Peanut Skrevet 1. mars 2020 #961 Del Skrevet 1. mars 2020 Man kan jo bli syk bare av å engste seg og >_< Jeg bruker Aerius (allergi), har vært på og av lett forkjølelse siden oktober i fjor (kulde gjør meg syk), og så dunker hjertet hardt opp i alt det her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 1. mars 2020 #962 Del Skrevet 1. mars 2020 17 smittede nå i Norge. 2 nye ansatte på ullevål testet positivt av de 28 som testet. Kilde vg. Bra jobba øyeavdelingen! (Ironi). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 1. mars 2020 #963 Del Skrevet 1. mars 2020 Jeg må si jeg syns det er rar prioritering at Norge ikke er mer på hugget og jobber mer aktivt for å hindre spredning. Vi ser børsene faller over hele verden. Større deler av oljefondet kan fordufte over natta hvis verden ikke får kontroll over viruset. Et superenkelt og foreløpig billig tiltak er at alle som har vært i land med en visst antall smittede, blir satt i obligatorisk karantene. Ved individuelle vurderinger vil det selvsagt oppstå et stort rom for å gjøre feil. Bare se hvor mye en liten feil påvirker tallet på antall smittede jmf uhellet ved Ullevål. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 1. mars 2020 #964 Del Skrevet 1. mars 2020 NRK som er den nasjonale nyhetskanalen har en nyhet om at de har sjekket dagshoroskop i 6 mnd og funnet over 800 like utsagn... Jeg sjekket datoen for å se om det var 1.april. Scroller man nedover er det en del sportsnyheter, nyheter om kjendiser, knapt en notis om flyktningutviklingen i Tyrkia. Jeg får inntrykk av at myndighetene styrer media på en måte som skal dysse ned frykt. Kanskje noen vurderer det dithen at frykten er verre enn selve viruset... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 1. mars 2020 #965 Del Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, Rainstorm skrev: NRK som er den nasjonale nyhetskanalen har en nyhet om at de har sjekket dagshoroskop i 6 mnd og funnet over 800 like utsagn... Jeg sjekket datoen for å se om det var 1.april. Scroller man nedover er det en del sportsnyheter, nyheter om kjendiser, knapt en notis om flyktningutviklingen i Tyrkia. Jeg får inntrykk av at myndighetene styrer media på en måte som skal dysse ned frykt. Kanskje noen vurderer det dithen at frykten er verre enn selve viruset... Det er rimelig "spot on". Så lenge ikke myndighetene forstår alvoret i situasjonen vil vi miste kontrollen over situasjonen, og dermed blir det alvorlig. Det blir en selvoppfyllende profeti. Det farligste i denne situasjonen er å dysse det ned og frykte frykten fremfor å behandle dette som en alvorlig pandemi. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 1. mars 2020 #966 Del Skrevet 1. mars 2020 (endret) https://edition.cnn.com/videos/health/2020/02/29/coronavirus-victim-united-states-washington-vpx.cnn/video/playlists/coronavirus/ Interessant å se hvordan USA rapporterer om situasjonen hos dem. En epidemolog påstår at smitten må ha spredt seg i landet allerede i 3-4 uker før dette dødsfallet. De stiller spørsmål både ved at de som er smittet verken har vært i utlandet eller rundt noen som tilsynelatende er smittet, og ved det offentliges håndtering av saken. Synes også tydeligheten på et vis virket betryggende. Når offisielle tjenestemenn opplyser om at x og y er smittet, vi kjenner ikke smittekilde osv. så er det kanskje foruroligende men jeg får inntrykk av at de er til å stole på i det minste, transparent. Får ikke det samme inntrykket av norsk media/myndigheter. Kan hende de dysser ned fordi det ikke er så ille, som lekfolk kan jeg jo ikke vite, poenget mitt er at den måten å dysse ned frykten i grunn for meg mest får meg til å bli usikker og mer engstelig for det stemmer ikke med den infoen jeg får å det steder (f.eks) media fra andre land. Da begynner man å lure: hva skjer egentlig! (Jeg er egentlig ikke engstelig, men synes ikke strategien i Norge funker for å roe.) Edit: samtidig: hvis man ikke leser noe annet sted enn norsk media funker strategien prima! Folk bryr seg ikke fordi det ikke er noe å bry seg om, for det dysses sånn ned i media. Jeg håper det er rett, det er bare et blaff... Endret 1. mars 2020 av Rainstorm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 1. mars 2020 #967 Del Skrevet 1. mars 2020 14 minutter siden, Rainstorm skrev: NRK som er den nasjonale nyhetskanalen har en nyhet om at de har sjekket dagshoroskop i 6 mnd og funnet over 800 like utsagn... Jeg sjekket datoen for å se om det var 1.april. Scroller man nedover er det en del sportsnyheter, nyheter om kjendiser, knapt en notis om flyktningutviklingen i Tyrkia. Jeg får inntrykk av at myndighetene styrer media på en måte som skal dysse ned frykt. Kanskje noen vurderer det dithen at frykten er verre enn selve viruset... Ja, det er rimelig åpenbart at myndighetene ved FHI styrer norsk media. Redaktører som bryter tausheten blir kidnappet og får en sprøyte med viruset satt i kroppen.. For det er norsk media kjent for, nemlig det å ikke ønske å kritisere myndighetene, og særlig ikke en blå regjering! Når det kommer til frykt og virus satt opp mot hverandre, så kan faktisk frykten være verre. En økonomisk kollaps i Norge vil ha et potensielt større tap i menneskeliv enn viruset i seg selv. Som igjen gjør at det blir mindre penger til å behandle langt dødeligere sykdommer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeffe Skrevet 1. mars 2020 #968 Del Skrevet 1. mars 2020 1 time siden, Rullerusk skrev: ellers leste jeg nettopp hva en veldig god kollega av meg skrev. Han er professor i epidemiologi i HK, så akkurat nå stoler jeg mer på de analyser han og hans departement gjennomfører enn dere som sitter her og er naive. Han kaller det konspirasjonsteorier å sammenlikne det med vanlig influensa. Dette kan IKKE sammenliknes med influensa. Ifl han er de siste kalkulasjoner deres at når utbruddet er over vil dødsraten stige over 5% i Kina. Dette fordi det er så mange som bare har dødd hjemme uten noensinne å få hjelp. Link til det han skrev? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 1. mars 2020 #969 Del Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, Jeffe said: Link til det han skrev? Han skrev dette som privatperson i en vennegruppe og det respekterer jeg. Så nei, det får du ikke desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 1. mars 2020 #970 Del Skrevet 1. mars 2020 5 minutter siden, Example skrev: Ja, det er rimelig åpenbart at myndighetene ved FHI styrer norsk media. Redaktører som bryter tausheten blir kidnappet og får en sprøyte med viruset satt i kroppen.. For det er norsk media kjent for, nemlig det å ikke ønske å kritisere myndighetene, og særlig ikke en blå regjering! Når det kommer til frykt og virus satt opp mot hverandre, så kan faktisk frykten være verre. En økonomisk kollaps i Norge vil ha et potensielt større tap i menneskeliv enn viruset i seg selv. Som igjen gjør at det blir mindre penger til å behandle langt dødeligere sykdommer. Du får ikke poeng for å være ekkel. Hvorfor svarer du meg sånn egentlig? Jeg tenker at når frykt får store konsekvenser for økonomien (som du påpeker) som igjen vil slå dårlig ut på folks sikkerhet så er det ikke rart om myndighetene styrer og begrenser hva media skal skrive om. Ikke gjennom tvang, men mediehusene kan jo tenke selv og være enig med den linja. Synes ytringene dine er ganske motstridende. Det ville jo i følge dine utsagn være lurt å dysse ned i media, slik kan jeg også tenke. Likevel latterliggjør du tanken om at myndighetene kan be media være edruelige i sin dekning av saken og ikke bare tenke klikk (dommedag og hysteri genererer nok mer klikk enn dagshoroskop). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fonda Skrevet 1. mars 2020 #971 Del Skrevet 1. mars 2020 WHO anbefaler jo at en informerer befolkingen om alvorligheten av sykdommen og tiltak for å hindre spredning i generell befolkning. Virker ikke som en forstår hvor alvorlig og krise dette er. I Italia er 10% av de smittede alvorlig syke! Drit i økonomi da, dette handler om å redde liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 1. mars 2020 #972 Del Skrevet 1. mars 2020 Selv er jeg ingen hysteriker og jeg klarer ikke helt se at dette er så ille. Var på festival forrige helg og det var stappa med folk fra alle verdensdeler, det er tydeligvis flere som ikke er så redde. Slik mennesker lever livene sine i storbyer og mye reising i dag vil vi ikke kunne stoppe slike ting uansett, så kan vi ikke bare ta forhåndsregler og ellers la naturen gå sin gang? Jeg skjønner at det kan få store konsekvenser for verden slik vi kjenner den, men hva så? Vi er små maur på en stor klode, det betyr ingenting hva som skjer. Naturlig seleksjon får utfolde seg en sjelden gang innimellom, hva er så galt med det? Jeg er ikke redd for å dø og tror ikke mennesket lever på et måte som er bra for oss i nåtiden, så det er vel med på at min hvilepuls holder seg greit stabil for tiden. Det som skjer, det skjer. Blir vi satt tilbake 100år (tror ikke det) så er jeg ikke redd for det. Dør jeg så dør jeg, takk for den tiden jeg fikk på denne kloden liksom... vi skal alle dø en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 1. mars 2020 #973 Del Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, Fonda skrev: WHO anbefaler jo at en informerer befolkingen om alvorligheten av sykdommen og tiltak for å hindre spredning i generell befolkning. Virker ikke som en forstår hvor alvorlig og krise dette er. I Italia er 10% av de smittede alvorlig syke! Drit i økonomi da, dette handler om å redde liv. Å tenke økonomi handler ofte også om å redde liv. Kanskje økonomer og andre smarte folk vurderer det dithen at det er bedre at de som skal dø av viruset gjør det enn å rævkjøre økonomien slik at blant annet velferdsstaten vil bli ødelagt. At folk f.eks slutter å reise for en periode vil være kjempepositivt både mtp smitte og klima, men mange vil miste jobbene sine, og det vil bli mer uro i landet/verden. (Jeg har ikke noe særlig kunnskap om dette, bare refleksjoner jeg har gjort meg), tror ikke de som tenker økonomi gjør det fordi de driter i folks ve og vel, men de tenker på langsiktige konsekvenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jensine Skrevet 1. mars 2020 #974 Del Skrevet 1. mars 2020 1 time siden, Rullerusk skrev: Myndighetene vil ha ro i befolkningen. Dere kan snakke om dødsrate så mye dere bare vil dere som stoler blindt på helsemyndighetene. Saken er uansett at dødsraten vil påvirkes sterkt av hvordan kapasiteten er i helseforetakene til enhver tid. Hvis halvparten av anestesipersonalet ved 4 store sykehus selv er smittet, er det ikke noen som kan intubere deg den dagen du får behov for det. Og på Ullevål er det allerede anestesipersonalet som testes fordi de er «overalt» på et sykehus. ellers leste jeg nettopp hva en veldig god kollega av meg skrev. Han er professor i epidemiologi i HK, så akkurat nå stoler jeg mer på de analyser han og hans departement gjennomfører enn dere som sitter her og er naive. Han kaller det konspirasjonsteorier å sammenlikne det med vanlig influensa. Dette kan IKKE sammenliknes med influensa. Ifl han er de siste kalkulasjoner deres at når utbruddet er over vil dødsraten stige over 5% i Kina. Dette fordi det er så mange som bare har dødd hjemme uten noensinne å få hjelp. Kan ikke de smittede helsearbeiderne som ikke er for syke behandle koronapasientene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeffe Skrevet 1. mars 2020 #975 Del Skrevet 1. mars 2020 15 minutter siden, Rullerusk skrev: Han skrev dette som privatperson i en vennegruppe og det respekterer jeg. Så nei, det får du ikke desverre. Jaja. I mangel på bedre kilder kan vi i alle fall referere til rullerusk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 1. mars 2020 #976 Del Skrevet 1. mars 2020 24 minutter siden, Rullerusk skrev: Han skrev dette som privatperson i en vennegruppe og det respekterer jeg. Så nei, det får du ikke desverre. Det jeg lurer på er, hvis det er så mange sånne eksperter i f.eks epidemologi som vet bedre, hvorfor skiver de innlegg om det i lukka vennegrupper og ikke i offentligheten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fonda Skrevet 1. mars 2020 #977 Del Skrevet 1. mars 2020 12 minutter siden, Rainstorm skrev: Å tenke økonomi handler ofte også om å redde liv. Kanskje økonomer og andre smarte folk vurderer det dithen at det er bedre at de som skal dø av viruset gjør det enn å rævkjøre økonomien slik at blant annet velferdsstaten vil bli ødelagt. At folk f.eks slutter å reise for en periode vil være kjempepositivt både mtp smitte og klima, men mange vil miste jobbene sine, og det vil bli mer uro i landet/verden. (Jeg har ikke noe særlig kunnskap om dette, bare refleksjoner jeg har gjort meg), tror ikke de som tenker økonomi gjør det fordi de driter i folks ve og vel, men de tenker på langsiktige konsekvenser. Om sykdommen får utvikle seg fritt kommer det til å få enda større konsekvenser for verdens-økonomien enn litt frykt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 1. mars 2020 #978 Del Skrevet 1. mars 2020 1 time siden, lille pille skrev: Jeg må si jeg syns det er rar prioritering at Norge ikke er mer på hugget og jobber mer aktivt for å hindre spredning. Vi ser børsene faller over hele verden. Større deler av oljefondet kan fordufte over natta hvis verden ikke får kontroll over viruset. Et superenkelt og foreløpig billig tiltak er at alle som har vært i land med en visst antall smittede, blir satt i obligatorisk karantene. Ved individuelle vurderinger vil det selvsagt oppstå et stort rom for å gjøre feil. Bare se hvor mye en liten feil påvirker tallet på antall smittede jmf uhellet ved Ullevål. Private bedrifter setter ansatte som har vært i utsatte områder i karantene. De er flinkere til å ta vare på både bedriften sin, sine ansatte og evt andre som kan bli smittet. Og motsatt er med offentlig sykehus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rediken Skrevet 1. mars 2020 #979 Del Skrevet 1. mars 2020 18 minutter siden, Rainstorm skrev: Det jeg lurer på er, hvis det er så mange sånne eksperter i f.eks epidemologi som vet bedre, hvorfor skiver de innlegg om det i lukka vennegrupper og ikke i offentligheten? Fordi de som har rett kompetanse som regel arbeider på vegne av bedrifter eller institusjoner, uttaler man i seg i det offentlige (selv som privatperson) med en mening som arbeidsgiver ikke fronter kan det få konsekvenser for vedkommende. Dette er i hvertfall min erfaring... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 1. mars 2020 #980 Del Skrevet 1. mars 2020 2 minutter siden, Rediken skrev: Fordi de som har rett kompetanse som regel arbeider på vegne av bedrifter eller institusjoner, uttaler man i seg i det offentlige (selv som privatperson) med en mening som arbeidsgiver ikke fronter kan det få konsekvenser for vedkommende. Dette er i hvertfall min erfaring... Takk for svar, det var litt slik jeg tenkte. At det får personlige følger for vedkommende. Da vil jo spørsmålet videre være at hvis eksperter mener noe annet enn det som kommer frem i media hvorfor vil ikke arbeidsgivere som også får innsikt i disse ekspertmeningene fronte disse ekspertmeningene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg