Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

2 timer siden, milla80 skrev:

Litt nysgjerrig på hva det menes med de som har nedsatt immunforsvar når det gjelder denne typen virus. Vet bare at hvert år anbefaler legen min meg om å vaksinere meg og min eldste sønn for influensa.  Jeg har astma og min sønn har diabetes 1.

Noen som vet om dette går under "nedsatt immunforsvar" med tanke på denne sykdommen ? Er ikke den som er bekymra for sånt men begynner å tenke litt siden det første som slår meg i ansiktet når jeg åpner Dagbladet i dag er at nordmenn er satt i karantene rundtomkring i landet nå.... 😮 

Diabetes og høyt blodtrykk/hjerte og karsykdommer nevnes ofte med tanke på alvorlig risiko ved Coronaviruset. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Frøkensina said:

Diabetes og høyt blodtrykk/hjerte og karsykdommer nevnes ofte med tanke på alvorlig risiko ved Coronaviruset. 

Vel jeg har i hvert fall fått litt begynnende fnatt >_o

Jeg kom hjem fra Singapore i begynnelsen av februar. Onsdag forrige uke fikk jeg sånn tung dunking i brystet til tider (hjerteklapp eller hva det heter), og så leser jeg i dag at «Andre kjente symptomer er hjerteklapp ...» :sjokkbla: 

Jeg VIL. IKKE. FÅ. FULLT FNATT! Vil ikke vil ikke! >_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg kom hjem fra Singapore i begynnelsen av februar. Onsdag forrige uke fikk jeg sånn tung dunking i brystet til tider (hjerteklapp eller hva det heter), og så leser jeg i dag at «Andre kjente symptomer er hjerteklapp ...» :sjokkbla: 

Vet du, da tar du og ringer til helsestasjonen din og forklarer reiseruta, når du kom hjem og blablabla symptomer, mest sannsynlig er det ingenting, men kanskje en lege kan berolige deg, kanskje du får lov å ta en prøve for å se om den er pos/neg :)

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Peanut skrev:

Enig med Chizue, prøv å ta det med ro og ring helsestasjonen din for å høre litt :klemmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på nhi at det kan og komme av kaffe, og jeg drikker mye kaffe (5+) og energidrikker (1+). I tillegg så får jeg lett fnatt og da blir det og verre. Venter til i morgen 🍀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt mer beroliget etter dagen i går. Det virker som st man faktisk har tenkt gjennom dette, og åpner for å stenge både skoler og barnehager om nødvendig. Jeg tror de kommer til å gjøre dette veldig fort hvis de merker trykk av mennesker på sykehuset.

Ellers skulle jeg ønske meg enda mer målrettet informasjon. Det burde nesten sendes ut SMS til alle om håndhygiene slik at det kommer tydelig frem. Veldig mange som slurver med dette. Hva med antibac-stasjoner på knutepunkt hvor det ferdes mye mennesker til og fra jobb?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, i Sør-Korea er det satt i gang en rekke tiltak: 

- offentlige barnehager og skoler er stengt til 2re uken av mars.

- vi får jevnlige oppdateringer via sms, fra regjeringen, angående spredningen av virus

- det er laget flere live-kart hvor man kan se hvor smittede folk har vært og få oppdateringer

- i byen Daegu, hvor det er flest smittede, er det satt opp drive-thru klinikker, sent mange tusen munnbind/masker, og 500 ekstra helsepersonell har meldt seg frivillig til å bistå, siden det er mangel på helsepersonell.

- i vårt fylke/provins, har guvernøren godtjent razzia hos den shincheonji-kulten, og det har nå kommet frem at medlemmer av kulten sannsynligvis har dratt med seg smitten fra Wuhan

- guvernøren poster også oppdateringer fortløpende på FB så det er lett å følge med

- Regjeringen i Seoul har også opplyst om at ingen skal være redd for å melde fra om mulige symptomer, det har ingen invirking på visum, og alle kostnader blir dekket av helsemyndighetende.

- alle utlendinger med visum som går ut i mars/februar har fått visumet forlenget til slutten av april, så ingen vits i å risikere smitte på immigrasjonskontoret

Jeg føler meg ganske trygg, til tross for situasjonen, vi for stadige oppdateringer, og mange selskaper lar ansatte jobbe hjemmefra (ikke veldig vanlig her som regel)
- og alle medllemmer av den kulten blir testet, enten dem vil eller ikke
- katolske kirken har også avlyst gudstjenester og messer 

Endret av Tanuki
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleieren som jevnlig tar blodprøver av min kreftsyke bestefar (for å sjekke immunforsvaret) skal på ferie i to uker til Vietnam i morgen. Det var spenstig, synes jeg 🤦

Endret av Ludo12
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Daraya skrev:

Fordi deres helsevesen er ikke akkkurat 21. århundre. Det er det som gjelder også oss, uten ressurser eller oppbrukte ressurser blir utfallet verre.

Det er nok heller at tallet på antall smittede er alt for lavt siden de i praksis ikke tester folk (akkurat som her i Norge og resten av den vestlige verden egentlig) og at forholdet mellom antall døde og antall smittede derfor blir feil. Hvis de i realiteten har et par tusen smittede f.eks så ser tallene veldig anderledes ut.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rullerusk skrev:

I tillegg; Hadde FHI  stilt med fagpersoner som var tydelig, klare og med en holdning som utstrålte at de hadde et ønske om å informere befolkningen på et ærlig vis, tror jeg folk hadde blitt mindre hysteriske.

FHI bare videreformiddler WHO, og WHO er i lomma på kommunist Kina sine myndigheter.

CDC i USA har også et ønske om å ikke skape panikk akkurat som alle andre myndigheter, men de er i det minste MYE ærligere enn WHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg ringte en helsetelefon og fikk snakket med en sykepleier som mente at jeg kunne dra innom fastlege (skal på mandag) og ta EKG. At det ikke var noe å bekymre seg over med mindre det fulgte med brystvondt og pusteproblemer. Som jeg ikke har med mindre jeg får en allergisk reaksjon. Joy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø-kvinnen med opprinnelse fra kina har vært i karantene i nærmest en uke allerede, og det var først nå at hun tok en prøve som viste svak positivt for corona-viruset hos legevakt. helsestasjon og kommuneoverlege, ordfører var ikke kjent med henne og hennes smitte før idag. Hvem kan ha visst at hun var smittet i utgangspunktet mens henne har vært i karantene? Kunne hun ha visst det selv da hun reiste hjem? Kanskje.. Og hun har mest sannsynlig smittet flere i OSL, da det var der hun landet først, før hun tok flyet videre nord. Det er svært bekymringsfullt å tenke at FHI kan ha visst at henne ble smittet i kina, og har vært i karantene allerede en uke, uten å informere det til kommunen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Peanut skrev:

Vel jeg ringte en helsetelefon og fikk snakket med en sykepleier som mente at jeg kunne dra innom fastlege (skal på mandag) og ta EKG. At det ikke var noe å bekymre seg over med mindre det fulgte med brystvondt og pusteproblemer. Som jeg ikke har med mindre jeg får en allergisk reaksjon. Joy. 

Er nok bare redsel og en smule angst :) Slapp av! Logg deg av PC/Legg vekk telefon, lag deg noe godt, kok deg litt te, slapp helt av, slå på netflix og binge en eller annen serie :)  Styr unna serier/filmer med sykdommer, som..Walking dead og sånt 😜

Bare slapp helt av! 😃 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, oleidole1999 said:

Tromsø-kvinnen med opprinnelse fra kina har vært i karantene i nærmest en uke allerede, og det var først nå at hun tok en prøve som viste svak positivt for corona-viruset hos legevakt. helsestasjon og kommuneoverlege, ordfører var ikke kjent med henne og hennes smitte før idag. Hvem kan ha visst at hun var smittet i utgangspunktet mens henne har vært i karantene? Kunne hun ha visst det selv da hun reiste hjem? Kanskje.. Og hun har mest sannsynlig smittet flere i OSL, da det var der hun landet først, før hun tok flyet videre nord. Det er svært bekymringsfullt å tenke at FHI kan ha visst at henne ble smittet i kina, og har vært i karantene allerede en uke, uten å informere det til kommunen.

Hun tilbrakte tid i Oslo før hun reiste nordover står det i en nyhetsartikkel. Ikke tid på flyplassen, men tid i Oslo? Noen som vet hva det betyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Chizue said:

Er nok bare redsel og en smule angst :) Slapp av! Logg deg av PC/Legg vekk telefon, lag deg noe godt, kok deg litt te, slapp helt av, slå på netflix og binge en eller annen serie :)  Styr unna serier/filmer med sykdommer, som..Walking dead og sånt 😜

Bare slapp helt av! 😃 

❤️

(Jeg tror det er en smule angst og redsel ja. Dessverre har jeg, ved diverse situasjoner, en tendens til å få stort med fnatt og det går jo ut over meg selv. Må ha meg noe te og lese en bok tror jeg ^^, )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Rullerusk skrev:

Hun tilbrakte tid i Oslo før hun reiste nordover står det i en nyhetsartikkel. Ikke tid på flyplassen, men tid i Oslo? Noen som vet hva det betyr? 

Du må bare se nyhetsreportasjen om pressekonferansen på NRK hvor problemstillingen blir tatt opp, der en dyktig journalist stiller spørsmål rundt det jeg påpeker. Kommuneoverlegen blir tatt på senga, og kaster ansvaret videre til FHI. Det er noe som ikke helt stemmer her!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, milla80 skrev:

Jeg har astma og min sønn har diabetes 1.

Noen som vet om dette går under "nedsatt immunforsvar" med tanke på denne sykdommen ?

Du er mer utsatt enn din sønn vil jeg tro, da dette viruset angriper lungene ganske hardt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Du er mer utsatt enn din sønn vil jeg tro, da dette viruset angriper lungene ganske hardt.

Begge deler gjør dere mer utsatt. Les på FHIs nettsider, og ta forholdsregler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bie-damen skrev:

Begge deler gjør dere mer utsatt. Les på FHIs nettsider, og ta forholdsregler. 

Ja, klart begge er utsatt. Men vil ikke en med lungeproblemer være mer utsatt enn en med diabetes? I og med at dette viruset går hardest utover lungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...