hvorfor er ikke kollegaer og elever i karantene?
Hvordan skal det gå når vi får spredning internt i Norge og de uten symptomer ikke testes en gang?

Fra La Repubblica i kveld (og google translate:. Civil protection: "18 new dead, victims rise to 52, infected 1835" 149 are cured, 66 today. Today there are 18 deceased, 15 in Lombardy and 3 in Emilia-Romagna, the total number of deceased reaches 52. People infected and still sick are 1,835, an increase of 258 compared to last night, for 50% they are asymptomatic people, 40% of people with symptoms and 10% of people in intensive care ". The head of the Civil Protection Angelo Borrelli said in a press conference." The number of swabs made is over 23,300 " , he added.

23.300 testet sier jo mye. Det er åpenbart at Italia tar dette alvorlig (i motsetning til de norske "ansvarlige") Det betyr også at det neppe er enorme mørketall der folk har milde symptomer, når så mange er testet og under 10% faktisk har det...

De gjorde noe tilsvarende i Sør-Korea. De testet 1800 (resterende) medlemmer av den sekten som har fått mye fokus.

Jeg husker ikke akkurat tallene, men omtrent 1100 hadde symptomer, og av dem var 87.5% positive. 700 hadde ingen symptomer (hoste, feber etc.) og av dem var 70% positive. Disse var i en sekt der det mistenkes at de har gått aktivt inn for å smitte hverandre, det er mye rart som sies der, men lederen er under drapsetterforskning nå på grunn av dette, så de er ikke representative. Poenget er at de hadde 700 uten symptomer, men 70% var likevel positive.

Sør-Korea har gjort ekstremt mange tester nå. De har også "drive in"-testing der folk med symptomer kan kjøre og teste seg gratis mange steder, og de gjør en ekstremt god jobb. Hvis noen blir smittet i nærheten sendes det ut SMS om akkurat hvor og når, slik at folk kan ta forholdsregler og unngå å smitte seg selv og andre.

Hvis vi hadde hatt en kompetent regjering som Sør-Korea som faktisk tok ansvar, så hadde jeg blitt veldig beroliget.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, likestilling skrev:

Du fikk et veldig ordentlig svar, og jeg var ikke spydig. Jeg forklarte bare litt grundig denne vanlige misforståelsen der folk sammenligner tallene med influensa. Beklager om det ble oppfattet slik, men les igjen, så ser du i alle fall hvordan folk kan si at dette vil ta flere liv enn influensa.

Det kommer ikke en vaksine før om tidligst 18 måneder, aller aller tidligst om man ikke blir plukket ut til kliniske prøver er 12 måneder, men det er alt for tidlig å senke skuldrene på grunn av dette. De har f.eks. aldri klart å lage en vaksine mot SARS; dvs. de har klart å lage en "vaksine", men på grunn av noe som heter ADE (som du også har med dengue-feber) blir man bare sykere dersom man blir smittet etter å ha tatt vaksinen.

Dessverre.

Det har blitt gjort flere forsøk med dette. Man kan håpe at det er en delvis effektiv behandling, men hadde det vært "så lett" så hadde ikke folk dødd enda, dette har vært kjent lenge. Kina holder på med blindstudier med placebo, så da får vi vite hvor effektivt det er. Det vi vet er at det i alle fall ikke er noen mirakelmedisin, dessverre.

En annen veldig viktig faktor her er at vi ikke har mye av disse medisinene her til lands, og nettopp derfor er det så utrolig viktig å begrense antallet som blir smittet, slik at de som faktisk blir syke kan få dette om det fungerer. Vi kan glemme å få kjøpt dette fra f.eks. Kina nå, som står for det meste av produksjon. Om det fungerer vil det bli ekstremt vanskelgi å få tak i.

Igjen; dette er ikke for å være negativ, men for å understreke hvor viktig det er å begrense smitte, selv om vi skulle finne en behandling som delvis fungerer. Vi har rett og slett ikke nok av disse medisinene til alle dersom vi ikke klarer å begrense smitte / sykdom.

Er det denne ADE effekten som gjør at det er kommet rapporter om gjensmitte som fører til mer alvorlig infeksjon andre gangen? Eller er dette fortsatt bare "rykter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, likestilling skrev:

23.300 testet sier jo mye. Det er åpenbart at Italia tar dette alvorlig (i motsetning til de norske "ansvarlige") Det betyr også at det neppe er enorme mørketall der folk har milde symptomer, når så mange er testet og under 10% faktisk har det...

De gjorde noe tilsvarende i Sør-Korea. De testet 1800 (resterende) medlemmer av den sekten som har fått mye fokus.

Jeg husker ikke akkurat tallene, men omtrent 1100 hadde symptomer, og av dem var 87.5% positive. 700 hadde ingen symptomer (hoste, feber etc.) og av dem var 70% positive. Disse var i en sekt der det mistenkes at de har gått aktivt inn for å smitte hverandre, det er mye rart som sies der, men lederen er under drapsetterforskning nå på grunn av dette, så de er ikke representative. Poenget er at de hadde 700 uten symptomer, men 70% var likevel positive.

Sør-Korea har gjort ekstremt mange tester nå. De har også "drive in"-testing der folk med symptomer kan kjøre og teste seg gratis mange steder, og de gjør en ekstremt god jobb. Hvis noen blir smittet i nærheten sendes det ut SMS om akkurat hvor og når, slik at folk kan ta forholdsregler og unngå å smitte seg selv og andre.

Hvis vi hadde hatt en kompetent regjering som Sør-Korea som faktisk tok ansvar, så hadde jeg blitt veldig beroliget.

Ja Sør-Korea er også et veldig godt eksempel. Er det noe håp i det hele tatt at norske helsemyndigheter våkner opp? De må jo ha tilgang til de samme nyhetene og de samme foreløpige forskningsresultatene så jeg forstår det ikke, og det bekymrer meg veldig. Alle i risikogruppene fortjener så mye bedre enn dette for å ha et håp om å unngå smitte, i tillegg har ethvert land et globalt ansvar her og jeg kan ikke se at vi tar det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sermina skrev:

Er det denne ADE effekten som gjør at det er kommet rapporter om gjensmitte som fører til mer alvorlig infeksjon andre gangen? Eller er dette fortsatt bare "rykter"?

Det har vært mange tilfeller av "gjensmitte". Det er neppe bare rykter, men spørsmålet er om de har blitt friskmeldt før viruset er ute av kroppen fordi testene ikke er 100%, eller om de faktisk har blitt smittet igjen. Det har ikke nødvendigvis noe å gjøre med ADE i seg selv.

ADE betyr kort forklart at hvite blodlegemer som egentlig skal bekjempe viruset ikke får tilstrekkelig immunitet, så de klarer ikke å drepe dem og drar dem i stedet med seg rundt i blodbanene slik at de kan infisere andre organer som hjerte, nyrer etc. Dette er veldig enkelt og grovt forklart. Poenget er at immunforsvaret ikke dreper viruset, men i stedet hjelper det. Denne effekten blir bare verre når tiden går. Et par år etter infeksjon av SARS har man så lite igjen av antistoffer (leukocytter som gjenkjenner viruset) at de "garantert" vil gjøre ting verre i stedet for bedre.

Dette med gjensmitte har blitt rapportert så mange ganger nå at det er all grunn til å ta rapportene seriøst, men det er for tidlig å sikkert hva årsaken er. Som sagt; det kan hende at de har teste falskt negativt.

Jeg hørte om en japansk gutt på 10 år i går som hadde testet negativt to ganger, før tredje test var positiv, så dette med unøyaktige tester (falsk negativ) er også et problem. Hvis disse tilfellene faktisk har hatt sykdommen hele tiden er det heller ikke bra, siden det betyr at det kan tilsynelatende gå over for så å blusse opp igjen etter flere uker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Switch
39 minutter siden, likestilling skrev:

Du fikk et veldig ordentlig svar, og jeg var ikke spydig. Jeg forklarte bare litt grundig denne vanlige misforståelsen der folk sammenligner tallene med influensa. Beklager om det ble oppfattet slik, men les igjen, så ser du i alle fall hvordan folk kan si at dette vil ta flere liv enn influensa.

Det kommer ikke en vaksine før om tidligst 18 måneder, aller aller tidligst om man ikke blir plukket ut til kliniske prøver er 12 måneder, men det er alt for tidlig å senke skuldrene på grunn av dette. De har f.eks. aldri klart å lage en vaksine mot SARS; dvs. de har klart å lage en "vaksine", men på grunn av noe som heter ADE (som du også har med dengue-feber) blir man bare sykere dersom man blir smittet etter å ha tatt vaksinen.

Dessverre.

Det har blitt gjort flere forsøk med dette. Man kan håpe at det er en delvis effektiv behandling, men hadde det vært "så lett" så hadde ikke folk dødd enda, dette har vært kjent lenge. Kina holder på med blindstudier med placebo, så da får vi vite hvor effektivt det er. Det vi vet er at det i alle fall ikke er noen mirakelmedisin, dessverre.

En annen veldig viktig faktor her er at vi ikke har mye av disse medisinene her til lands, og nettopp derfor er det så utrolig viktig å begrense antallet som blir smittet, slik at de som faktisk blir syke kan få dette om det fungerer. Vi kan glemme å få kjøpt dette fra f.eks. Kina nå, som står for det meste av produksjon. Om det fungerer vil det bli ekstremt vanskelgi å få tak i.

Igjen; dette er ikke for å være negativ, men for å understreke hvor viktig det er å begrense smitte, selv om vi skulle finne en behandling som delvis fungerer. Vi har rett og slett ikke nok av disse medisinene til alle dersom vi ikke klarer å begrense smitte / sykdom.

Regnet for så vidt ikke med det heller, ville bare dele:) Hadde heller ikke ønsket å stå først i køen for å få en vaksine som ikke er testet ordentlig ut, slik at det blir som de som fikk vaksinen for svineinfluensa og endte opp med ME eller narkolepsi..

Har lest en del i denne tråden her før jeg opprettet meg bruker og, og har liksom lagt veldig merke til akkurat deg, for ja får et inntrykk av at du svarer ganske frekt til de som kommer med informasjon som faktisk er litt positiv.. Folk tar dette alvorlig selv om ting skrives på en OK måte, og man behøver heller ikke skremme vettet av folk for at de skal skjønne alvoret heller. Mener ikke at tråden her skal være et sted man skal stikke alt under en stol, men kanskje ikke få det til å virke som at dette er slutten og alle kommer til å dø heller. En mellomting hadde vært kjempe fint..

Tenker bare at det er fint folk engasjerer seg i dette, men at man kanskje kan bli litt skremt av svarene man kan få her noen ganger. Virker som det er veldig sånn "DU har feil og JEG har rett, er du helt idiot" (sikter ikke bare til deg altså), og folk blir kanskje litt skremt av det og.. Kan jo ikke snakke for alle, bare følte litt på det selv. Mener ikke noe av det her for å være noe stygg mot noen, ønsker bare å være med i samtalen her fordi det faktisk er noe jeg er interessert i å delta i.

Ooog vil legge til at jeg absolutt tar dette alvorlig. Vil ikke ha det i hus, har antibac i jakkelommen, en lomme på barnevogna, i bilen, i stelleveska. Har det alltid med meg i tilfelle jeg ikke har tilgang til såpe og vann. Har til og med kjøpt meg reisebeholder til egen håndsåpe i tilfelle det er tomt et sted. Er ikke oppi folk og holder meg unna syke mennesker.. Gjør det jeg kan for meg og mine, og alle andre. Mener også at tiltakene som kunne vært gjort her i Norge absolutt kunne vært bedre.

Jeg er kanskje litt skeptisk til noen av kildene dine noen ganger, men synes du har mye bra du kommer med og, er bare måten det blir lagt frem noen ganger..

Det er som sagt ikke noe slemt ment, ønsker bare å kunne delta her og få både positiv og negativ informasjon og at man skal slippe å føle seg bitteliten om man skriver noe "feil".

Endret av Switch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ForumBrukeren skrev:

Nei det er det på ingen måte.

Bare 110 ble drept i trafikken i 2019. Mens vanlig influensa tar 900 liv i året, og dette viruset vil ta MYE mer.

Det er til og med mye mer sannsynlig at noen tar selvmord enn at de blir drept i trafikken med rundt 550 selvmord per år her i landet. hvor den store majoriteten er menn.

Og enda mer sannsynlig er at man blir drept av feil gjort i helsevesenet. 4500 dør av skader gjort i helsevesenet per år, og rundt halvparten av disse kunne vært unngått.

Hvorfor er du så overbevist om at dette viruset vil ta mange flere liv i Norge? 

Og for min egen del er fortsatt mer sannsynlig i dø i trafikken. Jeg er utenfor den største risikogruppen når det kommer til dette viruset, men innenfor når det kommer til trafikkdød. 

I Italia, hvor viruset herjer nå, dør det fortsatt flere mennesker i trafikken hver dag enn av dette viruset. Det er klart det kan endre seg, men det vil overraske meg om vi får store dødstall i Norge. Noen vil vi helt sikkert få, da sykdommer dreper folk hver dag, som vanlig influensa. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Ja Sør-Korea er også et veldig godt eksempel. Er det noe håp i det hele tatt at norske helsemyndigheter våkner opp? De må jo ha tilgang til de samme nyhetene og de samme foreløpige forskningsresultatene så jeg forstår det ikke, og det bekymrer meg veldig. Alle i risikogruppene fortjener så mye bedre enn dette for å ha et håp om å unngå smitte, i tillegg har ethvert land et globalt ansvar her og jeg kan ikke se at vi tar det.

Det er mange land som har gjort en fantastisk innsats, mens Norge ser ut til å være de dårligste i verden så langt. Det er tragisk, og selv med mine ekstremt lave forventninger, har de klart å skuffe.

De har hatt en hel måned til å forstå hva dette er, og når det kommer det første de gjør å sende en smittet lege på jobb. De insisterer også på at det ikke smitter asymptomatisk, som er helt absurd, og nå sist var det vel at barn ikke kunne bli smittet (?) eller overføre sykdom.

De som har ansvaret er så arrogante og uvitende at det grenser til kriminell neglisjering.

Om det er håp for norske helsemyndigheter vet jeg ikke. Jeg frykter at dette allerede er helt ute av kontroll, og at de klarte å feile i løpet av et par dager. Det er noe alvorlig galt med dette landet... asymptomatisk smitte etc. har vært kjent fra forskning lenge, og om det ikke har vært 100% "bevist" så er det logisk sett umulig at det ikke stemmer. Eventuelt er det en ukjent faktor som gjør at dette smitter i et helt annet tempo og på andre måter enn kjente sykdommer. Norge har ikke tatt høyde for noe av det, og har gjort så lite som mulig og håpt at det går bra, og tror at de vet bedre enn resten av verden.

Hvis det er én gang det virkelig har vært på sin plass at hoder skal rulle, så er det nå. Det er absurd å bevitne slik inkompetanse...

🙁

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Switch skrev:

Regnet for så vidt ikke med det heller, ville bare dele:) Hadde heller ikke ønsket å stå først i køen for å få en vaksine som ikke er testet ordentlig ut, slik at det blir som de som fikk vaksinen for svineinfluensa og endte opp med ME eller narkolepsi..

Har lest en del i denne tråden her før jeg opprettet meg bruker og, og har liksom lagt veldig merke til akkurat deg, for ja får et inntrykk av at du svarer ganske frekt til de som kommer med informasjon som faktisk er litt positiv.. Folk tar dette alvorlig selv om ting skrives på en OK måte, og man behøver heller ikke skremme vettet av folk for at de skal skjønne alvoret heller. Mener ikke at tråden her skal være et sted man skal stikke alt under en stol, men kanskje ikke få det til å virke som at dette er slutten og alle kommer til å dø heller. En mellomting hadde vært kjempe fint..

Tenker bare at det er fint folk engasjerer seg i dette, men at man kanskje kan bli litt skremt av svarene man kan få her noen ganger. Virker som det er veldig sånn "DU har feil og JEG har rett, er du helt idiot" (sikter ikke bare til deg altså), og folk blir kanskje litt skremt av det og.. Kan jo ikke snakke for alle, bare følte litt på det selv. Mener ikke noe av det her for å være noe stygg mot noen, ønsker bare å være med i samtalen her fordi det faktisk er noe jeg er interessert i å delta i.

Ooog vil legge til at jeg absolutt tar dette alvorlig. Vil ikke ha det i hus, har antibac i jakkelommen, en lomme på barnevogna, i bilen, i stelleveska. Har det alltid med meg i tilfelle jeg ikke har tilgang til såpe og vann. Har til og med kjøpt meg reisebeholder til egen håndsåpe i tilfelle det er tomt et sted. Er ikke oppi folk og holder meg unna syke mennesker.. Gjør det jeg kan for meg og mine, og alle andre. Mener også at tiltakene som kunne vært gjort her i Norge absolutt kunne vært bedre.

Jeg er kanskje litt skeptisk til noen av kildene dine noen ganger, men synes du har mye bra du kommer med og, er bare måten det blir lagt frem noen ganger..

Det er som sagt ikke noe slemt ment, ønsker bare å kunne delta her og få både positiv og negativ informasjon og at man skal slippe å føle seg bitteliten om man skriver noe "feil".

Beklager misforståelsen i så fall 🙂

Jeg orker ikke å kommentere alt, men det er lest. Jeg vil ikke dra dette helt ut på et sidespor...

Grunnen til at jeg reagerer litt krasst noen ganger er at jeg allerede har vært borti så mange kverulanter som nekter å forholde seg til fakta og fortsetter å insistere på at dette er "mindre farlig enn influensa", "en liten forkjølelse" og lignende. Etter en stund mister man litt tålmodigheten, dessverre.

Jeg kunne kanskje omformulert deler av det opprinnelige svaret, men jeg håper du leser hele igjen og ser at det faktisk ikke er så frekt, og at det er et veldig godt svar på spørsmålet ditt.

Jeg håper dette går så bra som det kan gå!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Selv om det gjøres feilvurderinger så tror jeg fortsatt FHI har "bittelitt" mer greie på dette enn deg, mister selvlært med bekjent i Hong Kong. De er del av et internasjonalt fagmiljø og har selvfølgelig tilgang til alt det andre vet. Syns du skal passe deg for å mase for mye om inkompetente folk, når realiteten er at hvis noen fagpersoner hadde debattert dette med deg ville de satt deg ettertrykkelig på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Guile skrev:

Selv om det gjøres feilvurderinger så tror jeg fortsatt FHI har "bittelitt" mer greie på dette enn deg, mister selvlært med bekjent i Hong Kong. De er del av et internasjonalt fagmiljø og har selvfølgelig tilgang til alt det andre vet. Syns du skal passe deg for å mase for mye om inkompetente folk, når realiteten er at hvis noen fagpersoner hadde debattert dette med deg ville de satt deg ettertrykkelig på plass. 

Men hvorfor handler de ikke deretter med tanke på hvor smittsomt det er og at det smitter asymptomatisk? I italia feks. stengte de en skole i Fiumicino utenfor Roma pga av at en dame testet positivt som den første i det området og hun hadde barn på skolen. I tillegg ble 40 av hennes bekjente og familie satt i karantene med en gang. Her lar de alle elever gå rett tilbake på en skole hvor en lærer har påvist smitte fordi han ikke hadde mye symptomer. 

Endret av Frøkensina
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, likestilling skrev:

Det er mange land som har gjort en fantastisk innsats, mens Norge ser ut til å være de dårligste i verden så langt. Det er tragisk, og selv med mine ekstremt lave forventninger, har de klart å skuffe.

De har hatt en hel måned til å forstå hva dette er, og når det kommer det første de gjør å sende en smittet lege på jobb. De insisterer også på at det ikke smitter asymptomatisk, som er helt absurd, og nå sist var det vel at barn ikke kunne bli smittet (?) eller overføre sykdom.

De som har ansvaret er så arrogante og uvitende at det grenser til kriminell neglisjering.

Om det er håp for norske helsemyndigheter vet jeg ikke. Jeg frykter at dette allerede er helt ute av kontroll, og at de klarte å feile i løpet av et par dager. Det er noe alvorlig galt med dette landet... asymptomatisk smitte etc. har vært kjent fra forskning lenge, og om det ikke har vært 100% "bevist" så er det logisk sett umulig at det ikke stemmer. Eventuelt er det en ukjent faktor som gjør at dette smitter i et helt annet tempo og på andre måter enn kjente sykdommer. Norge har ikke tatt høyde for noe av det, og har gjort så lite som mulig og håpt at det går bra, og tror at de vet bedre enn resten av verden.

Hvis det er én gang det virkelig har vært på sin plass at hoder skal rulle, så er det nå. Det er absurd å bevitne slik inkompetanse...

🙁

Egentlig burde hele FHI legges ned, slik at ansvaret føres over til ufaglærte eksperter med tilgang til Google på KG. Da hadde jeg i hvert fall følt meg mye tryggere. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2020 den 22.25, Guile skrev:

Hvis det er meg du sikter til så blander du meg med noen andre. Jeg kjenner ingen i Hong Kong.

Nå er jeg, som du sier, ikke FHI, med ansvaret for helsevern for hele Norges befolkning, så jeg har et litt mindre ansvar i forhold til å klare å ta de riktige beslutningene. Når man er i den posisjonen har man faktisk et ansvar for å ta riktige og gode beslutninger, og jeg er neppe den eneste som mener at de har feilet totalt.

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Hvorfor skulle dette ha noen betydning, med mindre man også er smittsom uten å ha tydelige symptomer? Det virker som om de innrømmer at de har tatt feil hele tiden, og at det smitter asymptomatisk.

Hvorvidt jeg hadde blitt satt "ettertrykkelig på plass" gjenstår å se, men så langt har FHI gjort en elendig jobb, og klart å sende oss opp til høyest antall smittede i Europa basert på folketall, utenom Italia som ligger en uke foran i når de fikk utbrudd.

Det sier jo litt at når en selvlært har skjønt at man må gjøre andre tiltak enn FHI's "eksperter", så er det noe galt...

Endret av Elaine Marley
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
5 minutter siden, likestilling skrev:

Hvis det er meg du sikter til så blander du meg med noen andre. Jeg kjenner ingen i Hong Kong.

Nå er jeg, som du sier, ikke FHI, med ansvaret for helsevern for hele Norges befolkning, så jeg har et litt mindre ansvar i forhold til å klare å ta de riktige beslutningene. Når man er i den posisjonen har man faktisk et ansvar for å ta riktige og gode beslutninger, og jeg er neppe den eneste som mener at de har feilet totalt.

Fra FHI i dag:

Sitat

– Det er veldig vanskelig å hindre spredning av viruset når man kan være smittet uten å ha tydelige symptomer.

Hvorfor skulle dette ha noen betydning, med mindre man også er smittsom uten å ha tydelige symptomer? Det virker som om de innrømmer at de har tatt feil hele tiden, og at det smitter asymptomatisk.

Hvorvidt jeg hadde blitt satt "ettertrykkelig på plass" gjenstår å se, men så langt har FHI gjort en elendig jobb, og klart å sende oss opp til høyest antall smittede i Europa basert på folketall, utenom Italia som ligger en uke foran i når de fikk utbrudd.

Det sier jo litt at når en selvlært har skjønt at man må gjøre andre tiltak enn FHI's "eksperter", så er det noe galt...

Ja, det at man kan smitte andre uten å ha tydelige symptomer, har jeg tenkt hele tiden.

De burde endre kriteriene for å teste. Mange flere burde testes, for å forsøke å forhindre at mange blir smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Switch
1 minutt siden, likestilling skrev:

Jeg orker ikke å kommentere alt, men det er lest. Jeg vil ikke dra dette helt ut på et sidespor...

Grunnen til at jeg reagerer litt krasst noen ganger er at jeg allerede har vært borti så mange kverulanter som nekter å forholde seg til fakta og fortsetter å insistere på at dette er "mindre farlig enn influensa", "en liten forkjølelse" og lignende. Etter en stund mister man litt tålmodigheten, dessverre.

Jeg kunne kanskje omformulert deler av det opprinnelige svaret, men jeg håper du leser hele igjen og ser at det faktisk ikke er så frekt, og at det er et veldig godt svar på spørsmålet ditt.

Ja, kan skjønne den. At man mister tålmodigheten litt. Har vært utrolig frustrert over familiemedlemmer spesielt som har tatt veldig lett på dette, men det virker som om de har skjønt alvoret i det nå selv om de insisterer på at det ikke er farlig, enda de til og med er i risikogruppen. Har en bestemor blant annet som vifter dette vekk og sier at det bare er media og alt som hauser det opp, men hun har samtidig kjøpt inn hermetikk, knekkebrød, antibac osv just in case (heldigvis for det). Så joda, kan som sagt skjønne den.

Kommentaren min var egentlig ment litt sånn generelt. At man kanskje bare tenker litt over hvordan man formulerer ting. Jeg setter pris på informasjon uansett om den er i negativ eller positiv retning, er som sagt bare hvordan den blir formulert og lagt frem. 

Og takk for svaret på spørsmålet mitt i sta😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, likestilling skrev:

Fra FHI i dag:

Sier det seg ikke selv at det er vanskeligere å fange opp smitte, dersom man ikke viser noen symptomer? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
4 minutter siden, Example skrev:

Sier det seg ikke selv at det er vanskeligere å fange opp smitte, dersom man ikke viser noen symptomer? 

Det er riktig. Kanskje alle (også de uten symptomer) som kommer til Norge etter å ha vært på reise, burde testes straks de kommer inn til Norge?

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, likestilling skrev:

Vil bare føye til at ute blant folk, så er det ikke "sosialt akseptert" å nevne at dette viruset er farlig før myndighetene går ut og sier det. Til nå har de sammenlignet med influensa, og understreket at det ikke er farlig. Derfor havner man i kategorien hysterisk hvis man sier noe annet - enda. Og her må jeg føye til at jeg deler den frustrasjonen som er nevnt i aller høyeste grad.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...