Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Ert said:

De maskene som folk kjøper og gir feil trygghet (antagelig øker risikoen for smitte, da de har mest for seg ift å forhindre smitte fra syke)

Ex...tenk på alt du berører med hendene.. Hjelper lite med maske på butikken, når du holder i handlevogna og drar hjem med smitte på hendene, tar litt på maska, klør deg i øya osv...

Det er nettopp derfor Kina tvinger alle til å bruke masker. Hvis alle bruker maske, så har også syke på seg maske og da blir det mindre smitte.

Og jeg vet ikke hvordan det er med deg, men når jeg har på meg maske (og hansker) så tar jeg ikke på ansiktet mitt. Det føles ikke naturlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, Ert said:

Viktigst er vel å bruke hodet. Alle burde ta ansvar og lese seg opp, evt friske opp basale smittevernrutiner. 

Viktigst er håndhygiene, håndhygiene og atter håndhygiene. Det er luft og kontaktsmitte, og det er antatt at viruset kan overleve på overflater i opptil 9 dager. 

Dvs.. Vask hender. 

Å bruke hodet i disse tider vil vel og si at man ikke hoster/ nyser ut i luften. Skal jeg tro Jodel er det mange folk i Oslo på banen som nettopp gjør det. Det egoet eller mangelen på tanke for andre er vel mer skremmende. 

Det hjelper lite å snakke om håndhygiene når de fleste knapt vasker hendene sine på toaletter ute og slikt. Jeg vasker mine både før og etter, men det gjør jo ingen andre O_o 

(Føler meg «heldig» som allerede har sånne masker det nå er utsolgt av <_< Moren min i sin tid hadde sånne fordi hun gikk gjennom cellegift (er jo da bekymret for hennes dårlige immunforsvar :cry3:)) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli litt bekymret. Fikk influensa for ca 2 uker siden, og har vært frisk siden mandag. Er usikker på hvordan immunforsvaret mitt er akkurat nå, selv om det i utgangspunktet er helt normalt. Jobber med mennesker, og er generelt sett borti haugevis av folk hver dag. Er flink med antibac og hygiene, men allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viruset er ikke sterkere enn vanlig influensa. Det er ingenting å være redd for mer enn vanlig influensa. 

Svineinfluensaen kom og til Norge. Noen dør når de er syke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, exictence skrev:

Viruset er ikke sterkere enn vanlig influensa. Det er ingenting å være redd for mer enn vanlig influensa. 

FEIL. 

Dødsraten til influensa er 0,1%, dødsraten for corona er minst 2%.

20% av verdens smittede av corona er i kritisk tilstand og må ligge i respirator for å puste. 

Corona smitter minst tre ganger så raskt som influensa. 

Corona har en inkubasjonstid på opptil to uker, så folk kan gå rundt og smitte hundrevis mens de selv tror de er friske. 

Det finnes ingen naturlig immunitet mot viruset. Det finnes ingen vaksine på markedet. Og det finnes ingen kur. 

Selv de som blir friske fra viruset har en god sjanse for å få varige skader på lunger og andre organer. 

Slutt å spre misinformasjon! Corona skal tas alvorlig. Jeg har aldri lest så mye dumskap i mitt liv som den siste uka i kommentarfeltene om coronaviruset. Det er hårreisende at til tross for at dødstallene står i prosent svart på hvitt i enhver nyhetsartikkel, så evner de fleste ikke å ta innover seg hvor mange mennesker det er i praksis. Folk tror ikke på virusets trussel før deres eget familiemedlem ligger død i stua foran dem. Tror dere WHO, Kina, Italia etc har utløst alarmen for morro? Fordi de synes det er gøy at verdensøkonomien stuper inn i en krisesituasjon? Makan. 

Endret av Amananas
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Amananas skrev:

FEIL. 

Dødsraten til influensa er 0,1%, dødsraten for corona er minst 2%.

20% av verdens smittede av corona er i kritisk tilstand og må ligge i respirator for å puste. 

Corona smitter minst tre ganger så raskt som influensa. 

Corona har en inkubasjonstid på opptil to uker, så folk kan gå rundt og smitte hundrevis mens de selv tror de er friske. 

Det finnes ingen naturlig immunitet mot viruset. Det finnes ingen vaksine på markedet. Og det finnes ingen kur. 

Selv de som blir friske fra viruset har en god sjanse for å få varige skader på lunger og andre organer. 

Slutt å spre misinformasjon! Corona skal tas alvorlig. Jeg har aldri lest så mye dumskap i mitt liv som den siste uka i kommentarfeltene om coronaviruset. Det er hårreisende at til tross for at dødstallene står i prosent svart på hvitt i enhver nyhetsartikkel, så evner de fleste ikke å ta innover seg hvor mange mennesker det er i praksis. Folk tror ikke på virusets trussel før deres eget familiemedlem ligger død i stua foran dem. Tror dere WHO, Kina, Italia etc har utløst alarmen for morro? Fordi de synes det er gøy at verdensøkonomien stuper inn i en krisesituasjon? Makan. 

Økonomien handler i stor grad om hysteriet rundt dette. 

Ja, det skal tas på alvor, men samtidig krisemaksimerer folk dette. Her er det viktig å følge råd helsemyndighetene, og ikke spre konspirasjonsteorier og hysteri på nett. 

Personlig tar jeg dette med en knusende ro for min egen del, men jeg skjønner at eldre og folk med nedsatt immunforsvar og alvorlige sykdommer er litt bekymret. 

Det er forøvrig ingen automatikk i at dødsraten vil være den samme i alle land. Helsetilbudet er forskjellige, og det samme er kunnskap i folket om hygiene. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen
19 minutter siden, Example skrev:

Ja, det skal tas på alvor, men samtidig krisemaksimerer folk dette. Her er det viktig å følge råd helsemyndighetene, og ikke spre konspirasjonsteorier og hysteri på nett. 

Personlig tar jeg dette med en knusende ro for min egen del, men jeg skjønner at eldre og folk med nedsatt immunforsvar og alvorlige sykdommer er litt bekymret. 

Det er forøvrig ingen automatikk i at dødsraten vil være den samme i alle land. Helsetilbudet er forskjellige, og det samme er kunnskap i folket om hygiene. 

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men jeg skjønner at folk blir usikre når de opplever at helsemyndighetene ikke bare holder tilbake informasjon, men også (bevisst elker ubevisst) gir feil informasjon.   (Blant annet informasjon om at smittede ikke er smittsomme før de får symptomer).

Åpen uenighet mellom fagpersoner skaper også usikkerhet, og det samme gjør bagatellisering (ikke farligere enn influensa) som flere leger gikk ut med for 3-4 uker siden, som har festet seg hos mange i befolkningen, og som beviselig er feil.  (Korrekt på individnivå for unge friske mennesker,  feil på samfunnsnivå)

Det er et stort spenn mellom tilsynelatende likegyldighet og hysteri, men en ting har disse ytterpunktene til felles,  de skaper usikkerhet. 

Jeg befinner meg et sted midt i mellom.

Jeg er av dem som forbereder meg på det verste, håper på det beste, men som ikke tar bekymringene på forskudd.  Jeg forholder meg til helsemyndighetenes anbefalinger, og ellers hva jeg ser på som sunn fornuft.

Men også jeg reagerer på helsemyndighetenes unnvikenhet mtp korrekt informasjon, som jeg regner med er et forsøk på å dempe panikk, men som får motsatt virkning fordi mange opplever at de ikke tar situasjonen på alvor.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men jeg skjønner at folk blir usikre når de opplever at helsemyndighetene ikke bare holder tilbake informasjon, men også (bevisst elker ubevisst) gir feil informasjon.   (Blant annet informasjon om at smittede ikke er smittsomme før de får symptomer).

Åpen uenighet mellom fagpersoner skaper også usikkerhet, og det samme gjør bagatellisering (ikke farligere enn influensa) som flere leger gikk ut med for 3-4 uker siden, som har festet seg hos mange i befolkningen, og som beviselig er feil.  (Korrekt på individnivå for unge friske mennesker,  feil på samfunnsnivå)

Det er et stort spenn mellom tilsynelatende likegyldighet og hysteri, men en ting har disse ytterpunktene til felles,  de skaper usikkerhet. 

Jeg befinner meg et sted midt i mellom.

Jeg er av dem som forbereder meg på det verste, håper på det beste, men som ikke tar bekymringene på forskudd.  Jeg forholder meg til helsemyndighetenes anbefalinger, og ellers hva jeg ser på som sunn fornuft.

Men også jeg reagerer på helsemyndighetenes unnvikenhet mtp korrekt informasjon, som jeg regner med er et forsøk på å dempe panikk, men som får motsatt virkning fordi mange opplever at de ikke tar situasjonen på alvor.

Mulig jeg ikke har fått med meg det, men når har helsedirektoratet bevisst feilinformert folk? Har du noen kilder på at de har sagt at folk ikke er smittsomme før de får symptomer? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, exictence skrev:

Men dette er ikke influensa, dette er et forkjølesesvirus. Jeg føler dette er viktig å poengtere, færre får influensa, flere får forkjølselesvirus. Jeg har aldri fått/eller blitt syk av influensa, men dette er det mer sannsynlig at jeg vil kunne merke. Jeg er aldri bekymret for vanlig influensa og det virker som ingen i familien min pleier å få det. 

Folk flest sier at friske unge mennesker ikke dør og blir syk av virus, men jeg selv fikk hjertebetennelse av et hissig virus (ikke influensa) i 2016. Dette gikk bra, men kan potensielt være dødelig. Nå virker det det ikke som dette viruset fører med seg hjertebetennelse, og heller angriper lungene, men jeg vil poengtere at det faktisk er andre komplikasjoner som kan oppstå av virus hos unge folk om man er riktig uheldig.

Det er heller ikke vaksine, noe som er et viktig poeng. Jeg er ikke bekymret for meg selv, men er f.eks. redd for faren min som er i midten av 50-årene min og som har diabetes, høyt blodtrykk og KOLS-lignende symptomer i lungene. 

Det beste utfallet er selvfølgelig at alle worst case scenariorer ikke slår ut. Men det er bedre å være føre var. Jeg er spent på utviklingen, siden Kina har gjort så mange tiltak, og vi står på gjerdet og ventet. Viruset kommer også til Europa på det verst tenkelige tidspunktet, i vinterferien når mange nordmenn har vært utenlands.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 8.38, Sprettballen skrev:

Den faglige usikkerheten og uenigheten mellom legene synes jeg faktisk er det mest foruroligende i denne situasjonen. 

Hvis de tror at tilbakeholdenhet og tåkelegging bidrar til å forhindre panikk tror jeg de tar feil, jeg tror det vil bidra til økt usikkerhet hos en stor del av befolkningen. 

Tror jeg også. Det ser man bare her på kg. Igår var visst kapasiteten på tlf 113 sprengt. Det hadde garantert vært færre som ringte inn om nordmenn hadde kunnskap nok om symptomer osv. Mangel på informasjon gjør folk utrygge. Hjelper heller ikke at fagpersoner som har stått frem i media motsier hverandre. Jeg er ikke bekymret for viruset for min egen del. Men mer om helsesystemet vårt er forberedt på en eventuell krisesituasjon, når flere sykehus allerede er underbemannet.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
9 minutter siden, Example skrev:

Mulig jeg ikke har fått med meg det, men når har helsedirektoratet bevisst feilinformert folk? Har du noen kilder på at de har sagt at folk ikke er smittsomme før de får symptomer? 

Det har jeg dessverre ikke kilde på, fordi det ble sagt under et intervju med en representant fra folkehelseinstituttet (tror jeg.  Det var i alle fall på onsdag)  

Om det var en bevisst feilinformasjon, eller en glipp, vet jeg ikke, men det ble sagt at den smittede ikke kunne ha smittet andre fordi hun var frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Det er det samme som SARS. Indre blødninger, sepsis og slag er noe av komplikasjonene man får av Corona. Lungene får ikke inn mer luft og man kveles raskt. Er ikke som «vanlig influensa» Bare fatter ikke at norske helsemyndigheter er så ignorante...

Måtte sjekke dette og indre blødninger står ikke på den listen over komplikasjoner. Du mener kanskje nyresvikt? slag står heller ikke på listen?  

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sprettballen said:

Det har jeg dessverre ikke kilde på, fordi det ble sagt under et intervju med en representant fra folkehelseinstituttet (tror jeg.  Det var i alle fall på onsdag)  

Om det var en bevisst feilinformasjon, eller en glipp, vet jeg ikke, men det ble sagt at den smittede ikke kunne ha smittet andre fordi hun var frisk.

Det er sånn som da de gikk ut med viruset det. Da mente kommuneoverlegen at hun var frisk og ikke smittsom. Det finnes ingen grunnlag for å si at en person uten symptomer ikke er smittsom. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1nGp1M/fhi-coronavirus-paavist-i-norge-ikke-grunn-til-aa-engste-seg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa
15 minutter siden, miss spjåk skrev:

Måtte sjekke dette og indre blødninger står ikke på den listen over komplikasjoner. Du mener kanskje nyresvikt? slag står heller ikke på listen?  

Skal se om jeg finner tilbake. Så på kinesiske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Example said:

Aksjemarkedet kollapser fordi kloke hodet forstår at dette vil føre til en global krise. Aksjemarkedet gir blaffen i hvor mange som dør, men de forstår at når folk i Kina og i fremtiden resten av verden holder seg hjemme så skjer det lite økonomisk aktivitet.

Og hva slags scenario forestiller du deg egentlig, jeg kan bare se 2 scenarioer
1. De hindrer ikke spredning. Rundt 25 - 60% av alle nordmenn får sykdommen. På det verste så er det flere hundre tusen nordmenn som trenger helsehjelp. Sykehusene har ikke kapisitet og folk må være hjemme uten å få hjelp. Folk holder seg hjemme og økonomisk aktivitet kollapser.

2. De hindrer spredning ved å stenge ned økonomien. Helsesystemene klarer seg, men økonomisk aktivitet kollapser.

Begge scenarioer er en krise for Norges økonomi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som syter over at børsene faller og verdiene på aksjemarkedet synker bør kanskje ikke kjøpe aksjer i det om de ikke tåler nedgangstider. Det er flere faktorer enn pandemier som påvirker markedet. Slik er det rett og slett bare når man har global økonomi og man eksterne trusler kan påvirke utfallet. F.eks. krig, tørkeperioder som påvirker matproduksjon etc. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, missmcbeal skrev:

Om man skal anvende argumenter som dette, hvordan mener du at slike feilkilder ikke forekommer i tallet på vanlig influensa? Det er da langt flere som har influensa i Norge enn som tester seg, så man har selvfølgelig ikke nøyaktige tall der heller.

Det går nok begge veier. Leger er ofte raske til å konkludere med influensa dersom de får inn pasienter med kraftige forkjølelses-symptomer midt i influensa-sesongen, uavhengig av om de faktisk har testet dem for influensa eller ikke. Både jeg og andre familie-medlemmer har fått diagnosen «influensa» av lege uten å ha blitt testet, og uten å egentlig være 100 % sikre på om det var det der faktisk var.

Har man kraftig influensa, eller lignende symptomer, vil nok også de fleste voksne måtte gå til legen (og dermed bli registrert) for å få sykemelding, har man influensa, vil man i de aller fleste tilfeller måtte være borte fra jobb mer enn de 3 dagene egenmelding tillater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
På 28.2.2020 den 10.43, miss spjåk skrev:

Du må gå utenom norske medier, skal du få ordentlig innblikk. 

https://www.google.no/amp/s/www.the-sun.com/news/310833/coronavirus-disturbing-video-shows-patient-writhing-and-fitting-on-hospital-trolley-in-ground-zero-wuhan/amp/

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Journalisten, Chen Qiushi, som «forsvant» fordi han filmet og fortalte sannheten;

Og Kina skjuler de virkelige tallene for omverden.

Bare noe. Rart at folk ikke forstår at Corona ikke er som influensa. Influensa gir ikke organsvikt, indre blødninger, slag og sepsis som Corona gjør.

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager finner dere at viruset kan overleve i 9 dager på overflater? Jeg har lest i avisene at det kan overleve noen timer på overflater, og finner noe annet ganske så usannsynlig. Har dere kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kake-Kari78 said:

Veldig viktig det du skriver her, det kan ikke sies for ofte i denne tråden! Ser dessuten at noen skriver at «selv med dødelighet på 0,4 %, er dette MYE høyere enn influensa!! Altså er viruset mye farligere!!» Men det er jo ikke sånn at corona-viruset i seg selv er mye farligere enn et vanlig influensa-virus. Det er bare det at det ikke er immunitet i befolkningen mot dette viruset, og ingen er vaksinert mot det. Altså vil langt flere få corona enn en vanlig influensa- og dette gjelder selvsagt også folk i risiko-gruppene, som er den gruppen som har absolutt størst sannsynlighet for å dø av dette. I vestlige land er det normalt veldig få i risikogruppene som får sesong-influensaene, fordi de alltid blir vaksinert på forhånd. 

Man kan ikke argumentere slik. Hvis man ikke har en vaksine og immunitet sånn at det sprer seg i høy hastighet så vil det være mye farligere for samfunnet enn en vanlig influensa.

Selv om dødsraten er 0.4% så betyr det 20000 døde og over 100000 alvorlig syke. Norge har ikke kapisitet til å ta imot 100000 pasienter, og da vil en høyere andel dø.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...