Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev:

Å kritisere myndighetene basert på kunnskap er ikke en konspirasjon. At du ikke er oppdatert på Corona epidemien samt hvilken informasjon og tiltak andre land har kommet med og iverksatt, viser seg her.

Igjen svarer du ikke på spørsmålene da du ikke har andre kilder å bygge opp dine innlegg med.  

Det er jo nettopp det jeg gjentar til det kjedsommelige. Velbegrunnet kritikk er viktig, men den bør også være saklig. Denne tråden inneholder begge deler, både saklig kritikk og konspiriasjonsteorier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, janeikanskje skrev:

Du er ikke alene, @Example.

Her inne er det mye rar lesing, og alle er naturligvis seniorforskere på emnet med mer kunnskap enn både FHI og WHO til sammen (én påstod til og med å være såpass ekspert at vedkommende aldri ville ha nedverdiget seg til å jobbe i noe så stusselig som FHI). Jauda.

Takk og pris for at jeg på min sedvanlige søndagstur fikk bekreftet at verden går sin vante gang og at folk rundt meg beholder ro og sinn. Man blir åpenbart smågær'n av å henge for mye i denne tråden. Det er snart vår, folkens. Det blir deilig.

Det er godt vi er flere. Jeg tror de fleste er som oss, men de færreste av oss er dumme nok å hoppe inn i dette vepsebolet av en tråd. 😂

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Example skrev:

Det er jo nettopp det jeg gjentar til det kjedsommelige. Velbegrunnet kritikk er viktig, men den bør også være saklig. Denne tråden inneholder begge deler, både saklig kritikk og konspiriasjonsteorier.

Det er ikke konspirasjonsteorier som du anklager brukere her inne for å bedrive. Dette har vært din argumentasjon ,men er selv ikke oppdatert på virus, omfang, beredskap eller forebyggende tiltak som WHO anbefaler på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Her er det myndighetene som blir kritisert..

Ja, noen gjør det. Saklig kritikk av FHI's håndtering er én ting, en annen ting er at det er en større konspirasjon. Det er godt at du er blitt obs på forskjellen. Da har jeg nådd målet mitt med å være en motpol mot at dere hauser hverandre opp her inne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev:

Det er ikke konspirasjonsteorier som du anklager brukere her inne for å bedrive. Dette har vært din argumentasjon ,men er selv ikke oppdatert på virus, omfang, beredskap eller forebyggende tiltak som WHO anbefaler på det sterkeste.

Synes ikke jeg har gjort annet de siste fire-fem sidene i denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Example skrev:

Ja, noen gjør det. Saklig kritikk av FHI's håndtering er én ting, en annen ting er at det er en større konspirasjon. Det er godt at du er blitt obs på forskjellen. Da har jeg nådd målet mitt med å være en motpol mot at dere hauser hverandre opp her inne.

Dette blir for dumt.. Enten for du være voksen å stå for argumentasjonen din eller ikke. Det kommer frem i dine innlegg at du ikke har kunnskap om verken konspirasjonsteorier og hensikt samt en pandemi. Flaut..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har igrunn forståelse for at folk blir redde for denne situasjonen. Muligens så redde at de nekter å ta innover seg hva som er iferd med å skje, slik bl.a. @Example demonstrerer i samtlige av sine innlegg. Vi er i en så tidlig fase av denne pandemdien nå, at man må regne med at folk med dårlige nerver er i et fornektelses-stadium.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, janeikanskje said:

Du er ikke alene, @Example.

Her inne er det mye rar lesing, og alle er naturligvis seniorforskere på emnet med mer kunnskap enn både FHI og WHO til sammen (én påstod til og med å være såpass ekspert at vedkommende aldri ville ha nedverdiget seg til å jobbe i noe så stusselig som FHI). Jauda.

Takk og pris for at jeg på min sedvanlige søndagstur fikk bekreftet at verden går sin vante gang og at folk rundt meg beholder ro og sinn. Man blir åpenbart smågær'n av å henge for mye i denne tråden. Det er snart vår, folkens. Det blir deilig.

Du tar pulsen på pandemien på en søndagstur? Det kaller jeg sommerfugl 😅

kan vi ikke snakkes om 3 uker da? Så får du oppdatere meg på hvordan du syns situasjonen er da. Om du syns alt går sin vante gang. 

Hilsen Hen som faktisk ikke anser en stilling v FHI som attraktivt overhode. 

Ha en fin uke da. 

Endret av Rullerusk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Example said:

Som jeg sagt tidligere, er det ingenting i veien å kritisere media. Jeg gjør dette til stadighet selv, men kritikken bør være saklig. At norsk media styres av norske myndigheter er en konspirasjonsteori.

Det virker som en stråmann, jeg har ikke lagt sett noen si det. Den praktiske forskjellen mellom å bli styrt av myndighetene og å være samstemt med informasjonsbildet myndighetene ønsker å formidle er imidlertid ikke så stor. Det virker som mye av norsk media har vært det siste i relativt stor grad, spesielt fram til det begynte å komme tilfeller i Norge. Etter den tragiske konsekvensen av FHIs politikk som ble offentliggjort på fredag har det forandret seg.

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge ligger nå på plassen bak Italia med flest smittede justert for folketall. Ikke bra!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som jobber i matbutikk her, med ansvar for bestillinger/innkjøp, som kan fortelle om den faktiske statusen vedrørende lagerbeholdning og tilgjengelighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi gå tilbake til å diskutere viruset, utviklingen og håndteringen, og kanskje droppe tusenvis av innlegg frem og tilbake med småkrangling?

Eventuelt kan dette bli skilt ut i en egen tråd?

160 ansatte ved Ullevål i karantene nå... det ser virkelig ut som om myndighetene og FHI har stålkontroll her. Hittil har de reagert etter at katastrofen har skjedd, så nå er det bare å vente på neste.... vi har den videregående skolen, som godt kan bli neste ut.

Med FHI og Fjern-Erna i spissen skal vi nok klare å komme oss forbi Italia ganske snart. De er ekspertene, så bare vi hører på dem går det nok bra, som vi har sett så langt...

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, etnavn skrev:

Jeg har igrunn forståelse for at folk blir redde for denne situasjonen. Muligens så redde at de nekter å ta innover seg hva som er iferd med å skje, slik bl.a. @Example demonstrerer i samtlige av sine innlegg. Vi er i en så tidlig fase av denne pandemdien nå, at man må regne med at folk med dårlige nerver er i et fornektelses-stadium.

Ja, det er nok de mindre hysteriske av oss som har dårlige nerver. 😅

Jeg hadde svineinfluensa i sin tid (JADA, jeg vet at dette nye viruset er noe annet), og det opplevdes akkurat som en hvilken som helst annen forkjølelse. Kan hende det er derfor jeg ikke er panisk. Men at risikogrupper er engstelige, det forstår jeg. Bestemor er engstelig hvert år mellom september og mai. Men bør samfunn og markeder kollapse av den grunn? Sannsynligvis ikke, men he who lives shall see.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, janeikanskje skrev:

Ja, det er nok de mindre hysteriske av oss som har dårlige nerver. 😅

Jeg hadde svineinfluensa i sin tid (JADA, jeg vet at dette nye viruset er noe annet), og det opplevdes akkurat som en hvilken som helst annen forkjølelse. Kan hende det er derfor jeg ikke er panisk. Men at risikogrupper er engstelige, det forstår jeg. Bestemor er engstelig hvert år mellom september og mai. Men bør samfunn og markeder kollapse av den grunn? Sannsynligvis ikke, men he who lives shall see.

Enda en som ikke evner å ta innover seg at det vi opplvever nå, det er ikke svineinfluensa. Det er faktisk ikke influensa i det hele tatt. Men slapp av, jeg skal ikke skremme deg. Dette vil jo vise seg utover i uken som kommer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, etnavn skrev:

Enda en som ikke evner å ta innover seg at det vi opplvever nå, det er ikke svineinfluensa. Det er faktisk ikke influensa i det hele tatt. Men slapp av, jeg skal ikke skremme deg. Dette vil jo vise seg utover i uken som kommer.

Du fikk ikke med deg det jeg skrev i parentes...?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, parmanoia skrev:

Vel, det er i alle fall bedre enn Indonesia. Leste at de hadde ingen tilfeller fordi de var beskyttet av Gud. Så det så.  *feieunderteppet* 

Haha, litt som å si at det ikke finnes homofile i et land 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første pasienten i Italia lever ennå, én uke etter at krisen brøt ut der.

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/02/29/news/la_missione_mattia_non_deve_morire_-249838417/

Google Translate:

Sitat

Mattia resists behind a closed door, in an isolated ICU room. His wife Valentina, also infected and hospitalized in the Sacco hospital in Milan, will give birth to their first child in a month. Doctors are also treating his parents, taken from home on Monday.

[...]

Seven days after the discovery of the infection, "he remains sedated, unconscious and intubated because not autonomous in breathing ». "But the problem - says Bruno - is that it is impossible to predict the course of the infection.

38 år gammel og helt frisk (jeg tror han var en aktiv løper).

Utover det er det en stund siden jeg leste at de har 85 intuberte pasienter i Italia allerede. Det er ikke vanskelig å tenke seg hvordan dette vil kollapse helsevesenet om det fortsetter, og det er akkurat det det meldes om.

Sitat

A top Italian health official has warned of a “tsunami” effect on the hospital system as confirmed coronavirus cases in Italy rose to 1,128.

“The situation is, frankly, an emergency from the point of view of health system organisation,” Massimo Galli, a professor and director of infectious diseases at Milan’s Sacco hospital, told Corriere della Sera on Sunday.

Når skal norske myndigheter begynne å ta dette mer alvorlig enn mild forkjølelse? Vi har mange tilfeller hittil, men som sagt tidligere så tar det som regel relativt lang tid før friske mennesker havner i en alvorlig situasjon. Andre til tredje uke av sykdommen er et veiskille, der det ser ut til at folk enten blir friske, eller blir veldig syke.

Det er også rapportert om mange tilfeller hvor pasienten f.eks. har vært på sykehus et par uker, for så å bli bedre, før det plutselig går utfor i en kjempefart og de dør. Den første pasienten som ble behandlet i USA var slik, de trodde at han var på bedringens vei og nesten frisk, før han plutselig ble virkelig alvorlig syk. Han hadde allerede to uker bak seg med relativt ille sykdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carolus
12 minutter siden, etnavn skrev:

Coronavirus er som du sier ikke et influensavirus, men et forkjølelsesvirus. De fleste voksne mennesker har sannsynligvis allerede  hatt en eller annen variant av coronaindusert forkjølelse en eller flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carolus skrev:

Coronavirus er som du sier ikke et influensavirus, men et forkjølelsesvirus. De fleste voksne mennesker har sannsynligvis allerede  hatt en eller annen variant av coronaindusert forkjølelse en eller flere ganger.

Hva slags virus er SARS-CoV og MERS-CoV da?

Hvordan er prognosen der?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...