Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

I disse tider hvor det er fokus på klima og miljø, kanskje en epedemi er det man trenger? Bremse belfokningsvekst er jo det som er mest miløvennelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen

Jeg er av dem som er kritisk til hva som har blitt kommunisert til befolkningen fra helsemyndighetene, men nå vil jeg faktisk gi litt ros også. Ikke til fhi, men til Ullevål sykehus! De har vist evne til handlekraft, de var åpne, og kommuniserte bra under pressekonferansen i dag, og det fortjener de ros for. 

Så kan man si at det de har gjort er for lite, og for seint, men de har i alle fall tatt noen grep, og det er bedre enn ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Med andre ord det samme som vi hysteriske bedrevitere har sagt de burde gjøre. Synd for skoler, barnehager og firmaer som ikke synes det er verd å ta forholdsregler, men sjansen for at flere sykehusavdelinger må stenges blir i hvert fall redusert.

Situasjonen i Norge er nå fullstendig ute av kontroll, etter ca. to dager...

Ingen fornuftige tiltak har blitt gjort før det har vært for sent. Det er så ille at man knapt tror det man ser. Selv fattige u-land har skjønt hvor alvorlig dette er og gjør det de kan. Mange ser ut til å klare det relativt bra også, mens her har vi supperådet FHI som bare heller bensin på bålet og kommer med "woops, det var visst ikke så lurt" i etterkant, uten konsekvenser.

Hva skal egentlig til av komplett udugelighet fra disse folkene før det får konsekvenser?

Vi er unikt elendige på verdensbasis. I forhold til befolkning er det ingen som har gjort det verre enn oss på så kort tid.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sprettballen said:

Jeg er av dem som er kritisk til hva som har blitt kommunisert til befolkningen fra helsemyndighetene, men nå vil jeg faktisk gi litt ros også. Ikke til fhi, men til Ullevål sykehus! De har vist evne til handlekraft, de var åpne, og kommuniserte bra under pressekonferansen i dag, og det fortjener de ros for. 

Så kan man si at det de har gjort er for lite, og for seint, men de har i alle fall tatt noen grep, og det er bedre enn ingenting. 

Ja, jeg tror de Begynner å se hvor lett det smitter og at FHI overhode ikke hadde tatt hensyn til vinterferie og div sportsarrangement i Italia.....

ellers tipper jeg situasjonen på Ullevål nå endelig har fått FHI til å skjønne at de MÅ ha egne rutiner for helsepersonell. (Det burde vært på plass fra dag en) 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, likestilling skrev:

Situasjonen i Norge er nå fullstendig ute av kontroll, etter ca. to dager...

Ingen fornuftige tiltak har blitt gjort før det har vært for sent. Det er så ille at man knapt tror det man ser. Selv fattige u-land har skjønt hvor alvorlig dette er og gjør det de kan. Mange ser ut til å klare det relativt bra også, mens her har vi supperådet FHI som bare heller bensin på bålet og kommer med "woops, det var visst ikke så lurt" i etterkant, uten konsekvenser.

Hva skal egentlig til av komplett udugelighet fra disse folkene før det får konsekvenser?

Vi er unikt elendige på verdensbasis. I forhold til befolkning er det ingen som har gjort det verre enn oss på så kort tid.

Som du sier er situasjonen ute av kontroll etter bare to dager. Fra i morgen er alt av offentlige helsetilbud sterkt redusert pga bemanningsmangel som følge av FHIs nye oppfordring til helse og omsorgsarbeidere. Butikkene melder om vareleveranse-stopp, og sier hovedlagerene holder ca en måned til: https://www.borsen.no/nyheter/slar-alarm-om-tomme-hyller---vi-jobber-pa-spreng/72148665

Og media kan selvfølgelig ikke rapportere om matvarekjedenes tilstand med hensyn til vareleveranser, men det kan jo noen av oss tenke oss til... Det vil skje mye i løpet av uken som kommer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonymbruker3 skrev:

Det virker som en stråmann, jeg har ikke lagt sett noen si det. Den praktiske forskjellen mellom å bli styrt av myndighetene og å være samstemt med informasjonsbildet myndighetene ønsker å formidle er imidlertid ikke så stor. Det virker som mye av norsk media har vært det siste i relativt stor grad, spesielt fram til det begynte å komme tilfeller i Norge. Etter den tragiske konsekvensen av FHIs politikk som ble offentliggjort på fredag har det forandret seg.

Her har du noen eksempler på hva jeg mener:

10 timer siden, Rainstorm skrev:

NRK som er den nasjonale nyhetskanalen har en nyhet om at de har sjekket dagshoroskop i 6 mnd og funnet over 800 like utsagn... Jeg sjekket datoen for å se om det var 1.april. Scroller man nedover er det en del sportsnyheter, nyheter om kjendiser, knapt en notis om flyktningutviklingen i Tyrkia. 

Jeg får inntrykk av at myndighetene styrer media på en måte som skal dysse ned frykt. Kanskje noen vurderer det dithen at frykten er verre enn selve viruset...

På 29.2.2020 den 18.27, ForumBrukeren skrev:

Tror du kraftig overvurderer medias uavhengighet fra politikken gitt...

Ingen av mediene skrev om 22. juli terroristens oppvekst med morens grove mishandling av han før TV2's artikkel i 2016. På tross av at dette var informasjon som alle mediene hadde tilgang til, og utenlandske medier skrev om ganske så tidelig. Og en bok med informasjonen ble til og med forsøkt stoppet fra å publiseres.

Mediene følger lydig hva de får pålegg av fra myndighetene.

4 timer siden, Camlon skrev:

Les hva han skrev igjen, fordi poenget gikk rett over hodet ditt.

Det handler ikke om hvor mange artikler, men at de skriver artikler som følger myndighetenes linje med nedeskalering på tross av at de hadde fått mye mer klikk av å spre frykt.

Det er ikke noe som overrasker meg. Over hele verden så samarbeider media med makteliten, og å spre riktig budskap er viktigere enn å tjene mer penger. Norge er ikke et unntak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Carolus skrev:

Herregud, hva er det du prøver å si? Corona er et forkjølelsesvirus, og som sagt tyder alt på at det er langt mindre dødelig enn mers og sars. Før panikken tar deg fullstendig, bør du prøve å puste litt med magen og lese litt om det forskningen så langt har frembragt om CoVid 19-letalitet.

Coronavirus er den mest vanligste årsaken til forkjølelse, en tredeldel. Enkelte typer av dette viruset kan medføre alvorlige luftveisinfeksjoner, eksempelvis MERS og SARS. I kina desember 2019 ble det oppdaget en ny variant av viruset. Det finnes ingen behandling som virker mot viruset eller vaksine mot denne sykdommen som starter gjerne med milde symptomer på forkjølese for så å ende med døden til følge. Da det i utgangspunktet er de svakeste pasientene som er blitt testet, vet de ikke hvor mange som kan regne med å bøte med livet. 

WHO erklærte krisetilstand grunnet virusets raske spredning i januar dette året. 

Endret av Agatha Spinatha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carolus skrev:

Herregud, hva er det du prøver å si? Corona er et forkjølelsesvirus, og som sagt tyder alt på at det er langt mindre dødelig enn mers og sars. Før panikken tar deg fullstendig, bør du prøve å puste litt med magen og lese litt om det forskningen så langt har frembragt om CoVid 19-letalitet.

Det er riktig at det foreløpig anses å være langt mindre dødelig (MERS og SARS er forresten også da "forkjølelsesvirus", om du vil, altså i coronafamilien med virus. Og tiger, løve og huskatt er alle i kattefamilien, stafylokokker kan være hvite, gule, mrsa osv.), men det er til gjengjeld veldig mye mer smittsomt. Av denne grunn har viruset tatt livet av over 3 ganger så mange mennesker på 8 uker som SARS greide på 8 måneder. I tillegg blir rundt 20% alvorlig syke (% her varierer litt), og når mange nok blir smittet, blir det fort et svært betydelig antall mennesker, noe som vil utgjøre en stor belastning på et allerede presset helsevesen. Forløpet er også ofte langtrukket, vi har ingen vaksine, og det er usikkert om man opparbeider seg immunitet. Det er derfor ikke hysteri, men sunn fornuft, å prøve å unngå en slik situasjon så langt det lar seg gjøre, og det har altså ikke bare med dødelighet å gjøre. Jeg ville personlig vært mindre bekymret for et mindre smittsomt, men mer dødelig virus, som f.eks SARS. Ellers er det mye vi ikke vet enda om viruset, nok en grunn til å være føre var. De fleste alvorlig syke er i en risikogruppe, dette er forøvrig ikke bare tante Olga på 93 (som det selvfølgelig heller ikke er greit at skal gå ut av verden med å drukne i egne lunger), men også en stor gruppe mennesker i alle aldre med underliggende sykdommer som de ellers kan leve greit med. De fleste kjenner noen i denne gruppa. For å beskytte disse må vi unngå en epidemi, selv om de fleste av oss bare skulle bli litt forkjøla. Så selv om jeg ikke er bekymret på egne vegne, og vet at de fleste ser ut til å slippe billig unna, ser jeg altså ingen grunn til å la være å forsøke å begrense dette viruset. Men hvis du har noen gode grunner, er jeg interessert i å høre. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rullerusk skrev:

Ja, jeg tror de Begynner å se hvor lett det smitter og at FHI overhode ikke hadde tatt hensyn til vinterferie og div sportsarrangement i Italia.....

ellers tipper jeg situasjonen på Ullevål nå endelig har fått FHI til å skjønne at de MÅ ha egne rutiner for helsepersonell. (Det burde vært på plass fra dag en) 

Disse rutinene er en del av beredskapsplanen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, etnavn skrev:

Butikkene melder om vareleveranse-stopp, og sier hovedlagerene holder ca en måned til: https://www.borsen.no/nyheter/slar-alarm-om-tomme-hyller---vi-jobber-pa-spreng/72148665

Dette er ingenting å få panikk over, folk overlever om de ikke får tak i den nyeste Iphonen eller diverse på Claes ohlson i noen mnd. Matvarekjedene har vært ute i media tidligere og sagt at det ikke er noe fare for at de skal gå tomme med det første. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Dette er ingenting å få panikk over, folk overlever om de ikke får tak i den nyeste Iphonen eller diverse på Claes ohlson i noen mnd. Matvarekjedene har vært ute i media tidligere og sagt at det ikke er noe fare for at de skal gå tomme med det første. 

Selvfølgelig sier de det. Tenk hvis media skrev at marvarebutikkene vil gå tomme for mat ! Men heldigvis er det ikke forbudt å tenke selv. En direkte konsekvens av denne pandemien er at import fra utlandet stopper opp. En annen konsekvens er at enkelte hamstrer mat. Konsekvens + konsekvens = ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49% av 1577 er innlagt på sykehus, 9% (140) av dem igjen er under intensivbehandling..

34 døde.

Dere som enda ikke skjønner hvor alvorlig dette kan bli kan kanskje prøve å forestille dere et scenario hvor Norge f.eks. har 200.000 syke, 100.000 på sykehus, og 20.000 i intensivbehandling.

Hva tror dere? Helsevesenet er allerede ubrukelig, hvordan ville det blitt om vi skulle hatt 100.000 på sykehus og 20.000 med respirator og intensivbehandling?

Med tanke på hvor smittsomt dette er, hvordan skal vi kunne unngå det slik vi holder på i Norge? Hvorfor skulle IKKE 200.000 være syke samtidig, når vi ser hvordan dette går i andre land? De har kun 83 utskrevet / friske. Sykdomsforløpet kan fort vare i en måned, for de som er uheldige.

Thailands første dødsfall var en mann på 35 som døde i dag etter å ha lagt på sykehus siden 27. januar.

Frankrike har 8% i kritisk tilstand, 

Med FHI ved roret går dette mot tidenes katastrofe. Det er ingen grunn til at dette skal gå over av seg selv, og hvor mye oksygen tror dere vi har på lager, når vi ikke engang har klart å skaffe verneutstyr for "et lavt antall" smittede? Den dagen det går tomt, er det over og ut for alle som er kritisk syke, og for mange av de som trenger innleggelse.

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, likestilling skrev:

Ny "forkjølelsesstatistikk" fra Italia:

49% av 1577 er innlagt på sykehus, 9% (140) av dem igjen er under intensivbehandling..

34 døde.

Dere som enda ikke skjønner hvor alvorlig dette kan bli kan kanskje prøve å forestille dere et scenario hvor Norge f.eks. har 200.000 syke, 100.000 på sykehus, og 20.000 i intensivbehandling.

Hva tror dere? Helsevesenet er allerede ubrukelig, hvordan ville det blitt om vi skulle hatt 100.000 på sykehus og 20.000 med respirator og intensivbehandling?

Nå gikk vel til og med selveste FHI ut og sa at 70% av befolkningen kunne bli smittet uten tiltak.  Siden tiltakene ikke akkurat har vært drepende effektive sålangt, og man antakelig må ta høyde for mange asymptomatiske smittebærere som vil gå under radaren, skulle man nesten tro at 100.000 på sykehus et nokså forsiktig anslag sånn worst case.  

(Men ikke få panikk.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Example said:

Her har du noen eksempler på hva jeg mener:

Media er ikke så fritt som du tror, media blir kontrollert av en liten gruppe med individer som lederene i Schibsted ASA. De har sine egne politiske interesser og samarbeider med fagforeninger, organisasjoner og myndigheter. Å tro at media bare bryr seg om hva som får flest klikk er naivt.

Den samme naiviteten får deg til å stikke hodet ned i sanden når en pandemi er på vei imot oss. Men jeg trenger å ikke si noe, jeg trenger bare å vente et par uker og vi vil nok høre andre toner fra deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det fortsatt er håp til tross for statlig inkompetanse her hjemme der man ikke aner hvordan man skal reagere i en krisesituasjon - nytt fra Danmark: Dansk lægeteam: Kina har løsningen på coronavirus, den skal vi også bruge i Danmark:

Patientens.dks internationale netværk vil gerne dele den nyeste behandling til gavn for danske patienter. “Efter en videnskabelig vurdering i vores lægenetværk af eksperter, vil vi gerne dele endnu knapt offentliggjorte kinesiske resultater, der har succes med at behandle covid-19 med et velkendt malariamedikament. Det vil vi også anbefale herhjemme," skriver læge Stig Ekkert i en pressemeddelelse.

“Det er ikke noget vi selv har opfundet, men vestlig medicin kombineret med solid moderne videnskab i Kina. Resultaterne på corona-patienter er så gode, at vi ikke behøver at vente længere. Og så er medicinen oven i købet billig, gammelkendt og ufarlig,” skriver læge Stig Ekkert fra Patientens.dk i en pressemeddelelse og fortsætter: “Som læge har jeg kun en interesse; at hjælpe mine patienter absolut bedst muligt. Jeg er derfor klar til at udskrive klorokin til de patienter, der har eller får coronavirus i den kommende fremtid, så de ikke skal udvikle svær eller dødelig sygdom.”

Vil gjette på at denne behandlingen kanskje kan bli tatt i bruk i Norge tidligst i 2023 etter å først ha blitt utredet, diskutert, gått gjennom en lang prosess der man har klart å rote bort sakspapirene for godkjennelse, og måttet skvise seg gjennom det byråkratiske nåløyet.

Endret av Bix
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, etnavn skrev:

Selvfølgelig sier de det. Tenk hvis media skrev at marvarebutikkene vil gå tomme for mat ! Men heldigvis er det ikke forbudt å tenke selv. En direkte konsekvens av denne pandemien er at import fra utlandet stopper opp. En annen konsekvens er at enkelte hamstrer mat. Konsekvens + konsekvens = ...?

Javel, du får bare la paranoiaen ta deg, gå i panikk, hamstre alt du kan og bure deg inne de neste månedene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, Example skrev:

Innlegget over her er et godt eksempel fra kun 30 minutter siden. 

Jeg er avslappet ifh viruset men følger med  på spredningen. Men det du reagerer på som brukeren skriver: "Over hele verden så samarbeider media med makteliten"  er langt fra konspirasjonsteorier. I usa og Italia eier flere privatpersoner både radio og tv kanaler. Robert Murdoch eide f.eks på et tidspunkt 175 aviser. Så det er en viss sannhet i det😉. Heldigvis er Norge ganske annerledes på dette punktet. Bare en avsporing. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med media. Hvis man tror at media ikke er en del av flyten i en beredskapsplan på en eller annen måte er man vel litt naiv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hatsumomo skrev:

Javel, du får bare la paranoiaen ta deg, gå i panikk, hamstre alt du kan og bure deg inne de neste månedene.

Og så får du fortrenge realiteten siden du tydeligvis ikke evner å ta dette innover deg. Og kalle oss som prøver å komme med fornuft for dommedagsprofeter og paniske. Men vi snakkes om noen uker, når alvoret først når deg og du blir nødt til å ta dette innover deg. Da får vi se hvem som plutselig får panikk, tenker jeg, og begynner å løpe hysterisk rundt og fortelle oss andre hvor farlig dette er - vi som da har sagt dette i en måned.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

off topic men ja medier (i usa) er helt klart styrt av et hovedorgan. de bruker jo alle samme manus, på tvers av konkurrerende tv stasjoner osv. Har dere ikke sett på YT videoer av nyhetsankere som leser samme manus til punkt og prikke?

Anyway, eg prøver å holde meg nøktern mtp viruset. Prøver å tenke at det går nok heeeeelt bra. Men pinlig at Norge ikke har beredskap til NOE som helst.

Foresten, jeg mistenker at vi er så kjipe på å teste folk her fordi de vil ikke måtte øke tallene. 😂 Hvis man ikke tester folk, så har man heller ikke noe å putte i statistikken. Tror nok langt flere er smittede enn vi liker å tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...