AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3141 Del Skrevet 13. mars 2020 10 minutter siden, Gorilla skrev: Dette. Jeg kommer til å leve så mye som mulig i selvvalgt karantene nå selv om jeg ikke har symptomer. Kommer til å være så isolert som overhodet mulig fremover. Stemmer det at sykehus i Norge nå corona-tester alle med luftveissymptomer? Anonymkode: 6ce93...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 13. mars 2020 #3142 Del Skrevet 13. mars 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 13.3.2020 den 1.06): Stemmer det at sykehus i Norge nå corona-tester alle med luftveissymptomer? Anonymkode: 6ce93...b91 Ikke som jeg vet om. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3143 Del Skrevet 13. mars 2020 Akkurat nå, Gorilla skrev: Ikke som jeg vet om. Kusina mi har feber, men hun har til nå ikke fått testet seg fordi hun ikke har vært i utlandet og de heller ikke har hatt kontakt med noen som har fått påvist smitte. Kan jo være en forkjølelse, men jeg synes det er skummelt når man ikke vet eller får testet seg.. Takk for svar! Det er trist at hun og andre ikke får testet seg. Anonymkode: 6ce93...b91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 13. mars 2020 #3144 Del Skrevet 13. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Det er trist at hun og andre ikke får testet seg. Anonymkode: 6ce93...b91 Ja. Jeg tror det enda er strenge kriterier for å få testet seg, og jeg håper dette endres snart. Alle med symptomer bør få testet seg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3145 Del Skrevet 13. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet hvordan det er med offentlige institusjoner slik som barnevernet, om de fremdeles er oppe og går? Spesielt mtp akuttplasseringer. Vet endel dps-er stenger nå, gjelder det også bup-er? Har hørt om et rusbehandlingssted som holder stengt, lurer på om flere følger etter? Sida vi skal "Prioritere hvem vi skal verne om" så lurer jeg veldig på hvilke tiltak som blir satt igang for å beskytte de litt svakere stilte i samfunnet, og ikke bare familier med god økonomi som sitter i isolat (Som jeg selvsagt også bryr meg om, jeg bare går ut ifra at de klarer seg greit.) Husk å tilby dere å handle mat og sette på trappa for de rundt dere som er i karantene, isolat, eller bare i risikogruppe for å utvikle komplikasjoner dersom de blir syke. Heldigvis smitter ikke viruset via telefon, sms, messenger og andre chattetjenester, så isolat betyr ikke fullstendig sosial isolering. Anonymkode: d2747...26d Jeg vet om to rusbehandlingssteder som er stengt nå, men det er vell ikke så overraskende at psykisk syke og rusmisbrukere ikke blir prioritert.. Anonymkode: cbf4c...02f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3146 Del Skrevet 13. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om to rusbehandlingssteder som er stengt nå, men det er vell ikke så overraskende at psykisk syke og rusmisbrukere ikke blir prioritert.. Anonymkode: cbf4c...02f Nope. Psykisk syke, rusmisbrukere, eldre og uføre har ikke folk noe imot å ofre. Det har jeg sett fler eksempler på de siste par dagene her inne . Anonymkode: 9a9cb...031 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3147 Del Skrevet 13. mars 2020 3 minutter siden, Gorilla skrev: Ja. Jeg tror det enda er strenge kriterier for å få testet seg, og jeg håper dette endres snart. Alle med symptomer bør få testet seg. Noen nevnte at i Norge nå corona-tester sykehus alle med luftveis-symptomer nå. Så det kan hende at de nylig har endret kriteriene for å bli testet. Jeg ville rådet din venninne til å prøve å spørre igjen om å få bli testet nå på fredag. Anonymkode: 6ce93...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3148 Del Skrevet 13. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen nevnte at i Norge nå corona-tester sykehus alle med luftveis-symptomer nå. Så det kan hende at de nylig har endret kriteriene for å bli testet. Jeg ville rådet din venninne til å prøve å spørre igjen om å få bli testet nå på fredag. Anonymkode: 6ce93...b91 De ville ikke teste meg tidligere denne uka, men blei testet i går kveld pga luftveissymptomer. Ser ut som de har endret kriteriene. Testen er skikkelig ubehagelig, det kan være greit å forberede seg på å få en pinne opp i bihulene, så man ikke får helt sjokk Anonymkode: d2747...26d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidabmao Skrevet 13. mars 2020 #3149 Del Skrevet 13. mars 2020 11 minutter siden, Gorilla said: Ikke som jeg vet om. Kusina mi har feber, men hun har til nå ikke fått testet seg fordi hun ikke har vært i utlandet og de heller ikke har hatt kontakt med noen som har fått påvist smitte. Kan jo være en forkjølelse, men jeg synes det er skummelt når man ikke vet eller får testet seg.. Russland har snart klar en enkel måte å teste for Corona, tar ca 15 min. https://www.themoscowtimes.com/2020/03/12/coronavirus-in-russia-the-latest-news-march-12-a69117 — Russian scientists say they have developed a device that can test for coronavirus in 15 minutes, the state-run TASS news agency reported. The device could be made available to consumers as early as this autumn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3150 Del Skrevet 13. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen nevnte at i Norge nå corona-tester sykehus alle med luftveis-symptomer nå. Så det kan hende at de nylig har endret kriteriene for å bli testet. Jeg ville rådet din venninne til å prøve å spørre igjen om å få bli testet nå på fredag. Anonymkode: 6ce93...b91 Det gjaldt visst dessverre kun dersom man var innlagt på sykehus med luftveis-symptomer. Anonymkode: 6ce93...b91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3151 Del Skrevet 13. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ville ikke teste meg tidligere denne uka, men blei testet i går kveld pga luftveissymptomer. Ser ut som de har endret kriteriene. Testen er skikkelig ubehagelig, det kan være greit å forberede seg på å få en pinne opp i bihulene, så man ikke får helt sjokk Anonymkode: d2747...26d Takk for informasjon! Og du var ikke innlagt på sykehus, og har ikke vært i risiko-land (med tanke på smitte) og ikke hatt kontakt med noen som hadde påvist smitte? Anonymkode: 6ce93...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3152 Del Skrevet 13. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ville ikke teste meg tidligere denne uka, men blei testet i går kveld pga luftveissymptomer. Ser ut som de har endret kriteriene. Testen er skikkelig ubehagelig, det kan være greit å forberede seg på å få en pinne opp i bihulene, så man ikke får helt sjokk Anonymkode: d2747...26d Dette kan være veldig viktig for mange (som treger å testes) å få kunnskap om. Kan du fortelle om hvilke symptomer du hadde? Tørrhoste og feber? Og/eller andre symptomer? Anonymkode: 6ce93...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmatian Skrevet 13. mars 2020 #3153 Del Skrevet 13. mars 2020 Gid jeg skulle ønske jeg kunne holdt meg inne på bursdagen min. Jeg har katt og redd hun skal bli syk. Har bare en halv rull toalettpapir igjen og ikke så mye mat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3154 Del Skrevet 13. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for informasjon! Og du var ikke innlagt på sykehus, og har ikke vært i risiko-land (med tanke på smitte) og ikke hatt kontakt med noen som hadde påvist smitte? Anonymkode: 6ce93...b91 Joda. Dro fra Tyskland 28/2, og var innlagt på sykehus i Norge (med noe helt annet) forrige uke. Venninna mi, derimot, har ikke gjort noen av delene, men har vært innom fastlegen en tur for noe relativt ubetydelig. Begge er skikkelig forkjøla. Vi er også begge to muligens i risikosonen for å utvikle alvorlig komplikasjoner ved eventuell smitte. Likevel har de ikke ville teste oss før nå. Jeg bare slenger på en gang til, sida dette muligens er noe folk leser: Husk å tilby dere å handle mat for folk dere vet er sårbare som er i isolasjon eller karantene alene, så de ikke sulter ihjel. Husk å ringe folk, og ta kontakt, så minst mulig blir sosialt isolert. Ta vare på hverandre, heldigvis har vi teknologi til å gjøre dette elektronisk og over telefon. Anonymkode: d2747...26d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 13. mars 2020 #3155 Del Skrevet 13. mars 2020 5 timer siden, Elida88 skrev: Siden dødsraten blant smittede er høyere i Italia enn Kina, er det pga L typen av viruset er den det er mest av der? Eller noen annen grunn? Det er jo allerede over 1000 døde, 15 000 smittede.. I kina er det 3000 døde, 80 000 smittede. Mest sannsynlig handler det ikke om viruset er blitt farligere enn det har vært hele tiden. Det skyldes antagelig problemer med helsevesenet. At de har problemer med å få registrert/testet smittede fordi de har er enn nok med å få tatt seg av de som er veldig syke og kanskje også at de mister pasienter som kunne overlevd fordi det er så mange syke på en gang. Jeg vet ikke om Italia er der enda, men de har meldt om at de har ligget på grensen en stund nå. Hvis du ser på tallene til Kina, så var de faktisk helt oppe dødelighet på 17.3% på det verste. Mens snittet ligger veldig mye lavere. Du kan gå inn å lese her hvis du vil se på tallene selv. Det tallet fra Italia sier derfor ikke nødvendigvis så mye annet enn at de har et helvete gående. Tallet til Kina er nok mer representativ for øyeblikket fordi tallene har løpt mye lenger. De hadde 3.8% for nesten 1 måned siden og ligger stadig der om dine tall stemmer. Det er kun personer som er blitt testet som inngår i det tallet, så hvor nøyaktig det er handler mye om testkapasiteten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3156 Del Skrevet 13. mars 2020 Akkurat nå, Dalmatian skrev: Gid jeg skulle ønske jeg kunne holdt meg inne på bursdagen min. Jeg har katt og redd hun skal bli syk. Har bare en halv rull toalettpapir igjen og ikke så mye mat. Har du noen å spørre om hjelp til å gjøre innkjøp for deg? Anonymkode: 6ce93...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3157 Del Skrevet 13. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kan være veldig viktig for mange (som treger å testes) å få kunnskap om. Kan du fortelle om hvilke symptomer du hadde? Tørrhoste og feber? Og/eller andre symptomer? Anonymkode: 6ce93...b91 Venninne har tørrhoste og feber, og er generelt pjusk, så mer typiske symptomer. Jeg har skikkelig slimhoste (det høres ut som om jeg er døden nær når jeg hoster. Ettersom jeg ikke har bil, og absolutt ikke vil reise kollektivt, spaserte jeg til legevakten de testet meg på), og tett i nesa, og fremdeles pjusk etter forrige ukes sykdom (som ikke er luftveis- eller lungerelatert). Anonymkode: d2747...26d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 13. mars 2020 #3158 Del Skrevet 13. mars 2020 På 22.1.2020 den 17.29, RoNo skrev: Det er 440(smittet) /1,386 milliarder (2017) (Kinesere) så det virker jo ikke spesielt smittsomt. Bra det blir overvåket, men ingen grunn til å ligge våken her i bygdenorge. 29.februar 2020. Det er blitt smitte i 61 land, og samtlige kontinent utenom Antarktis. Antall bekreftet smittet er: 85718 og bekreftet dødsfall er 2933 stk. Antall smittede på det tidspunktet jeg skrev oppriktig kommentarer er ca. 1/3 av nye smittede på en dag. Det er sjokkerende. Jeg legger meg flat... Jeg tok skikkelig feil. Dessverre var jeg langt fra alene om det. Det er trolig 6 bekreftet smitte tilfeller i Norge per i dag (greit å skrive så vi får følge utviklingen). I tillegg har børsene verden over hatt en blodrød uke som toppet seg fredag. Forøvrig begynner stadig flere inkludert meg selv å bli oppgitt over passiviteten både fra myndighetene og helseforetakene. Apotek er tomme for ansiktsmasker, det samme begynner å skje i bygghandlere som Jula. Nødnummer ringes ned av mennesker som har panikk. 12 mars, siste oppdatering: 800 smittede, 1 dødsfall. Folk hamstrer som om verden skulle gå under i morgen. Som du sa RoNo, greit å følge med på utviklingen. Tok 14 dager til vi hadde flere hundretalls mennesker. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3159 Del Skrevet 13. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda. Dro fra Tyskland 28/2, og var innlagt på sykehus i Norge (med noe helt annet) forrige uke. Venninna mi, derimot, har ikke gjort noen av delene, men har vært innom fastlegen en tur for noe relativt ubetydelig. Begge er skikkelig forkjøla. Vi er også begge to muligens i risikosonen for å utvikle alvorlig komplikasjoner ved eventuell smitte. Likevel har de ikke ville teste oss før nå. Jeg bare slenger på en gang til, sida dette muligens er noe folk leser: Husk å tilby dere å handle mat for folk dere vet er sårbare som er i isolasjon eller karantene alene, så de ikke sulter ihjel. Husk å ringe folk, og ta kontakt, så minst mulig blir sosialt isolert. Ta vare på hverandre, heldigvis har vi teknologi til å gjøre dette elektronisk og over telefon. Anonymkode: d2747...26d 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Venninne har tørrhoste og feber, og er generelt pjusk, så mer typiske symptomer. Jeg har skikkelig slimhoste (det høres ut som om jeg er døden nær når jeg hoster. Ettersom jeg ikke har bil, og absolutt ikke vil reise kollektivt, spaserte jeg til legevakten de testet meg på), og tett i nesa, og fremdeles pjusk etter forrige ukes sykdom (som ikke er luftveis- eller lungerelatert). Anonymkode: d2747...26d Takk for informasjon. God bedring til dere begge Anonymkode: 6ce93...b91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 13. mars 2020 #3160 Del Skrevet 13. mars 2020 1 minutt siden, Chizue skrev: 12 mars, siste oppdatering: 800 smittede, 1 dødsfall. Folk hamstrer som om verden skulle gå under i morgen. Som du sa RoNo, greit å følge med på utviklingen. Tok 14 dager til vi hadde flere hundretalls mennesker. Takk for påminnelsen Legger på litt ekstra. Alle skoler og barnehager er stengt i hele landet innen mandag, noen allerede. Svømmehall, bibliotek etc like så. Det snakkes om å stenge flyplasser og det er masse permittering i en rekke bransjer. Det har vært i allefall et tilfelle bekreftet på Nordsjøen. Mange sitter i karantene, inkludert kongeparet. Fikk nettopp tekstmelding fra helsedirektoratet med "husk å vaske hendene etc". Så det begynner å bli alvorlig. Flere land har Norge på svarteliste og vi er høyt oppe på listen over smittede, særlig i forhold til befolkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg