Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Rullerusk skrev:

Hvordan mener du håndhygiene skal beskytte deg mot er luftbåren virus egentlig? 

Det smitter via berøring også om du tar deg til munnen/øynene etterpå... WHO, leger og forskere har sakt at det lureste du kan gjøre er å bedre håndhygienen og holde en meter avstand fra folk..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AneKS said:

Det smitter via berøring også om du tar deg til munnen/øynene etterpå... WHO, leger og forskere har sakt at det lureste du kan gjøre er å bedre håndhygienen og holde en meter avstand fra folk..

Du kan selvsagt vaske hendene så mye du vil og tro at det vil gjøre deg trygg, men dette viruset SMITTER! Hvordan skal du holde 1 m avstand til folk egentlig? Og hvordan skal du klare å være 100% sikker på at virus som overlever 9 dager på et dørhåndtak ikke kommer i kontakt med deg. Uansett hvor mye du vasker deg? 

Norske helsemyndigheter har så langt gjørt alt de kan for å gi folk falsk trygghet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det måtte jo komme her og, når vi er så på farten som vi er nå så blir det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal liksom reise til sør Korea om en måneds tid... Tror folk her at jeg bare kan glemme det...? 😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kommer du deg til Tromsø uten å utsette andre for smittefare? Har hun vært syk og blitt frisk før hun forlot Kina? 

Synes også at hun først var negativt før han var positiv var interessant. Bra det ble oppdaget at det kan skje, så det blir fulgt opp hos andre også. Bare fordi du er frisk, betyr ikke at du ikke er syk.

Og ja, også skummelt med de i Elverum... men også alle cruise skipene, hurtigruten og alle bussene (med passasjerer i hoteller og tilhørende spisesaler). 

Endret av RoNo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RoNo said:

Hvordan kommer du deg til Tromsø uten å utsette andre for smittefare? Har han vært syk og blitt frisk før han forlot Kina? 

Synes også at han først var negativt før han var positiv var interessant. 

Han har sikkert ventet i timesvis på

gate nummer 19 på Gardermoen bare dor noen dager siden. Den stakkaren som satt ved siden av personen vil altså mest sannsynlig ille engang få beskjed om risiko. Han/hun vil bli diagnostisert med «noe annet»når de ringer legevakt og forteller at han/hun er syk...... hun kan jo ikke legge frem dokumentasjon på nærkontakt med bekreftet smitte stakkars.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reagerte litt på svaret representanten fra FHI ga VG når de spurte om personen i Tromsø bor alene. «Pasienten er i hjemmekarantene og skal ikke ha kontakt med andre»...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rullerusk skrev:

Han har sikkert ventet i timesvis på

gate nummer 19 på Gardermoen bare dor noen dager siden. Den stakkaren som satt ved siden av personen vil altså mest sannsynlig ille engang få beskjed om risiko. Han/hun vil bli diagnostisert med «noe annet»når de ringer legevakt og forteller at han/hun er syk...... hun kan jo ikke legge frem dokumentasjon på nærkontakt med bekreftet smitte stakkars.....

For ikke snakke om alle som har vært innom taxfree (det må han da gjort), eller kioskene. Kan være folk i hele landet som har blitt utsatt for smitte indirekte. Så synes de er meget optimistisk når de sier det er meget liten sjanse for at han har tatt med seg smitte. Kan nevne lommebok, pass, blad i flyet.... Nei, her er det bare å regne med at det har spredd seg innen en uke eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt lei dette hysteriet for å være helt ærlig. Det er ikke verre enn en influensa og de aller, aller fleste blir helt friske av det. Det ser ut som at journalistene ikke har viktigere ting å snakke om.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta

Nå må fader meg folk slappe av her. Coronaviruset er for de aller aller fleste en kraftig forkjølelse. Om 2-3 måneder er det nok utviklet vaksine, og vi er tilbake som før. Selvsagt er det folk som kommer til å dø av Corona, men de ville dødd av influensaviruset også. Og lungebetennelse etc.

900 personer dør i Norge HVERT år som følge av influensa.

Alle som har en normalt god helse kan med andre ord bare slappe helt av.

Kilde:
https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/import-og-tropesykdommer/sars-og-mers/

Endret av Trykksjakta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden er det full panikk i de rammede landene, med karantener og hamstring i butikker og sperrede gater.

På den annen side er landene i Europa åpne for all ferdsel, ikke en gang flyplassene i Norditalia er stengt.

Bare jeg som synes dette ikke henger på greip? 

Skal man ta alle forholdsregler, så kan man ikke la folk farte over hele verden.

Jeg finnes ikke hysterisk, og er ikke redd selve viruset i det hele tatt. Men jeg bekymrer meg for hvordan det skal gå for flybransjen og reisebransjen hvis dette fortsetter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg er litt lei dette hysteriet for å være helt ærlig. Det er ikke verre enn en influensa og de aller, aller fleste blir helt friske av det. Det ser ut som at journalistene ikke har viktigere ting å snakke om.

Sånn er det jo alltid med alt som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...