Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, Lucrezia skrev:

Italia er nå nesten i total lockdown. Kun apoteker, matbutikker og kiosker får lov til å holde åpent. Offentlig transport er fortsatt garantert

Jeg lurer på om offentlig transport kommer til å fortsette å gå fremover? Jeg er avhengig av buss for å komme meg rundt. Godt mulig de fleste tar bilen nå og at kollektiv transport ikke vil være risikabelt om det nesten ikke er folk på bussen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, Psilocybe skrev:

Over 620 bekreftet smittede i Norge nå. Passerer vi 1000 allerede før kl. 12 i morgen formiddag? 

Håper virkelig ikke det går så fort.

Anonymkode: 36927...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bar veldig ekstremt i dag! Aldri hørt henne så ille!

Anonymkode: 83325...a48

Er det ikke fordi hun er ganske overvektig at hun peser litt da?

Anonymkode: 2ace2...d74

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gorilla said:

Jeg lurer på om offentlig transport kommer til å fortsette å gå fremover? Jeg er avhengig av buss for å komme meg rundt. Godt mulig de fleste tar bilen nå og at kollektiv transport ikke vil være risikabelt om det nesten ikke er folk på bussen. 

I Italia tross lockdown har de valgt å garantere det, og det må nesten vare sånn, tenker jeg. Ikke alle som har/kan kjøre bil blant de som må på jobb. Det er pålagt sikkerhets avstand mellom passasjerer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om en hel familie må i karantene om én i husstanden har feber - selv om denne personen ikke har vært i kontakt med noen som har påvist smitte eller har vært i utlandet? 

Den som har feber blir selvsagt holdt hjemme, men hva med resten? Om personen har korona, men ikke vet det, og den smitter resten av familien som da drar på jobb, skole eller barnehage så kan jo smitten spres ekstremt fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer opprinnelig fra Oslo og der er det mye verre, faktisk er smitten løpt løpsk. Foreldrene mine jobber som normalt, går i butikken osv. Tviler på at det blir så mye bedre der. Jeg holder meg iallefall på rommet nå og vasker over flater på kjøkkenet og dørhåndtaket mitt. Forlater ikke rommet med unntak av å gå på butikken, varme ferdigmat i mikroen og gå på do. Hadde du gjort andre ting i min situasjon?

Anonymkode: 1fd03...dd3

Ja du får sikkert kjempegodt immunforsvar Av å sitte inne, ikke se solen eller frisk luft og spise død mikro-mat 👌🏻

Anonymkode: 43c3c...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Israel utvikler for tiden en vaksine mot COVID-19 som vil være klar om noen uker. På grunn av krav til testing osv så vil den imidlertid ikke være tilgjengelig før om et par måneder. USA mente det ville ta minst ett år å utvikle en vaksine, så dette er gode nyheter. 

De israelske forskerne har utviklet denne vaksinen over 4 år, og jobber nå med å tilpasse den til coronaviruset. Dette er grunnen til at den kan være klar innen ganske kort tid. Det som gjenstår er klinisk testing og godkjenning fra helsemyndigheter.

https://www.timesofisrael.com/israeli-made-oral-vaccine-for-coronavirus-on-track-but-testing-will-take-months/

https://www.google.no/amp/s/m.jpost.com/HEALTH-SCIENCE/Israeli-scientists-In-three-weeks-we-will-have-coronavirus-vaccine-619101/amp

Endret av Zakaria
La til noe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

Har ikke mulighet til og lese alle Coronatråder men hvor dødelig er dette i befolkningen da?

Mellom 2 til 3 prosent'ish. Italia har vel høyere dødelighet enn andre land på grunn av den aldrende befolkningen, og ligger vel på rundt 5%. Men det er klart, det er vanskelig å lage statistikk når et stort antall smittede ikke er oppdaget. Dødeligheten er nok lavere samlet sett, forhåpentligvis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Zakaria skrev:

Israel utvikler for tiden en vaksine mot COVID-19 som vil være klar om noen uker. På grunn av krav til testing osv så vil den imidlertid ikke være tilgjengelig før om et par måneder. USA mente det ville ta minst ett år å utvikle en vaksine, så dette er gode nyheter. 

https://www.timesofisrael.com/israeli-made-oral-vaccine-for-coronavirus-on-track-but-testing-will-take-months/

Men vil Israel dele denne vaksinen med verden?

Anonymkode: 650e5...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. Heldigvis. De må bare produsere mange nok, men det er forhåpentligvis ikke noe problem når testene er unnagjort. Jeg har en kreftsyk mor, så jeg håper inderlig at vaksinen blir klar så raskt som mulig, er livredd for at hun skal bli smittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må et kraftig maskineri til for å produsere så mange vaksiner som trengs, så det er ikke sikkert de klarer å lage nok. Norge og Sverige samarbeider også om å lage vaksiner, så jeg håper iallefall at det første landet som produserer en fullgod vaksine i det minste deler "oppskriften" slik at flere land kan bli med på produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, malifika skrev:

Det må et kraftig maskineri til for å produsere så mange vaksiner som trengs, så det er ikke sikkert de klarer å lage nok. Norge og Sverige samarbeider også om å lage vaksiner, så jeg håper iallefall at det første landet som produserer en fullgod vaksine i det minste deler "oppskriften" slik at flere land kan bli med på produksjon.

Slik jeg har forstått det så vil «oppskriften» deles ja, slik at man får produsert nok vaksiner og distribuert ut til alle land. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Zakaria skrev:

Glem det, det kommer garantert ikke en vaksine om noen få måneder.

De har ikke engang kommet i gang med testing, og det er mange utfordringer her! Jeg sier ikke dette for å være den som er negativ, men det er totalt urealistisk. Ett år er absolutt minimum før det er mulig at det blir en vaksine tilgjengelig for oss.

Jeg skal prøve å grave litt videre i vaksiner fremover, men det er virkelig ikke noe å ofre en tanke på nå med mindre man jobber med å utvikle en!

Alt fokus nå må være på det vi kan gjøre med det vi har, så får vi se om 3-4 måneder hvordan første "trials" går. Derfra er det fortsatt velddig langt igjen. Ikke bruk potensielle vaksiner som sovepute!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, likestilling skrev:

Glem det, det kommer garantert ikke en vaksine om noen få måneder.

De har ikke engang kommet i gang med testing, og det er mange utfordringer her! Jeg sier ikke dette for å være den som er negativ, men det er totalt urealistisk. Ett år er absolutt minimum før det er mulig at det blir en vaksine tilgjengelig for oss.

Jeg skal prøve å grave litt videre i vaksiner fremover, men det er virkelig ikke noe å ofre en tanke på nå med mindre man jobber med å utvikle en!

Alt fokus nå må være på det vi kan gjøre med det vi har, så får vi se om 3-4 måneder hvordan første "trials" går. Derfra er det fortsatt velddig langt igjen. Ikke bruk potensielle vaksiner som sovepute!

Det kommer en vaksine innen 3-4 måneder, dette en vaksine de har utviklet over 4 år, det er ikke en vaksine de plutselig lager nå. De tilpasser den eksisterende vaksinen til coronaviruset, det som gjør at det vil ta tid er klinisk testing. Selve vaksinen er klar om noen uker. 

Men helt enig, man må for all del ikke bruke vaksinen som sovepute. Man må gjøre alle tiltak som kan gjøres for å hindre spredning, og til nå har Norge dessverre gjort alt for lite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zakaria skrev:

Det kommer en vaksine innen 3-4 måneder, dette en vaksine de har utviklet over 4 år, det er ikke en vaksine de plutselig lager nå. De tilpasser den eksisterende vaksinen til coronaviruset, det som gjør at det vil ta tid er klinisk testing. Selve vaksinen er klar om noen uker. 

Men helt enig, man må for all del ikke bruke vaksinen som sovepute. Man må gjøre alle tiltak som kan gjøres for å hindre spredning, og til nå har Norge dessverre gjort alt for lite. 

Vi kan snakke om det når de er ferdige med kliniske forsøk hos mennesker og har fått den til å fungere...

Det finnes ingen vaksine mot SARS-CoV eller MERS-CoV enda, og det er gode grunner til det. Selvfølgelig sier de 3-4 måneder (eller gjerne mindre), de som klarer å lage en vaksine vil bli rike og vel så det, men det er 20+ vaksiner på gang og ingen av dem har begynt forsøk på mennesker så vidt jeg vet.

Det skal også produseres milliarder av vaksiner, så ikke få for høye forhåpninger...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, likestilling skrev:

Vi kan snakke om det når de er ferdige med kliniske forsøk hos mennesker og har fått den til å fungere...

Det finnes ingen vaksine mot SARS-CoV eller MERS-CoV enda, og det er gode grunner til det. Selvfølgelig sier de 3-4 måneder (eller gjerne mindre), de som klarer å lage en vaksine vil bli rike og vel så det, men det er 20+ vaksiner på gang og ingen av dem har begynt forsøk på mennesker så vidt jeg vet.

Det skal også produseres milliarder av vaksiner, så ikke få for høye forhåpninger...

Et norsk selskap jobber også med en vaksine. Det var reportasje om dem på Dagsrevyen for noen dager siden. De sa de har søkt Forsvarsdepartementet(?) om 30 mill. til videre utvikling, og sa de var kort tid unna å begynne med dyretesting. Deretter skulle de teste vaksinen på mennesker. De lovet vel riktignok ikke noen kort tidshorisont på 3-4 mnd, men antydet at vaksinen kunne komme ganske fort. Sjefen der snakket også om hvor viktig det var at Norge utvikler sin egen vaksine, da andre land først og fremst vil tenke på seg selv, og det vil ta tid å lage nok vaksiner til hele verden. Derfor skulle fokuset være kun på Norge i første omgang. 

Anonymkode: 18e75...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Håper ikke vaksinen blir slik som den første svineinfluensa vaksinen da som gjorde veldig mange mennesker kronisk syke med b.l.a ME og narkolepsi. Er skeptisk når en vaksine blir "hastelaget"

Anonymkode: 2ace2...d74

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et norsk selskap jobber også med en vaksine. Det var reportasje om dem på Dagsrevyen for noen dager siden. De sa de har søkt Forsvarsdepartementet(?) om 30 mill. til videre utvikling, og sa de var kort tid unna å begynne med dyretesting. Deretter skulle de teste vaksinen på mennesker. De lovet vel riktignok ikke noen kort tidshorisont på 3-4 mnd, men antydet at vaksinen kunne komme ganske fort. Sjefen der snakket også om hvor viktig det var at Norge utvikler sin egen vaksine, da andre land først og fremst vil tenke på seg selv, og det vil ta tid å lage nok vaksiner til hele verden. Derfor skulle fokuset være kun på Norge i første omgang. 

Anonymkode: 18e75...82a

Ja det er mange som jobber parallellt, og det er veldig bra. Det øker sannsynligheten for at minst én fungerer, men det er mange potensielle skjær i skjøen her.

Norge burde selvfølgelig spyttet inn enorme summer for to måneder siden, da man så omfanget i Kina, men her er det etterpåklokskap som gjelder. Det er veldig langt fra dyretesting til ferdig vaksine, dog, men når de har klart å lage en vellykket vaksine for dyr kan vi faktisk begynne å diskutere en realistisk tidshorisont, ikke før. Alle vaksiner som ble laget for SARS og MERS gjorde dyrene sykere ved infeksjon, enn om de ikke hadde tatt den, spesielt når mengden immunstoffer gikk under et visst nivå. I starten ga mange god beskyttelse.

Ja, det er viktig at vi nå bruker pengene der det trengs, og at vi ikke sparer oss til fant ved å ikke utvikle egen vaksine. Det er imidlertid mange potensielle skjær i sjøen her, om man ser på f.eks. forsøk med utvikling av SARS-CoV-vaksiner.

Dersom noen har "skikkelig" informasjon (forskning) som er publisert om vaksinekandidater mottas det med takk, men alle disse "vi har en mulig vaksine!" bør man ta med en bøtte salt før de har resultater å vise til...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, likestilling skrev:

Ja det er mange som jobber parallellt, og det er veldig bra. Det øker sannsynligheten for at minst én fungerer, men det er mange potensielle skjær i skjøen her.

Norge burde selvfølgelig spyttet inn enorme summer for to måneder siden, da man så omfanget i Kina, men her er det etterpåklokskap som gjelder. Det er veldig langt fra dyretesting til ferdig vaksine, dog, men når de har klart å lage en vellykket vaksine for dyr kan vi faktisk begynne å diskutere en realistisk tidshorisont, ikke før. Alle vaksiner som ble laget for SARS og MERS gjorde dyrene sykere ved infeksjon, enn om de ikke hadde tatt den, spesielt når mengden immunstoffer gikk under et visst nivå. I starten ga mange god beskyttelse.

Ja, det er viktig at vi nå bruker pengene der det trengs, og at vi ikke sparer oss til fant ved å ikke utvikle egen vaksine. Det er imidlertid mange potensielle skjær i sjøen her, om man ser på f.eks. forsøk med utvikling av SARS-CoV-vaksiner.

Dersom noen har "skikkelig" informasjon (forskning) som er publisert om vaksinekandidater mottas det med takk, men alle disse "vi har en mulig vaksine!" bør man ta med en bøtte salt før de har resultater å vise til...

Du har kanskje sett denne allerede, men her er WHO sin oversikt over de ulike forskningsmiljøene som per 04.03 jobber med å utvikle en vaksine:

https://www.who.int/blueprint/priority-diseases/key-action/novel-coronavirus-landscape-ncov.pdf?ua=1

Ingen av vaksinene er klinisk testet foreløpig.

Endret av Zakaria
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...