Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Example skrev:

Hvor har jeg latterliggjort vitenskapelige artikler? 

I denne tråden. Kan du nå svare ordentlig på spørsmålene som jeg har stilt deg to ganger nå. Har tagget deg over her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinnen til broren min er gynekolog, og kom hjem fra Kina ca 2 uker siden. Første hun gjorde var å spørre om hun skulle teste seg for Corona før hun gikk tilbake til jobb. Fikk da nei som svar fra sykehuset og at hun bare skulle komme på jobb. Heldigvis har hun ikke blitt syk, men det kunne jo lett ha gått andre veien...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare benytte denne anledningen til å takke dere som ikke vil bruke buss/tog eller kafe lenger. Er så deilig å være på slike plasser nå som det ikke er så innmari fullt. Takk! 🙏

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev:

I denne tråden. Kan du nå svare ordentlig på spørsmålene som jeg har stilt deg to ganger nå. Har tagget deg over her.

Nei, nå må du faktisk sitere hvor du mener jeg har gjort det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå må du faktisk sitere hvor du mener jeg har gjort det. 

Jeg ser at du har vanskelig med å begrunne svarene dine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev:

Jeg ser at du har vanskelig med å begrunne svarene dine. 

Du sier jeg latterliggjør vitenskapelige artikler, må du bevise det. Vis meg innlegget du mener jeg har gjort det, eller innrøm at du dratt en liten løgn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jeg latterliggjør vitenskapelige artikler, må du bevise det. Vis meg innlegget du mener jeg har gjort det, eller innrøm at du dratt en liten løgn. 

Du vil ha svar men klarer ikke å begrunne egne svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Du har vist nå i dine innlegg opp til flere ganger at du ikke klarer å gjøre rede for disse konspirasjonsteoriene som du hevder  florerer. Ikke har du vist at du forstår alvoret rundt dette viruset og at informasjon må ut til folket for å unngå flest mulig smittede. Jeg ser ingen evne til refleksjon rundt hvorfor andre land har innført forebyggende tiltak. Om du er på jakt etter å spre anklager om konspirasjonsteorier, kan du da se til utlandet, tenker da på Nederland som har stengt ned et sykehus grunnet smitte og Italia som leter etter pasient Zero. Enkelte land har stengt ned skoler.. Min arbeidsgiver ber meg om å holde meg hjemme dersom jeg har vært i et smitteutsatt område.. Er de også en del av disse konspirasjonsteoriene som du uhemmet slenger rundt deg? 

Er WHO også konspirasjonsteoretikere som anbefaler alle land til å være proaktive for å prøve å stoppe spredningen av viruset på best mulig måte? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev:

Du vil ha svar men klarer ikke å begrunne egne svar.

Klarer ikke å begrunne at du farer med løgner om at jeg skrevet noe jeg ikke har skrevet? Mener du jeg skal begrunne hvorfor du finner på ting midt i en debatt? Det må du neste svare på selv. At det er litt dårlig stil, vil jeg i alle fall påstå.

La oss spore tilbake på temaet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Example said:

Kritikken er ikke noe problem. Problemet er teoriene om at det er en konspirasjon ute og går, hvor både media, forvaltning, regjering og storting er samstemt. Det er dette jeg kaller konspirasjonsteorier. 

De har vært relativt samstemt og latt være å formidle mye av den mer skremmende informasjonen, som alle som har fulgt utenlandske medier som BBC og lest forskningsrapporter den siste måneden har fått med seg. Det er ikke en konspirasjonsteori, det er en konstatering av fakta. Hvis ikke du har merket det så er det fordi du ikke har skaffet deg noe sammenlikningsgrunnlag ved å bruke flere kilder.

Aftenposten har ikke hatt så verst dekning gjennom direktestudio-siden, men NRK kom veldig seint i gang. Youtube-legen nevnte ikke forskningsrapporten som baserte seg på tall fram til 11. februar før ca ei uke seinere. De av oss som refererte til tall fra den da den kom ut har blitt kalt hysteriske og beskylt for å drive med skremsel mange ganger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Du har vist nå i dine innlegg opp til flere ganger at du ikke klarer å gjøre rede for disse konspirasjonsteoriene som du hevder  florerer. Ikke har du vist at du forstår alvoret rundt dette viruset og at informasjon må ut til folket for å unngå flest mulig smittede. Jeg ser ingen evne til refleksjon rundt hvorfor andre land har innført forebyggende tiltak. Om du er på jakt etter å spre anklager om konspirasjonsteorier, kan du da se til utlandet, tenker da på Nederland som har stengt ned et sykehus grunnet smitte og Italia som leter etter pasient Zero. Enkelte land har stengt ned skoler.. Min arbeidsgiver ber meg om å holde meg hjemme dersom jeg har vært i et smitteutsatt område.. Er de også en del av disse konspirasjonsteoriene som du uhemmet slenger rundt deg? 

Er WHO også konspirasjonsteoretikere som anbefaler alle land til å være proaktive for å prøve å stoppe spredningen av viruset på best mulig måte? 

Konspirasjonsteoriene handler om at man tillegger media, FHI og andre myndigheter en annen agenda. Det har jeg sagt så mange ganger nå, at jeg ikke gidder å gjenta meg selv.

Hvilke tiltak man har tatt i ulike land, er nok tilpasset situasjonen som har skjedd. Det er vanskelig å argumentere for at Sør-Korea og Italia er prakteksempler å følge, da de tross alt er sentrale i videre spredning av dette viruset. At det ble gjort en stor feil ved at legen på Ullevål gikk på jobb, er det liten tvil om. I etterkant har man stengt avdelingen, og gjort en jobb for å identifisere hvem h*n har vært i kontakt med på jobb og privat.

WHO er ikke konspirasjonsteoretikere (jeg tror du har misforstått både hva begrepet innebærer, og hva jeg kritiserer). Om de har taklet situasjonen godt, kan også diskuteres. Norge bør lytte til WHO, men også tilpasse det de sier til norske forhold. Jeg minner om at vi ikke må så langt tilbake i tid før WHO heller ikke var så alt for redde for at dette skulle utvikle seg til en pandemi.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Rullerusk skrev:

Så du sidestiller vitenskapelige tidsskrift som jeg henviste til tidligere i tråden med flat jord, chemtrails og illuminati? Akkurat ! 

Da tror jeg vi må begynne på nytt.

hvilken erfaring har du med norsk kriseberedskap. Et land som har vært forskånet for de fleste epidemier. Men hvilke andre krisehendelder har vi hatt i nyere tid? Syns du de ble håndtert optimalt? Senest Helge Ingstad. Og så kan man nevne 22.juli. Vi har flere men du skjønner hva jeg mener.

syns du myndighetene handterer disse situasjonene på en upåklagelig måte? 

Kritikken her har i stor grad vært berettiget og det ser det ut til at de fleste myndighetsorganer nå også begynner å ta innover seg. 

Retningslinjene ville kun teste folk fra områder med spredning og bekreftet smitte. Den norske legen som ble smittet hadde imidlertid vært på en flyplass og blitt smittet der og ble derfor ikke testet. Les så mine innlegg for mange dager siden ang nettopp dette med flyplasser som inkubatorer for smitte. Da skjønner du at mye av den kritikken som ble rettet her inne, og ikke minst mye av bekymringene man hadde og som ble diskutert på et fornuftig vis her, absolutt var hold i.

Denatter gjerne, men å si at folk driver med konspirasjonsteorier kommer du ingen vei med. Jeg tror alle jeg har debattert med har hatt en ønske om å holde seg til fakta. Også det faktum at det er mye man fortsatt ikke vet fordi utbruddet ikke er over noe sted i verden. 

Senvirkninger av viruset vet vi nada om f. Ex. Samtidig vet vi fra andre seter at coronavirus kan føkke ril immunforsvaret til pasienten og at det kan føre til alvorlig sykdom i seg selv. Det samme kan MERS. 

Så vær grei og slutt å kverulere er du snill. Du kommer ingen fornuftig vei med det.

Husker du dette innlegget? @Example

Denne brukeren har delt vitenskapelig tidsskrift som ble latterliggjort og gjør deg oppmerksom på det-. 

Her er ditt innlegg:

57 minutter siden, Example skrev:

Mye står uimotsagt fordi mange har lært seg at å diskutere med konspirasjonsteoretikere er føles ganske håpløst ut. Om noen først er overbevist om at jorda er flat, illuminati styrer verden eller at chemitrails er ekte, så er det lite man kan gjøre for å overbevise dem. 

Media er nødt til å skrive om andre ting også, både fordi folk blir trøtte av det samme, og fordi det skjer andre ting også. Så kan man alltids diskutere medias prioriteringer, men de lever av å vite hva folk ønsker å lese om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev:

Husker du dette innlegget? @Example

Denne brukeren har delt vitenskapelig tidsskrift som ble latterliggjort og gjør deg oppmerksom på det-. 

Her er ditt innlegg:

Dette er rimelig tynt. Jeg har ikke snakket om noe vitenskapelig tidsskrift. Ikke at det nødvendigvis er noe i veien for å kritisere forskning, det er tross alt det som er vanlig innenfor vitenskapen, på generelt grunnlag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Example skrev:

Konspirasjonsteoriene handler om at man tillegger media, FHI og andre myndigheter en annen agenda. Det har jeg sagt så mange ganger nå, at jeg ikke gidder å gjenta meg selv.

Hvilke tiltak man har tatt i ulike land, er nok tilpasset situasjonen som har skjedd. Det er vanskelig å argumentere for at Sør-Korea og Italia er prakteksempler å følge, da de tross alt er sentrale i videre spredning av dette viruset. At det ble gjort en stor feil ved at legen på Ullevål gikk på jobb, er det liten tvil om. I etterkant har man stengt avdelingen, og gjort en jobb for å identifisere hvem h*n har vært i kontakt med på jobb og privat.

WHO er ikke konspirasjonsteoretikere (jeg tror du har misforstått både hva begrepet innebærer, og hva jeg kritiserer). Om de har taklet situasjonen godt, kan også diskuteres. Norge bør lytte til WHO, men også tilpasse det de sier til norske forhold. Jeg minner om at vi ikke må så langt tilbake i tid før WHO heller ikke var så alt for redde for at dette skulle utvikle seg til en pandemi.

Å kritisere myndighetene basert på kunnskap er ikke en konspirasjon. At du ikke er oppdatert på Corona epidemien samt hvilken informasjon og tiltak andre land har kommet med og iverksatt, viser seg her.

Igjen svarer du ikke på spørsmålene da du ikke har andre kilder å bygge opp dine innlegg med.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

De har vært relativt samstemt og latt være å formidle mye av den mer skremmende informasjonen, som alle som har fulgt utenlandske medier som BBC og lest forskningsrapporter den siste måneden har fått med seg. Det er ikke en konspirasjonsteori, det er en konstatering av fakta. Hvis ikke du har merket det så er det fordi du ikke har skaffet deg noe sammenlikningsgrunnlag ved å bruke flere kilder.

Aftenposten har ikke hatt så verst dekning gjennom direktestudio-siden, men NRK kom veldig seint i gang. Youtube-legen nevnte ikke forskningsrapporten som baserte seg på tall fram til 11. februar før ca ei uke seinere. De av oss som refererte til tall fra den da den kom ut har blitt kalt hysteriske og beskylt for å drive med skremsel mange ganger.

Jeg har prøvd å lese en del engelske medier i den siste uken, da jeg skal til landet snart, men inntrykket mitt er faktisk at det er enda større fokus på dette viruset i norske enn i britiske medier.

Som jeg sagt tidligere, er det ingenting i veien å kritisere media. Jeg gjør dette til stadighet selv, men kritikken bør være saklig. At norsk media styres av norske myndigheter er en konspirasjonsteori.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene, @Example.

Her inne er det mye rar lesing, og alle er naturligvis seniorforskere på emnet med mer kunnskap enn både FHI og WHO til sammen (én påstod til og med å være såpass ekspert at vedkommende aldri ville ha nedverdiget seg til å jobbe i noe så stusselig som FHI). Jauda.

Takk og pris for at jeg på min sedvanlige søndagstur fikk bekreftet at verden går sin vante gang og at folk rundt meg beholder ro og sinn. Man blir åpenbart smågær'n av å henge for mye i denne tråden. Det er snart vår, folkens. Det blir deilig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Example skrev:

Jeg har prøvd å lese en del engelske medier i den siste uken, da jeg skal til landet snart, men inntrykket mitt er faktisk at det er enda større fokus på dette viruset i norske enn i britiske medier.

Som jeg sagt tidligere, er det ingenting i veien å kritisere media. Jeg gjør dette til stadighet selv, men kritikken bør være saklig. At norsk media styres av norske myndigheter er en konspirasjonsteori.

Her er det myndighetene som blir kritisert..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...