Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

lillesnøfnugg skrev (På 29.2.2020 den 15.30):
Ekspander  

Endelig litt fornuft. Synd hun ikke var smittevernoverlege nå, man kan jo bare håpe de vil ta det til etteretning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk sutrer over både eldrebølgen, og viruset som tar livet av pensjonister. De fleste som stryker med av Covid-19 ville bukka under i løpet av de neste par åra uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (På 29.2.2020 den 13.21):

Det er "godt kjent" men jeg fant ikke noen god kilde på akkurat hvordan de estimerer det, du får lete litt om du er interessert...

Ekspander  

Nei, det er du som kommer med påstanden så bevisets byrde hviler på deg. 

Nei, akurat. Og det er en av problemene vi står overfor. Vi vil ikke ha noen sjanse til å stoppe det med de tiltakene som er sannsynlige her. Bare noen dager inn i dette har alt feilet fullstendig og tiltakene er verdiløse.

Ekspander  

Beklager, men du kommer med mange løse påstander og du begrunner de aldri. Hvorfor skal noen ta hva du sier seriøst?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
  blasfeminist skrev (På 29.2.2020 den 16.08):

Folk sutrer over både eldrebølgen, og viruset som tar livet av pensjonister. De fleste som stryker med av Covid-19 ville bukka under i løpet av de neste par åra uansett.

Ekspander  

Skjerp deg, det er ikke sant. Det er pest i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nematocera
  blasfeminist skrev (På 29.2.2020 den 16.08):

Ekspander  

Eldre mennesker bør få sovne inn av alderdom med nære og kjære rundt seg. Ikke bli pint i 2 uker og dø av organsvikt i isolat pga av et djevel-virus fra et dyremarked i Kina. Dessuten er det langt i fra bare personer over 80 som er ille ute når det gjelder dette viruset. De eneste som det foreløpig har fart pent med er barn under 9 år. Du er gjerne mer en 9 du og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har sett dagsaktuelle tall på nye smittede i Italia? Har forsøkt å finne, har til og med forsøkt italienske aviser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har de ikke kontroll på hvem som kan være smittet eller ikke. Det virker heller ikke som om de tar noen form for selvkritikk for det som har skjedd? «Det var uheldig, men vi fulgte FHI sine råd og nå er det ikke noe å gjøre med det som har skjedd». :murvegg:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoNo skrev (På 29.2.2020 den 16.23):

Er det noen som har sett dagsaktuelle tall på nye smittede i Italia? Har forsøkt å finne, har til og med forsøkt italienske aviser. 

Ekspander  

Det ser ikke ut som de har oppdatert tallene sine siden i går, selv om det er (dagsnye) nyheter om at tallene har steget i f.eks. Emilia Romano og Fiumicino på den løpende oppdateringen på La Repubblica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
  RoNo skrev (På 29.2.2020 den 16.23):

Ekspander  

Du kan bruke denne siden som Nrk linket til i en av sine artikler (husker ikke helt hvilken artikkel, bokmerket bare linken) Den viser oversikt over ulike land osv. Den var oppdatert siste tidlig i morges ser det ut for. Det står 889 på Italia der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg vært inne på offisiell side i Italia (❤️ google translate). 

http://www.salute.gov.it/nuovocoronavirus

Tallene har ikke vært oppdatert siden i går og var: totalt 888, døde 21, kurerte 46.

Spørs om de tar fri i helgen og vi ikke får noen oppdateringer før mandag. Det spiller sikkert ingen rolle om vi får tallene, men det er nok flere enn meg som håper de får kontroll over situasjonen snart. Hadde aldri trodd om meg selv at jeg skulle synes et virusutbrudd skulle være så interessant at jeg søkte daglig oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (På 29.2.2020 den 15.12):

Ja, og det utrolige er at ikke alle lyver... jeg har ingen grunn til å tro at han ikke snakker sant.

Som jeg sa tidligere (og som du selvfølgelig kan avvise) så kjenner jeg en som jobber på en "institusjon" (ikke i Norge) som driver med dette på VELDIG høyt nivå. Så langt jeg vet finnes det ikke noe slikt fagmiljø i Norge engang. Han skriver også på anonyme forum. Tro det eller ei, det er en sjanse for at du møter folk som er mer kompetente enn deg (og til og med FHI) som skriver på anonyme forum.

Jeg har en en fin utdannelse, men ikke innenfor medisin. Likevel, jeg er oppegående nok til å kunne ta til meg relativt enkel kunnskap.

Ekspander  

Joda, de finnes sikkert. Poenget er at her inne kan man hevde egentlig hva som helst, uten at man har noe særlig grunnlag til å bestride det. 

I så måte bør fagpersonell som er kritiske til håndteringen i Norge bruke muligheten til å si i fra offentlig. Dersom man som ekspert på dette, mener at FHI gambler med norske liv, så bør man virkelig si ifra. 

Med den enorme mediedekningen som denne saken har, bør det ikke være noe problem å slippe til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Example skrev (På 29.2.2020 den 13.06):

Hva skal man med Folkehelseinstituttet når vi har ekspertene her inne? 

Jeg tror hele Norge ville følt seg mye tryggere om en gjeng med konspiratorer med null medisinsk bakgrunn, men doktorgrad i dommedagsprofetier, lesing og tolkning av statistikker i alternativ media og lang erfaring i livets knallharde skole overtar kontrollen. 

Ekspander  

Så FHI har bedre peiling enn enorme organer som WHO og CDC?

Personlig så stoler jeg mye mer på amerikanske CDC enn WHO siden WHO ser ut til å være i lomma på Kinas myndigheter og gjor alt i sin makt for å rose disse og spille politiske spill, mens amerikanske CDC ser ut til å ha et mer faktabasert syn på saken selv om selvsagt de også er styrt av politikk og ikke vil utløse panikker, og dermed vil passe språket sitt meget nøye.

Men på tross av CDC sine utgitte tall så er deres praktiske respons i USA totalt patetisk. Med bare 500 tester utført var det vel på en befolkning på rundt 320 millioner og enorme mengder folk som reiser inn og ut av landet.

Og når vi først snakker om CDC så gav de ut en epidimi/pandemi rapport for noen år siden og det ser ut til at covid-19 tallene for R0 og dødelighet er en del høyere enn deres værste scenario i denne (kategori 5) hvor de regnet med minst 1,8 mill døde i USA.

Og dine "internet ekspert" og konspirasjonsteoretiker hersketeknikker er bare latterlig lavmål. Dataene er lett tilgjengelig fra offisielle kilder. Dette er ikke noe å tvile på.

likestilling skrev (På 29.2.2020 den 14.23):

Til andre del, så er jeg enig, og nå som de har hatt en smittet lege på avdelingen må de nesten ta alle mulige smittekilder i karantene og så desinfisere hele avdelingen. Det koster VANVITTIG mye mer i både penger og ressurser, enn det ville kostet å være hjemme et par dager for legen det gjelder. Det burde jo vært pålagt karantene for alle som kom fra Italia etter helgen fra høyere hold, men det er det tydeligvis ikke. Uansett er det et veldig godt bilde på Norges "forberedelse" og hvor alvorlig de tar det. Alle leger har "vært enige om" at dette ikke er farlig i det hele tatt i en måned nå og det har gått sport i å være minst bekymret. Hva om de tar feil? Dersom vi får et større utbrudd med mange syke blir det fort store problemer her...

Ekspander  

Husker vi i marinen var på en slags sertifiseringsøvelse med skipet for å kunne delta i et NATO oppdrag i utlandet når det var et par stykker om bord som fikk det jeg syns å huske at man mistenkte var hjernehinnebetennelse og vi ble satt i karantene. Inspektørene som var om bord for sertifiseringen ble nærmest paniske, og ville av båten (men fikk ikke lov). Og alle kontaktflater måtte desinfiseres. Vi andre om bord tok det ganske rolig, men det var kanskje mer at vi ikke forstod det potensielle alvoret. Det endte uansett med ingen skade skjedd.

Example skrev (På 29.2.2020 den 14.47):

Mange av oss er utdannet. Jeg også, men ikke innen medisin eller smittvern. Om man er utdannet tømrer, sosinom eller om man er arbeidsledig har strengt talt lite å si for om man har noe bedre peiling en fagfolk innenfor dette feltet.

Ekspander  

Som sagt informasjonen fra mye større autoriteter på dette enn FHI ligger fritt tilgjengelig på deres offisielle sider på nettet. Trenger ingen hverken spesialutdanning, eller konsentrasjonstendenser for i finne det.

Example skrev (På 29.2.2020 den 14.57):

Og det leste du ut fra innlegget mitt? WHO skal absolutt lyttes til, men FHI må også ta hensyn til norske forhold.

Ekspander  

Hva tror du er forskjellen på Norske forhold fra resten av Europa eller USA? Vi er et kaldt land som ihvertfall statistisk sett skal gjøre oss mer utsatte for virusinfeksjoner. Og vårt helsevesen er ikke akkurat noe å skryte av på tross av propagandaen vi stadig blir tutet ørene fulle av om "verdens beste land". Hva i alle dager er "verdens beste" med å måtte vente en måned for å få en 15 minutters legekonsultasjon i det offentlige helsevesenet? Og da attpåtil bli nektet blodprøver på ting som D-vitamin nivå, kolesterol, testosterone, osv. uten spesifikke mistanker og kraftige symptomer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 29.2.2020 den 17.13):

Med den enorme mediedekningen som denne saken har, bør det ikke være noe problem å slippe til. 

Ekspander  

Tror du kraftig overvurderer medias uavhengighet fra politikken gitt...

Ingen av mediene skrev om 22. juli terroristens oppvekst med morens grove mishandling av han før TV2's artikkel i 2016. På tross av at dette var informasjon som alle mediene hadde tilgang til, og utenlandske medier skrev om ganske så tidelig. Og en bok med informasjonen ble til og med forsøkt stoppet fra å publiseres.

Mediene følger lydig hva de får pålegg av fra myndighetene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ForumBrukeren skrev (På 29.2.2020 den 17.27):

Tror du kraftig overvurderer medias uavhengighet fra politikken gitt...

Ingen av mediene skrev om 22. juli terroristens oppvekst med morens grove mishandling av han før TV2's artikkel i 2016. På tross av at dette var informasjon som alle mediene hadde tilgang til, og utenlandske medier skrev om ganske så tidelig. Og en bok med informasjonen ble til og med forsøkt stoppet fra å publiseres.

Mediene følger lydig hva de får pålegg av fra myndighetene.

Ekspander  

Hadde tenkt å svare på det forrige svaret ditt angående konspirasjonsteorier, men så presterer du å komme med en ny her. Da tror jeg vi lar den ligge. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...