lille pille Skrevet 28. februar 2020 #661 Del Skrevet 28. februar 2020 Jeg syns at dette med å poengtere at god håndhygiene er viktig, er for slapt. Hva er god håndhygiene? Hvor ofte skal jeg feks vaske meg? Det har jeg ikke hørt noe om. Jeg ser at folk på jobben kommer rett fra bussen og setter seg på tastaturet. I min verden er det god håndhygiene å vaske hendene med en gang jeg kommer på jobb, men de færreste tror jeg tenker på dette. Burde vel egentlig bruke antibac før jeg går inn bygningen på jobben? Ikke vet jeg. Informasjonen er ikke presis nok. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 28. februar 2020 #662 Del Skrevet 28. februar 2020 Flere som leste artikkelen om at det var et område i Kina hvor 14% av pasientene ble syke igjen etter de ble friskmeldt? Var en medisiner som kommenterte i artikkelen at man blant flaggermus har sett tendenser til at coronavirus er noe som blir liggende latent i kroppen, slik som herpesvirus. Det vil si at man på dags dato ikke kan bli kvitt det, men at viruset vil forårsake gjentagende influensaer. Hvis dette er tilfellet så er det over og ut tror jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForumBrukeren Skrevet 28. februar 2020 #663 Del Skrevet 28. februar 2020 1 time siden, Kake-Kari78 skrev: Veldig viktig det du skriver her, det kan ikke sies for ofte i denne tråden! Ser dessuten at noen skriver at «selv med dødelighet på 0,4 %, er dette MYE høyere enn influensa!! Altså er viruset mye farligere!!» Men det er jo ikke sånn at corona-viruset i seg selv er mye farligere enn et vanlig influensa-virus. Det er bare det at det ikke er immunitet i befolkningen mot dette viruset, og ingen er vaksinert mot det. Altså vil langt flere få corona enn en vanlig influensa- og dette gjelder selvsagt også folk i risiko-gruppene, som er den gruppen som har absolutt størst sannsynlighet for å dø av dette. I vestlige land er det normalt veldig få i risikogruppene som får sesong-influensaene, fordi de alltid blir vaksinert på forhånd. Man kan dermed ikke sammenligne dødelighet ved corona med dødelighet ved influensa, som mange både er vaksinert mot, eller immune mot pga nylig gjennomgått infeksjon. Tar man hensyn til disse faktorene, synes jeg corona virker enda mer harmløst enn vanlig sesong-influensa. Hvor har du det fra at utsatte grupper for det meste ikke blir smittet av sesong influensa? Og du er klar over at en del ganger så bommer vaksinen på årets influensa eller? 42 minutter siden, Kake-Kari78 skrev: Sliter du med å forstå tall og statistikk fra allerede rammede områder? Tror du virkelig selv på at det er sannsynlig at 60 % av Norges befolkning skal få sykdommen, eller skriver du dette bare for å forsøke å skremme andre? Ikke i NOE rammet område, har man opplevd at 60 % av befolkningen er blitt smittet. Wuhan har 11 millioner innbyggere, og det er godt under 100.000 registrerte smittede. Dette på tross av at viruset fikk herje fritt den første tiden, at kinesere bor tett (og omgås tett, f.eks på stappfulle metroer og busser) og at mange kinesere generelt har mye lungeproblemer (og dermed dårligere immunforsvar) allerede i utgangspunktet, pga mye smog og luftforurensning. Hvis vi runder godt oppover på smittetallet i Wuhan, ender vi altså på at under 1 % av innbyggerne i Wuhan ble smittet av corona. Men likevel tror du altså at 60 % av Norges spredt bosatte befolkning, som nå attpåtil er i fullt smitteberedskap, skal få dette??? Man må jo nesten lure om du tror på dette våset selv, eller om du bare liker å skremme. Det demonstrerer jo bare at du vet ingen ting som helst om hvordan tallene utvikler seg med smittsome virus infelksjoner. Det er en eksponensiell kurve som er flat i lang tid for så å eksplodere. De første ukene har derfor veldig lite å si, hvis byen stenges ned innen det virkelig eksploderer med tilfeller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malassezia Furfur Skrevet 28. februar 2020 #664 Del Skrevet 28. februar 2020 50 minutter siden, Camlon skrev: Du sier jo at vi skal stole på FHI når de sier at det er ikke farligere enn en vanlig influensa. Har de ikke forskere i Kina, Japan og Korea? Kan ikke de fortelle lederene at dette er bare en vanlig influensa og vi trenger derfor ikke å stoppe spredningen. Eller er de idioter? Sliter du med leseforståelse? Jeg har da aldri skrevet at vi skal stole blindt på noen, ei heller at covid-19 ikke er farligere enn influensa. Det jeg maner til er litt edruelighet i formidling av informasjon. Det gagner ingen å slå opp med krigstyper påstander som ikke er verifisert. Når noen påstår at ALLE som smittes får skader på lungene, eller at folk dør som fluer, faller døde om på gata osv, så blir det bare skremselspropaganda. Noen næres tydeligvis av sensasjonsoverskrifter. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 28. februar 2020 #665 Del Skrevet 28. februar 2020 2 minutter siden, lille pille skrev: Flere som leste artikkelen om at det var et område i Kina hvor 14% av pasientene ble syke igjen etter de ble friskmeldt? Var en medisiner som kommenterte i artikkelen at man blant flaggermus har sett tendenser til at coronavirus er noe som blir liggende latent i kroppen, slik som herpesvirus. Det vil si at man på dags dato ikke kan bli kvitt det, men at viruset vil forårsake gjentagende influensaer. Hvis dette er tilfellet så er det over og ut tror jeg. Det var noe om dette på NRK.no tror jeg? Jeg leste det i går i alle fall, på en norsk nyhetsside. (dagbladet eller nrk). Der var det i alle fall noen som mente det ikke ble liggende latent, men heller at immunforsvaret var svekket rett etterpå de hadde blitt friske, og dermed var det lettere å bli syk igjen. (Noe sånt) Men å finne noe igjen på NRK er som å prøve bla i en facebookfeed. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 28. februar 2020 #666 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 8 minutter siden, miniomelett skrev: Det var noe om dette på NRK.no tror jeg? Jeg leste det i går i alle fall, på en norsk nyhetsside. (dagbladet eller nrk). Der var det i alle fall noen som mente det ikke ble liggende latent, men heller at immunforsvaret var svekket rett etterpå de hadde blitt friske, og dermed var det lettere å bli syk igjen. (Noe sånt) Men å finne noe igjen på NRK er som å prøve bla i en facebookfeed. Ja, det var noen som mente det. Men søker man på nettet finner man studier som har studert fenomenet med latente virus i flaggermus. Det er sikkert mange meninger, men jeg syns det virker som et skrekkscenario hvis viruset blir liggende latent. Men det er kanskje like ille hvis viruset slår ut immunforsvaret i omgang 1, for så å sette inn dødsstøtet i omgang 2 eller 3. Endret 28. februar 2020 av lille pille 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malassezia Furfur Skrevet 28. februar 2020 #667 Del Skrevet 28. februar 2020 8 minutter siden, lille pille skrev: Man har jo prøvd å studere dette. Tror det var i The Guardian jeg leste det. WHO har hatt en delegasjon i Kina hvor man prøvde å teste folk som ikke var særlig syke for å se om de likevel kunne ha coronavirus. Det man fant ut var at de som var relativt friske heller ikke testet positivt. Man fant stort sett viruset blant de som virkelig var syke. Personen som fortalte dette er høyt oppe i WHO. Kan sikkert finne tilbake til artikkelen hvis du er interessert. Er det ingen andre som syns det er rart at en lege i Norge som trolig ikke har førstehånderfaring med viruset, kommer med påstander og planlegger for at viruset er langt mindre dødelig enn estimater fra WHO? Hva gjør han til en bedre ekspert enn WHO? Skal den teorien holde vann, burde de fire norske smittede også vært behandlingstrengende. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 28. februar 2020 #668 Del Skrevet 28. februar 2020 2 minutter siden, Malassezia Furfur skrev: Skal den teorien holde vann, burde de fire norske smittede også vært behandlingstrengende. At the start of an outbreak the apparent mortality rate can be an overestimate if a lot of mild cases are being missed. But this week, a WHO expert suggested that this has not been the case with Covid-19. Bruce Aylward, who led an international mission to China to learn about the virus and the country’s response, said the evidence did not suggest that we were only seeing the tip of the iceberg. If borne out by further testing, this could mean that current estimates of a roughly 1% fatality rate are accurate. This would make Covid-19 about 10 times more deadly than seasonal flu, which is estimated to kill between 290,000 and 650,000 people a year globally. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 28. februar 2020 #669 Del Skrevet 28. februar 2020 44 minutter siden, Kake-Kari78 said: Ja, og nettopp derfor har hele verdenssamfunnet iverksatt en hel drøss med tiltak for å bidra til å stanse det. Men det velger du visst glatt å overse- for det passer jo ikke inn i skremselspropagandaen din. Jeg trekker meg ut av diskusjonen nå, det blir meningsløst å diskutere med dommedagsprofeter som ikke er interessert i å diskutere på et fakta-basert grunnlag, men har en åpenbar egen agenda med påstandene de legger frem. Skummelt at folk som dere får herje fritt i kommentar-feltene, det skaper unødvendig frykt blant f.eks mange yngre, som ikke forstår det fulle bildet, og tror blindt på det dere skriver. Kina har satt igang tiltak som har vært effektive, men andre land som ikke har satt inn ligende tiltak har ekponentiell vekst. Det er ikke dommedagsprofeti å si at hvis Norge ikke setter igang ordentlig tiltak så vil det spre seg til de fleste får det. Du kan ikke ha det begge veier. Om det er mange skjulte syke, så betyr det at det også at det er mye vanskeligere å hindre spredning. Spredningen kommer ikke bare til å stoppe av seg selv bare fordi 10000 blir syke. Skal vi stoppe spredningen så bør vi gjøre det nå, ikke når det er for sent. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 28. februar 2020 #670 Del Skrevet 28. februar 2020 Bergen kommune holder pressekonferanse 13.30. Da er vel det første bekreftet tilfellet kommet til Vestlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amananas Skrevet 28. februar 2020 #671 Del Skrevet 28. februar 2020 3 timer siden, Example skrev: Økonomien handler i stor grad om hysteriet rundt dette. Ja, det skal tas på alvor, men samtidig krisemaksimerer folk dette. Her er det viktig å følge råd helsemyndighetene, og ikke spre konspirasjonsteorier og hysteri på nett. Personlig tar jeg dette med en knusende ro for min egen del, men jeg skjønner at eldre og folk med nedsatt immunforsvar og alvorlige sykdommer er litt bekymret. Det er forøvrig ingen automatikk i at dødsraten vil være den samme i alle land. Helsetilbudet er forskjellige, og det samme er kunnskap i folket om hygiene. Jeg er på ingen som helst måte bekymret for min egen helse, da jeg er frisk og ung. Men jeg har flere i familien min som absolutt er utsatt, både gamle og syke, og som jeg ikke har råd til å miste. Forstår dermed ikke de som mener at vi unge kan ta det med knusende ro. Har dere ikke familie selv? Jeg krysser alle fingre for at dette skal gå bra til slutt! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForumBrukeren Skrevet 28. februar 2020 #672 Del Skrevet 28. februar 2020 14 minutter siden, Malassezia Furfur skrev: Sliter du med leseforståelse? Jeg har da aldri skrevet at vi skal stole blindt på noen, ei heller at covid-19 ikke er farligere enn influensa. Det jeg maner til er litt edruelighet i formidling av informasjon. Det gagner ingen å slå opp med krigstyper påstander som ikke er verifisert. Når noen påstår at ALLE som smittes får skader på lungene, eller at folk dør som fluer, faller døde om på gata osv, så blir det bare skremselspropaganda. Noen næres tydeligvis av sensasjonsoverskrifter. Når det gjelder å plutselig falle om på gata så tror jeg nok ikke det kan skyldes noe virus. Jeg har sett det skje selv 2 ganger. Begge for mange år siden i forsvaret i førstegangstjenesten etter å ha stått på oppstilling en stund. Når man står slik i lang tid er det noen som bare faller ned som en tømmerstokk på høykant (og forhåpentlig er det noen som tar dem imot så de ikke går rett i asfalten). Hørte noen yngre befal påstod det hadde noe med at de låste knærne eller noe slik, men vet ikke hvor sant det er. Uansett er dette et så vanlig fenomen at når det var en eller annen stor markering i Oslo hvor mange fra basen skulle gå i noen slags parade (som jeg heldigvis slapp siden vi skulle ut på en lenger seilas akkurat da) så hørte jeg at de hadde med noen egne folk bare for å plukke opp slike som "besvimte" av å stå på oppstilling. 1 minutt siden, Malassezia Furfur skrev: Skal den teorien holde vann, burde de fire norske smittede også vært behandlingstrengende. Tar noen dager før man utvikler alvorlige komplikasjoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 28. februar 2020 #673 Del Skrevet 28. februar 2020 Angående dette med håndhygiene: det kan godt være at det i litteraturen er mange studier som viser at god håndhygiene er et effektivt tiltak, men er det ikke litt vel optimistisk å anta at alle plutselig skal få god håndhygiene? Det virker naivt. «Nå har vi bedt alle om å ha god håndhygiene, så dette er et effektivt tiltak». Hvordan skal man følge opp at folk faktisk har god håndhygiene, eller skal vi stole blindt på at folk plutselig endrer de inngroddevanene sine? Hvis dette skal være bærebjelken i Norges forsvar mot viruset, så er det utrolig passivt og jeg har ingen tro på det. Da må de i så fall vise at de mener det; gi ut gratis desinfeksjonsmiddel, plakater ved inngang til bygninger, plakater på transportmidler, osv. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 28. februar 2020 #674 Del Skrevet 28. februar 2020 (Var hos kiropraktoren min i dag og spurte ham om dette hjertegreiene jeg følte. Han sa for mitt vedkommende kom det av stress. Trykket på steder på ryggen og jeg kjente ekstremt ubehag i brystregionen. Han sa dét var fordi han trykket på noen punkter men at det nå ville bli bedre. Så langt, helt bra og ingenting). Var innom apoteket som var helt utsolgt for hånddesinfeksjon, dvs, om man kjøper «Mitt apotek» : https://www.apotek1.no/produkter/miniapotek-apotek1-1stk-902673p så er det med hånddesinfeksjonsmiddel. Interessant dog at apotektekniker sa at det har ingen effekt mot virus da det er mot bakterier. Det eneste som hjelper er såpe og vann. Hvorfor kommer i så fall ikke dette mer frem? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 28. februar 2020 #675 Del Skrevet 28. februar 2020 kjøpte litt mer papirtørk enn ellers i dag vi....pluss såper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caroline97 Skrevet 28. februar 2020 #676 Del Skrevet 28. februar 2020 Får litt angst av å lese om coronaviruset. 😨 Sitter her med feber, sår hals, forkjølelse og frysninger. Men føler svineinfluensaen var verre så jeg håper at jeg bare har vanlig influensa nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handful Skrevet 28. februar 2020 #677 Del Skrevet 28. februar 2020 1 time siden, Peanut skrev: *** Var innom apoteket som var helt utsolgt for hånddesinfeksjon, dvs, om man kjøper «Mitt apotek» : https://www.apotek1.no/produkter/miniapotek-apotek1-1stk-902673p så er det med hånddesinfeksjonsmiddel. Interessant dog at apotektekniker sa at det har ingen effekt mot virus da det er mot bakterier. Det eneste som hjelper er såpe og vann. Hvorfor kommer i så fall ikke dette mer frem? Lurer jeg også på. Men klor tar ihvertfall virus. Er det jeg pleier å vaske med ved Noroviruset, og har klart å unngå smittespredning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 28. februar 2020 #678 Del Skrevet 28. februar 2020 5 minutter siden, Caroline97 said: Sitter her med feber, sår hals, forkjølelse og frysninger. Men føler svineinfluensaen var verre så jeg håper at jeg bare har vanlig influensa nå. 🤞🍀 Håper det går bra med deg ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 28. februar 2020 #679 Del Skrevet 28. februar 2020 1 time siden, Peanut skrev: (Var hos kiropraktoren min i dag og spurte ham om dette hjertegreiene jeg følte. Han sa for mitt vedkommende kom det av stress. Trykket på steder på ryggen og jeg kjente ekstremt ubehag i brystregionen. Han sa dét var fordi han trykket på noen punkter men at det nå ville bli bedre. Så langt, helt bra og ingenting). Var innom apoteket som var helt utsolgt for hånddesinfeksjon, dvs, om man kjøper «Mitt apotek» : https://www.apotek1.no/produkter/miniapotek-apotek1-1stk-902673p så er det med hånddesinfeksjonsmiddel. Interessant dog at apotektekniker sa at det har ingen effekt mot virus da det er mot bakterier. Det eneste som hjelper er såpe og vann. Hvorfor kommer i så fall ikke dette mer frem? Antibacterial Gel fra Biltema fikk samme toppscore som antibac, og er mye billigere. Bare et tips. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 28. februar 2020 #680 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 52 minutter siden, Handful skrev: Lurer jeg også på. Men klor tar ihvertfall virus. Er det jeg pleier å vaske med ved Noroviruset, og har klart å unngå smittespredning. https://antibac.no/om-antibac/hvordan-virker-antibac/ Men såpe og vann er jo best ^_^ Skal man virkelig være hysterisk, så tar du å vasker hender og tar på engangshansker før du går ut og kaster hanskene før du kommer inn igjen og vasker hendene på nytt igjen + antibac 😜 Heck, egentlig bør vi alle trippe rundt med hazmat drakter *Men det gir jo en falsk trygghet det også, om man ikke har kunnskap om smittevern.. Endret 28. februar 2020 av Chizue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg