LeneXCII Skrevet 12. mars 2020 #3061 Del Skrevet 12. mars 2020 2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen sjanse i havet vil jeg si at de stenger matbutikker, apoteker tror jeg nok de også vil holde oppe. Men det er nok fult mulig at mindre viktige butikker som ikke selger ting man har et behov for stenger. Men de som jobber der kan bli syke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 12. mars 2020 #3062 Del Skrevet 12. mars 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: På mandag... Anonymkode: ef54f...4e1 Heldigvis stenger de skolene rundtomkring her fra og med imorra .Fikk info nå fra skolen Noen barnehager derimot blir ikke stengt før mandag...hva er vitsen med det liksom ? 🤔 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 12. mars 2020 Forfatter #3063 Del Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, LeneXCII skrev: Men de som jobber der kan bli syke... Sant. selvsagt trenger man jo ikke ha matbutikker og apotek oppe vær dag. jeg kan ta feil men jeg tror ingen trenger å handle mat og slikt vær dag. Så kanskje det blir slik at de er oppe noen dager i uka. Men det er ikke mulig å stenge matbutikker helt folk må tross alt ha mat og ikke alle er i stand til å dyrke den selv eller gå på jakt og slikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3064 Del Skrevet 12. mars 2020 3 minutter siden, milla80 skrev: Heldigvis stenger de skolene rundtomkring her fra og med imorra .Fikk info nå fra skolen Noen barnehager derimot blir ikke stengt før mandag...hva er vitsen med det liksom ? 🤔 Ikke alle foreldre kan ta fri fra jobb uten store konsekvenser, så de skal finne ut hvordan de gjør for å passe de barna som trenger pass for at Norge fremdeles skal gå rundt. Folk som kan ha barn hjemme trenger ikke nødvendigvis å sende barna ut i morgen. Erna Solberg skal snart uttale seg om alt dette, så bare å følge med. Anonymkode: 1efba...b8f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3065 Del Skrevet 12. mars 2020 11 minutter siden, milla80 skrev: Heldigvis stenger de skolene rundtomkring her fra og med imorra .Fikk info nå fra skolen Noen barnehager derimot blir ikke stengt før mandag...hva er vitsen med det liksom ? 🤔 Vi på vgs skulle dra hjem kl. 12,ikke fullføre dagen engang. Anonymkode: d1e05...1ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 12. mars 2020 #3066 Del Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, Psilocybe skrev: Ja, men hvor mange blir testet? En annen bruker her inne nevnte at hun har en bekjent som er veldig syk, men nektes testing. Og begrunnelsen var at symptomene hennes var for sterke. De sa i går eller dagen før at de skulle teste flere og bredere, der det var forventet at tallet villet stige bratt pga bredere testing. Det kan godt være at de burde testet enda flere en det igjen, men jeg tenker at det likevel er positivt at det de forventet faktisk ikke skjedde. (Jeg trodde selv at vi ville nå 1000 før helga, nå ser det kanskje ut som om jeg må bite i meg den spådommen hvilket er bare bra..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Familytree Skrevet 12. mars 2020 #3067 Del Skrevet 12. mars 2020 702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3068 Del Skrevet 12. mars 2020 Håper de setter ned bomprisene, slik at folk kan velge bil fremfor kollektiv! Anonymkode: d9a5e...d66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3069 Del Skrevet 12. mars 2020 Helseministeren sa nå at alle som kommer hjem fra tur utenfor norden blir satt i hjemmekarantene. Mannen har vært en idiot og dro på planlagt guttetur forrige uke til Belize... han skal hjem om en uke, innom flyplasser i Mexico og amster på vei hjem. Blir han da satt i hjemmekarantene? Hva vil det si? Han kan komme hjem til oss eller kan han ikke være med oss? Om noen kan forklare meg litt mer er så fortvila... Er hjemme alene med sønn på 8 år, skolene har stengt, jg skal ha hjemmekontor og er 14 uker gravid..:/ Anonymkode: 4c62e...62b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 12. mars 2020 #3070 Del Skrevet 12. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helseministeren sa nå at alle som kommer hjem fra tur utenfor norden blir satt i hjemmekarantene. Mannen har vært en idiot og dro på planlagt guttetur forrige uke til Belize... han skal hjem om en uke, innom flyplasser i Mexico og amster på vei hjem. Blir han da satt i hjemmekarantene? Hva vil det si? Han kan komme hjem til oss eller kan han ikke være med oss? Om noen kan forklare meg litt mer er så fortvila... Er hjemme alene med sønn på 8 år, skolene har stengt, jg skal ha hjemmekontor og er 14 uker gravid..:/ Anonymkode: 4c62e...62b Selvfølgelig vil han bli satt i karantene - OM han kommer seg hjem fordi nå holder flyplasser på å bli stengt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 12. mars 2020 #3071 Del Skrevet 12. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle foreldre kan ta fri fra jobb uten store konsekvenser, så de skal finne ut hvordan de gjør for å passe de barna som trenger pass for at Norge fremdeles skal gå rundt. Folk som kan ha barn hjemme trenger ikke nødvendigvis å sende barna ut i morgen. Erna Solberg skal snart uttale seg om alt dette, så bare å følge med. Anonymkode: 1efba...b8f Det er sant . Det er jo de yngste som har behov for tilsyn ,da mange av de eldre kan fint klare seg selv noen timer om nødvendig .( med tanke på foreldre i jobb) Lurer på om det skjer noe mere ,at folk får beskjed om å holde seg innendørs ...🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3072 Del Skrevet 12. mars 2020 Jeg mener man også burde vært satt i karantene hvis man har vært i nordiske land. Det eskalerer i Danmark og svenske helsetjenester er allerede på bristepunktet pga stor innvandring. Jeg har lav tiltro til at de klarer å få kontroll i Sverige. Anonymkode: e75ab...38a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3073 Del Skrevet 12. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener man også burde vært satt i karantene hvis man har vært i nordiske land. Det eskalerer i Danmark og svenske helsetjenester er allerede på bristepunktet pga stor innvandring. Jeg har lav tiltro til at de klarer å få kontroll i Sverige. Anonymkode: e75ab...38a Norge er jo på topp når det kommer til smitte. Sånn sett gir det vel mer mening å sette nordmenn i karantene enn de som kommer fra utlandet. Anonymkode: 9975a...a2f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3074 Del Skrevet 12. mars 2020 15 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Selvfølgelig vil han bli satt i karantene - OM han kommer seg hjem fordi nå holder flyplasser på å bli stengt også. Jeg forstår det men vil det si at han er hjemme med oss eller må han holde seg unna oss og? Vi bor jo sammen Anonymkode: 4c62e...62b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 12. mars 2020 #3075 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) Sitat Dette blir forbudt/stenges: Kulturarrangementer Idrettsarrangementer og organisert idrettsaktivitet både innendørs og utendørs Alle virksomheter i serveringsbransjen med unntak av serveringssteder der det foregår servering av mat, det vil si kantiner og spisesteder som kan legge til rette for at besøkende kan holde minst 1 meters avstand. Servering av mat skal ikke skje som buffet. Serveringsbransjen omfatter restaurant, bar, pub og uteliv. Treningssentre Virksomheter som tilbyr frisørtjenester, hudpleie, massasje og kroppspleie, tatovering, hulltaking(piercing) og liknende Svømmehaller, badeland og liknende Fra https://www.tv2.no/nyheter/11289773/ I tillegg til at da skoler og barnehager stenges. Jeg etterlyser i tillegg: Forbud mot utenlandsreiser. Forbud mot turister ved fly/cruisebåt/tog/etc. Stenging av kjøpesenter med unntak av apotek og matbutikker. Stenging av handel som ikke er nødvendig, spesielt klesbutikker siden folk bruker slik handling som en "hobby" og vil bedrive økt slik aktivitet når de nå får mer "fritid". Utsettelse og avlysning av møter som ikke er strengt nødvendig, også lokalpolitiske møter på lokalnivå. Det er ikke nødvendig å ta debatten om "ny idrettshall" i kommunestyremøte akkurat nå. Og folk i lokalpolitikken forstår ikke at de ikke har en "samfunnskritisk rolle" før de blir fortalt dette. Tydeligere oppfordring om å holde seg innendørs. Endret 12. mars 2020 av etnavn 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3076 Del Skrevet 12. mars 2020 5 minutter siden, etnavn skrev: Fra https://www.tv2.no/nyheter/11289773/ I tillegg til at da skoler og barnehager stenges. Jeg etterlyser i tillegg: Forbud mot utenlandsreiser. Forbud mot turister ved fly/cruisebåt/tog/etc. Stenging av kjøpesenter med unntak av apotek og matbutikker. Stenging av handel som ikke er nødvendig, spesielt klesbutikker siden folk bruker slik handling som en "hobby" og vil bedrive økt slik aktivitet når de nå får mer "fritid". Utsettelse og avlysning av møter som ikke er strengt nødvendig, også lokalpolitiske møter på lokalnivå. Det er ikke nødvendig å ta debatten om "ny idrettshall" i kommunestyremøte akkurat nå. Og folk i lokalpolitikken forstår ikke at de ikke har en "samfunnskritisk rolle" før de blir fortalt dette. Tydeligere oppfordring om å holde seg innendørs. Nå når skoler og barnehager er stengt, så er jeg uenig i den. Siden nå når folk må være hjemme, så vil det bli naturlig større spredning på tidspunkt for shopping. Hadde skoler, barnehager og arbeidssteder vært som normalt, da hadde jeg vært enig i den. For det er jo helt sykt stor trafikk etter klokken 4 og i helgene. Det er en enorm smittefare i disse dager. Men nå når folk kan gå på butikken gjennom hele dagen og hele uken, så vil det bli en naturlig mindre trykk utover hele dagen. Så klart, folk kan oppfordres til å dra minst mulig og at butikken som ikke er direkte nødvendige, kan selv velge å holde stengt eller ei (men ikke påbud), for å unngå store økonomiske tap ved å ha ansatte som står der som en hodeløs kylling hele arbeidsdagen fordi kundene ikke prioriterer deres butikk. Men ellers så synes jeg en slik forbud er unødvendig, som forklart ovenfor. Anonymkode: d9a5e...d66 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 12. mars 2020 #3077 Del Skrevet 12. mars 2020 Koronavirus smitter gjennom det som kalles dråpesmitte. Koronavirus finnes i små dråper som kommer ut gjennom munnen og nesen når en person som er smittet hoster eller nyser. Den vanligste smittemåten er at du puster inn dråper med smitte som svever i lufta eller at du får virus på hendene og får det i deg hvis du tar deg i ansiktet. Dette kan du gjøre for å forebygge smitte: Unngå å hoste eller nyse direkte på andre. Hold minst én meters avstand til personer som hoster. Hoste inn i et papirlommetørkle som du kaster. Deretter må du vaske deg på hendene. Hvis du ikke har et papirlommetørkle, bør du hoste i albukroken slik at du ikke sprer dråper ut i lufta. Vask hendene ofte og grundig med såpe og lunkent vann, spesielt når du har vært ute blant folk. Du kan også bruke et desinfeksjonsmiddel som inneholder alkohol, hvis du ikke har såpe og vann tilgjengelig. Finn alternativer til håndhilsing og klemming. Hva skjer dersom jeg har vært nær noen som er smittet? Kommuneoverlegen vil, i samarbeid med Folkehelseinstituttet, kontakte personer som har vært i nær kontakt med en person som har testet positivt på det nye koronaviruset. Inkubasjonstid og symptomer Inkubasjonstid (tiden fra man er smittet til sykdommen gir symptomer) er ifølge WHO anslått til å være 5-6 dager, men den kan variere fra 0-14 dager. Symptomene ligner de man ser ved forkjølelse og influensa. Feber, sår hals og hoste. Noen utvikler lungebetennelse med pustevansker Kan det smitte fra personer uten symptomer? Den viktigste smitten skjer når personer har symptomer, men det er også mulig med smitte rett før man får symptomer. Dersom du er syk, hold deg hjemme. Hva gjør jeg hvis jeg tror jeg er smittet? Hvis du er syk, hold deg hjemme Hvis du er syk og trenger legehjelp, eller har behov for individuell helserådgivning, kontakt fastlege på telefon eller elektronisk. Har du behov for akutt helsehjelp og ikke kommer i kontakt med fastlegen, ring 116117. Det er kun ved livstruende sykdom eller skade 113- nummeret skal ringes. https://helsenorge.no/koronavirus/smitte-og-inkubasjonstid 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3078 Del Skrevet 12. mars 2020 En god nyhet da. vi kommer kanskje i historiebøkene! Det er noe å fortelle barnebarna om når de kommer hjem med skoleleksene sine og skal pugge fakta om corona. Da kan vi si "Jeg var der og overlevde!. Må sies, jeg vil heller havne der for corona enn 3. verdenskrig. Og nå skjer det nok. Så det er jo positivt. 🙆♀️ Anbefaler folk å ta vare på en hermetikk boks som dere hamstrer i dag. Også oppbevar den godt, når du er 80 eller når barnebarna dine arver den og de er 40 så havner den boksen med fiskeboller kanskje på et museum til og med! En hermetikk boks fra Corona utbruddet 2020. Men ikke alle må velge fiskeboller da, må ha litt variasjon. En rusten salt sild på boks er alltid en god slager på museumer. Bare et tips. Lurer på om det blir historie eller Samfunnsfag vi havner i. Kanskje begge to? Eeeeller kanskje corona blir fort glemt. Hva tenker du? Anonymkode: d9a5e...d66 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 12. mars 2020 #3079 Del Skrevet 12. mars 2020 https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-pa-full-epidemi-gjennom-sommeren/72241614 Sitat Tror på full epidemi gjennom sommeren Det verste er at dette kunne vært unngått, i alle fall i veldig stor grad, dersom vi hadde hatt sterke ledere og en ansvarlig befolkning som ikke dro til Italia på skiferie midt i utbruddet og dro med seg smitte hjem, for så å spre det så godt de kunne. Vi som prøvde å mane til fornuftighet og "bedre å gjøre noe nå enn at det blir fullstendig krise i et år" ble kalt hysteriske av folk som åpenbart knapt hadde lest mer enn forsiden på dagbladet.no. Nå får det gå som det går, men tiltakene kom for sent, og alle fornuftige stemmer ble druknet av folk som ropte om "skremselspropaganda", "bare influensa" og "mild forkjølelse". Nå kollapser hele Norge for en stund, så det er bare å takke FHI, myndigheter og hele røkla. "Det viktigste nå er at vi alle fortsetter å leve som om ingen ting har skjedd" sa Erna 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 12. mars 2020 #3080 Del Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Norge er jo på topp når det kommer til smitte. Sånn sett gir det vel mer mening å sette nordmenn i karantene enn de som kommer fra utlandet. Anonymkode: 9975a...a2f Ja, de som kommer fra utlandet har gjerne ikke vært i kontakt med så mange smittede. Her til lands florerer smitten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg