Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Takk til deg som likte et av mine tidligere innlegg. På det tidspunktet var det 440 smittede i Kina og jeg sa dette er ikke noe å frykte. Takk for påminnelsen. Jeg har oppdatert innlegget med dagens fakta. Tenk at spredningen har gått så fort... Uansett, jeg tok feil og jeg beklager så mye om jeg har tenkt dere var noe pessimistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Rullerusk skrev:

FHI er jo fint for de som behøver statlig pensjon og må hente tidlig i bhg....

enkelte andre her inne jobber innen samme fagfelt men hadde aldri tatt til takke med en middelmådig forskerstilling påFHI! 

Nei, for all del. De som driver med dette på heltid, de kan ikke sitt fag. Bare å lese litt på internett, så kan man mye mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoNo skrev:

Sorry, men jeg har større tro på WHO enn FHI. Og etter de siste dagers begivenheter ser det ut til å være smart. Når de selv sier...det er lett å være etterpåklok. Nja, det er jobben deres og de kunne i det minste forsøkt å dra nytte av andre land sine erfaringer. Ps: jeg er utdannet og på ingen måte konspirasjonsteorier. Men når til og med lege blir smittet på ferie og tar det med hjem, så tror jeg ikke utdannelse beskytter så godt... 

Mange av oss er utdannet. Jeg også, men ikke innen medisin eller smittvern. Om man er utdannet tømrer, sosinom eller om man er arbeidsledig har strengt talt lite å si for om man har noe bedre peiling en fagfolk innenfor dette feltet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, miniomelett skrev:

Har noen kilder på at WHO har sagt en ting mens FHI heller vil gjøre noe annet/ikke tar det seriøst.

Ser en del nevner det her men finner ikke noe konkret.

Jeg hørte det blant annet på TV. Enten debatten eller dax18, tror jeg. Greia var at FHI gjør noe, men ikke alle punktene WHO anbefaler for å stoppe eller begrense smitte. Har også lest om dette på Twitter.  Men har dessverre ingen linker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Example said:

Nei, for all del. De som driver med dette på heltid, de kan ikke sitt fag. Bare å lese litt på internett, så kan man mye mer.

Det står for tiden veldig mye bra på «Internett» som du kaller det. For eksempel kan du jo gjøre som meg å følge de store internasjonale medisinske tidsskriftene, WHO, CDC og øvrige sider hvis språk du forstår.

Jeg syns det er veldig fint at f.ex Elsevier har gjort alle publikasjoner ang denne situasjonen til såkalt «open access» 

du kan også lese på «Internett» hvis du vil. Anbefaler Coronavirus hubben til Elsevier. The Lancet og NEJM har mye bra! 

https://www.elsevier.com/connect/coronavirus-information-center

Endret av Rullerusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny video fra Wuhan:

Nå har de fått ledige plasser på sykehus for de som er "sykehussyke", så dette var nok et "mildt" tilfelle som plutselig ble dødelig. Det har vært noen av disse også. Dessverre merker man ikke så godt at man har hypoksi før det svartner dersom man har kraftige infeksjoner i lungene. Umulig å si akkurat hva som har skjedd her, men det er i alle fall en form for "hjemmekarantene". Det er mange ting som gjør dette viruset skumlere enn mange andre...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Example skrev:

Mange av oss er utdannet. Jeg også, men ikke innen medisin eller smittvern. Om man er utdannet tømrer, sosinom eller om man er arbeidsledig har strengt talt lite å si for om man har noe bedre peiling en fagfolk innenfor dette feltet.

Uten å si for mye om min utdannelse så kan jeg fortelle at jeg har en rekke vekttall i både 🤨, 😉 og 🤔. Og med dette på bunnen er jeg derfor i økende grad bekymret for utviklingen dette tar. Ikke for egen del, jeg kommer nok til å tjene på det økonomisk, men jeg er ganske åpen muligheten for at dette kan komme til å bli en stor, men forhåpentligvis raskt forbigående krise.

Endret av RoNo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, balettsko skrev:

Rettelse: Hva skal man med FHI når man har WHO? Tror du at selveste WHO er konspiratorer? FHI er jo flinkere til å benekte vitenskap enn hva diverse u-land er. Du stoler blindt på et institutt som har helt andre teorier enn noen andre i hele verden, og uten at de har noe belegg for det. Men du kaller oss som stoler mer på WHO for konspiratorer? 

Jeg må nesten le. 

Og det leste du ut fra innlegget mitt? WHO skal absolutt lyttes til, men FHI må også ta hensyn til norske forhold.

Verdt å nevne at WHO også har justert trusselnivået flere ganger, og at man ikke så på det som en potensiel stor-pandemi for ikke lenge siden. Så dersom man skal slakte FHI, ha full støtte til WHO og frykte enorme dødstall i Norge, så bør man se seg selv i speilet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RoNo skrev:

Uten å si for mye om min utdannelse så kan jeg fortelle at jeg har en rekke vekttall i både mikrobiologi, smittevern og makroøkonomi. Og med dette på bunnen er jeg derfor i økende grad bekymret for utviklingen dette tar. Ikke for egen del, jeg kommer nok til å tjene på det økonomisk, men jeg er ganske åpen muligheten for at dette kan komme til å bli en stor, men forhåpentligvis raskt forbigående krise.

Ja, det kan man jo gjerne hevde her på et anonymt forum.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Example skrev:

Ja, klart man kan kan lyve om slikt. Spør deg selv om jeg har noe utbytte av det? Om svaret er nei, så får du velge å tro meg... Eller ikke. Spiller ingen rolle for meg hva du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, RoNo skrev:

Uten å si for mye om min utdannelse så kan jeg fortelle at jeg har en rekke vekttall i både mikrobiologi, smittevern og makroøkonomi. Og med dette på bunnen er jeg derfor i økende grad bekymret for utviklingen dette tar. Ikke for egen del, jeg kommer nok til å tjene på det økonomisk, men jeg er ganske åpen muligheten for at dette kan komme til å bli en stor, men forhåpentligvis raskt forbigående krise.

Det er selvsagt mulig at du faktisk har det, det er også mulig at du tilegner deg en utdannelse du ikke har. og gjør som mange gjør på internet dikter opp ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Example skrev:

Ja, og det utrolige er at ikke alle lyver... jeg har ingen grunn til å tro at han ikke snakker sant.

Som jeg sa tidligere (og som du selvfølgelig kan avvise) så kjenner jeg en som jobber på en "institusjon" (ikke i Norge) som driver med dette på VELDIG høyt nivå. Så langt jeg vet finnes det ikke noe slikt fagmiljø i Norge engang. Han skriver også på anonyme forum. Tro det eller ei, det er en sjanse for at du møter folk som er mer kompetente enn deg (og til og med FHI) som skriver på anonyme forum.

Jeg har en en fin utdannelse, men ikke innenfor medisin. Likevel, jeg er oppegående nok til å kunne ta til meg relativt enkel kunnskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest commeilfaut
1 minutt siden, likestilling skrev:

ro det eller ei, det er en sjanse for at du møter folk som er mer kompetente enn deg (og til og med FHI) som skriver på anonyme forum.

Tror ikke du skal satse på det, altså. Det er nok lettere å treffe rett på lottorekka at noen sitter på et anoonymt forum og har mer kompetanse enn FHI. I slike situasjoner som dette tror jeg alle er tjent med å forholde seg til  råd fra fagmiljøet, ikke anonyme nettforum, yt kanaler eller for den saks skyld, bloggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de funnet en hund også, som har testet svakt positivt for coronaviruset... (eieren har viruset). Hva blir det neste nå? Forbud mot å lufte hunder? Katter får husarrest?

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
1 minutt siden, commeilfaut skrev:

Tror ikke du skal satse på det, altså. Det er nok lettere å treffe rett på lottorekka at noen sitter på et anoonymt forum og har mer kompetanse enn FHI. I slike situasjoner som dette tror jeg alle er tjent med å forholde seg til  råd fra fagmiljøet, ikke anonyme nettforum, yt kanaler eller for den saks skyld, bloggere.

Hva med WHO? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, commeilfaut skrev:

Da får jeg bare si meg heldig som har truffet rett på lottorekka. Vi snakker en av de mer kompetente institusjonene på verdensbasis når det gjelder kunnskap om akkurat denne typen virus (og andre zootropiske virus som kan være veldig alvorlige patogener hos mennesker)

Jeg vet ikke om du helt skjønte hva jeg ville ha frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
1 minutt siden, likestilling skrev:

Jeg vet ikke om du helt skjønte hva jeg ville ha frem

Nei, jeg er en enkel sjel, så det meste går over hodet mitt.

Mitt poeng er utelukkende at når vi er i den situasjonen vi er nå, med corona, er det kun råd fra fagmiljø som er noe verdt. Anonyme nettforum, yt kanaler, alternativ medisin ol bør man ikke stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

https://www.aftenposten.no/norge/i/zGyo1q/tidligere-smittevernoverlege-ved-ullevaal-kritikkverdig-at-legen-ikke-ble-bedt-om-aa-holde-seg-hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...