Malassezia Furfur Skrevet 28. februar 2020 #641 Del Skrevet 28. februar 2020 Veldig rart at dere krisemaksimerere stoler blindt på kinesiske kilder når det kommer til de ekstreme påstandene og obskure videoer, men avviser blankt offisielle tall fra myndighetene i landet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malassezia Furfur Skrevet 28. februar 2020 #642 Del Skrevet 28. februar 2020 18 minutter siden, missmcbeal skrev: Om man skal anvende argumenter som dette, hvordan mener du at slike feilkilder ikke forekommer i tallet på vanlig influensa? Det er da langt flere som har influensa i Norge enn som tester seg, så man har selvfølgelig ikke nøyaktige tall der heller. Influensavirus er godt kjent og studert, og man kan ekstrapolere godt hvor mange som sannsynligvis er smittet under et utbrudd. Sars-cov-2 er helt nytt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 28. februar 2020 #643 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 5 minutter siden, Malassezia Furfur said: Veldig rart at dere krisemaksimerere stoler blindt på kinesiske kilder når det kommer til de ekstreme påstandene og obskure videoer, men avviser blankt offisielle tall fra myndighetene i landet. Det mye forskning fra vesten som sier det samme. Dødsraten er rundt 1 - 3%, ikke 0.1%. Men tror du Kinesere, Japanere og Koreanere er idioter? Hvis dette bare en vanlig influensa så burde de bare la viruset spre seg. Endret 28. februar 2020 av Camlon 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malassezia Furfur Skrevet 28. februar 2020 #644 Del Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, Camlon skrev: Så du tror Kinesere Japanere og Koreanere er idioter? Hvis dette bare en vanlig influensa så burde de gjøre ingenting for å stoppe spredningen. Kan ikke se jeg har skrevet idiot noe sted? Alt jeg påpekte var skjevheten i kildekritikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kake-Kari78 Skrevet 28. februar 2020 #645 Del Skrevet 28. februar 2020 2 minutter siden, Camlon skrev: Man kan ikke argumentere slik. Hvis man ikke har en vaksine og immunitet sånn at det sprer seg i høy hastighet så vil det være mye farligere for samfunnet enn en vanlig influensa. Selv om dødsraten er 0.4% så betyr det 20000 døde og over 100000 alvorlig syke. Norge har ikke kapisitet til å ta imot 100000 pasienter, og da vil en høyere andel dø. Her lager du deg jammen noen fantasifulle regnemåter for å produsere mest mulig skremselspropaganda Hvor i alle dager har du det fra at 100 000 kan bli alvorlig syke i Norge?! Kun et lite fåtall av de smittede får alvorlige symptomer- og kun et lite fåtall av personer som befinner seg i et område med observert smitte, ender faktisk opp med å få corona-viruset. Kun en liten andel av befolkningen i Wuhan har fått dette viruset- og det på tross av at viruset fikk herje helt fritt i minst en uke eller to uten at det engang ble ordentlig avdekket, og før tiltak ble iverksatt. Kun en veldig liten andel av Irans over 80 millioner mennesker har fått corona-virus. Og sånn kunne jeg ha fortsatt om alle områdene der viruset har vært påvist. Så de 100 000 alvorlig syke må du veldig mye lengre ut på landet med- det har ikke vært 100 000 alvorlig syke i Kina totalt, engang (og det altså på tross av at viruset fikk herje rundt i mange dager før noen engang visste om det). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 28. februar 2020 #646 Del Skrevet 28. februar 2020 Just now, Malassezia Furfur said: Kan ikke se jeg har skrevet idiot noe sted? Alt jeg påpekte var skjevheten i kildekritikk. Du sier jo at vi skal stole på FHI når de sier at det er ikke farligere enn en vanlig influensa. Har de ikke forskere i Kina, Japan og Korea? Kan ikke de fortelle lederene at dette er bare en vanlig influensa og vi trenger derfor ikke å stoppe spredningen. Eller er de idioter? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeffe Skrevet 28. februar 2020 #647 Del Skrevet 28. februar 2020 15 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Du må gå utenom norske medier, skal du få ordentlig innblikk. https://www.google.no/amp/s/www.the-sun.com/news/310833/coronavirus-disturbing-video-shows-patient-writhing-and-fitting-on-hospital-trolley-in-ground-zero-wuhan/amp/ Så da mener du vi skal gå til the sun for å få ordentlig innblikk? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 28. februar 2020 #648 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 14 minutter siden, Kake-Kari78 said: Her lager du deg jammen noen fantasifulle regnemåter for å produsere mest mulig skremselspropaganda Hvor i alle dager har du det fra at 100 000 kan bli alvorlig syke i Norge?! Kun et lite fåtall av de smittede får alvorlige symptomer- Sliter du med matte eller? Det bor 5.3 millioner mennesker i Norge. Det er estimert at rundt 20% får alvorlige symptomer, men hvis det egentlig er 5 ganger lavere og 60% av Norges befolkning får sykdommen så er det fortsatt 5.3 * 60% * 4% = 120 000 alvorlige syke. Quote det har ikke vært 100 000 alvorlig syke i Kina totalt, engang Det er fordi i Kina stengte ned sin økonomi for å hindre spredning. Hvis Kina hadde behandlet dette som en vanlig influensa så ville situasjonen vært helt annerledes. Endret 28. februar 2020 av Camlon 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 28. februar 2020 #649 Del Skrevet 28. februar 2020 2 timer siden, Amananas skrev: FEIL. Dødsraten til influensa er 0,1%, dødsraten for corona er minst 2%. 20% av verdens smittede av corona er i kritisk tilstand og må ligge i respirator for å puste. Corona smitter minst tre ganger så raskt som influensa. Corona har en inkubasjonstid på opptil to uker, så folk kan gå rundt og smitte hundrevis mens de selv tror de er friske. Det finnes ingen naturlig immunitet mot viruset. Det finnes ingen vaksine på markedet. Og det finnes ingen kur. Selv de som blir friske fra viruset har en god sjanse for å få varige skader på lunger og andre organer. Slutt å spre misinformasjon! Corona skal tas alvorlig. Jeg har aldri lest så mye dumskap i mitt liv som den siste uka i kommentarfeltene om coronaviruset. Det er hårreisende at til tross for at dødstallene står i prosent svart på hvitt i enhver nyhetsartikkel, så evner de fleste ikke å ta innover seg hvor mange mennesker det er i praksis. Folk tror ikke på virusets trussel før deres eget familiemedlem ligger død i stua foran dem. Tror dere WHO, Kina, Italia etc har utløst alarmen for morro? Fordi de synes det er gøy at verdensøkonomien stuper inn i en krisesituasjon? Makan. Ikke sant! Det er en grunn til at Kina tar dette på alvor, og det er leit at andre land bare trekker på skuldrene. Det er så lett å tenke "ja men det er jo de andre som dør, ikke jeg." 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 28. februar 2020 #650 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 27 minutter siden, Malassezia Furfur skrev: Veldig rart at dere krisemaksimerere stoler blindt på kinesiske kilder når det kommer til de ekstreme påstandene og obskure videoer, men avviser blankt offisielle tall fra myndighetene i landet. Eh... Du vet at Kina er et kommunistland og at det er viktigere for myndigheten der å se «bra» ut for omverdenen mens de skjuler hvordan ting virkelig er der, og tar livet av folk som avslører sannheten? Dette for å hindre kollaps av økonomien. Endret 28. februar 2020 av MadameDeRosa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kake-Kari78 Skrevet 28. februar 2020 #651 Del Skrevet 28. februar 2020 4 minutter siden, Camlon skrev: Sliter du med matte eller? Det bor 5.3 millioner mennesker i Norge. Det er estimert at rundt 20% for alvorlige symptomer, men hvis det egentlig er 5 ganger lavere og 60% av Norges befolkning får sykdommen så er det fortsatt 5.3 * 60% * 4% = 120 000 alvorlige syke. Det er fordi i Kina stengte ned sin økonomi for å hindre spredning. Hvis Kina hadde behandlet dette som en vanlig influensa så ville situasjonen vært helt annerledes. Sliter du med å forstå tall og statistikk fra allerede rammede områder? Tror du virkelig selv på at det er sannsynlig at 60 % av Norges befolkning skal få sykdommen, eller skriver du dette bare for å forsøke å skremme andre? Ikke i NOE rammet område, har man opplevd at 60 % av befolkningen er blitt smittet. Wuhan har 11 millioner innbyggere, og det er godt under 100.000 registrerte smittede. Dette på tross av at viruset fikk herje fritt den første tiden, at kinesere bor tett (og omgås tett, f.eks på stappfulle metroer og busser) og at mange kinesere generelt har mye lungeproblemer (og dermed dårligere immunforsvar) allerede i utgangspunktet, pga mye smog og luftforurensning. Hvis vi runder godt oppover på smittetallet i Wuhan, ender vi altså på at under 1 % av innbyggerne i Wuhan ble smittet av corona. Men likevel tror du altså at 60 % av Norges spredt bosatte befolkning, som nå attpåtil er i fullt smitteberedskap, skal få dette??? Man må jo nesten lure om du tror på dette våset selv, eller om du bare liker å skremme. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 28. februar 2020 #652 Del Skrevet 28. februar 2020 29 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Du må gå utenom norske medier, skal du få ordentlig innblikk. https://www.google.no/amp/s/www.the-sun.com/news/310833/coronavirus-disturbing-video-shows-patient-writhing-and-fitting-on-hospital-trolley-in-ground-zero-wuhan/amp/ Bare noe. Rart at folk ikke forstår at Corona ikke er som influensa. Influensa gir ikke organsvikt, indre blødninger, slag og sepsis som Corona gjør. For det første er ikke the Sun en kilde jeg ser på som veldig seriøs. Og for det andre kan personen på videoen ha fått et epileptisk anfall for alt vi vet. Er det ikke litt drastisk å trekke konklusjonen at en person på en video som får et anfall har coronavirus- uten noe som helst bakgrunnsdetaljer eller oppfølgingsinfo? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 28. februar 2020 #653 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 36 minutter siden, Malassezia Furfur skrev: Veldig rart at dere krisemaksimerere stoler blindt på kinesiske kilder når det kommer til de ekstreme påstandene og obskure videoer, men avviser blankt offisielle tall fra myndighetene i landet. Jeg er ikke en krisemaksimerer, men jeg synes det er rart at WHO går ut og sier "dere har nå en gyllen mulighet til å stoppe viruset på et tidlig tidspunkt. Sett inn aggressive tiltak nå, og dere slipper lett fra det", og norske helsemyndigheter svarer med "Nei da, det e'kke så farlig. Vi er er friskt folkeslag med nærhet til naturen, det vil ikke dø så mange her. Det viktigste nå er at vi holder økonomien oppe . Bare husk å vaske hendene, så går dette så bra så. " (Ja det jeg skriver er satt på spissen, men når vi setter sammen oppfordringene fra de ulike instansene blir dette resultatet) Endret 28. februar 2020 av Sprettballen Endret tegnsetting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 28. februar 2020 #654 Del Skrevet 28. februar 2020 2 minutter siden, Kake-Kari78 said: Sliter du med å forstå tall og statistikk fra allerede rammede områder? Tror du virkelig selv på at det er sannsynlig at 60 % av Norges befolkning skal få sykdommen, eller skriver du dette bare for å forsøke å skremme andre? Ikke i NOE rammet område, har man opplevd at 60 % av befolkningen er blitt smittet. Haha 😂 Viruser følger en ekponentiell kurve. Om du ikke stopper den så vil fleste få sykdommen.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 28. februar 2020 #655 Del Skrevet 28. februar 2020 Jeg var hos legen igår og fikk påvist virusinfeksjon ved blodprøve. Tror ikke jeg ble testet for corona virus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 28. februar 2020 #656 Del Skrevet 28. februar 2020 3 minutter siden, Jens skrev: Jeg var hos legen igår og fikk påvist virusinfeksjon ved blodprøve. Tror ikke jeg ble testet for corona virus. 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kake-Kari78 Skrevet 28. februar 2020 #657 Del Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, Camlon skrev: Haha 😂 Viruser følger en ekponentiell kurve. Om du ikke stopper den så vil fleste få sykdommen.. Ja, og nettopp derfor har hele verdenssamfunnet iverksatt en hel drøss med tiltak for å bidra til å stanse det. Men det velger du visst glatt å overse- for det passer jo ikke inn i skremselspropagandaen din. Jeg trekker meg ut av diskusjonen nå, det blir meningsløst å diskutere med dommedagsprofeter som ikke er interessert i å diskutere på et fakta-basert grunnlag, men har en åpenbar egen agenda med påstandene de legger frem. Skummelt at folk som dere får herje fritt i kommentar-feltene, det skaper unødvendig frykt blant f.eks mange yngre, som ikke forstår det fulle bildet, og tror blindt på det dere skriver. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 28. februar 2020 #658 Del Skrevet 28. februar 2020 34 minutter siden, Malassezia Furfur skrev: Veldig rart at dere krisemaksimerere stoler blindt på kinesiske kilder når det kommer til de ekstreme påstandene og obskure videoer, men avviser blankt offisielle tall fra myndighetene i landet. Jeg er ikke en av dem som krisemaksimerer. Men om du vet endel om hvordan den politiske situasjonen er, så vet du også at kinesiske myndigheter er ramme på sensur. Myndighetene anser utenlandske nettsider og sosiale medier som en trussel mot nasjonens sikkerhet.Jeg har venner fra Kina og de har fortalt hvordan systemet der fungerer. De tør ikke uttale seg i sosiale medier fordi de er så vant med sensur. Skremmende. Dette er bare noe av det kinesiske myndigheter sensurerer: YouTube, Twitter, Instagram, Netflix, The New York Times. Og google.. Boka til Orwell er f.eks sensurert der, og det sier vel sitt. Aktivister og kinserere som er kritiske til regjeringen omgår blokkeringen ved å bruke VPN. Om du ikke tror på dette kan du lese fra Finansavisen her: https://finansavisen.no/nyheter/reise/2017/10/reisetips-glem-sosiale-medier-naar-du-er-i-kina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 28. februar 2020 #659 Del Skrevet 28. februar 2020 11 minutter siden, MadameDeRosa skrev: 🙄 Ikke sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 28. februar 2020 #660 Del Skrevet 28. februar 2020 Det er også viktig å huske at selv om tallene i Kina er/virker lave i forhold til hvor mange som bor (Eller rettere sagt, i Wuhan men dere skjønner) - så er det jo ikke sånn at ALLE er testet for smitten. Tallene ser nok ganske lave ut for oss utenforstående - men kinesiske myndigheter har nok en ide om at hvis X antall av testede er smittet, så kan man regne at X antall av resten av populasjonen også er smittet - eller noe i den duren. De har nok antakelig en viss anelese om at hadde de testet alle i hele Wuhan, så ville statistikken sett annerledes ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg